![]() |
cbrjochem | 28-06-2001 | 10:47 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() |
Help, mijn motor heeft problemen met schakelen. Alleen met de eerste 3 versnellingen heb ik steeds gedonder. Terugschakelen gaat niet altijd goed, vaak moet ik de koppeling laten opkomen, iets optrekken, en inknijpen om hem een versnelling lager te krijgen. En dan wil die ook nog vaak uit zijn 1 schieten bij stilstand Al twee flink gevaarlijke situaties mee gehad. Het is een CBR600 uit 93. Heeft iemand dat toevallig al een meegemaakt ? |
|
![]() |
||
![]() |
Danny. | 02-07-2001 | 17:05 uur | |
![]() |
![]() |
Als ik jou was zou ik even een Honda-dealer op gaan zoeken. Dit is niet iets waar je zelf mee moet beginnen. Ik zie je op de motor, Danny
|
|
![]() |
||
![]() |
Bol d'Or | 03-07-2001 | 11:33 uur | |
![]() |
![]() Honda CB 900 F2 |
Ha cbrjochem, Het lijkt me sterk dat dit een probleem is dat door de versnellingsbak zelf veroorzaakt wordt. Het lijkt me eerder een koppelingsprobleem. Ik heb dan ook een vraag: Wanneer de motor in een versnelling staat en je staat stil met ingetrokken koppeling, heeft de motor dan de neiging om te gaan kruipen? Als dit wel het geval is, zijn er een aantal mogelijke storingen die elk afzonderlijk te lokaliseren zijn: - Laat de koppeling iets opkomen en kijk of de motor pas begint te rijden wanneer de koppeling ongeveer half gelost is. Is dit het geval, zijn of de koppelingsplaten krom, of ze blijven kleven door gebruik van verkeerde motorolie. - Wanneer de koppeling al heel ver bovenin begint aan te grijpen, kun je proberen de koppelingskabel af te stellen. (mits deze kabelbediend is dan, of is deze hydraulisch?) Wanneer echter blijkt dat de koppeling feilloos werkt, heb je een groot(er) probleem. Maar ik ben dan ook eerst benieuwd hoe de de koppeling functioneert. Het is immers beter om eerst de omringende zaken te controleren, dan direct de versnellingsbak open te halen en naderhand te concluderen dat het probleem hier niet zat... Groetjes, Bol d'Or
|
|
![]() |
||
![]() |
hwtyger | 03-07-2001 | 13:19 uur | |
![]() |
![]() |
zo'n vergaand probleem kun je inderdaad beter door een dealer latan doen,maar als je het toch zelf wil doen,kyk dan eens naar je synchromesringen(tussen je tandwielen,ze zorgen voor een ong gelyke snelheid ervan zodat je kunt overschakelen) !hwtyger!
|
|
![]() |
||
![]() |
Bol d'Or | 03-07-2001 | 16:19 uur | |
![]() |
![]() Honda CB 900 F2 |
Beste Hwtyger, Heb je wel eens een versnellingsbak van een motorfiets van binnen gezien??? Daar zitten namelijk helemaal geen synchromeshringen in!!!!!!! Synschromeshringen worden in de autotechniek toegepast, maar niet bij motorfietsen. De versnellingsbakken van onze motorfietsen werken namelijk over het algemeen anders dan de versnellingsbakken van de, door ons gevreesde, auto's. Als je bij een auto schakelt, worden er twee tandwielen met de vertanding in elkaar geschoven. Hier worden synchromeshringen gebruikt om te voorkomen dat door snelheidsverschillen de tanden van de tandwielen kapot slaan. Bij motorfietsen werkt dit als volgt: Als je schakelt, wordt een tandwiel aan het ernaast liggende tandwiel gekoppeld door middel van MEENEEMNOKKEN. (= reden dat ik afgelopen winter complete versnellingsbak heb moeten vervangen, omdat deze nokken bij mij rond waren afgesleten. Maar dat is een ander verhaal...) Maar waarom zijn er toch mensen die op een TECHNISCH DISCUSSIEFORUM gaan adviseren dat je maar het best naar de dealer kunt gaan? Als je iets op dit forum zet, ben je ZELF op zoek naar de storing. Dit is dodelijk voor zo'n forum. Kun je net zo goed ALLE vragen beantwoorden met: "Ga maar naar de dealer!" Als je iets niet weet, reageer dan niet!!!!! (Ik ben niet boos hoor, alleen een beetje teleurgesteld) Groetjes, Bol d'Or Dit bericht is gewijzigd door Bol d'Or op 3-7-01 @ 4:34 PM
|
|
![]() |
||
![]() |
Danny. | 03-07-2001 | 19:26 uur | |
![]() |
![]() |
Ik heb even een kleine opmerking voor meneer Bol d'Or. Ik ben zelf werkzaam bij een motorzaak, en daar geef ik ook veel adviezen, zonder dat het meteen geld gaat kosten. Maar ik zie vaak dat mensen de mist in gaan als zij eerst zelf aan het sleutelen gaan door adviezen op een forum. Ze zijn (bij ingewikkelde) problemen vaak duurder uit omdat ze ergens iets verkeerd hebben gedaan. Daarom geef ik bij ingewikkelde problemen of bij problemen waar je makkelijk iets verkeerd kunt doen het advies even een dealer op te zoeken. Ik zie je op de motor, Danny
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
cbrjochem | 04-07-2001 | 11:54 uur | |
![]() |
![]() |
Dank in ieder geval voor alle reacties. Mijn motor olie is goed, en niet syntetisch. Ik heb ergens gelezen dat syntetische olie niet geschikt is voor elke motorfiets. Ik begin ook te denken aan de koppelingsplaten. Ik denk maar dat ik deze toch maar ga controleren. De motor heeft niet de neiging tot kruipen. Alleen wanneer de versnelling ingeschakeld wordt, heeft hij de neiging om iets vooruit te schieten. De koppeling staat erg hoog. Ik ben iemand die graag aan zijn motor wil sleuten. Dat heb ik al veel bij auto's gedaan en natuurlijk die bromdingen. Een dealer inschakelen doe ik niet graag, want ze moeten een flinke prijs rekenen (wat ik ze niet kwalijk neem, tenslotte moeten ze ook wat verdienen). Ook heb ik al een aantal ervaringen met dealers die je graag iets aansmeren, b.v kabeltje vernieuwen terwijl hij nog 100 % goed is. Extra vragen voor afstellen, terwijl ik daar niet om gevraagd heb. Zo jammer. Daarom stel ik mijn vragen in dit soort forums. Daaruit kan ik wel een aantal dingen opmaken en controleren. Mocht ik het dan nog wat link vinden, dan kan ik altijd naar de dealer gaan. Och, samen met dit soort forums en werkplaatsboeken kom je toch wel heel ver. En als ik dan iets verkloot, dan maar naar de dealer. Jammer voor ze, maar ik wil het toch eerst zelf proberen. Natuurlijk betaal ik dan met liefde voor wat ik verkloot heb. Maar dan heb ik er altijd een goed gevoel bij. Nogmaals hartelijk bedankt voor alle reacties.
|
|
![]() |
||
![]() |
Bol d'Or | 04-07-2001 | 12:29 uur | |
![]() |
![]() Honda CB 900 F2 |
Hallo allemaal, Dat is mijn insteek ook zo'n beetje. Een ieder moet voor zichzelf bepalen of hij/zij het aandurft om de gereedschapskist ter hand te nemen. Met behulp van dit forum kan diegene een goede indicatie krijgen van waar hij/zij het probleem zo ongeveer moet zoeken. Wat diegene hier vervolgens mee doet, is een keuze die diegene zelf maar moet maken. Wat betreft de laatste motivatie van Danny; daar is inderdaad weinig tegen in te brengen, hoewel ik van mening ben dat je dan wel iemand de kans ontneemt om te kunnen kiezen tussen zelf sleutelen, of de dealer laten sleutelen. Ik hoop van harte dat je nu weer een stapje verder bent gekomen, cbrjochem. Zo niet, dan horen we dat (misschien) wel. Misschien dat ik nog een klein advies mag geven; zie je motor niet als een raadselachtig blok geheimzinnigheid, zo'n ding is ontworpen volgens de zelfde logica die wij allemaal gebruiken. Met een beetje gezond boeren verstand (sorry, ik kom uit het oosten) kun je al een heleboel problemen traceren. Wat betreft het sleutelen zelf; heel goed kijken, en logisch redeneren is al meer dan de helft van het eigenlijke sleutelwerk. En trouwens; waren motorrijders van oorsprong niet die lui met zwarte nagels, die naar olie stonken? Groetjes, Bol d'Or
|
|
![]() |
||
![]() |
cbrjochem | 09-07-2001 | 10:18 uur | |
![]() |
![]() |
Ik heb wat kunnen bijstellen met de koppeling. Hij doet het nu wat beter, alleen moet er heel rustig geschakeld worden. Wel lastig als je even snel moet remmen en dan moet optrekken. Ach, ik wou toch wel de fiets deze winter uit elkaar halen, dus dan kijk ik wel of de bak nog goed is. Moet wel lukken. hoi
|
|
![]() |
||
![]() |
cbrjochem | 24-07-2001 | 11:31 uur | |
![]() |
![]() |
Nou, heren..... Ik ben maar eens begonnen met het goedkoopste en het makkelijkste.. Nou ja, goedkoopste.... Andere dure olie erin, en oliefilter vervangen. En rararara, de problemen worden minder..... Ze zijn nog niet helemaal weg, maar wel is zijn schakelgedrag sterk verbetert...:-):-):-):-) Het hele blok lijkt wel anders, voelt soepeler, schakelen voelt zachter.. Volgens mij hebben ze me gewoon bedonderd met de motor olie die erin zat. Het was wel voor 100 gulden olie, maar ik ben er zeer gelukkig mee... En dat beetje overgehouden schakelproblemen, dat neem ik wel voor lief.. Bedankt (weer een dealer minder waar ik mijn gezicht niet meer laat zien..)
|
|
![]() |
||
![]() |
keeshanse | 22-08-2001 | 13:29 uur | |
![]() |
![]() suzuki dr650 e |
Jochem, Olie hoeft niet zo duur te zijn. Kijk op www.kroon-oil.com naar het dichtsbijzijnde verkoop adress en haal daar kroon expulsa 10w40 synthetic. Dan ben je voor je cbr voor ongeveer zestig piek klaar.
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
OlafOnline | 26-08-2001 | 22:11 uur | |
![]() |
![]() Cagiva Mito Evo/Suzuki GS 500/Hiro 125cc MX |
ik heb dat probleem ook gehad, dan wel met een 74cc 6bak maar het gaat om het idee![]() De koppelingsschijven verangen en het oliepeil bijstellen deed wonderen. Check ook of de koppeling nog wel goed staat afgestelt... www.olaf.nl.nu
|
|
![]() |
||
![]() |
Elsavage | 04-09-2001 | 14:38 uur | |
![]() |
![]() |
mijn man heeft een yamaha xj600, en had het zelfde probleem, vooral als de motor heet was. Hij kreeg het advies om de olie te vervangen door mineralen olie. Nu heeft hij geen problemen meer gehad en de motor is goed heet geweest ( een ritje van ruim 400 km op een dag). Het is het proberen waard. Veel succes. groetjes van Elsavage
|
|
![]() |
||
![]() |
Asselt | 05-09-2001 | 18:35 uur | |
![]() |
![]() Yamaha YZ 426F |
wat een gezeik allemaal. waarschijnlijk moet je ff de speling van je koppeling (zowel op dat asje die die pin aanstuurt die weer je platen van mekaar afdrukt als je hevelspeling) controleren. Is dit ok dan zijn je plaatjes versleten. Makkelijk zat. Misschien een kapotte drukveer maar dat zal wel niet. Die van die synchromeshring vond ik wel goed jah :-). Motor heb idd alleen maar nokkies die geleidt worden en schakelvorkies. Mja in ieder geval suc6. Motorclub Nunspeet mvg, Rémy Aust
|
|
![]() |
||
![]() |
Steven bsmc | 26-02-2020 | 15:12 uur | |
![]() |
Ik heb een kawasaki zx6r van 2002 , het zit zo als ik naar 1 st vitesse schakel gaat hij maar ik kan niet verder rijden met de motor ik blijf gewoon staan , weet iemand wat dat zou kunnen zijn , ambriage kabel is tiptop
|
||
![]() |
||
![]() |
Steven bsmc | 26-02-2020 | 15:15 uur | |
![]() |
Ik heb een kawasaki zx6r van 2002 , het zit zo als ik naar 1 st vitesse schakel gaat hij maar ik kan niet verder rijden met de motor ik blijf gewoon staan , weet iemand wat dat zou kunnen zijn , ambriage kabel is tiptop
|
||
![]() |
||
|
Reageer