Ronald_B | 01-07-2002 | 12:39 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Wie is Ronald_B
Honda CB500F, CB900F Bol D'or, Kawa GPZ750R
Ik heb het volgende probleem met mijn Bol D'Or:

Wanneer ik mijn motor start loop 'ie vrolijk op 4 cilinders maar wanneer ik de choke uitschakel dan loopt de motor nog maar op 3 cilinders. De vonk van de bougie is OK. De motor krijgt ook benzine maar de cilinder wil niet meedoen. Wat kan het zijn?

  JanB | 01-07-2002 | 15:23 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Lijkt me dan toch de benzine/luchttoevoer cq. afstelling van de carb.

  dazoeta | 01-07-2002 | 15:39 uur | Reageer op dit bericht
Wie is dazoeta
..en als je de choke langer gebruikt..en dan terug doet..dan wel 4 of sowieso altijd met choke uit 3.. dan valt er ook niet mee te rijden. Mengsel niet goed afgesteld > stationaire sproeier dicht > verkeerde bougies

dazoeta@yahoo.com

  Ronald_B | 01-07-2002 | 16:39 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Ronald_B
Honda CB500F, CB900F Bol D'or, Kawa GPZ750R
Het lijkt mij ook in de carburateur te zitten omdat de bougie immers vonkt. Ik heb de sproeier gereinigd en een nieuw brandstof filter geplaatst. Kan het miischien liggen aan de vlotterafstelling? Het lijkt me dat wanneer deze te hoog of te laag is de motor hier zeker anders op reageert. Misschien is het mengsel veel te rijk of te arm?

Wie kan mij raad geven?

  martinvdm | 01-07-2002 | 19:12 uur | Reageer op dit bericht
Wie is martinvdm
Honda CBR 1000 F
Hoi,

maiijn CB 900 bol d'or had vergelijkbaar euvel. Bij mij was het zo dat wanneer je elke dag reed er geen problemen waren. Stond de motor echter een week stil, dan was hij met geen mogelijkheid te starten, behalve wanneer je eerst de carburateurs aftapt. Het leek er dus op dat de vluchtige bestanddelen uit de benzine in de carburateurs erg snel verdampten.

Waarom doet die van jou zo gek en wat kan je er aan doen:
- probeer de benzine uit je carburateur van de cilinder die niet goed loopt eens af te tappen, wellicht dat je dan een idee krijgt wat het probleem is. Volgens mij dwing je de motor met de choke extra benzine aan te trekken, waardoor hij wellicht wel genoeg brandstof krijgt. Het lijkt er dus op dat je toch een beetje een verstopping hebt. Wat voor benzine tank je? Op aanraden van Solomoto Geffen tankte ik gewoon euro 95 van een goed merk. Geen loodvervanger of iets dergelijks. De loodvervanger geeft in motoren namelijk erg vaak verstoppingen en is eigenlijk voor de CB900 niet nodig.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.


Met vriendelijke groeten

Martin

  Ronald_B | 02-07-2002 | 08:43 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Ronald_B
Honda CB500F, CB900F Bol D'or, Kawa GPZ750R
Hoi Martin,

Bedankt voor je tip. Ik tank inderdaad loodhoudende benzine en als ik de motor elke dag rijd, heb ik nergens last van. Alleen heb ik de motor nu een aantal weken stilgezet en starte de 900 heel slecht. Toen heb ik de carburateurs afgetapt, opnieuw geprobeerd en direct starten. Maar naardat de motor warm wordt en ik de choke uitschakel valt de derde cilinder uit. Ik heb zowel de primaire als secundaire sproiers gereinigd echter zonder resultaat. Ik kan wel gewoon op de motor rijden maar die derde cilinder vertikt het gewoon om mee te doen.

Gisteravond weer de cartburateurs er van af gehaald bekeken en er lijkt geen verstopping in te zitten.

Wie weet raad????

Groeten Ronald Booij

Advertentie

  dazoeta | 02-07-2002 | 10:02 uur | Reageer op dit bericht
Wie is dazoeta
..ik moet zeggen dat het me eens is overkomen dat het de bobine was bij dit soortgelijke probleem: de vonk bleek niet sterk genoeg voor het 'aansteken'van weinig brandstof en viel het leven bij die cilinder dus langzaam uit.. niet te dramatisch: wissel gewoon even de bobine's om en je weet het !! Verder kan ik me toch voorstellen dat er éen van de vele kanaaltjes dichtzit (ultrasoon reinigen helpt voor iedereen).
Laatste en wel dramatische: verhouding benzine/lucht met choke is natuurlijk veel van het vloeibare: genoeg compressie om tot ontbranding over te gaan, maar zonder choke niet..compressieverlies zou een optie kunnen zijn?? ik zou het eens meten voor de zekerheid.. succes !! laat even weten als je het gevonden hebt !!

dazoeta@yahoo.com

  Ronald_B | 02-07-2002 | 11:48 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Ronald_B
Honda CB500F, CB900F Bol D'or, Kawa GPZ750R
Het trucje met de bobines zal ik ook nog even proberen. Maar wat je zegt over de compressie heb ik ook aan gedacht of liever gezegd gevreest.

Allereerst heb ik de klepspeling gecheckt en die is OK. Dus de kans op een verbrande klep is niet zo groot maar er kan ook een zuigerveer gebroken zijn. Ik heb zelf helaas geen compressietester en omdat ik de motor uit elkaar heb rijdt dat ook niet zo makkelijk naar de garage. Wie weet waar je deze goedkoop kan aanschaffen?

Er blijven toch nog een groot aantal mogelijkheden over waar het aan kan liggen. Ik blijf zoeken!


  Bol d'Or | 02-07-2002 | 12:53 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Bol d'Or
Honda CB 900 F2
Ha Ronald,

Ik heb zelf een paar weken geleden een lekke uitlaatklep gehad met mijn CB900. Hier rijdt ie verder nog best wel goed om, alleen blijft ie stationair niet goed lopen. Uit ervaring weet ik nu dus dat je een lekke uitlaatklep kunt herkennen aan een compressietest, maar ook door de uitlaat te bekijken;
bij mij was het zo dat wanneer ik, stationair, de uitlaatpulsen (plofjes) voelde (= hand achter de uitlaat houden) dat de goede cilinders gewoon dikke ploffen gaven. De uitlaatpijp met de lekke klep gaf geen ploffen, maar meer iets van sissen. Het was tevens hoorbaar. (verschillend geluid uitlaatpijpen). Wanneer beide uitlaatpijpen de zelfde vette ploffen geven, kun je er vanuit gaan dat de uitlaatkleppen dicht zijn.
De vlotterhoogte moet bij de CB900 15,5 millimeter zijn, gemeten tussen pasvlak en onderkant vlotter (wel zorgen dat de veertjes van de vlotternaalden niet ingedrukt worden, anders klopt de meting niet). Bij mij zijn de vlotters trouwens geheel van kunststof en valt er dus niets aan het vlotterniveau af te stellen. Welk type CB900 heb je trouwens? FA, FB, FC of FD? Nog een vraag: welke cilinder heeft problemen?

Groetjes, Bol d'Or

  Ronald_B | 02-07-2002 | 13:07 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Ronald_B
Honda CB500F, CB900F Bol D'or, Kawa GPZ750R
Hoi Bol D'or,

Mijn 900 is van 1980 en dan denk ik dat dit de FA zal zijn, eerlijk gezegd heb ik geen idee. Ik weet wel dat deze bike, normaal gesproken, heerlijk rijdt voor zijn leeftijd!

Ik heb een probleem met de derde cilinder gerekend van links naar recht zittend op de motor. Ik kan nog wel rijden op de CB maar mis een portie trekkracht. Wanneer ik de bougiedop nu op of van de bougie afhaal, maakt geen verschil tijdens het rijden. Dus deze cilinder ligt er helemaal uit!

Ik rijdt vanmiddag nog even langs bij de auto onderdelen zaak om een compressie tester te halen, ongeveer 20 euro. Deze test zal dan moeten uitwijzen of ik de CB moet onthoofden of ik het elders moet zoeken!

Greetz,

Ronald





  Bol d'Or | 02-07-2002 | 14:51 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Bol d'Or
Honda CB 900 F2
Zorg wel dat je een meter koopt met een goede bougie-aansluiting!! Ik heb een compressiemeter van Hella en die past dus niet. Heb ik eerst een verloopstukje voor moeten maken.

Groetjes, Bol d'Or


  Ronald_B | 02-07-2002 | 15:05 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Ronald_B
Honda CB500F, CB900F Bol D'or, Kawa GPZ750R
Thanks Bol D'Or, ik neem sowieso mijn bougie mee zodat ik later niet voor nare verassingen kan komen te staan!


  martinvdm | 02-07-2002 | 19:29 uur | Reageer op dit bericht
Wie is martinvdm
Honda CBR 1000 F
Hoi,

ondertussen snap ik niet precies meer wat er aan de hand is. Eerst zeg je dat met choke het ok is. Daarna zeg je dat zonder of met bougiekap hetzelfde is. Wat nu met choke en zonder bougiekap, loopt hij dan ook goed? Dit kan ik mij niet voorstellen.

Op zich wel leuk te horen dat een probleem wat ik eerder last van had ook anderen bezig houdt. Weet iemand een oplossing voor het probleem dat wanneer je een CB900 langer dan een week stilzet met benzine in de carbs, je hem niet meer aan de praat krijgt. Ik lostte dit op door de carbs leeg te maken bij wegzetten, maar ja dat is lastig en je denkt er niet steeds aan. Iedere keer aftappen is ook niet handig. Oplossingen?



Met vriendelijke groeten

Martin

  Ronald_B | 03-07-2002 | 09:09 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Ronald_B
Honda CB500F, CB900F Bol D'or, Kawa GPZ750R
goedemorgen,

Gisteravond tot in de late uurtjes bezig geweest met de bol d'or. Carburateurs helemaal schoongemaakt, bobines omgewisseld, opnieuw gemonteerd en testen maar. Jullie raden het waarschijnlijk al.....

Met choke geen problemen en loopt als een zonnetje. Motor warm laten draaien en dan zet ik de choke klep open en direct valt de motor terug op 3 cilinders. Choke klep weer dicht en hij loopt weer op 4 cilinders. Je wordt er helemaal gek van! Ik weet het niet meer, wellicht iemand een tip voor me?

Greetz,

Ronald

  dazoeta | 03-07-2002 | 10:20 uur | Reageer op dit bericht
Wie is dazoeta
bobine's omgewisseld en dezelfde cilinder viel uit neem ik aan ?? weinig ontstekingsprobleem..maar heeft hij geen kracht om aan te zuigen ??(als je je hand op het luchtfilteraansluitkanaal houdt loopt hij waarschijnlijk ook prima..toch maar een compressie meten ! en vooral de carburateurs doorspuiten met hoge druk..(vlotterafstelling ? en vooral dat kanaal schoonmaken)

dazoeta@yahoo.com

  Bol d'Or | 03-07-2002 | 12:41 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Bol d'Or
Honda CB 900 F2
Alle stationair mengselschroeven goed afgesteld? Bij de FA en FB moeten deze 1 1/2 slag uitgedraaid zijn en bij de FC en FD is dit 1 7/8 slag.
Wat gebeurt er trouwens als je gas geeft? doet dan die vierde cilinder wel mee? Wanneer dit wel het geval is, zit het probleem in het stationair-loop gedeelte. Wanneer de vierde het dan nog niet doet, is er iets mis met de complete benzine-toevoer.
Ik neem aan dat het rubber aansluitstuk tussen carburateur en motorblok niet lekt, waardoor valse lucht wordt aangezogen? Dit zou verklaren waarom ie op de choke wel goed loopt.
Misschien nog een leuke test, slechts ter indicatie.... Tap de vlotterkamer van de 3e cilinder af en meet hoeveel cc's dit zijn. Tap vervolgens de 4e cilinder af en kijk of het dezelfde hoeveelheid is als de 3e. Heb je in elk geval een beeld hoeveel benzine er in je vlotterkamers staat. Hier is echter één aandachtspunt; de 1e vlotterkamer die je aftapt, zal direct je benzineleidingen leegmaken => veel meer benzine dan in je vlotterkamer zit, dus. Eers dus even de 1e cilinder aftappen en vervolgens de meting beginnen op 3e en 4e cilinder.
Hoe staat het eigenlijk met je compressiemeting?

Groetjes, Bol d'Or

Advertentie

  Ronald_B | 03-07-2002 | 12:45 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Ronald_B
Honda CB500F, CB900F Bol D'or, Kawa GPZ750R
Hoi Bol D'or,

Leuk om te zien dat je nog een meedenkt.

Mengselschroeven staan correct ingesteld op 1.5 slagen uitgedraait. Dus dit is niet het probleem, is het trouwens wel geweest in het verleden.

Wanneer de chokeklep gesloten is en de motor is nog koud reageert de motor goed op het gas. Echter wanneer de motor warm wordt en ik houdt de choke klep nog steeds gesloten en ik geef gas dan slaat de motor af. Lijkt me ook wel verklaarbaar omdat de motor dan verzuipt.

Wanneer de motor warm is en ik open de chokeklep dan valt meteen cilinder 3 uit. Gas geven helpt helemaal niets. Ik heb ook de rubber slangen tussen carburateur en inlaat bekeken en die zijn OK.

De compressietester (Hella) was op voorraad en volgens de verkoper zou die op alle modellen bougie draad moeten passen, niet dus. Dus vandaag even ruilen en wellicht vanavond een compressietest doen.

Zoals je ziet heb ik al veel oorzaken kunnen deleten en ik ben back dat er toch een klep of zuigerveer defect is geraakt. Dit lijkt me echter zeer onwaarschijnlijk omdat ik de motor goed lopend heb weggezet.

Dat trucje met het meten van de hoeveelheid benzine heb ik ook gedaan gisteravond. In alle carburateurs zit dezelde hoeveelheid.

  Danny. | 03-07-2002 | 22:17 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Danny.
Loopt de motor alleen stationair op drie cilinders of ook als je gas geeft?
Als de motor nl. stationair loopt gebruik hij alleen benzine uit de stationairsproeier. Dat is dat hele kleine sproeiertje met dat piepkleine gaatje (0.35 mm of zo). Weet je zeker dat dat sproeiertje open is?
De motor kan ook valse lucht zuigen, bv. via de vacuumslang van de automatische benzineafsluiter. De CB900 heeft een kraan op de tank zitten, en een benzineafsluiter bovenop de carbs (hebben ze niet allemaal, maar controleer het even).
En heb je met perslucht alle carburateurkanaaltjes doorgeblazen?

Ik zie je op de motor,

Danny

  harrie | 18-09-2014 | 20:05 uur | Reageer op dit bericht
Wie is harrie
zit er ook wel benzine in de benzine kamer zit de vlotter wel op de geode hoogte want kan ook dat een vlotter te snel de benzene afsluit smile


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.