Harley-Davidson toont zijn vrouwelijke kant

Hoewel Harley-Davidson een voorsprong heeft op concurrenten door een buitengewone merkentrouw bij zijn klanten en een sterk dealernetwerk, blijkt dat niet langer voldoende. Dat heeft de crisis aangetoond. De verkopen van het legendarische motormerk zijn ingestort, omdat consumenten het vertrouwen in de economie hebben verloren en de portemonnee dicht houden. De productie ligt op het niveau van 2001 en het merk verkoopt vooral lichtere, goedkopere (en minder winstgevende) modellen. De koers is van begin 2008 tot begin 2009 van 42 dollar naar 10 dollar afgegleden en is nu weer opgekrabbeld naar 31 dollar.

Krediet
Het businessmodel van Harley-Davidson is sterk afhankelijk van een goed functionerende kredietmarkt. Klanten sluiten een lening af om een Harley te kopen. En dochteronderneming Harley-Davidson Financial Services (HDFS) verstrekt deze leningen (en ook verzekeringen). HDFS verleent ook leningen aan dealers. Deze kredieten worden vervolgens doorverkocht en de opbrengst gebruikt HDFS weer voor nieuwe leningen. Deze stroom droogde op tijdens de credit crunch.

Recente geruchten dat Harley-Davidson prooi zou zijn voor een leveraged buy out is denkbaar, maar acht Morningstar niet erg waarschijnlijk. De balans is sterk met 1,6 miljard dollar cash en 600 miljoen dollar schuld. Het management van Harley heeft al flink in de kosten gesaneerd waardoor er voor een private equity partij niet veel vet meer over is om weg te snijden.

Vrouwen
Een gevaar voor Harley is, dat het een hele smalle klantenbasis heeft: mannen van middelbare leeftijd. Een kleine demografische groep die uiteindelijk steeds kleiner wordt. De klantenbasis moet dan ook worden verbreed. De laatste jaren is Harley-Davidson gegroeid door internationale expansie. In 2004 kwam 19 procent van de omzet uit het buitenland en in 2009 was dat gegroeid naar 32 procent. Op lange termijn zal de buitenlandse afzet blijven groeien, maar het kan langzaam gaan omdat de zware en dure Harley's in het buitenland minder populair zijn dan in de VS en importtarieven hinderen de groei op belangrijke markten als India.

Vrouwen zijn dan ook de nieuwe doelgroep van Harley-Davidson. De onderneming heeft zijn speciaal op vrouwen gerichte marketing dit jaar verhevigd. In juli kwam het nieuwe model SuperLow op de markt dat vooral vrouwen op het zadel moet krijgen. Dealers sluiten een paar avonden per jaar hun showroom voor mannen en zijn alleen open voor vrouwen. Op deze women only feestjes leren vrouwen omgaan met een zware motorfiets.

Harley-Davidson toont zijn vrouwelijke kant

Eerder huurde Harley-Davidson topmodel Marisa Miller in (die ondermeer poseerde voor lingeriemerk Victoria's Secret en de Sports Illustrated Swimsuit Edition). Hoe cliché een sexy vrouw op een motor ook mag zijn, het was een slimme zet. Zij trok niet alleen mannen, maar ook vrouwen naar een Harley. Op Youtube zijn haar rijvaardigheden te zien. De boodschap: motorrijden is ook iets voor vrouwen, een supermodel doet/kan het ook. Harley beweert dat het inmiddels 12 procent van zijn motoren aan vrouwen verkoopt tegen 2 procent in 1995.

Door het management is inmiddels een basis voor een ommekeer gelegd. Merken die weinig met Harley-Davidson te maken hebben zijn gestopt (Buell) of staan te koop (MV Agusta). Hierdoor kan het management zich op het hoofdmerk focussen.
Een belangrijke taak voor het management is het in stand houden van zijn concurrentievoordeel. Daarvoor moet het de aantrekkingskracht van het merk overbrengen op jongere motorrijders en vrouwen, zonder de nog steeds belangrijke groep mannelijke baby boomers uit het oog te verliezen. Er is nog wel even de tijd, maar ook weer niet veel. Want de baby boomers bereiken op een gegeven moment een leeftijd dat ze geen motor meer kopen. Daar doet zelfs Marisa niets aan.

Bron: morningstar.nl


Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (5)

  tonnetje | 14-10-2010 | 16:59 uur Reageer op dit bericht
ze moeten de naam hd eens wat normaler verpakken
geen achterlijke grote showrooms neerzetten
gewoon weer gezellige motorzaken met off hd dealers tolereren
de onderdelen prijzen en acces eens normaal in europa aan de man brengen(lees normale prijzen!
deze prijzen zijn in heel europa gelijk bij dealers
afgezien van de btw die er uiteindelijk opkomt
het is een kouwe kak zooi die hele hd handel door de officiele hd dealers
opgelegd door de brulapen bij hd europe/en amerika
getekend een harley rijder!

  dandy | 14-10-2010 | 17:39 uur Reageer op dit bericht
Ik rijd ook een harley,ik ben echter geen echte harleyfan,maar ik heb wel een fijne motor,vroeger reed ik ander merken waaronder engelse en italiaanse,alleen ben ik enorm afgeknapt op sommige harley dealers,geen echte motorjongens net als vroeger en zeker geen warm nest wat je vroeger wel had,ik vind het arogante verkopers die alleen maar verkoopcijfers in hun hoofd hebben.
Het enigste wat ik geleerd heb tot nu toe van Harley Davidson,Hardstikke Duur,zeker in vergelijking met andere merken,oke oke je rijd dan geen harley,maar toch!!!!pirate

  bigtwin | 14-10-2010 | 21:08 uur Reageer op dit bericht
Al 22 jaar rijd ik Harley en nog steeds met heel veel plezier.
In het begin bezocht ik veel Harley dealers omdat het er zo gezellig was, maar in die nieuwe opgesmukte zaken is er geen reet meer aan.
In heel nederland is er nog maar een Harley dealer waar ik met veel plezier kom omdat daar nog de sfeer hangt die bij dit motormerk past, en dat is O.I.T. in Breda.
Een gezellige tent in een oud pand waar het nog ouwe jongens krentebrood is.
Ik hoop dan ook dat dit zo blijft.

getekend, een ouwe grijze Harley rijder.
smile

  Sjakie | 14-10-2010 | 21:34 uur Reageer op dit bericht
JaJa mannen (en vrouwen) waar zijn die gezellige tenten nog? hebben de dealers van andere merken die wel nog ?? Het is heel simpel, de fabriek wil zoveel mogelijk bikes slijten en zet de importeurs flink onder druk, op hun beurt doen die hetzelfde bij de dealers. En JA OIT is een toffe tent maar als die HD dealer wil blijven gaat ie ook voor de bijl, let maar op, en dat duurt niet lang meer. Als het met de economie pruimentijd blijft dan gaan er ook weer veel van die glaspaleizen dicht, kijk maar naar de autodealers........wordt het straks toch weer gezellig

  alex | 15-10-2010 | 15:04 uur Reageer op dit bericht
Mensen die een oude shovel rijden, het merk te gek vinden, en het toch raar vinden en er op af zitten te geven wat er allemaal speelt; koop eens een nieuwe :lol: Daar knapt HD van op.
Een harley rijder.

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's