EINDHOVEN - Voor wie graag motor zou rijden, maar opziet tegen het halen van een rijbewijs, lijkt de Piaggio MP3 LT dé oplossing. Piaggio hoopt met de gemotoriseerde driewieler een mooi gat in de markt te hebben aangeboord.
In oktober werd de ietwat vreemde eend in de bijt gepresenteerd, en sinds kort is de MP3 ook in Nederland te koop. In Eindhoven onder meer bij Van den Burg Bromfietsen op de Bisschop Bekkerslaan. Gelet op het gemak dat een motor in het drukke verkeer biedt zal het niet lang duren of de Piaggio maakt, al dan niet in groten getale, zijn opwachting op de Nederlandse wegen. In België en Italië rijden er al heel wat van rond.
Op het trainingscentrum van rijschool Leeuw aan de Boutenslaan in Eindhoven werd het voertuig onlangs getest. De driewieler met 400 cc motor en een voetrem die alledrie de wielen bedient is voor een kleine negenduizend euro verkrijgbaar. De lichtere versie, met een 250 cc krachtbron, is een dikke duizend euro goedkoper. Instructeur Han Renting van rijschool Leeuw: " Voor veel mensen boven de middelbare leeftijd is leren motorrijden gewoon moeilijk. Bij dit ding heb je aan een rijbewijs B en een paar lesblokken van twee uur genoeg. Je rijdt er met twee vingers in je neus op weg."
Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer valt het voertuig, onder meer vanwege de spoorbreedte van de wielen vóór en de aanwezigheid van de voetrem, in de categorie 'auto'. Gezien de gelijkenis met een motorfiets of scooter en het feit dat een helm verplicht is (omdat er een heupgordel ontbreekt), zou je het ding echter toch eerder als motor omschrijven. Een autor dan maar?
Op het eerste gezicht lijkt de Piaggio een beetje de rollator onder de motoren, maar na een proefrit wordt die associatie al snel de kop ingedrukt. De autor rijdt gewoon super. Aan enkele minuutjes uitleg heeft Renting genoeg om mij veilig over het parcours van de verkeerstuin te laten toeren.
Met een meer dan ruime brommer-ervaring achter de rug is het rijden op de Piaggio een peulenschil. De wegligging is prima; zelfs een scherpe bocht of een slalom-oefening gaat moeiteloos.
Het grappige is dat de Piaggio rijdt als een gewone motor. Door de onafhankelijk opgehangen voorwielen lijkt het, ook in bochten, alsof er toch maar één voorwiel op zit. Praktisch is de vergrendelingsknop waarmee de voorwielen 'vastgezet' worden, zodat je het 244 kilo zware vehikel niet op de standaard hoeft te trekken. Gewoon afstappen en laten staan.
Maar of de gemiddelde motorrijder er óók op klimt? Renting twijfelt er geen moment aan. "Het is gewoon een stoer ding. En dat vind ik niet alleen hoor; ik hoor het van heel veel motorrijders."
Ook Daan van der Keur van het online-magazine Motor Maniacs is enthousiast. "Je moet even de sensatie ervaren tijdens het rijden ; van het plaatje alleen krijg je dat gevoel niet." Schijn bedriegt volgens Van der Keur, die de Piaggio vanuit zijn woonplaats Leiden naar Eindhoven reed. "Ook de hardcore motorrijder vindt het een gaaf ding. Het grote voordeel is dat je er het hele jaar door mee kunt rijden, óók bij gladheid. Er zijn zelfs winterbanden voor in de handel."
Bekijk videoBron: ed.nl