Enquête 'Motor in het vizier' sluit

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) sluit donderdag 24 februari om 12.00 uur de enquête 'Motor in het vizier'. De Verkeerspolitie van het KLPD heeft deze enquête onder motorrijders gehouden om inzicht te krijgen in de ervaringen van motorrijders. In totaal zijn er meer dan 6000 enquêtes binnengekomen. Veertig deelnemers zullen in aanmerking komen voor een training door politiemotorinstructeurs van het KLPD. De uitkomst van de enquête zal op de eerste trainingsdag, zaterdag 26 maart 2011, bekend worden gemaakt.

Enquête Het idee om motortrainingen onder de aandacht te brengen van deze doelgroep is ontstaan naar aanleiding van Oostenrijkse en Britse projecten. Politiekorpsen uit deze landen zagen ook het aantal dodelijke ongevallen onder motorrijders stijgen en organiseerden rijvaardigheidstrainingen voor deze doelgroep. De Verkeerspolitie van het KLPD vestigt met deze actie de aandacht op het nieuwe motorseizoen om zowel de motorrijder als de automobilist bewust maken dat deze periode er weer aankomt.

Rond de maand april is de 'winterstop' ten einde en verschijnen er weer meer motorrijders op de weg. Motorrijders zijn relatief kwetsbaar en lopen daarom vaak letsel op wanneer zij betrokken zijn bij een verkeersongeval. Zien en gezien worden is hierbij van levensbelang.

Onder motorrijders vallen – naast slachtoffers door ongeval met ander gemotoriseerd verkeer – ook veel slachtoffers als gevolg van eenzijdige ongevallen. Het aantal verkeersdoden is de laatste drie jaar licht toegenomen en het aantal ernstige verkeersgewonden onder deze groep toegenomen. Van 2006 tot 2009 is het aantal dodelijk slachtoffers opgelopen van 59 tot 70, dat is meer dan 10% van het totale aantal dodelijke verkeersslachtoffers, terwijl motorrijders daar niet meer dan 10% van uitmaken. Motorrijders mogen dan een stoer image hebben, ze zijn wel zwakke verkeersdeelnemers. Ze raken vaak bij ongevallen betrokken omdat automobilisten hen niet zien en zijn dan van externe omstandigheden afhankelijk hoe ze het er van afbrengen.

Een goede voorbereiding voordat de motor van stal wordt gehaald na deze 'winterstop' is een vereiste. Motorrijders die de eerste voorjaarsrit maken, doen er goed aan hun motor eerst rijklaar te (laten) maken, een rijvaardigheidstraining te volgen en goede, zichtbare en beschermende kleding aan te trekken.

Bron: politie.nl


Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's