Honda presenteert de nieuwste ontwikkeling in schoner en stiller vervoer: de EV-neo. Deze elektrische scooter rijdt vanaf april 2011 in Japan rond en maakt begin juli zijn Europese debuut in een testprogramma bij de lokale overheid van Barcelona. 
Honda is zich al lange tijd bewust van de noodzaak om de CO2 uitstoot te verminderen. In 1997 lanceerde Honda de EV Plus, het eerste volledig elektrisch aangedreven voertuig van een grote auto- en motorfabrikant. Sinds die tijd heeft Honda een lange weg afgelegd op het gebied van techniek die het milieu minder schade toebrengt.
De EV-neo scooter is de volgende stap op deze weg, door Honda 'The Road to Zero Emissions' genoemd. De ultra schone en stille scooter is uitgerust met een 2,8 kW motor en een lithium-ion accu, die ook bij lage snelheden en zware belading voldoende vermogen levert.. Met de zogenaamde quickcharger is de EV-neo in slechts 30 minuten weer geladen.
De elektrische scooter, die rijdend nul CO2-uitstoot heeft, beschikt over een actieradius 34 kilometer en is ook geschikt voor schoon en stil vervoer van onder andere (zware) goederen. Daartoe is het stoere en compacte bodywork leverbaar met een extra grote bagagedrager.
Honda levert 18 van deze elektrische scooters aan de overheid in Barcelona, waar de EV-neo's vanaf begin juli 2011 gedurende een jaar uitvoerig getest worden. Wanneer de scooter daadwerkelijk op de markt komt in Europa is nog niet bekend, maar het testprogramma in Barcelona is een belangrijke stap in die richting.




De is de EV-neo dit jaar ook al te zien op de internationale MotoGP-circuits in een speciale Repsol-uitvoering, waar de scooter ingezet wordt om personen en goederen van en naar de paddock te vervoeren.
Bron: honda.nl