bdnr | 07-02-2002 | 12:43 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Wie is bdnr
yamaha diversion xj600s
mijn diversion 600 heeft relatief weinig km's gedraaid, ongeveer 32.000 en ratelt cq tikt bij stationaire toerentallen, zowel als hij warm en koud is. Ik denk zelf dat het de distributieketting is. t beesje heeft pas een grote beurt gehad kleppen zijn gesteld/ speling is gecheckt. is het mogelijk om de ketting spanner meer te laten "spannen"?

Thanx, Mark

mvr. bdnr

  alexanderj | 07-02-2002 | 22:43 uur | Reageer op dit bericht
Wie is alexanderj
honda cbr600f '92
DIT IS EEN NORMAAL VERSCHIJNSEL HET IS EENVOUDIG OP TE LOSSEN.GA BV NAAR MOTOPORT VENLO EN VRAAG OM DE SPANNER NA TE DUWEN.


A.J.

  paul.ritze | 07-02-2002 | 23:05 uur | Reageer op dit bericht
Wie is paul.ritze
kawa 1000 turbo/lachgas+gs1000
Een nokkenaskettingspanner mag je NIET naduwen!
Indien er twijfel bestaat moet de veer van de spanner worden nagekeken, en eventueel vervangen worden.
Probeer maar eens een pagina in het werkplaatsboek te vinden waar jouw methode aanbevolen wordt.
Ik hoop niet dat je monteur bij motoport venlo bent, want dat zou nu (mijns inziens) geen reclame voor deze zaak zijn.

groeten paul.

  Bol d'Or | 09-02-2002 | 10:01 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Bol d'Or
Honda CB 900 F2
Beste bdnr, wij zijn een van de weinige motorrijders die ons gelukkig mogen prijzen met een primaire aandrijfketting... jouw diversion en mijn CB 900 zijn een van de enige motorfietsen waarbij de aandrijving van krukas naar koppeling met een brede morse-ketting gerealiseerd wordt. Hierdoor ratelt mijn CB ook als een bezetene als deze stationair loopt! Bij mijn motor is daar verder niets aan te doen en schijnt het zo te horen, maar of dit rammelen ook echt een eigenschap van de diversions is, weet ik niet.

Groetjes, Bol d'Or

  paul.ritze | 09-02-2002 | 21:01 uur | Reageer op dit bericht
Wie is paul.ritze
kawa 1000 turbo/lachgas+gs1000
Ik kan je toch maar moeilijk gelijk geven, sterker nog, ik kan je eigenlijk geen gelijk geven.
Een tandwielgedreven versnellingsbak heb ik nog nooit bij zijn aandrijving kapot zien gaan, dit in tegenstelling tot de kettinggedreven bakken.
En daarbij, als je motor rammelt, dan is er iets mis!, en er is altijd wat aan te doen.
Jouw cb900 behoort ook niet te rammelen!
Als het geluid uit het onderblok komt, dan duidt dit vaak op een versleten primaire ketting, met een eventueel gecombineerde slechte spanner, ook de transmissiedemper in de gedreven hulpas die het kopp. huis aandrijft, kan slecht zijn (dit zijn slechts een paar goedkope rubber blokjes), evenals de transmissiedemper in je kopp. huis.
Raadzaam is ook om eerst je carburators echt netjes af te laten stellen zodat je motor bij stationair toerental goed eenparig loopt.
Tevens dacht ik dat bij een diversion de primaire aandrijving wel door tandwielen gebeurde, en dat slechts de startmotor en de dynamo gebruik maakt van een (dezelfde) morse ketting!



groeten paul.

  marco3 | 15-02-2002 | 13:20 uur | Reageer op dit bericht
Wie is marco3
Honda CB 1300 + CB400T
Hoi Mark,
Ben zelf ook XJ600Div. rijder, heb mijn motor in '98 nieuw gekocht. Dat ratelen was mijn eerste klacht! (al bij de 1000 beurt)
De dealer deed er eerst niets aan, maar bij de 6000 beurt en dezelfde klacht, heeft de MONTEUR (speciaal voor Paul vet gedrukt) de kettingspanner een tandje verder geduwd.
Het geratel werd inderdaad iets minder maar was na twee weken weer als vanouds. Omdat het geratel bij mijn motor alleen na een koude start te horen is en met warme motor weg is heb ik het maar zo gelaten, en het wordt niet minder, maar ook niet erger. Ik rij er inmiddels 16500 km mee.

Je kan in iedergeval (laten) controleren of je spanner niet blijft hangen op een bepaalde stand.


Met vriendelijke groet, Marco

Dit bericht is gewijzigd door marco3 op 16-2-02 @ 2:59 PM


  paul.ritze | 15-02-2002 | 23:33 uur | Reageer op dit bericht
Wie is paul.ritze
kawa 1000 turbo/lachgas+gs1000
De reden waardoor het geratel vrij snel weer terug kwam, is omdat de ketting te vast gespannen was, hierdoor slijten de ketting en de spanner/geleider bladen sneller dan normaal, al is het geluid dan tijdelijk minder, je moet dit betalen met de prijs van een snellere vervanging van de desbetreffende onderdelen.
Deze "monteur" heeft je in de eerste instantie voor je gevoel goed geholpen, maar als je een fiks aantal kilometers verder bent, als het zaakje vervangen moet worden, dan kun je niet meer constateren of deze reparatie misschien ook 10000 km later nodig had moeten zijn.
Conclusie: de monteur krijgt een pluim, jij betaalt de rekening, en het bedrijf heeft je naar jouw mening goed geholpen!
Het is toch mooi hoe mensen de verkeerde dingen kunnen verdedigen.

Suuk-6 met je motor,

groeten paul.

  bdnr | 16-02-2002 | 22:29 uur | Reageer op dit bericht
Wie is bdnr
yamaha diversion xj600s
ik ga de spanner checken nadat ik mijn voorvork aangepast heb, qua demping en evt. vering. iemand nog ervaring/adviezen met een diversion 600 uit '92 op dit gebied?
thanx Mark

  alexanderj | 22-02-2002 | 09:58 uur | Reageer op dit bericht
Wie is alexanderj
honda cbr600f '92
WAAROM MAG JE EEN SPANNER NIET NA DUWEN ALS DEZE VOOR OVERMATIG GELUID EN SLIJTAGE ZORGT.ALS JE DE SPANNER EVEN HELPT EN NET OVER HET PUNT HEEN HELPT WAAR HIJ NU BLIJFT HANGEN EN DIT WEL MET BELEID EN ERVARING DOET IS ER NIETS AAN DE HAND.EEN TE LOSSE SPANNING IS EVEN SCHADELIJK ALS EEN TE STRAKKE SPANNING

A.J.

  paul.ritze | 22-02-2002 | 22:11 uur | Reageer op dit bericht
Wie is paul.ritze
kawa 1000 turbo/lachgas+gs1000
Waarom lees je mijn verhaal niet goed,
ik dacht dat het toch duidelijk en netjes geformuleerd was.
Daarbij heb ik nooit gezegd dat de spanner blijft hangen.
Als een monteur ervaring heeft in de goede zin, dan drukt hij de spanner zeker niet na, omdat hij weet dat daar risico's aan vast zitten!
Ook als je de spanner met beleid aandrukt, dan druk je hem nog steeds aan met de hand, en de voorgeschreven druk die de veer uitoefent, wordt ook dan overschreden, en dat mag niet.
Anders hadden de heren constructeurs wel een zwaardere veer hiervoor gebruikt!
Maar als je aan mijn verhaal twijfelt, span dan
gewoon de ketting met ervaring en beleid met de hand, ik zal er echt niet wakker van liggen.
Suuk-6

groeten paul.

  Dennis | 01-02-2012 | 10:30 uur | Reageer op dit bericht
  Paul! je bent echt een hele vette man! Ik sta zeker achter jou punten! Dat na duwen zijn beun en verkoop methoden! Niet om iets te maken of op te lossen zoals het hoort!

Advertentie

  Easy Louis | 01-02-2012 | 12:39 uur | Reageer op dit bericht
  Kijk eens op het motor forum van Diversion, het tikken van een Diversion is by design, er zijn er geen die NIET tikken!

  spikey1973 | 21-09-2012 | 16:43 uur | Reageer op dit bericht
Wie is spikey1973
xj 600
Hallo allen hier :lol:

vers lid en gelijk al een vraag. Beetje de reden van m'n lid worden :p

Ik rij een xj600 waarvan ik het licht onderhoud zelf doe en dat ging altijd goed. Ben redelijk handig en hoewel ik niet echt super onderlegd ben in het motor onderhoud heb ik met m'n haynes manual en af en toe wat blonde vragen op een ander forum m'n onderhoud zelf kunnen doen.

Maar sinds 'kort' is er iets dat ik ECHT niet kan thuis brengen.. en t klinkt te ernstig om er mee door te blijven rijden. Met wat rondvragen is er 'de distributie riem' uit gekomen.. maar ik ben hier nog helemaal niet zeker van, vandaar dat ik op dit topic terecht kwam.

Anyway wat is nu precies het probleem..
op een geven moment hoorde ik na een tankbeurt een wat ik toen omschreef als een tjirpend geluid vanuit m'n motor komen, dit werd toen langzaam wat harder en harder en na een escalatie was t plots ineens weg. deze tankbeurt was na een rit van een kleine 150km. dus mn'n motor was toen bij het tanken al reeds goed warm. Van waar het geluid kwam vond ik op dat moment heel moeilijk te lokaliseren.. dacht eerst van uit m'n tank.. maar dat bleek niet zo. eerder het onderblok (lees versnellings bak / karter) voor de zekerheid heb ik m'n aandrif ketting wat opgespannen (dit was idd noodzakelijk) maar gezien t geluid weg was heb ik geen idee of dit te linken was.

probleem is dat t geluid alleen te horen is wanneer de motor belast wordt.. maar zowel bij het optrekken als bij het afremmen op het blok en vreemd genoeg lijkt het ook te zijn als ik nl wat heftig afrem.. maarja dan rem je natuurlijk ook alweer deels op t blok dus.. dat zegt niet heel veel. Maar als ik hem op de bok zet draait ie als een zonnetje.

Nu in de loop van de tijd is het langzaam erger geworden..

Het blijkt iig van achter / onder te komen.
Ik hoor t alleen (toch vooral) bij optrekken en afremmen en niet als ik m'n motorlaat draaien op de bok als hij stil staat. Ik dacht zelf eerst aan m'n achterremmen waarvan ik de blokjes pas heb vervangen en de 'shim's' van m'n achterrem niet helemaal meer zijn wat ze moeten zijn en ga ik ook zeker vervangen zodra ik nieuwe heb gehaald. Maar t leek voor nu nog wel op z'n plek te zitten en dienst te doen. Anyway t idee was dat deze langs m'n rem krasten en dan door trillen weer los van de schijf kwamen.. maar dit bleek niet zo te zijn dus. (iig achter / onder)

ik heb wel gevonden dat de beugel waar m'n uitlaat demper aan m'n uitlaatpijpen zit door geroest is en deels wat los hangt (dit gaat dus iig vervangen worden) voor de rest ziet de uitlaat er nog goed uit. dus lijkt me niet dat dit, dit geluid geeft en als t geluid zou maken iig niet dat (metaal op metaal) tjirpend geluid dat ik hoorde.

Het trjirpend geluid is al even geen tjirpend meer maar klinkt als rauw metaal dat over de binnenkant van een holle metale ruimte wordt geschraapt en af en toe vooral in t begin na t stil staan ook slaat. Klinkt steeds meer van uit de buurt van m'n versnellingsbak te komen en als tie 'slaat' dan voel ik dat ook door in m'n voetsteun rechts.
En nog steeds vooral bij het versnellen en vertragen... vooral op t motorblok, maar ook op de remmen..

schakelen gaat echter nog steeds gewoon normaal. wat wel opvalt is dat het vooral, of eigenlijk nu alleen maar voor komt in de periode dat m'n motor nog niet is warm gereden.
Nu weet ik alleen niet of dit door de temperatuur komt of door dat tegen dan de olie goed verdeeld is en het metaal over metaal gecoat wordt door een mooie film olie.

iemand enig idee, t komt iig op mij voor als geen alle daags probleem.

De olie is schoon (max half jaarte oud) en voldoende (als niet licht teveel)
ts toch niet dat ik iets anders vergeet bij te vullen?

alle ideetjes zijn hier echt welkom.

Groeten Matthieu

  spikey1973 | 21-09-2012 | 16:43 uur | Reageer op dit bericht
Wie is spikey1973
xj 600
@ Paul.ritze: enig idee? 






Dit bericht is gewijzigd door spikey1973 op 25-09-2012 @ 14:25

  The counselor | 26-09-2012 | 08:57 uur | Reageer op dit bericht
  Hoi Spikey,

ik zou de klepspeling even na meten als je een haines manual hebt staat daar wel in hoe je dat moet doen.

grt


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.