Over de risico's van het gebruik van de nieuwe E10 brandstof, met hoger ethanolaandeel, hebben we inmiddels ruimschoots bericht. Maar ook bij motorfietsen is het oppassen geblazen om klakkeloos E10 te tanken. De techniek is daar namelijk niet altijd blij mee. Wat is het probleem?

De standaardbenzine die we momenteel aan de pomp tanken is overigens ook vaak niet ethanolvrij. Volgens de EN 228:2008-norm mag de benzine maximaal 5% ethanol bevatten. De huidige Euro95 benzine is dus veelal een E5 benzine. Navraag bij de benzineleverancier moet duidelijk maken welke benzine nog vrij is van ethanol.
Bij motoren die op ethanolhoudende benzine draaien, gaat het in hoofdzaak om twee vragen: Is het complete brandstofsysteem geschikt voor ethanolhoudende benzine en gaat vocht voor problemen zorgen?
LekkagesAls er afdichtingen of leidingen toegepast zijn die gevoelig zijn voor ethanol, ontstaan er lekkages of problemen met de membranen van brandstofpompen of constant vacuüm (CV) carburateurs. Ethanol lost namelijk de weekmakers in sommige keerringen en slangen op. Alleen de motorfabrikant kan vertellen of het systeem ethanolbestendig is. Grofweg gezegd zullen alleen de moderne motorfietsmotoren met benzine-inspuiting probleemloos op E5 of E10 benzine draaien.
VochtprobleemHet vochtprobleem ontstaat vooral in de tank en in de vlotterkamers van motoren met carburateur(s). Zeker tijdens langere stilstand is dat vervelend. Het is beter alle vorming van corrosie te vermijden, dus geen ethanolhoudende benzine te gebruiken.
Het bovenstaande geldt in sterkere mate voor tweetaktmotoren met carterspoeling. Niet alleen de tweewielers, ook kettingzaag- en buitenboordmotoren kunnen beter niet draaien op ethanolhoudende benzine, tenzij de motorfabrikant dat nadrukkelijk toestaat.
Bron: amt.nl