De wereldwijde economische crisis treft ook de motorsector. Het hardst in de klappen deelt het Amerikaanse Harley-Davidson.
HD dat vorig jaar nog het Italiaanse MV Agusta annex Cagiva opkocht, zit zelf in moeilijke papieren. De vraag naar dure Harley's loopt spectaculair terug. Vorig jaar daalde de laatste kwartaalwinst met 60% tot 78 miljoen dollar. Via een saneringsplan moet er jaarlijks fors worden bespaard. Drie fabrieken sluiten alvast de deuren en 1100 werknemers, zowat 12% van het totaal, worden ontslagen.
Harley heeft voor zowat 300 miljoen dollar (233 miljoen euro) leningen openstaan die overgenomen worden door Harley freak en belegger Warren Buffet. De Amerikaan wil in plaats daarvoor jaarlijks 15% intrest. De grootste aandeelhouder van HD, Davis Selected Advisers, neemt de andere 300 miljoen dollar leningen over.
Suzuki van zijn kant last deze maand een productiestop in. Vijf Japanse fabrieken sluiten voor drie tot acht werkdagen hun deuren.
Yamaha stopt in fabruari en maart twee weken zijn productie bij 11 van zijn Japanse fabrieken. Bij deze fabrieken worden motorfietsen, recreatievoertuigen, marine producten, industriële robots en onderdelen gefabriceerd.
Het lichtpuntje bij al dit onheilsnieuws in motorland blijft toch het succes van de scooter.
In 2008 meemt Piaggio de volledige top drie van de modellenverkoop in ons land voor zijn rekening. Op 1 staat de Vespa LX 125 (725 stuks) op 2 de Vespa 125 GT (712 stuks) en op drie de Vespa GTS 250 (529 stuks). Op vier volgt de R 1200 GS BMW motorfiets met 506 verkochte exemplaren.
En voor de echte scooterfanaten nog even dit. Op 7 en 8 februari heeft er in de Oktoberhallen van Wieze Moto Retro Wieze plaats en die staat voor een groot deel in het teken van de Vespa en zijn kleurrijke geschiedenis.
Bron: 6minutes.be