Honda is ook dit jaar weer prominent aanwezig op de MOTORbeurs in Utrecht. Met maar liefst zes primeurs en het debuut van de CBR600F en Crossrunner is een bezoek aan de Honda stand zeer de moeite waard.Natuurlijk zijn er ook de twee nieuwe motorscooters, de SW-T600 en SH300i en de unieke, lichte sportmotor, de CBR250R. Met de twee motorconcepten, de V4 Crosstourer en de New Mid Concept is het moois van Honda compleet.
De Honda stand heeft een oppervlakte van maar liefst 1000m2 inclusief een volledig ingerichte winkel met kleding van Honda GAS, hét merk van coureurs en kenners.
Primeur: Honda CrossrunnerEen opmerkelijke primeur op de Honda stand is de aanwezigheid van de Crossrunner, die exclusief voor 2 dagen naar Nederland komt en alleen op donderdag en vrijdag op de Honda stand te zien zal zijn.

Deze allround motorfiets met een heel eigen styling en een veelzijdig karakter, voorzien van een voor dit genre unieke krachtbron: een 90 graden V4 van 782 cc. De Crossrunner biedt de prestaties van een sportieve motor. Het maximumvermogen bedraagt 74,9 kW/102 pk. Het blok stamt af van de VFR800. Het is een beproefde krachtbron met VTEC variabele kleptiming. Dus veel soepelheid bij lage toeren en een surplus aan power bij hoge toeren. Door de rechte zitpositie en het brede stuur heeft de berijder een uitstekende controle over de Crossrunner. De voorvork met dikke (43 mm) vorkpoten draagt bij aan de stabiliteit. Combined ABS is standaard.
CBR600FDe Honda CBR600F pakt de draad op van een zeer populaire serie sportmachines, waarvan in 1987 de eerste generatie verscheen. Toen al maakte deze middenklasser indruk. Maximale controle is de insteek bij de machine die op de MOTORbeurs als primeur schittert. Een motorfiets die aantoont dat prestaties niet louter worden bepaald door vermogen, maar door de manier waarop de berijder met die pk's kan omgaan. Dus heeft Honda bij de CBR600F veel aandacht gegeven aan zitpositie, stijfheid van frame en de wielophanging. Daarbij heeft de motorfiets een prachtig dynamisch design. De viercilinder in lijn krachtbron stamt af van de CB600F Hornet. Het maximumvermogen is 75 kW/102 pk. Voor een goede handling van de motorfiets is het blok centraal in het nieuwe gegoten aluminium Mono-Backbone-frame geplaatst. De CBR600F is optioneel leverbaar met het Combined ABS-remsysteem.
SW-T600Dit is een toevoeging aan Honda's line-up van zware motorscooters. De SW-T600 is gebaseerd op de SW-T400, maar in tegenstelling tot deze laatste is hij voorzien van een (582 cc) onderhoudsarm tweecilinderblok met een vermogen van 37,7 kW/51 pk. Onder het zadel zit een opbergvak dat groot genoeg is voor twee helmen. De SW-T600 is standaard uitgevoerd met een krachtig Combined ABS-remsysteem en 40 liter Top Box. Elektronische benzine-injectie en een katalysator zorgen ervoor dat de scooter voldoet aan de Euro3-emissienorm. Het strakke design en de opvallend goede afwerking zijn evenzeer kenmerken waarmee deze tweewieler zich onderscheidt van menig concurrent.
CBR250RKlein maar fijn, dat geldt zonder meer voor deze lichte sportmotor. Het ééncilinder motorblok van 249,4 cc heeft vier kleppen die worden bediend door twee bovenliggende nokkenassen en levert 18,7 kW/25,4 pk aan vermogen. De elektronische brandstofinjectie garandeert een vlotte respons op het gas, ook bij lagere toerentallen. De CBR250R oogt als een compacte versie in de ultrasportieve CBR-lijn van Honda, waarmee hij zonder meer een jong publiek zal aanspreken. Het Diamond twin-spar-frame en de vorkpoten voor van 37 mm zorgen voor een zeer stijf en strak te sturen machine, waarbij het optioneel leverbare Honda Combined ABS-systeem de nodige veiligheid en controle biedt bij hard remmen. Een perfecte motorfiets, zeker voor mensen met een licht rijbewijs (25Kw).
SH300iDe SH300i is Honda's stijlvolle en compacte motorscooter voor efficiënt en vlot stadsvervoer, voorzien van een krachtig ééncilinder motorblok (20 kW/27 pk). Voor het afremmen zorgt het gecombineerde remsysteem dat optioneel geleverd wordt met ABS. De SH300i heeft volledig nieuw plaatwerk, een met leder bekleed zadel, nieuwe 16-inch aluminiumwielen en een verbeterde wielophanging.
CB600F Hornet en CB1000RHonda's CB600F Hornet is zonder twijfel één van de populairste naked bikes in de middenklasse. Het is een echte straatvechter met sportieve looks. Een aspect dat bij de 2011-versie verder is versterkt door een wat hogere en slankere achterzijde en nieuwe kleuren, zoals parelmoer geel en parelmoer wit. Ook nieuw zijn de koplamp en het instrumentarium met digitale toerenteller. De CB1000R heeft een dikker aluminium stuur en nieuwe driehoekige koplampen met een led-stadslicht. De achterkant van de buddy is gestroomlijnder en korter. Een designelement waarbij Honda zich onder meer heeft laten inspireren door de Honda MotoGP-racemachine. Deze motorfiets wordt ook geleverd in een HRC-editie (zie afbeelding).
Honda toont ook de twee spectaculaire conceptmotoren: de V4 Crosstourer en de Mid Range Concept.
De V4 Crosstourer Concept heeft delen van de fenomenale V4 motor en de revolutionaire Dual Clutch Transmission van de VFR1200F en levert al het plezier en de opwinding van een sportieve motorfiets, maar met de comfortabele rechtop zitpositie en de wendbaarheid van een Allroad-machine.
De New Mid Concept combineert het sportieve karakter van een motorfiets met het gemak van een scooter met als resultaat een totaal nieuwe manier van rijden.
Op de stand is er een speciale Honda GAS-kleding verkoop-unit, waar men alle kleding van Honda-GAS kan passen en aanschaffen. Deze Honda GAS kleding wordt ook door de Honda coureurs en hun team gedragen en is zeer populair.
Natuurlijk zijn alle 2011 jaar modellen Honda motorfietsen aanwezig in de nieuwste kleuren.
Bron: honda.nl