![]() |
mj v heest | 01-05-2002 | 17:46 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() hard op zoek |
Hoi, bij mijn virago 700 slaat steeds de voorste bougie door, meestal zet ik de motor rijdend weg, en bij koud starten is het meteen raak, sputteren overslaan of soms aleen op een cylinder lopen, de bougie die ik er uit draai is gegarandeerd zwart (mat) schoonmaken helpt niet aleen wisselen. wie weet de oplossing? bobine? | |
![]() |
||
![]() |
roelandr | 02-05-2002 | 01:48 uur | |
![]() |
![]() Aprilia Pegaso 650 |
Ik heb eenzelfde soort probleem gehad, weliswaar met een ander soort motor. Maar exact dezelfde soort symptomen. Bij mij lag het aan een chokeklep die bleef hangen. Ik zou 't probleem in de carburateur zoeken. Roelandr
|
|
![]() |
||
![]() |
Bol d'Or | 02-05-2002 | 20:06 uur | |
![]() |
![]() Honda CB 900 F2 |
Wanneer de bougie een lekkere dikke vonk geeft (met een goeie, schone bougie), zal het brobleem inderdaad in de carburateur zitten... Groetjes, Bol d'Or
|
|
![]() |
||
![]() |
Nico | 02-05-2002 | 22:28 uur | |
![]() |
![]() |
Als de bougie zwart is, staat de motor te rijk, of krijgt te kort lucht, probeer eens een nieuw luchtfilter. Groeten, Nico
|
|
![]() |
||
![]() |
mj v heest | 02-05-2002 | 22:42 uur | |
![]() |
![]() hard op zoek |
Nee, het is maar een matig vonkje, geen geknetter maar en kleine vonk, de motor trekt ook niet erg lekker, ik heb het gevoel dat er veel meer power in moet zitten, een 700 cc vtwin heeft toch een aardig koppel? ik heb in de tci unit al een transistor vervangen welke zwart zag( erg warm geweest) maar misschien is er meer defekt in detci unit......??? Arjan
|
|
![]() |
||
![]() |
Bol d'Or | 02-05-2002 | 22:59 uur | |
![]() |
![]() Honda CB 900 F2 |
Is de vonk van de bougie op beide cilinders gelijk? Wanneer het beide maar matige vonkjes zijn, is het vreemd dat de andere cilinder geen problemen heeft. Is de vonk trouwens blauw van kleur? Bij een zeer slechte vonk zal de kleur oranje zijn. Groetjes, Bol d'Or
|
|
![]() |
||
Motorverhuur
|
||
![]() |
mj v heest | 04-05-2002 | 00:08 uur | |
![]() |
![]() hard op zoek |
De vonken zijn wel blauw, vandaag hetzelfde euvel, maar al sputterend en ploffend ben ik gewoon doorgereden , na ongeveer 5 km ging het gesputter over en nu rijd hij weer prima, maar morgen zal het wel weer het zelfde zijn....het kan beter goed kapot zijn dan zo een wel niet storing, het word er ook niet makkelijker op. Arjan
|
|
![]() |
||
![]() |
Bol d'Or | 04-05-2002 | 01:16 uur | |
![]() |
![]() Honda CB 900 F2 |
Ik denk dat je op dit moment 2 keuzes hebt: 1. Schroef de carburateur van de voorste cilinder eraf en kijk wat er fout is. ECHTER, 2. Omdat je het erover hebt dat de ontstekings-unit kapot is geweest en er nu dus te veel variabelen in het spel zijn kun je misschien het volgende doen: De ontsteking 'voor de gek houden': Als je de bedrading volgt van de ontstekings-pulsgevers (op de krukas) richting de tci-unit, dan zul je altijd wel een stekkerverbinding tegenkomen.... Vervolgens moet je even goed kijken en noteren welke draden in de stekker op elkaar aangesloten zitten. Vervolgens haal je (voorzichtig) de plugjes uit de stekker, waarop je ze op een dusdanige positie weer monteert, zodat de tci-unit 'denkt' dat hij i.p.v. cilinder 1 de puls van cilinder 2 krijgt en vice-versa. Als laatste wissel je de bougiedoppen. Wanneer de fout dus in de tci-unit zit, zal de achterste cilinder problemen geven. Wanneer nu echter blijkt dat de voorste cilinder nog steeds het probleem is, zal het probleem gegarandeerd in de carburateur zitten. Groetjes, Bol d'Or
|
|
![]() |
||
![]() |
mj v heest | 04-05-2002 | 12:40 uur | |
![]() |
![]() hard op zoek |
Goed overnagedacht bol`dor, maar als ik de puls gevers wissel heb ik de vonk niet op het goede moment, cylinder een vonk immers later (of vroeger) dan cylinder twee, als ik dan de pulsgever omdraai dan heb ik toch niet op tijd de juiste vonk? of zie ik hier iets verkeerd? ik ben ook maar cv monteur hahaha! Arjan
|
|
![]() |
||
![]() |
Bol d'Or | 04-05-2002 | 21:07 uur | |
![]() |
![]() Honda CB 900 F2 |
De tci-unit kun je zien als twee paralelle systemen; één kant voor de voorste cilinder en één kant voor de achterste cilinder. Mijn idee is daarom nu om te kijken of één van die twee systemen rot is. Wanneer je de pulsgever van de voorste cilinder weet te koppelen aan de ingang op de tci van de achterste cilinder en vice-versa, kun je dus kijken of het probleem zich verplaatst naar de achterste cilinder. Je hebt gelijk wanneer je vervolgens zegt dat de vonken dan niet meer op het goeie moment aan de bougies verschijnen.... Maar; dit is simpel te verhelpen door de bobine van de achterste cilinder de voorste te laten bedienen, en de bobine van de voorste cilinder de achterste van de vonk te voorzien! Dit is wat ik bedoelde met het wisselen van de bougiedoppen. Het grootste probleem is om de ingangen van de tci-unit te wisselen. Daarbij kun je het beste gewoon een stekkerverbinding opzoeken (zit er gegarandeerd; ergens tussen motorblok en tci-unit) en dan de GOEDE stekkertjes omwisselen (het is even prutsen om de plugjes uit de stekker te krijgen, maar met een dun schroevendraaiertje is het wel te doen). Het omwisselen van de opnemers is af te raden, omdat dit iets aan het ontstekings-tijdsstip kan veranderen. Gewoon laten zitten dus. Groetjes, Bol d'Or
|
|
![]() |
||
![]() |
mj v heest | 05-05-2002 | 00:12 uur | |
![]() |
![]() hard op zoek |
Geweldig, dat is een leuke test, ik ga het morgen meteen uitproberen, nu snap ik wat je bedoelde met de bougie koppen wisselen, maar ik wissel gewoon de aansluiting van bobine 1 en 2 om dan ben ik er ook, teven heb ik er nu een probleem bij......vanmiddag viel opeens de toerenteller knipperlichten toeter en neutraallampje weg!!! doet het nog steeds niet, volgens mijn electrisch schema worden deze allemaal gevoed door een bruine draad (+) dus die ga ik ook maar eens volgen. Wat ik ook niet begrijp is dat ik de zekering kast niet kan vinden!? aleen de hoofdzekering deze zit bij de accu, maar de andere zijn onvindbaar ( bij het oude model virago zaten ze onder de koplamp) groeten. Arjan
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
Bol d'Or | 05-05-2002 | 01:03 uur | |
![]() |
![]() Honda CB 900 F2 |
Het wisselen van de stekkertjes van bobine 1 en 2 kan ook, ja. Op deze manier test je alleen de tci-unit. Maar als de bobine van de voorste cilinder slecht is, zul je straks zien dat het probleem nog steeds op de voorste cilinder zit. Als dit het geval is, is het misschien verstandig om vervolgens alsnog de bobines om te wisselen. Je hebt dan al uitgesloten dat de tci-unit kapot is en als je vervolgens ook test of de fout niet in de bobines zit, kun je met zekerheid zeggen dat de ontsteking goed is. Maar ik denk dat je op deze manier het probleem wel zult vinden, aangezien je eerder schreef dat er een transistor uit de tci was gefikt. Groetjes, Bol d'Or
|
|
![]() |
||
![]() |
mj v heest | 06-05-2002 | 00:27 uur | |
![]() |
![]() hard op zoek |
Ja hoor zekering kast gevonden, ONGELOFELIJK deze zit bij een virago onder de afdekplaat van de controle lampjes! dat was even zoeken, knipperlichten doen het weer, stotteren nog niet uitgetest ivm nederlands weertje..... Arjan
|
|
![]() |
||
![]() |
rob | 06-12-2010 | 20:08 uur | |
![]() |
hoi wie kan help ik heb bol dor 900f2 uit 1981 zit met het probleem de cil en kop is af gweest als nieuw vervangen klep cil en voet en kop paking .... is nu klaar maar start niet blok draai wel rond ook de tp stand staat ook goed geeft klappen uit de uit laat als ik start wat kan dat zijn help help![]()
|
||
![]() |
||
Reageer