Een motorfiets die kan terugblikken op een flinke brok geschiedenis is deze nieuwe XJ 600 Diversion van Yamaha. Van 1984 tot 1991 werd de XJ reeks gebouwd en van 1992 tot 2003 was het de beurt aan de Diversions om de fabrieksband te verlaten.
Deze handige motor wordt nog steeds druk verhandeld via de tweedehandsmarkt. Maar met de komst van de nieuwe XJ 600 Diversion wordt naadloos aangesloten met de moderne motorproductie. De modelfilosofie, het vervaardigen van een toegankelijke en makkelijk te onderhouden motorfiets mag overeind gebleven zijn, toch is de nieuwe alleen al op gebied van design een totaal andere verschijning. De lijnen zijn vloeiend en de geboden rijzit aangepast aan de tijd. De in lijn geplaatste viercilinder gaat resoluut voor een stevig koppel met de nadruk op vermogen in alle toerentallen.
Het kader werd bijgewerkt en dat is ook het geval met de vering.
De drie schijfremmen leveren puik werk, maar het kan nog beter. In optie is hij te verkrijgen met een ABS remsysteem. Door zijn lage zithoogte komt hij in het bereik van heel wat dames en van de kleinere medemens.
Opvallend is zijn veelzijdigheid. Scoren in het stadsverkeer, tijdens autosnelweggebruik en ritjes in de bergen, het zijn niet mis te verstane verkoopsargumenten.
Het motorblok is een stuk moderner dan die van de vroegere Diversion en ook milieuvriendelijker.
De half kuip met riant windscherm rekent af met ons vaak kil klimaat.
Deze viercilinder is alvast goed gewapend om zijn concurrenten in het middenklasse segment het vuur aan de schenen te leggen.
Bron: 6minutes.be