Met de komst van de vernieuwde YZ250F laat Yamaha Motor zien nog steeds de toonaagevende fabrikant van crossmotoren in de 250cc-klasse te zijn. Sinds de geboorte van de YZ250F in 2001 heeft deze middengewicht crossmotor altijd datgene gedaan waarvoor hij ontwikkeld is: eerst aanpikken, dan voorbijgaan om vervolgens een onoverbrugbare voorsprong te nemen. Reken maar na: in 2001 werd de YZ250F geïntroduceerd, in 2003 verscheen hij op het strijdtoneel van het Wereldkampioenschap MX2-GP om vervolgens met Antonio Cairoli twee wereldtitels te pakken. Dus: aanpikken, voorbijsteken, afstand nemen, zo doet de Yamaha YZ250F dat al jaren. Om ook in 2010 en lang daarna competitief te blijven, heeft Yamaha Motor deze tweeënhalf viertakt voor 2010 flink verbeterd. Een op alle fronten verfijnd motorblok, een compleet nieuw, lichter en vooral sterker frame, aangepaste vering, betere geometrie, strakker uiterlijk, kortom: de YZ250F is op alle fronten geperfectioneerd.
Om harder rond te gaan moet je ook sneller de bocht door, zo simpel is dat. Daarom heeft de nieuwe YZ250F een enorme stap voorwaarts gemaakt bij het makkelijker nemen van die bochten. Als eerste werd het aluminium frame volledig vernieuwd. De stijfheid werd daarbij zowel lateraal als torsioneel flink verhoogd. Doordat de zijwaartse stijfheid hoger is, worden ook meer dwarskrachten afgewend naar verticale bewegingen, die dan weer optimaal door de vering en demping opgevangen worden. Aan de voorzijde werd de interne werking van de voorvork op alle fronten verbeterd en werd aan de achterzijde de veerophanging 29 millimeter verplaatst. Hierdoor onstond niet alleen een ideale veer- en dempingsetting, maar werd door deze verandering ook een efficiënter inlaattraject van de nieuwe airbox gecreëerd. Ook door de compleet nieuwe brandstoftank is het gewicht nog meer gecentraliseerd, waardoor de motor op commando nog makkelijker van richting verandert. Het eindresultaat van dit alles, dé 2010 YZ250F, is de best sturende 250cc crossmotor in zijn klasse met een perfecte feedback en superieure rijkwaliteiten.
Het motorblok in de YZ250F is een bewezen topper. Toch wist Yamaha Motor ook hier weer verbeteringen in aan te brengen. Door de toepassing van lichtere klepveren en aluminium klepschotels kreeg de YZ250F niet alleen meer koppel, maar ook een verbeterd motorkarakter. Verder werden de settings van de altijd betrouwbare carburateur geoptimaliseerd en werden zowel het luchtinlaatkanaal als het uitlaatkanaal en de uitlaatdemper aangepast. Op aanwijzing van onze topcoureurs werd ook de versnellingsbak en de koppeling aangepast. Door de derde en vierde versnelling anders te gearen, kwamen we tot de meest ideale versnellingsbakverhouding, perfect passend bij het nieuwe motorvermogen van de 2010 YZ250F. Het schakelen gaat nu nog makkelijker door een lichter bedienbare koppeling.

Als je een bewezen winnaar als de YZ250F wilt verbeteren, mag niets aan de aandacht ontsnappen. Zodoende kreeg de nog smallere crosser een nieuw zadel en een nieuw ontworpen benzinetank met als resultaat een laag zwaartepunt. De 2010 YZ250F is dankzij de nieuwe lichtere bodypanels qua uiterlijk niet alleen aanzienlijk strakker geworden, maar daarbij ook nog één van de lichtste in zijn klasse. De 2010 YZ250F is vanaf september 2009 leverbaar in Yamaha Racing Blue en Competition White. Voor beide kleuren is de YZ250F standaard voorzien van zwarte velgen.
De 2010 YZ250F kort en bondig:Framestijfheid verhoogd
Voor- en achtervering op vele fronten verbeterd
Meer bruikbaar motorvermogen dankzij vernieuwd inlaattraject met bijbehorende carburateursettings
Lichtere klepveren
Aluminium klepstoters
Veranderde versnellingsbakverhoudingen
Lichter bedienbare koppeling
Nieuwe brandstoftank met als gevolg een laag zwaartepunt
Laag gewicht
Bron: yamaha-motor.nl