Vandaag onthulde Triumph Motorcycles op haar stand de nieuwe Rocket III Roadster tijdens de jaarlijkse EICMA motorshow in Milaan. Het Britste bedrijf toonde ook twee Special Editions en bracht nieuws over een samenwerking met twee topmerken in de motorbranche, te weten Öhlins en Castrol.
Rocket III Roadster
De Rocket III Roadster, die door de internationale pers al recent aan de pers werd voorgesteld, is de laatste incarnatie van de 2300 cc sterke krachtpatser, die bij zijn introductie in 2004 al zoveel opwinding veroorzaakte. Deze laatste versie haalt de Rocket uit het cruisersegment en plaatst hem met een enorme knal in de streetfighterscene. Om een eerder bericht hierover te quoten: De Roadster maakt van alle andere zogenaamde musclebikes blozende koorknaapjes!
De gloednieuwe motorfiets heeft een geavanceerd ABS-remsysteem, een woeste, donkere uitstraling en een herziene zitpositie. Een nieuw uitlaatsysteem zorgt voor een geweldige sound en nog meer koppel en vermogen. Zo pompt de Rocket III Roadster er 221 Nm aan verwoestend koppel uit, meer dan welke productiemotorfiets dan ook!
Bonneville SixtyOp de EICMA werd door de toegestroomde pers ook ruimte gemaakt voor de nieuwe Bonneville Sixty, geïnspireerd door de klassieke kleuren van de 1960-versie van het Triumph icoon. Van deze "Bonnie" T100 zullen maar 650 stuks gemaakt worden in een unieke two-tone Meriden Blue/Caspian Blue kleurstelling met handgeschilderde pinstripes. Deze modellen zijn naast deze opvallende kleuren herkenbaar aan de unieke, genummerde plaquette op het stuur, vergezeld van een certificaat van echtheid.
De Bonneville werd geintroduceerd in 1959 maar eerlijk gezegd is voor veel meer mensen het 1960-model de favoriet qua uiterlijk, vooral door de kleurstelling in klassiek blauw en grijs met een scherper spatbord en het dubbele dashboardhuis met losse koplamp. De Bonneville Sixty is weliswaar volop geïnspireerd door het verleden, toch herbergt deze motor de modernste technieken die uit de 865 cc zo'n 67 pk halen en er daarnaast voor zorgen dat de rijbeleving helemaal voldoet aan de eisen van deze tijd.
Speed Triple SEHet beroemdste model uit de moderne historie van Triumph zal, in de vorm van de nieuwe Speed Triple Special Edition, voor het eerst in zijn geschiedenis een two-tone kleurstelling en sterk verbeterde vering krijgen.
Naast de Tornado Red hoofdkleur valt de sportieve Crystal White streep met zwarte pinstripe enorm op, vooral ook doordat het bijpassende fly screen en de zadelkap geïntegreerd zijn in het design. Als eerste model krijgt de Speed Triple SE compleet nieuwe veringelementen, de schokdemper aan de achterzijde kreeg een 5% zachtere veer en zowel voor- als achtervering werden voorzien van nieuwe binnencomponenten. Als gevolg hiervan biedt de Speed Triple SE meer comfort en duikt de voorvork minder bij hard aanremmen. Motorisch biedt de SE dezelfde 128 PK's uit de kenmerkende 1050 cc driecilinder.
ThunderbirdMet komst van twee flamboyante nieuwe kleurstellingen krijgt de 2010-versie van de Triumph Thunderbird een nog fraaiere uitstraling. De kleuren Phantom Haze Blue en Phantom Haze Red hebben een prachtig flonkerend lakbestanddeel, waardoor als de zon op de Thunderbird valt een ongelooflijke dieptewerking ontstaat. De nieuwe Phantom Haze kleuren vallen verder op doordat het lijkt of ze van kleur veranderen, al naar gelang de lichtinval van bijna zwart naar levendig blauw of rood.
"Groot" nieuws van Triumph Genuine AccessoriesOm de komst van de 1700 cc Big Bore Kit voor onze nieuwste testwinnaar, de Thunderbird, op te luisteren bieden we deze kit nu al af-fabriek gemonteerd aan. De Big Bore Kit bestaat uit zuigers, cilinderwanden, nokkenassen en zwaardere koppelingsveren. Met deze kit stijgt het vermogen van 85 naar 97 PK en het koppel klimt daarbij van 144 naar 156 Nm. De Europees gehomologeerde kit bevat verder een "1700" typeaanduiding voor op de koppelingsdeksel.
Triumph kiest Öhlins als partnerOp de EICMA toont Triumph ook een speciale Öhlins Speed Triple aan het publiek. Deze special zal naast "rondom" Öhlins vering volop van exclusieve componenten zijn voorzien, zoals een Arrow uitlaatsysteem met keramische coating, speciale wielen, remschijven en remklauwen van PVM en Texalium kuipdelen die voorzien zijn van een speciaal ontwikkeld design.
Triumph kondigt hiermee trots aan een partnerschap aangegaan te zijn met Öhlins, de vooraanstaande fabrikant van veringcomponenten. Als gevolg hiervan zal een ruime keuze aan superieure achterschokdempers voor de Triumph Urban Sport modellen beschikbaar komen. Door Öhlins werden speciaal voor de Daytona 675, Street Triple, Street Triple R, Speed Triple and Tiger schokdemper ontwikkeld, zodat sportieve rijders optimaal kunnen genieten van ultieme controle en prestaties. Deze veringelementen zijn in nauwe samenwerking tussen Triumph en Öhlins ontwikkeld, waarbij ze door beide partijen aan een streng testprogramma zijn onderworpen. Levering zal alleen door de officiële Triump-dealers geschieden.
Triumph en Castrol kondigen samenwerking aanMet de keuze voor een verregaande samenwerking tussen Triumph Motorcycles en Castrol smeermiddelen ontstaat een technisch partnerschap waardoor beide partijen zich nog beter kunnen ontwikkelen. De specialisten van Castrol zullen hiervoor nauw samenwerken met de engineers van Triumph, zodat ze samen de beste smeermiddelen voor de motorfietsen van Triumph kunnen ontwikkelen. Paul Checkley, General Manager van Triumph Genuine Parts and Accessories hierover: "Dit is een partnerschap zoals het bedoeld is. Castrol heeft een ongelooflijke goede technische expertise en zijn de beste in hun markt. We werken nu al samen aan projecten die pas over drie jaar op de markt zullen komen, dit is dus een samenwerking voor de lange termijn".
Bron: triumphmotorcycles.nl