München/Rijswijk. BMW heeft haar uiterst succesvolle boxerserie opnieuw geoptimaliseerd. Door diverse technische aanpassingen bieden de BMW R 1200 GS, de GS Adventure en de BMW R 1200 RT nu nog meer rijplezier. Daarnaast zijn het uiterlijk en de uitrusting van de machines op details gewijzigd. Hiermee is de BMW R Serie weer optimaal uitgerust om haar leidende marktpositie vast te houden. BMW Motorrad presenteert de vernieuwde boxers als primeur op de EICMA-motorshow in Milaan.
De vernieuwde BMW R 1200 GS en GS Adventure en de BMW R 1200 RT zijn voorzien van cilinderkoppen met dubbele bovenliggende nokkenassen. De prestaties zijn daardoor verder verbeterd. Merkbaar meer vermogen en trekkracht zorgen voor een krachtiger en soepeler acceleratie. De winst zit in fundamentele veranderingen voor het 1.170 cm3 boxerblok. De cilinderkoppen met hoogliggende nokkenassen zijn vervangen door koppen met dubbele bovenliggende nokkenassen. Die cilinderkoppen worden al toegepast bij de DOHC-krachtbron van de sportieve BMW HP2 Sport.
De inlaatpoorten zijn vergroot van 47 naar 50 mm. De inlaatkleppen hebben nu een diameter van 33 mm (was 31 mm) en de uitlaatkleppen van 39 mm (was 36 mm). Bovendien gaan de kleppen verder open. En in de uitlaat is een door een elektromotor geregelde klep gemonteerd, die tevens bijdraagt aan een nog potenter boxergeluid uit de uitlaat, uiteraard binnen de wettelijke normen.
Gecombineerd met het verhoogde maximum toerental van 8.500 toeren per minuut (was 8.000) is meer rijplezier dus gewaarborgd. Door de aanpassingen levert het blok nu bovendien 81 kW (110 pk). Dat is 4 kW (5 pk) meer dan voorheen. Het maximum koppel stijgt van 115 Nm bij 5.750 toeren per minuut naar 120 Nm bij 6.000 toeren per minuut voor nog meer souplesse.
BMW R 1200 GS en GS AdventureDe BMW R 1200 GS en GS Adventure zijn al jaren maatstaf en marktleider in het segment van all-road motorfietsen. Zo werden vorig jaar nog ruim 750 GS modellen in Nederland verkocht. Het uiterlijk van de BMW R 1200 GS en GS Adventure is daarom onveranderd. Wel zijn er nieuwe accessoires; bijvoorbeeld koplampuitbreiding met LED verlichting.
De unieke soevereine BMW Telelever en de BMW Paralever voor- en achterwielophanging zijn evenmin aangepast. Wel is de verhouding van de eindoverbrenging in de cardanaandrijving veranderd van i = 2,82 naar i = 2,91.
De BMW R 1200 GS en GS Adventure zijn nu optioneel leverbaar met de jongste generatie van het krachtige BMW Integral ABS-remsysteem en de Enduro ESA (Electronic Suspension Adjustment), waarmee met een druk op de knop vering en demping zijn aan te passen. Om de controle bij rijden op onverharde ondergrond te bevorderen, kent het elektrohydraulisch geregelde systeem een stand waarin de voorvering extra soepel is afgesteld, zodat het wiel beter bodemcontact houdt bij hobbels, zonder dat daarbij de zithoogte verandert. Iets wat wel gebeurt bij een handmatige in te stellen vering.
Nieuw bij de BMW R 1200 GS en GS Adventure zijn ook grotere en makkelijker vast te pakken moeren voor het in hoogte verstelbare windscherm.
BMW R 1200 RTComfort wordt van meet af aan met een hoofdletter C geschreven bij de succesvolle BMW R 1200 RT, met 350 verkochte exemplaren eveneens de marktleider in zijn segment. Door toepassing van een andere kuipruit is het comfort nu nog verder verhoogd. De ruit is aan de bovenzijde anders van vorm, waardoor er minder wervelingen optreden ter hoogte van de helm van de berijder. Dat scheelt in windgeruis.
De nieuwe BMW R 1200 RT is daarnaast ook uiterlijk subtiel aangepast. Het voorspatbord is gewijzigd en de motorspoiler is geoptimaliseerd, wat het dynamische design versterkt. Ook zijn er nu standaard witte knipperlichten. De ophanging van de elektrisch in hoogte verstelbare ruit is versterkt om vibraties te reduceren. De spiegelophanging is eveneens verstevigd en de tellerunit is van een ontspiegelde kunststofafdekking voorzien. Bovendien is het schakelpedaal bij het nieuwe model verstelbaar.
Nieuw is de optionele ESA II (Electronic Suspension Adjustment). Het gaat een stap verder dan ESA I. Nu veranderen met een druk op de knop niet alleen de demping en de uitgaande slag van de voor- en achtervering, maar ook de veervoorspanning en de veerweg worden aangepast. Dat laatste betekent dat de zithoogte nauwelijks verandert bij zwaardere belading. De wegligging is zodoende nog nauwkeuriger af te stemmen op de wegconditie en op het rijden met passagier en/of bagage. Het betekent dat de BMW R 1200 RT altijd even stabiel, veilig en dynamisch stuurt en remt. In totaal kan de berijder uit maar liefst negen set-ups kiezen voor vering en demping met ESA II. Net als voorheen is BMW Integral ABS standaard.
Verbeterde functionaliteitDe BMW R 1200 RT is uitgerust met nieuwe schakelaars en bedieningsorganen (zoals die van de K 1300 modellen). Ze zijn kleiner maar makkelijker te bedienen. Nieuw is een Multi-Controller draaiknop voor nog eenvoudigere bediening van het optionele audiosysteem. Het audiosysteem heeft nu bovendien interfaces voor een MP3-speler, een iPod, een USB-stick en cd-speler. Net als bij de vorige BMW R 1200 RT zijn zijkoffers standaard. Daarbij biedt BMW Motorrad een keur aan opties en accessoires voor de R Serie om de veiligheid (met onder meer ASC (Automatic Stability Control) en RDC (bandenspanningcontrole)), het comfort en de bagagemogelijkheden verder uit te bouwen. Ook zijn er nieuwe lakkleuren leverbaar. De levering van de nieuwe boxermotoren start begin 2010.
Bron: BMW