Nieuwe Honda VFR 1200 F : Revolutionair

De V4 story van Honda is nog lang niet ten einde. Met de komst van de VFR 1200 F zijn we bij de zesde generatie aanbeland. De nieuwe heeft echter nog weinig gemeen met zijn voorgangers.

Nieuwe Honda VFR 1200 F : RevolutionairZowat drie decennia geleden maakte Honda zijn opwachting in het Grand Prix circus met een voor de gelegenheid in V-geplaatste viercilinder.
Daarna mocht het publiek genieten van standaardmotoren die natuurlijk hun inspiratie haalden bij het snelle GP voorbeeld.
Achtereenvolgens zagen de VFR 750 ('86), VFR 750 upgrade ('90) VFR 750 F ('94), VFR 800 ('98) VFR RC 46 (2002) het levenslicht.

Honda noemde ze allen sport tourings, maar de nieuwe 1200 die begin 2010 bij ons zal rijden, is een echte trendzetter en krijgt het predikaat "Road-sport".
Het is een sportieve motorfiets met tal van toerkwaliteiten, zodat ook het comfort ruimschoots aan bod komt.
Veel aandacht werd er besteed aan het design. Dat vloeit prachtig in mekaar. Het oog voor detail is adembenemend. Uitlaat en cardan zijn een dankbaar speelterrein geweest voor de vormgevers.

De cilinders vooraan zijn groter dan die achteraan, waardoor ook de rijzit positief beïnvloed wordt.
Wie in optie koffers of een topcase wil plaatsen behoeft geen bijkomende constructie, alles is kant en klaar (zij het verborgen) voorzien.

Dit is zoals de ontwerper Teofilo Plaza het zelf omschrijft een sexy motorfiets.
In het prachtige kader hangt de in V van 76 graden geplaatste viercilinder die goed is voor een vermogen van 127 kW en een koppel van 129 Newton meter. Deze Honda met X vorm koplamp oogt niet alleen mooi, maar werpt zich op als een krachtpatser. Sportieve motorrijders worden geconfronteerd met een heel erg stevige cardan die zeker geen hypotheek legt op een doorgedreven sportief rijgedrag. Het is dus duidelijk dat Honda met zijn nieuwe zeer in het oog springende creatie van twee walletjes wil eten: de toerrijder en de "sporter". Trouwens, de motor maakt gebruik van ervaringen die ook in de motorcross hun nut hebben bewezen.
Het laat zich ook voorvoelen dat de volledige regelbare voor- en achtervering zowel comfortabel als prestatiegericht zijn.

Nog enkele leuke details: het windscherm is in drie standen regelbaar, de tankinhoud bedraagt 18,5 liter en er is uiteraard voorzien in een katalysator die de euro 3 norm haalt.
In optie zijn er speciale handvatverwarmers, iets om naar uit te kijken, een eigen gps-systeem, koffers en nog veel meer.
Het instrumentenbord is uiterst volledig zorgt voor uitgebreide informatie.

Hoeveel deze op zijn zacht gezegde revolutionaire V 4 zal kosten is voorlopig nog koffiedik kijken.

Bron: 6minutes.be


Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (9)

  gekke hansie | 16-10-2009 | 22:47 uur Reageer op dit bericht
jammer voor Leon......heel jammer...pirate

  Varadero | 21-10-2009 | 15:08 uur Reageer op dit bericht
...Voor een sport-TOER motor vind ik de kleine tank een gemiste kans... bij zorgeloos rijden hoor mijns inziens ook het niet krampachtig in de gaten hoeven houden van de benzine-meter... Helaas, deze sigaar laat ik aan mij voorbij gaan tear

  Theo | 22-10-2009 | 15:02 uur Reageer op dit bericht
Volgens www.demotorsite.be zou de prijs van de nieuwe vfr1200f uitkomen op ongeveer 16000 Euro. :p

  Pandriver | 22-10-2009 | 17:12 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 ...Voor een sport-TOER motor vind ik de kleine tank een gemiste kans... bij zorgeloos rijden hoor mijns inziens ook het niet krampachtig in de gaten hoeven houden van de benzine-meter... Helaas, deze sigaar laat ik aan mij voorbij gaan tear
Voorlopig weet je niet eens wat het verbruik is, een beetje voorbarig lijkt me......... :wink:
~ Never drive faster than your angel can fly ~

  Wout | 23-10-2009 | 11:01 uur Reageer op dit bericht
Inderdaad een erg kleine tank voor een toerfiets... Misschien dient het geheel ook als basis voor een nieuwe Pan European en krijgt dan een grotere tank?

  Geert Oosterlinck | 23-10-2009 | 11:43 uur Reageer op dit bericht
Revolutionair!? Dit doet BMW al jaren! Echter krijgt BMW nu echt concurrentie en moeten ze oppassen. Zeker als de Varadero met cardan er komt.

Greetzz,
Geert

  Geert Oosterlinck | 23-10-2009 | 11:43 uur Reageer op dit bericht
Revolutionair!? Dit doet BMW al jaren! Echter krijgt BMW nu echt concurrentie en moeten ze oppassen. Zeker als de Varadero met cardan er komt.

Greetzz,
Geert

  Jack | 23-10-2009 | 12:22 uur Reageer op dit bericht
Ziet er gelikt uit, heeft alle elementen in zich om een verkooptopper te worden...rijeigenschappen zal ieder voor zichzelf moeten bepalen...de cardan is een goede zet...als BMW-rijder (R1200RT) ben ik blij dat deze motor op de markt verschijnt...concurrentie maakt scherp...
Greetz Jack:p

  Marc Michielsen | 01-01-2010 | 09:51 uur Reageer op dit bericht
ik ben een panrijder en ik denk dat het zo blijft

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's