RAI Vereniging afdeling GT heeft onlangs overleg gevoerd met de KNMV en MON over hun 94dB-convenant voor de motocross.

Het overleg met KNMV en MON (Motorsport Organisatie Nederland) was nodig om enerzijds te onderstrepen en te bevestigen dat de industrie het terugdringen van geluidsoverlast een belangrijk onderwerp vindt, en anderzijds om helder te maken dat internationaal geldende normen en afspraken niet op lokaal niveau terzijde kunnen worden geschoven.
Belangrijk hierbij is het gegeven dat de 94dB-norm is gebaseerd op een zogenaamde dynamische meting en dat de fabrikanten werken met een statische meting. De relatie tussen deze twee meetmethoden moet op korte termijn helder zijn. Daardoor ontstaat er voor alle betrokkenen een werkbare situatie, die geen afbreuk zal doen aan het terugdringen van het teveel aan geluid. Op korte termijn zal hiervoor een speciale testdag worden georganiseerd.
Beide sportbonden blijven de norm van 94 dB(A) hanteren. Zonder deze geluidsreductie is het voor een aantal accommodaties onmogelijk om het circuit nog open te houden.
Bron: knmv.nl