Nieb | 25-08-2002 | 23:40 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Wie is Nieb
Harley davidson
Hallo mensen, ik zit met het volgende probleem. Ik heb sinds kort een Suzuki Savage(ls 650). Het is een licht motorfietsje en kan maximaal 130 km per uur rijden. Nu is het zo dat boven de 100 km/uur de fiets begint te swabberen. Zodra je het stuur losser in de hand neemt wordt het minder erg. Ook als de tank volledig afgevuld is slingert hij minder. Ik heb de achtervering iets verzwaard, maar dat deed weinig. Zodra je de achterkant inveert en loslaat stuitert hij naar links en rechts. (Het is net een cirkus).Kent iemand dit probleem of heeft iemand een tip dan hoor ik dit graag.

Wil jij zo vriendelijk zijn mijn oliespoor op te ruimen?

  Edwin Bos | 26-08-2002 | 00:01 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Edwin Bos
Kawasaki EN500
Hmm, ik heb ongeveer hetzelfde probleem op mijn chopper (kawasaki en500a), is niet zo'n hele lichte (200kg) maar die van mij zwabbert ook (ook bij lagere snelheden), ook hoe scherper de bocht hoe meer die zwabbert, als ik met duo rijdt heb ik er véél minder last van.



  Bol d'Or | 26-08-2002 | 00:41 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Bol d'Or
Honda CB 900 F2
Het is een probleem dat zich vooral voordoet bij custom-motorfietsen en er zijn al ongevallen door veroorzaakt met dodelijke afloop. Het schijnt dat lichte bestuurders eerder last hebben van dit fenomeen dan bestuurders van 100 kg. Er zijn een aantal benamingen voor dit fenomeen; "wobble" "weave" en "shimmy". Elke term staat echter voor een ander probleem, maar je hebt hiermee een aantal termen waarop je kunt gaan zoeken.
Als dit effect zich op een custom voordoet, dat wil zeggen hogere snelheid en dan gaan zwabberen, wordt er gezegd dat je voorover moet gaan hangen om het zwaartepunt naar voren te verplaatsen. Dat klopt dus aardig met de theorie van de volle tank. Of er echt een oplossing voor is weet ik niet.

Groetjes, Bol d'Or

  swam76 | 26-08-2002 | 09:03 uur | Reageer op dit bericht
Wie is swam76
YAMAHA XVS650 Dragstar
kwestie van uitlijnen misschien?

  JanB | 26-08-2002 | 22:03 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Choppers staan niet bekend om hun stabiliteit bij hogere snelheden. (ze zijn daar ook niet écht voor gemaakt) Dat komt door de weerstand van het geheel, de vering die (vaak niet verstelbaar en meestal op comfort afgesteld)gaat deinen, ook door de lange wielbasis en de balhoofdshoek, waardoor eenmaal opgewekte onbalans nog eens versterkt wordt.
Let eens op zaken als: banden (slijtage, "cuppen"door veroudering, balansgewichten nog aanwezig?, platte plekken op de banden door noodstops) en het balhoofd: zit daar speling op?
Maar nogmaals: veel (met name lichtere) choppers hebben wat moeite met snelheden boven de 100.


  JanArend | 26-08-2002 | 22:37 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanArend
Virago 1100
bovenstaande verhalen kloppen (op de uitlijner na), maar ........ boven de honderd??????!!!! Kom nou toch! Een shopper, ook de lichte, horen stabiel te zijn tot zeker 120 (als ze die snelheid technisch halen). De Savage ken ik als een basic-fiets. Zeker niet slecht! Met een redelijk stijf frame. Een spoortje in de weg zal je voelen, maar dat doen de 'tupperware-fietsen' ook! Niet voor niets zijn die vaak voorzien van een dempertje in de stuur-inrichting.
Ik heb 2 diagnoses (lastig op afstand, maar goed):
1. check de staat van de achterdempers. Mogelijk staan ze (als ze verstelbaar zijn) niet gelijk of is er minimaal ééntje ernstig versleten). Dit is de meest waarschijnlijke, gezien jouw mededelingen.
2. laat de balhoofdlagers, de wiellagers en de achterbrugbevestiging/lagers checken.

Ik heb ook op lichte shoppers gereden (voor de handel en zo) en kon ze allemaal flink opentrekken op de 'highway'. Ook plat (zover dat kan) door de bocht was geen probleem. Bij twee stuks wél. En dat waren de achterschokbrekers bij de ene, en versleten lagers bij de andere. Aardig ook om te vermelden dat dat één licht shoppertje was en één super-bike ;-)


mvg
Eagle

Advertentie

  Petertje | 27-08-2002 | 13:02 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Petertje
geen
Ik heb ook een Savage gehad, maar dit probleem ken ik absoluut niet. Als je het mij vraagt is er gewoon iets niet in orde. Het ligt in ieder geval niet aan de fiets. Natuurlijk is het een licht fietsje dus kan iets windgevoelig zijn. Waar je misschien eens naar moet kijken is of je voorwiel wel goed vast zit. Of inderdaad je balhoofd. Verder kan onstabieliteit voortkomen uit (erg) versleten banden. Maar om zeker te zijn zou ik eens naar een goede dealer gaan. Misschien kan die zo zeggen wat het probleem is. En advies is gratis dus wat let je??
Suc6 ermee. En veel plezier met je Savage want het is een erg leuke brommer.
Greetz Peter

  Nieb | 30-08-2002 | 16:30 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Nieb
Harley davidson
Allee bedankt voor jullie reacties, Aangezien mijn savage 12000 km gereden heeft lijkt het mij stug dat er versleten onderdelen op zitten. De banden zijn 1jaar oud en de schokbrekers zijn niet lek. Is er een methode om schokbrekers te testen? In ieder geval ga ik de olie in de voorpoten vervangen. Misschien kan het ook liggen aan het brede stuur wat ik erop gezet heb. Want met dat kleine stuur had hij er minder last van.

Wil jij zo vriendelijk zijn mijn oliespoor op te ruimen?

  fransy | 07-09-2002 | 20:34 uur | Reageer op dit bericht
Wie is fransy
Honda VFR 750 F
Dat instabiele gedrag komt in 9 van de 10 gevallen van je balhoofd of je balans of uitlijn van je wielen.
- Afstellen van het balhoofdlager
- (Laat) kijken of je wielen in 1 lijn staan (je wil niet weten hoeveel er 180 rijden met een wiel dat recht of links wil)
- Laat de balans van je wielen checken (met die stukjes lood is dat)

Ik weet bijna zeker dat jouw probleem tot het verleden behoort

Mijn dagen zijn te kort, daarom heb ik slapen maar geschrapt.
Smile
Frans

  Lange Darm | 10-09-2002 | 16:58 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Lange Darm
Kawasaki GPz900 R 1993
Misschien moet je je achterbrug lagers ook even controleren. Bij mijn fiets (KAWA z750) zijn deze versleten en hij zwabbert ook of het een lieve lust is.
Je schokbrekers kan je als volgt testen (heb ik ook ooit eens gehoord, maar ik kanhet mis hebben(:
- voor: rij richting een drempel en rem flink, vlak voor je de drempel raakt. Een klap in je veerpoten is geen goed teken.
- achter: rij richting een drempel en geef extra gas als je achterwiel erop zit. Een klap in je veerpoten is geen goed teken.

Succes,

  leon | 15-07-2013 | 13:47 uur | Reageer op dit bericht
  ik had het probleem met mijn kawa concourse de eerste keer niet wel bij een andere kawa oplossing : uitbalancerensmile

Advertentie

  fertos | 06-06-2019 | 18:39 uur | Reageer op dit bericht
  rij yamaha dragster classic 650, begon steeds meer te slingeren en alsof er een slag in de wielen zat in bochten te gooien en slingeren tyden s de rit, bleek...………...spaken los gekomen door de tyd, heb opnieuw laten spaken bij de haan wheels in schijndel met roestvrijstalen en nu is het ok.:p


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.