Motorfietsen ook slachtoffer kredietcrisis

De wereldwijde economische crisis treft ook de motorsector. Het hardst in de klappen deelt het Amerikaanse Harley-Davidson.

Motorfietsen ook slachtoffer kredietcrisisHD dat vorig jaar nog het Italiaanse MV Agusta annex Cagiva opkocht, zit zelf in moeilijke papieren. De vraag naar dure Harley's loopt spectaculair terug. Vorig jaar daalde de laatste kwartaalwinst met 60% tot 78 miljoen dollar. Via een saneringsplan moet er jaarlijks fors worden bespaard. Drie fabrieken sluiten alvast de deuren en 1100 werknemers, zowat 12% van het totaal, worden ontslagen.

Harley heeft voor zowat 300 miljoen dollar (233 miljoen euro) leningen openstaan die overgenomen worden door Harley freak en belegger Warren Buffet. De Amerikaan wil in plaats daarvoor jaarlijks 15% intrest. De grootste aandeelhouder van HD, Davis Selected Advisers, neemt de andere 300 miljoen dollar leningen over.

Suzuki van zijn kant last deze maand een productiestop in. Vijf Japanse fabrieken sluiten voor drie tot acht werkdagen hun deuren.

Yamaha stopt in fabruari en maart twee weken zijn productie bij 11 van zijn Japanse fabrieken. Bij deze fabrieken worden motorfietsen, recreatievoertuigen, marine producten, industriële robots en onderdelen gefabriceerd.

Het lichtpuntje bij al dit onheilsnieuws in motorland blijft toch het succes van de scooter.
In 2008 meemt Piaggio de volledige top drie van de modellenverkoop in ons land voor zijn rekening. Op 1 staat de Vespa LX 125 (725 stuks) op 2 de Vespa 125 GT (712 stuks) en op drie de Vespa GTS 250 (529 stuks). Op vier volgt de R 1200 GS BMW motorfiets met 506 verkochte exemplaren.

En voor de echte scooterfanaten nog even dit. Op 7 en 8 februari heeft er in de Oktoberhallen van Wieze Moto Retro Wieze plaats en die staat voor een groot deel in het teken van de Vespa en zijn kleurrijke geschiedenis.

Bron: 6minutes.be

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (5)

  Paul | 27-02-2009 | 14:41 uur Reageer op dit bericht
Gek joh hoorde ze gisteren nog vertellen dat het zo goed ging met de motor verkopen..huh??
Ook heel toevallig met openen van de motorbeurs
Duuhhhhh

  Cas Trouwborst | 15-03-2009 | 17:44 uur Reageer op dit bericht
De kop klopt gewoon niet.De motormarkt is een pure liefhebbersmarkt,en heeft niets met de recessie te maken!Tuurlijk,de dure merken zoals HD hebben te lijden,alleen de nieuwverkoop.Groot deel van de motormarkt is een pure used bike markt ;dat betekent dat de prijzen gewoon beetje downward worden bijgesteld,meer niet.Motorrijders zijn liefhebbers,en die blijven gewoon rijden en used bikes kopen !smile

  Cas Trouwborst | 15-03-2009 | 17:44 uur Reageer op dit bericht
De kop klopt gewoon niet.De motormarkt is een pure liefhebbersmarkt,en heeft niets met de recessie te maken!Tuurlijk,de dure merken zoals HD hebben te lijden,alleen de nieuwverkoop.Groot deel van de motormarkt is een pure used bike markt ;dat betekent dat de prijzen gewoon beetje downward worden bijgesteld,meer niet.Motorrijders zijn liefhebbers,en die blijven gewoon rijden en used bikes kopen !smile

  Jan | 17-03-2009 | 10:24 uur Reageer op dit bericht
Ja maar helaas bestaat de motorfiets markt niet alleen uit used bikes. Als er geen nieuwe meer verkocht worden komen er dus ook geen interessante inruillers meer bij. Dan blijft iedereen rijden wat hij heeft. Nu was ik dat toch al wel van plan maar economisch gezien zal de hele motorfiets handel daar dus wel onder gaan lijden. Wat denk je bijvoorbeeld van de onderdelen voorziening voor jouw al dan niet "used bike"? Als het slecht met de motorfabrikanten gaat gaat het ook slecht met de onderdelen leveranciers en daar zijn we toch best wel redelijk van afhankelijk.

  Al | 19-03-2009 | 22:45 uur Reageer op dit bericht
Lees goed, de winst daalde. Ze hadden dus nog steeds winst. En dan worden ze bang en willen niet wachten op de vooruitzichten voor het komende jaar dus schoppen ze eerst mensen op straat zonder dat ze feitelijk verlies hebben.
En 1 bedrijf dat lijd onder de recessie is afhankelijk van bijvoorbeeld leveranciers, die ook weer in de recessie zitten. Allemaal afhankelijk van elkaar.
En de WW word steeds korter, en de gewone mens moet meer gaan betalen voor dingen omdat de staat verlies lijd, worden we nog armer..
Maar ik ben nu ook werkloos, kan geen baan krijgen vanwege de recessie, natuurlijk koop ik dan geen nieuwe motor. Ik kan pas wat nieuws kopen als ik een baan krijg maar die krijg ik niet, en de staat gaat dingen duurder maken, dus kunnen ze wel even fluiten naar mijn centen! Het leven is al duur zat.
Bedrijven moeten die gok van de vooruitzichten in winstdaling maar nemen (bedenk ik net)! Meer werklozen betekend een diepe put voor ons allen.
De gok is onze redding! De bedachte plannen van afgelopen jaren werken niet voldoende dus het roer moet om.

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's