Met meer dan SO jaar Motocross ervaring heeft Suzuki al vele talenten naar de hoogste trede van het podium gebracht. En terwijl de kampioenen hun overwinningen vierden, gingen de Suzuki ingenieurs door met het ontwikkelen van motoren die nog competitiever werden dan hun voorgangers. Hierdoor zullen kampioenen altijd blijven kiezen voor de kracht van en wendbaarheid van Suzuki!Power en prestaties, dat is waar het echt am draait.Dankzij haar grote expertise weet Suzuki dat de echte kracht van high-tech technologie vaak in de details zit. Wie verder kijkt ziet dan ook direct de vele verbeteringen die Suzuki bij de 2013 uitvoeringen van de RM-Z4S0 en RM-Z2S0 heeft doorgevoerd. Zo zijn beide modellen voorzien van een nieuwe zuiger, een verbeterde ontsteking, een nieuw ontworpen versnellingsbak en een revolutionaire Showa Seperate Function voorvork. Hierdoor zijn de 2013 Suzuki RM-Z crossers van binnen en buiten in het diepste detail geperfectioneerd en klaar voor nog meer overwinningen!
Motorblok conceptOm races te kunnen winnen moet het blok van een crosser niet aileen krachtig, maar ook efficient en duurzaam zijn. Zowel de RM-Z4S0 als de RM-Z2S0 beschikken over een uiterst geavanceerd brandstofinjectiesysteem. De enorme expertise die Suzuki op het gebied van brandstofinjectie heeft opgebouwd in de Motocross, Supercross en Superb ike races heeft al voor talloze kampioenstitels gezorgd. Deze ervaring heeft Suzuki in staat gesteld om de 2013 uitvoeringen van de RM-Z4S0 en RM-Z2S0 nog verder te verbeteren, met als resultaat dat be ide motorbokken nog sneller op het gas reageren en meer vermogen en koppel in het midden toerengebied leveren.
VersnellingsbakRM-Z rijders zullen snel merken dat de 2013 uitvoeringen nog soepeler en preciezer schakelen dan hun voorgangers. De RM-Z2S0 is uitgevoerd met een geheel nieuw ontwikkelde S-versnellingsbak, terwijl de bestaande RM-Z4S0 versnellingsbak verder verbeterd werd. De schakelassen in beide uitvoeringen kregen en gewijzigde vorm, waardoor de bakken uitzonderlijk strak en soepel te bedienen zijn.
Concept van het rijwielgedeelteKenners weten dat het strakke insturen en de enorme stabiliteit op het rechte eind kenmerkend zijn voor de Suzuki crossers. Maar "goed genoeg" was niet voldoende voor onze ingenieurs. De oplossing voor de ontwikkeling van een stijf, maar gebalanceerd rijwielgedeelte werd gevonden in een nieuw frame en achterframe. Het resultaat is een frame waarmee de RM-Z's licht en precies sturen in technische gedeelten van een circuit en tegelijkertijd strak en stabiel zijn op de snelle stukken.
VoorvorkDe 2013 RM-Z250 en RM-Z450 zijn beiden uitgerust met een revolutionaire Showa Seperate Function (SFF) voorvork. Bij het SFF systeem is de demping in de linker vorkpoot geplaatst en zit de vering in de rechter vorkpoot. Door deze twee functie te scheiden kan de voorvork niet aileen lichter geconstrueerd worden, maar nemen ook de wrijvingsweerstanden af voor een verbeterde demping en meer controle. De binnenpoten hebben nu een diameter van 48 mm gekregen voor meer stabiliteit. De voorspanning van de voorvorkveer is te verstellen met een goudkleurig geanodiseerde stelknop. Dankzij het grotere instelbereik is de vering nu nog beter aan te passen aan de rijder en het circuit.
De 2013 Suzuki RM-Z250 zal medio september beschikbaar zijn, terwijl de 2013 RM-Z450 in oktober zijn opwachting bij de Suzuki dealer zal maken. De nieuwe prijsstellingen worden binnenkort bekend gemaakt.
Kijk voor meer informatie over de 2013 Suzuki Motocross modellen op:
www.suzuki.nl