Dankzij de totaal vernieuwde 2012 WR450F heeft Yamaha Motor haar voorsprong op de concurrentie weer groter gemaakt. De WR450F is bij endurowedstrijden en off-roadritten al jaren bekend als de motor die altijd maar doorgaat. Hoe zwaar ook het parcours is of hoe lang de dag ook wordt, de WR450F blijft maar gaan. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de huidige WR450F maar liefst een derde van de totale 450cc-enduromarkt in Europa, Amerika en Australië inneemt. Op deze continenten is dus één op de drie 450cc-enduromotoren blauw van kleur!
Het zijn vooral de ingrijpende technische updates die de 2012 WR450F veel beter maken. Als eerste is de tuning tool met instelbare injectie een enorme verbetering, dit alleen als de Competition kit gemonteerd is. Hiermee wordt het viertakt motorblok continu optimaal ingesteld voor elke omstandigheid en elke ondergrond. Op het gebied van bestuurbaarheid is ook een sprong voorwaarts gemaakt met het gloednieuwe aluminium frame, een innovatieve mijlpaal door de toepassing van een combinatie van smeden en persen van het ultralichte materiaal. Hierdoor is een uiterst compact maar toch supersterk aluminium frame met afmetingen gelijk aan die van de Yamaha YZ250F ontstaan. Het makkelijk hanteerbare geheel wordt versterkt door slanker "plastic" bodywork, een verbeterd elektrisch systeem, zwarte Excel velgen, een Pro-taper stuur en een nieuw koplamphuis.
In de motorsport zijn de omstandigheden altijd wisselend. Zaken als temperatuur en het weer in het algemeen, maar ook de hoogte waarop gereden wordt, wisselen voortdurend. Het nieuwe, compacte injectiesysteem is ontwikkeld om de afstelling hierop continu aan te passen. Een aantal minuscuul kleine sensoren geeft continu informatie door aan de ECU, over de stand van het gashendel, inlaatsnelheid, luchtdruk, toerental en koelvloeistoftemperatuur, waardoor de juiste brandstofverhouding en ontstekingsmomenten worden berekend. De nieuwe, ultralichte brandstofpomp, die al gebruikt werd in de YZ MX-modellen, zorgt er dan voor dat continu de juiste hoeveelheid brandstof wordt aangevoerd.
Daarbij is de optioneel verkrijgbare Power Tuner het ideale instrument om zelf de ultieme afstelling voor elke omstandigheid te kiezen. De Power Tuner past los in een jaszak en biedt de mogelijkheid om machines die met een Competition kit zijn uitgerust, continu optimaal raceklaar te maken door het handmatig aanpassen van injectie en ontsteking. Een kwestie van gewoon aansluiten op de motorfiets, de gewenste afstelling intoetsen en klaar! Binnen de 3D mappings kan eenvoudig voor maar liefst 15 niveaus op negen injectiestanden gekozen worden, waarbij de waardes van -21% tot +21% in stappen van 3% ingesteld kunnen worden. De ontstekingsvervroeging kan net zo gemakkelijk in stappen van 1 graad van -9 to +4 graden aangepast worden. Rijders kunnen zo hun eigen, optimale mappings maken, aangepast aan elke omstandigheid. Denk dan aan een mapping voor bijv. zuigende modder, klapzand of gravelpaden.
De Power Tuner kan negen van dergelijke mappings opslaan, zodat voor elke proef de ideale mapping makkelijk en snel ingeladen kan worden! Daarbij heeft de Power Tuner ook nog eens de mogelijkheid van een monitorfunctie, waarop de data van verschillende sensoren en een urenteller aanwezig is.
Competition kitVoor het gloednieuwe 2012 WR450F model is natuurlijk ook weer een complete Competition kit beschikbaar. Deze Competition kit bestaat onder andere uit een uitlaatsysteem met uitlaatdemper en kettingwielen.
Vanaf eind januari 2012 is de 2012 WR450F leverbaar voor € 10.499,- (prijs inclusief BTW – inclusief BPM – exclusief afleveringskosten).
Bron: yamaha-motor.nl