Nieuw: 2013 Triumph Daytona 675 en Daytona 675R
Highlights:
- Compleet nieuw, driecilinder motorblok met een hoger topvermogen van 128 PK (+3 PK) en 75Nm (+2 Nm) koppel. Het maximale toerental is verhoogd naar 14.400 toeren per minuut.
- Nieuw frame met verbeterde gewichtsverdeling en nieuwe positie voor de uitlaat.
- Nieuw (uit)schakelbaar ABS-remsysteem met circuitstand.
- Slipper-clutch koppeling.
- 1,5 kg lichter.
- R-versie met race-onderdelen en standaard quickshifter
- Twee jaar garantie zonder kilometerbeperking

Daytona 675
Bij zijn introductie in 2006 doorbrak de Triumph Daytona 675 het patroon van de conventionele supersport-motoren met de keuze voor een 675cc driecilinder. De gevestigde rangorde onder de -tot dan toe- heersende machines werd hierdoor compleet op zijn kop gezet!
Sinds zijn debuut heeft de Daytona dan ook steeds de uitslagen van alle toonaangevende vergelijkingstesten aangevoerd. Zelfs dikke superbikes werden door de 675 afgetroefd in de prestigieuze, internationale Masterbike vergelijkingstest, door deze zwaarste en meest uitgebreide test van sportieve motorfietsen twee jaar op rij te winnen. Circuit-uitvoeringen pakten tegelijkertijd overal ter wereld overwinningen in vele verschillende kampioenschappen.
Nu, zes jaar later, is de Daytona nog steeds de nummer één op het circuit. Daarnaast zorgt de vlijmscherpe stijl en het gespierde, eigenzinnige karakter ervoor dat de keuze voor een Daytona een echte statement is.
Voor 2013 lanceert Triumph de geheel nieuwe Daytona 675 en Daytona 675R. Met een gloednieuw motorblok, een nieuw frame, een fris ogende kuip en een groot aantal andere veranderingen die gebaseerd zijn op alles wat Triumph heeft geleerd van het zo succesvolle, vorige model. Een paar 'minor changes' en aanpassingen zouden de 675 ook wel op niveau hebben gehouden, maar de 2013 Daytona is toch weer gemaakt om de lat opnieuw flink hoger te leggen
Het resultaat is een motorfiets die is 1,5 kg lichter dan het oude model is, met meer vermogen, een hoger toerenbereik, grotere precisie en meer feedback bij nog betere stuureigenschappen. De 2013 Daytona is dan ook sneller op het circuit, beter op de weg en geeft daarbij zijn berijder nog meer pure beleving.
Het hart van de nieuwe Daytona 675 is het nieuwe motorblok, dat voor betere prestaties en een subtiele verandering van karakter zorgt. De belangrijkste verandering is hierbij de grotere boring en kortere slag, waardoor een hoger maximaal toerental van 14.400 t.p.m. voor meer vermogen en een bredere spreiding van inzetbaar toerental zorgt. De basis hiervan is het nieuwe onderblok, nu gescheiden van het bovenste carter en de keramisch gecoate aluminium cilinderwanden, zodat het geheel sterker is en de hogere belasting aankan. Het vermogen stijgt hierdoor met 3 PK tot 128 PK (94.2kW), met een piek die al bij 12.600 t.p.m. ligt en langer doorloopt. Het maximum koppel groeit met 2 Nm naar 75Nm, met winst qua koppel over het hele toerenbereik.
Aan de inlaatzijde zorgen nieuwe, dubbele injectoren in elke cilinder voor vermogens- en koppelwinst, alsmede een verbetering qua efficiëntie en verbruik. Voor de eerste keer worden er nu titanium kleppen gebruikt, waardoor het blok hogere toerentallen kan draaien. Dit tegelijkertijd de mogelijkheid om die kleppen van een nieuwe vorm te voorzien en daarmee de inlaatstroom te verbeteren. Dit blijkt voor zo'n verbetering te zorgen dat er, ondanks de grotere cilinderboring, geen noodzaak is om de klepdiameter te vergroten. De inlaatzijde is nog beter geworden door de nieuwe, grotere luchtinlaat, die -dwars door de voorzijde- meer lucht rechtstreeks naar het hart van de motor stuwt. Dit levert voor de berijder ook nog eens extra winst op qua kleur en volume van de karakteristieke sound van de luchtinlaat, juist het geluid dat zo tekenend is voor een driecilinder.
Het uitlaatsysteem ondergaat ook een opvallende verandering, waarbij de compacte en efficiëntere nieuwe unit nu onder de motor wordt geplaatst, in plaats van onder de buddyseat. Dit is een direct gevolg van de missie van de ontwikkelaars, om de massa van de motorfiets zoveel mogelijk te centraliseren en verder naar voren te brengen. Als gevolg hiervan is de nieuwe Daytona nog wendbaarder en nog stabieler op hoge snelheid.
De aandrijflijn is voorzien van een nieuwe slipper-koppeling. Die is lichter te bedienen door meer hefboomeffect en voorkomt dat het achterwiel 'stuitert' bij hard aanremmen. Dit wordt verder ondersteund door het motormanagementsysteem, wat op hetzelfde moment de gaskleppen opent om motorrem te verminderen.
Ondanks de huisvesting van het nieuwe, innovatieve luchtinlaatkanaal, bestaat het frame uit minder onderdelen waarmee een strakker, sterker ontwerp mogelijk werd. Daarbij wordt maximaal gebruik gemaakt van de herziene massaverdeling dooreen scherpere geometrie en kortere wielbasis. Het subframe, gemaakt van onder hoge druk gegoten aluminium, ziet er niet alleen fantastisch uit, maar draagt ook sterk bij aan de slanke, scherpe lijnen van de achterzijde van de motor.
De vering is ook geheel nieuw en bevat de nieuwste fixed-cartridge vorken van KYB (voorheen Kayaba) en een vernieuwde achterschokdemper. Standaard zijn high performance Pirelli Supercorsa banden gemonteerd. Het nieuwe, (uit)schakelbare ABS-systeem weegt slechts 1,5 kg en is ook voorzien van een laat ingrijpende circuitstand, die een driftend achterwiel mogelijk blijft maken.
De zithouding is met een verlaging van de zithoogte van 10mm en iets minder gewicht op de polsen enigszins aangepast, maar de rijpositie is steeds puur nog gericht op maximale controleerbaarheid bij hoge snelheid en circuitgebruik.
De nieuwe kuip heeft een scherper, slanker uiterlijk, wat de luxe kwaliteitsuitstraling van de nieuwe motorfiets weerspiegelt. De gespleten bovenkuip voegt daarbij net een extra vleugje klasse toe, terwijl de aandacht voor details naar nieuwe hoogten is gestegen. Dit is terug te zien in de prachtige kroonplaat, de gefreesde montagebouten van het motorblok, de schitterend opgehangen achterbrug, het nieuwe dashboard en de snel afneembare kenteken/achterlicht houder, die eenvoudige overstap van straat- naar circuitgebruik biedt.
Nieuwe, lichtgewicht wielen zorgen voor een lager onafgeveerd gewicht en minder roterende massa, waardoor insturen en acceleratie significant verbeteren. Samen met alle andere aanpassingen staat dit garant voor een nog intensere beleving van rijsensaties.
Het uitgebreide, multifunctionele LCD dashboard is uitgerust met een digitale snelheidsmeter, brandstofmeter, boordcomputer, analoge toerenteller, laptimer, versnellingsindicator, programmeerbare schakellichten en een klok. Als Triumph's optionele Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) is gemonteerd, wordt hier ook de bandenspanning weergegeven. Het schakelbare ABS kan -bij de daarmee uitgeruste modellen- kan via het display eenvoudig worden geconfigureerd.
Als extra beveiliging is een elektronische startblokkering standaard.
Daytona 675R
Ook nu krijgt de R-versie van de Daytona weer onderdelen van het allerhoogste niveau, waardoor de prestatiegerichte focus nog verder wordt verhoogd en tegelijkertijd een uniek uiterlijk wordt gecreëerd.
Daarvoor zijn Öhlins veringselementen gemonteerd, met inbegrip van een TTX achterschokdemper en NIX30 upside-down voorvork. Dit geeft de "R" een veel groter scala aan instelmogelijkheden, een verbeterde stuurrespons en een strakkere basisafstelling. De allernieuwste, lichtere Brembo Monobloc remklauwen staan garant voor nauwkeurig en krachtig remmen. Het schakelbare ABS is daarbij standaard, inclusief de mogelijkheid dit zelf in te stellen naar gelang de omstandigheden, locatie en voorkeur van de rijder. De "R" wordt standaard geleverd met een quickshifter, voorzien van de nieuwe 2013-software.
Aan de binnenzijde van de kuip vervangen schitterende, carbon panelen het standaard materiaal en bieden vanuit het zadel een nog mooier uitzicht, terwijl aan de achterzijde het carbon achterspatbord vorm en functie verenigt. Cosmetische veranderingen bestaan verder uit een rood subframe en bijpassende details, zoals de rode 'pinstripes' op de velgen.
Accessoires en garantie
Om zowel de stijl als functie van deze spectaculaire motorfietsen nog verder te verbeteren, is er een breed scala aan originele accessoires voor de Daytona 675 en Daytona 675 R ontwikkeld. De perfect passende motor-, achterbrug- en framebeschermers verbeteren de looks en verminderen tegelijkertijd de kwetsbaarheid van de onderliggende componenten. Er is ook een keur aan CNC-gefreesde onderdelen beschikbaar, waaronder remhendels en –reservoirs en in kleur gestelde oliepeilstokken en -vuldoppen. Verder zijn er de goedgekeurde Arrows uitlaatdemper, diefstalalarm, diverse bagagemogelijkheden en LED-knipperlichten leverbaar. De quickshifter kan overigens ook als accessoire worden gemonteerd op de standaard Daytona 675.
De Daytona 675 en Daytona 675R hebben, net als alle nieuwe Triumph's, twee jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking.
De Daytona R wordt in maart bij de dealer verwacht en de basis versie volgt later. De prijs van de Daytona 675 is € 13.890,- en de Daytona R zal € 15.290,- gaan kosten.
Bron: Triumph Motorcycles Benelux
- Compleet nieuw, driecilinder motorblok met een hoger topvermogen van 128 PK (+3 PK) en 75Nm (+2 Nm) koppel. Het maximale toerental is verhoogd naar 14.400 toeren per minuut.
- Nieuw frame met verbeterde gewichtsverdeling en nieuwe positie voor de uitlaat.
- Nieuw (uit)schakelbaar ABS-remsysteem met circuitstand.
- Slipper-clutch koppeling.
- 1,5 kg lichter.
- R-versie met race-onderdelen en standaard quickshifter
- Twee jaar garantie zonder kilometerbeperking

Daytona 675
Bij zijn introductie in 2006 doorbrak de Triumph Daytona 675 het patroon van de conventionele supersport-motoren met de keuze voor een 675cc driecilinder. De gevestigde rangorde onder de -tot dan toe- heersende machines werd hierdoor compleet op zijn kop gezet!
Sinds zijn debuut heeft de Daytona dan ook steeds de uitslagen van alle toonaangevende vergelijkingstesten aangevoerd. Zelfs dikke superbikes werden door de 675 afgetroefd in de prestigieuze, internationale Masterbike vergelijkingstest, door deze zwaarste en meest uitgebreide test van sportieve motorfietsen twee jaar op rij te winnen. Circuit-uitvoeringen pakten tegelijkertijd overal ter wereld overwinningen in vele verschillende kampioenschappen.
Nu, zes jaar later, is de Daytona nog steeds de nummer één op het circuit. Daarnaast zorgt de vlijmscherpe stijl en het gespierde, eigenzinnige karakter ervoor dat de keuze voor een Daytona een echte statement is.
Voor 2013 lanceert Triumph de geheel nieuwe Daytona 675 en Daytona 675R. Met een gloednieuw motorblok, een nieuw frame, een fris ogende kuip en een groot aantal andere veranderingen die gebaseerd zijn op alles wat Triumph heeft geleerd van het zo succesvolle, vorige model. Een paar 'minor changes' en aanpassingen zouden de 675 ook wel op niveau hebben gehouden, maar de 2013 Daytona is toch weer gemaakt om de lat opnieuw flink hoger te leggen
Het resultaat is een motorfiets die is 1,5 kg lichter dan het oude model is, met meer vermogen, een hoger toerenbereik, grotere precisie en meer feedback bij nog betere stuureigenschappen. De 2013 Daytona is dan ook sneller op het circuit, beter op de weg en geeft daarbij zijn berijder nog meer pure beleving.
Het hart van de nieuwe Daytona 675 is het nieuwe motorblok, dat voor betere prestaties en een subtiele verandering van karakter zorgt. De belangrijkste verandering is hierbij de grotere boring en kortere slag, waardoor een hoger maximaal toerental van 14.400 t.p.m. voor meer vermogen en een bredere spreiding van inzetbaar toerental zorgt. De basis hiervan is het nieuwe onderblok, nu gescheiden van het bovenste carter en de keramisch gecoate aluminium cilinderwanden, zodat het geheel sterker is en de hogere belasting aankan. Het vermogen stijgt hierdoor met 3 PK tot 128 PK (94.2kW), met een piek die al bij 12.600 t.p.m. ligt en langer doorloopt. Het maximum koppel groeit met 2 Nm naar 75Nm, met winst qua koppel over het hele toerenbereik.
Aan de inlaatzijde zorgen nieuwe, dubbele injectoren in elke cilinder voor vermogens- en koppelwinst, alsmede een verbetering qua efficiëntie en verbruik. Voor de eerste keer worden er nu titanium kleppen gebruikt, waardoor het blok hogere toerentallen kan draaien. Dit tegelijkertijd de mogelijkheid om die kleppen van een nieuwe vorm te voorzien en daarmee de inlaatstroom te verbeteren. Dit blijkt voor zo'n verbetering te zorgen dat er, ondanks de grotere cilinderboring, geen noodzaak is om de klepdiameter te vergroten. De inlaatzijde is nog beter geworden door de nieuwe, grotere luchtinlaat, die -dwars door de voorzijde- meer lucht rechtstreeks naar het hart van de motor stuwt. Dit levert voor de berijder ook nog eens extra winst op qua kleur en volume van de karakteristieke sound van de luchtinlaat, juist het geluid dat zo tekenend is voor een driecilinder.
Het uitlaatsysteem ondergaat ook een opvallende verandering, waarbij de compacte en efficiëntere nieuwe unit nu onder de motor wordt geplaatst, in plaats van onder de buddyseat. Dit is een direct gevolg van de missie van de ontwikkelaars, om de massa van de motorfiets zoveel mogelijk te centraliseren en verder naar voren te brengen. Als gevolg hiervan is de nieuwe Daytona nog wendbaarder en nog stabieler op hoge snelheid.
De aandrijflijn is voorzien van een nieuwe slipper-koppeling. Die is lichter te bedienen door meer hefboomeffect en voorkomt dat het achterwiel 'stuitert' bij hard aanremmen. Dit wordt verder ondersteund door het motormanagementsysteem, wat op hetzelfde moment de gaskleppen opent om motorrem te verminderen.
Ondanks de huisvesting van het nieuwe, innovatieve luchtinlaatkanaal, bestaat het frame uit minder onderdelen waarmee een strakker, sterker ontwerp mogelijk werd. Daarbij wordt maximaal gebruik gemaakt van de herziene massaverdeling dooreen scherpere geometrie en kortere wielbasis. Het subframe, gemaakt van onder hoge druk gegoten aluminium, ziet er niet alleen fantastisch uit, maar draagt ook sterk bij aan de slanke, scherpe lijnen van de achterzijde van de motor.
De vering is ook geheel nieuw en bevat de nieuwste fixed-cartridge vorken van KYB (voorheen Kayaba) en een vernieuwde achterschokdemper. Standaard zijn high performance Pirelli Supercorsa banden gemonteerd. Het nieuwe, (uit)schakelbare ABS-systeem weegt slechts 1,5 kg en is ook voorzien van een laat ingrijpende circuitstand, die een driftend achterwiel mogelijk blijft maken.
De zithouding is met een verlaging van de zithoogte van 10mm en iets minder gewicht op de polsen enigszins aangepast, maar de rijpositie is steeds puur nog gericht op maximale controleerbaarheid bij hoge snelheid en circuitgebruik.
De nieuwe kuip heeft een scherper, slanker uiterlijk, wat de luxe kwaliteitsuitstraling van de nieuwe motorfiets weerspiegelt. De gespleten bovenkuip voegt daarbij net een extra vleugje klasse toe, terwijl de aandacht voor details naar nieuwe hoogten is gestegen. Dit is terug te zien in de prachtige kroonplaat, de gefreesde montagebouten van het motorblok, de schitterend opgehangen achterbrug, het nieuwe dashboard en de snel afneembare kenteken/achterlicht houder, die eenvoudige overstap van straat- naar circuitgebruik biedt.
Nieuwe, lichtgewicht wielen zorgen voor een lager onafgeveerd gewicht en minder roterende massa, waardoor insturen en acceleratie significant verbeteren. Samen met alle andere aanpassingen staat dit garant voor een nog intensere beleving van rijsensaties.
Het uitgebreide, multifunctionele LCD dashboard is uitgerust met een digitale snelheidsmeter, brandstofmeter, boordcomputer, analoge toerenteller, laptimer, versnellingsindicator, programmeerbare schakellichten en een klok. Als Triumph's optionele Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) is gemonteerd, wordt hier ook de bandenspanning weergegeven. Het schakelbare ABS kan -bij de daarmee uitgeruste modellen- kan via het display eenvoudig worden geconfigureerd.
Als extra beveiliging is een elektronische startblokkering standaard.
Daytona 675R
Ook nu krijgt de R-versie van de Daytona weer onderdelen van het allerhoogste niveau, waardoor de prestatiegerichte focus nog verder wordt verhoogd en tegelijkertijd een uniek uiterlijk wordt gecreëerd.
Daarvoor zijn Öhlins veringselementen gemonteerd, met inbegrip van een TTX achterschokdemper en NIX30 upside-down voorvork. Dit geeft de "R" een veel groter scala aan instelmogelijkheden, een verbeterde stuurrespons en een strakkere basisafstelling. De allernieuwste, lichtere Brembo Monobloc remklauwen staan garant voor nauwkeurig en krachtig remmen. Het schakelbare ABS is daarbij standaard, inclusief de mogelijkheid dit zelf in te stellen naar gelang de omstandigheden, locatie en voorkeur van de rijder. De "R" wordt standaard geleverd met een quickshifter, voorzien van de nieuwe 2013-software.
Aan de binnenzijde van de kuip vervangen schitterende, carbon panelen het standaard materiaal en bieden vanuit het zadel een nog mooier uitzicht, terwijl aan de achterzijde het carbon achterspatbord vorm en functie verenigt. Cosmetische veranderingen bestaan verder uit een rood subframe en bijpassende details, zoals de rode 'pinstripes' op de velgen.
Accessoires en garantie
Om zowel de stijl als functie van deze spectaculaire motorfietsen nog verder te verbeteren, is er een breed scala aan originele accessoires voor de Daytona 675 en Daytona 675 R ontwikkeld. De perfect passende motor-, achterbrug- en framebeschermers verbeteren de looks en verminderen tegelijkertijd de kwetsbaarheid van de onderliggende componenten. Er is ook een keur aan CNC-gefreesde onderdelen beschikbaar, waaronder remhendels en –reservoirs en in kleur gestelde oliepeilstokken en -vuldoppen. Verder zijn er de goedgekeurde Arrows uitlaatdemper, diefstalalarm, diverse bagagemogelijkheden en LED-knipperlichten leverbaar. De quickshifter kan overigens ook als accessoire worden gemonteerd op de standaard Daytona 675.
De Daytona 675 en Daytona 675R hebben, net als alle nieuwe Triumph's, twee jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking.
De Daytona R wordt in maart bij de dealer verwacht en de basis versie volgt later. De prijs van de Daytona 675 is € 13.890,- en de Daytona R zal € 15.290,- gaan kosten.
Bron: Triumph Motorcycles Benelux
Stem of voeg toe aan:
Reageer
Zoeken
|
|
|
|
|
|