trab-bart | 23-01-2004 | 12:36 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Wie is trab-bart
r6 tmerk ken je wel
ik wil men enduro-tank spuiten die van plastiek gemaakt is.
na grof schurenleg ik eerst een speciale primer(kleurloos) van motip die toelaat om plastiek te spuiten,vervolgens een grondlaag(groenig) die vrij dik is aan te brengen en goed te schuren is(ook van motip).indien nodig leg ik een tweede en derde en daarna lak ik af met een witte lak ook van tzelfde merk.tot dan gaat alles perfect.dit laat ik een 24 uur drogen tot ik de tank kan aanraken en lichtjes (nr 1000)schuren.dan leg ik er een blanke lak op (vernis) ook van motip.
na het spuiten en opdrogen is het resultaat perfect . echter de dag erna begint de witte lak die onder de blanke lak ligt op blazen te trekken.ik ontvet steeds tussen elke laag met white spirit.
wat doe ik fout?leg ik de blanke lak te vroeg?
ik heb ook al geprobeert de blanke lak er na een half uur op te leggen met hetzelfde resultaat als gevolg ,na iets meer dan 24 uur krijg ik weer blaasjes.
als ik de blaasjes weg schuur moet ik tot op de groenige primerlaag gaan om ze weg te krijgen.ik heb wel de tank in een verwarmde kamer gebracht als de laatste lak handdroog was om verder uit te drogen.

kamie-kaas

  hyperion | 23-01-2004 | 20:14 uur | Reageer op dit bericht
Wie is hyperion
Yamaha Diversion 600
Ik weet niet zoveel van verf, maar is het misschien een anders type/ soort spuitverf. Het kan zijn dat je een chemische reaktie krijgt waardoor de verf loslaat en blazen etc. trekt.
Ik zou zeggen vraag het in een goede verfzaak. Succes.

  desmoduci | 23-01-2004 | 21:08 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
euh....ouwe belastingvrije kever
Niet alle soorten kunstof kun je met alle soorten (spuit)verf behandelen
Ook mischien niet met de primer die je gebruikt.
Mischien is het verstandig om informatie op te vragen bij de NL importeur van jou merk motor, deze kan informeren bij de fabriek !
Of eens vragen bij een erkend schade en spuitbedrijf, deze behandelen wel vaker kunstof kuipdelen en tanken.
succes !

lekker Tuonen, donders da's fijn !

Voor al je problemen heb ik de oplossing !
TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*TUONO*

  adri liere | 23-01-2004 | 21:26 uur | Reageer op dit bericht
Wie is adri liere
moto guzzi california 1100izijspan
kunststof delen spuiten is moeilijk zelfs de meest ervaren vakman heeft allerlei speciale primers en hechtmiddel nodig voor de diverse soorten kunststof en dan lukt het soms nog niet
dus mijn advies is ga naar een schade bedrijf in jou buurt en vraag daar advies of laat het daar doen

het is altijd guzzi weer ciao ADRI

  JanB | 24-01-2004 | 12:25 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
In ieder geval ga je te snel. Je moet elke laag TEN MINSTE 3 dagen laten drogen. Dat geldt ook voor de primer die je over de kunststof spuit. In de kunststof zit een chemische weekmaker, die als het ware door de primer heen trekt. Vaak zie je het als je er onder een bepaalde hoek tegenaan kijkt. Je ziet dan een soort bruinige waas er bovenop liggen.

Maar de kans is er inderdaad dat je een reactie krijgt tussen de toplaag (laklaag) en de verf er onder. Je zou een andere blanke lak kunnen proberen?
Wat je ook kunt proberen is eerst een blanke laklaag over de primer spuiten, om de kunststof en de primer te "isoleren". Maar ook dan: drie dagen drogen....

  t_rex1970 | 25-01-2004 | 11:47 uur | Reageer op dit bericht
Wie is t_rex1970
Harley Davidson Roadster
Stop eens met al die laagjes op mekaar te spuiten. Mischien dat dat helpt.

t_rex1970 has the need for speed.


  arnout | 25-01-2004 | 13:46 uur | Reageer op dit bericht
Wie is arnout
'81 GSX 7/1260
hoi trab-bart

motip is spuitlak van matige kwaliteit maar ik moet toegeven het spul zelf ook te gebruiken omdat het nou eenmaal goedkoop is en iedere autozaak het heeft staan..

de problemen die je beschrijft heb ik ook gehad..
eerst moet je er zeker van zijn dat er geen sticker resten op de tank zitten dus met een siliconenverwijderaar de tank zeer goed schoonmaaken (terp. werkt ook redelijk)

dan verder mijn oplossing: geen kunststofprimer meer gebruiken!!
gewoon direct grondlak erop spuiten in een aantal dunne lagen 5min. na elkaar(gebruik trws geen spuitplamuur, dat spul hecht zeer slecht!)
daarna pas gaan licht gaan schuren.. (niet steeds ontvetten tussen de lagen, is nergens voor nodig..
na het licht opschuren spuit je de tank met een laagje zwart (of andere donkere kleur)..
nu ga je weer schuren en kun je a.d.h.v. de overgebleven zwarte plekken/putjes/whatever kun je ziten waar het oppervalk nog niet helemaal strak is.. met plamuur kun je dat oplossen..
herhaal dit zwart spuiten en plamuren totdat je geen oneffenheden meer kunt vinden..

nu kun je gaan aflakken.. spuit in een aantal dunne lagen (3-5) die elk maar net dekken..
laat de tank minimaal 24 uur drogen en poets de spuitnevel er met een droge zachte doek vanaf..
je kunt nu een aantal blanke laklagen er overheen zetten.. de eerste lagen dun.. de laatste laag is de lastigste want die moet zodanig dik zijn dat het oppervlak gaat glimmen (nat lijkt) maar niet te dik waardoor je druipers krijgt.. dus heel voorzichtig stapje voor stapje spuiten..

daarna het spul weer min. 24 uur laten drogen (liever langer) waarna we de lak kunnen gaan polijsten met b.v. commandant..
doe niet de hele tank in een keer maar neem steeds maar 1 kant onderhanden..
let op dat je niet te lang doorpoets.. dit spul is nl. een soort fijn schuurmiddel dus op een gegeven moment ben je door de lak heen gesleten..

tank schoonmaken zodat er geen resten polijstmiddel meer op zitten en dan 't spul nog effe in de was zetten..

klaar!

  hwtyger | 28-01-2004 | 18:48 uur | Reageer op dit bericht
Wie is hwtyger
plastic spuiten sowieso moeilyk, plastic is wat vettig van zichzelf. geloof datj ook flexibel sealer moet gebruiken anders bladdert de verf er zo weer af
2-componenten verf= het best, wordt zeer hard, meeste spuitbusspul is @#$
NIET ontvetten tussen lagen!dat lost verf weer beetj op en dat moet uitgassen.dan kryg je blaasjes
GOED laten harden voor je lichtjes opschuurt
opschuren tusse elke laag, das vd hechting
GEEN dikke lagen spuiten, altyd eerst heel dun laagj vd basishechting, dan kunj verder gaan opbouwen
wacht flinke tyd voorj erop gaat met was!

!hwtyger!

Dit bericht is gewijzigd door hwtyger op 29-01-2004 @ 13:05

  mcr | 28-01-2004 | 23:04 uur | Reageer op dit bericht
Wie is mcr
yamaha fazer, honda transalp, kawazaki z650, honda boldor
Helaas het spuiten van een enduro tank is praktisch onmogelijk.
Deze zijn nl gemaakt van een plastic soort dat benzine dampen door laat.
Dit is gedaan om zo een wat buigbaarder plastic te verkrijgen zodat het bij een valpartij niet direct zal scheuren en barsten.
Enigste oplassing die ik zou kunnen bedenken is de tank van de binnenzijde te voorzien van een coating die deze dampen niet meer doorlaat.
Weet dit nl uit ervaring omdat ik dit zelf ook al een keer heb geprobeerd.
Ben zelf autospuiter en werk dus met kwalitatief goede laksoorten maar ook hier red je het niet mee
Kom overigens aan deze wijsheid door navraag bij de fabriek van KTM

GR. MCR

  hwtyger | 29-01-2004 | 13:06 uur | Reageer op dit bericht
Wie is hwtyger
hoe kome die fabriekstanken ad kleur dan?
moet toch kunnen asj tank leegt en goed laat drogen voorj spuit
as lak eenmaal hard is, zeker 2-component moet het toch kunnen
wel eerst srt etsprimer erop zetten as grondlaag
en flexibele sealer overal door
EN kwaliteitsverf, GEEN spuitbus

!hwtyger!

  Damp | 29-01-2004 | 23:11 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Damp
Yamaha XJ600S Diversion
Nou, de tank af fabriek voorzien van 2 kleuren zonder spuiten is niet zo moeilijk. Je maakt 1 kleurdeel van de tank eerst, daarna zorg je ervoor dat in of op dit deel de andere kleur geplaatst wordt.
Dit klinkt een beetje omslachtig, maar je kunt het vergelijken met de 2 kleuren spritsen, eerst de ene en dan de andere kleur deeg neerleggen en dan afbakken.

geloof me maar, als er gezegt wordt dat er benzine dampen onder de lak kunnen komen, dan kun je het vergeten. en ik denk dat he het genoeg geprobeert hebt om dat te geloven.

Succes.

Groeten
Damp

Driving like the Devil is a fast way to meet him, and to get mail from Leeuwarden


  cbrfreak | 11-03-2004 | 21:31 uur | Reageer op dit bericht
Wie is cbrfreak
cbr600f
licht schuren tussen lagen en NIET ontvetten met white spirit (terpentine) dit is vettig eventueel met wasbenzine ,vervliegt eerder geen thinner dit is te aggressief (lost lagen weer op)

  yoeri | 12-06-2010 | 15:54 uur | Reageer op dit bericht
  een plastik benzine tank kan je wel zeer zeker spuiten zelfs als deze al gebruitk is geweest schuur de tank op koop epoxyprimer en smeer deze er dik op met een kwast laat deze goed opdrogen en uitharden daarna goed opschuren en je kan de tank zo spuiten in elke gewenste kleur ( deze epoxyprimer word verkocht in botenwinkels en hobbywinkels(modelbouw) deze maakt de tank lucht dicht waardoor het onmogelijk is om benzine dampen onder de lak te krijgen die blaasjes veroorzaken in de verf..) een plastik tank kan ademen en laat benzine dampen door als je over je bestaande lak een laagje verf spuit verft etc gata onder je verf gasvormen deze gaat langzaam je verf aanvreten totdat je een blaasje krijgt en in loop van tijd rij je voorschut.. ook kan je bij speciale winkels stikkershalen de geperforeerd zijn of voorzien van sneetjes die gas doorlaten en met een speciale benzine(dampen gassen) bestendige lijm zijn voorzien deze zijn vrij goed op de tank te plakken maar kos wel enige moeite.. success

  Nics | 31-05-2012 | 23:14 uur | Reageer op dit bericht
  bij goede hechting.. goed schuren vooraf..
spuit niet te dicht op je voorwerp..
ontvet niet met terptine, probeer gewoon wasbenzine of desnoods lauw water gemengd met dreft.
gebruik liever geen spuitbussen maar gewoon spuitpistool op luchtdruk voor een gelijke verdeling...
wacht lang genoeg voor meerdere lagen (als de verf nog niet droog is is er meer kans op zakkers en blaasjes)..
laat het liever niet drogen in de zon.. maar op goed geventileerde-stofvrije ruimte..
vergeet de blanke lak op het laatst niet voor de finishing touch..
SUC-6

  piemelmans de piemel | 18-10-2014 | 18:41 uur | Reageer op dit bericht
  neutral neutral neutral neutral neutral neutral neutral neutral neutral neutral neutral neutral neutral neutral neutral neutral neutral huh?? huh?? huh?? huh?? huh?? huh?? huh?? huh?? huh?? huh??


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.