vf750s | 09-04-2003 | 22:39 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Wie is vf750s
Honda Vf750s (1982)
Hallo,

ik en sinds kort de bezitter van een Honda Vf750s uit '82. Tot deze ochtend ging alles prima. Vanavond echter, wilde ik weer gaan rijden en ik kreeg hem niet gestart. Accu is ok, lichten branden op volle kracht. De startmotor doet blijkbaar niets. Ik hoor enkel een zéééér zachte tik als ik op de startknop druk. En aangezien ik volledig atechnisch ben, zie ik hier natuurlijk geen oplossing voor zitten. Anybody?

  Bol d'Or | 09-04-2003 | 23:19 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Bol d'Or
Honda CB 900 F2
Gokje.... Startrelais

Groetjes, Bol d'Or

  vf750s | 09-04-2003 | 23:21 uur | Reageer op dit bericht
Wie is vf750s
Honda Vf750s (1982)
En is dat een onbegonnen klus voor een jongen met 2 linkerhanden of hoef ik er niet het ganse blok voor te slopen?

  Bol d'Or | 10-04-2003 | 11:56 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Bol d'Or
Honda CB 900 F2
Ha vf750s,

Als ik jou was, zou ik eerst dat startrelais opzoeken en dan luisteren of die zachte klik tijdens het starten daadwerkelijk uit dit relais komt. Het startrelais is op twee manieren te vinden.... zoek je startmotor op en volg de dikke kabel totdat je een klein kastje tegenkomt waar deze kabel op aangesloten zit. Aan de andere kant van dit kastje gaat ook weer een dikke kabel weg richting de accu.

Als je 'm gevonden hebt en de klik komt inderdaad uit het startrelais (zonder de startmotor rond te draaien) kun je het volgende eens proberen:
Zet de motor op contact en zoek de twee aansluitingen op je startrelais op (waar die twee dikke kabels op aangesloten zitten). Het enige wat dit relais doet, is tijdens het starten deze twee kabels met elkaar verbinden..... Pak nu een dikke schroevendraaier of een steeksleutel en verbindt hiermee de twee aansluitingen door (door gelijktijdig beide aansluitingen aan te raken). Als het goed is, zul je merken dat (samen met hevige vonken, niet van schrikken) de startmotor begint te draaien.
Als bovenstaand verhaal klopt, kun je ervan uitgaan dat je startrelais kapot is. Vervangen (of repareren) is dan de oplossing.

Wanneer er tijdens het doorverbinden NIETS gebeurt (afgezien van het vonken, misschien), dus als de startmotor NIET begint te draaien, kun je de conclusie trekken dat de storing in de startmotor zit.

Tot hiertoe moet het nog wel te doen zijn voor een jongen met 2 linkerhanden.
Ik ben heel benieuwd wat hier uit komt; Als je dit testje gedaan hebt, kunnen we verder gaan zoeken.

Groetjes, Bol d'Or

  erikslot | 10-04-2003 | 12:01 uur | Reageer op dit bericht
Wie is erikslot
Rottig probleempje,

Heb ik ook eens gehad. CHeck eerts eventjes alle zekeringen(zekeringenkastje zoeken (meestal onder zadel)). Kan eentje geknalt zijn. (en vergeet dan de hoofdzekering niet).
suc6
Erik

  vf750s | 10-04-2003 | 12:38 uur | Reageer op dit bericht
Wie is vf750s
Honda Vf750s (1982)
Alvast bedankt voor de tips.
Ik heb net even volgende test gedaan (had maar 3 miniuten tijd): tijdens het starten een tik op het startrelais gegeven. De motor start nu netjes. Ik mag er dan waarschijnlijk van uitgaan dat het relais stuk is.:question:


  Bol d'Or | 10-04-2003 | 14:02 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Bol d'Or
Honda CB 900 F2
Hoi vf750s,

JA!!! goeie test, je weet nu dat de klacht in het relais zit!
Ik weet niet of jouw exemplaar uit elkaar te halen is.... zo ja, kun je 'm inwendig proberen schoon te maken en de contacten op te schuren. Zo nee, dan zul je een nieuwe (of tweedehands exemplaar van motorsloperij) moeten monteren.
Nogmaals complimenten voor je eigen inzicht; mijn beschreven test is ietsje omslachtiger, zo kan het dus ook... dat van die 2 linkerhanden valt waarschijnlijk nog wel mee!!

Groetjes, Bol d'Or

Dit bericht is gewijzigd door Bol d'Or op 10-04-2003 @ 14:05

  vf750s | 10-04-2003 | 14:51 uur | Reageer op dit bericht
Wie is vf750s
Honda Vf750s (1982)
Bedankt voor het compliment, Bol D'or. Maar omdat ik ergens een tik op kan geven wil nog niet zeggen dat 'k het ook gerepareerd krijg. Toch, alles op z'n tijd. Proberen is leren hé. Vanavond kan ik eens kijken hoe het met dat relais zit. Hopelijk is de vf dit weekend weer aan het rijden. Nu sneeuwt het dus zonder garage niet werken.

  Viking64 | 10-04-2003 | 19:56 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
R1150R R100RS VW-T4 matzwarte opoefiets
relais kontakten mag je NOOIT schuren. Hooguit voor tijdelijk zodat je naar een dealer kan rijden om een nieuwe te kopen.
Op de kontaktpunt zit meestal een zilverlegering, die het inbranden tegen gaat. Schuur je die laag eraf, dan is dat onherroepelijk het einde van dat relais.
Een standaard relais (kan je kopen bij automaterialenhandel) kost ongeveer 10 EUR. Is dus waarschijnlijk veel goedkoper dan een origineel van de motor gekocht bij een dealer!

groeten Ruud

VIKINGS have more fun!

  vf750s | 10-04-2003 | 21:12 uur | Reageer op dit bericht
Wie is vf750s
Honda Vf750s (1982)
Lap! ik heb het ding net vervangen en men vroeg er 100 euro voor. 't Is wel een originele maar nu laat je me toch denken dat ik teveel betaald heb.
Kan ik zo'n standaard relais gewoon in de VF plaatsen zonder problemen?

  Viking64 | 10-04-2003 | 21:31 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
R1150R R100RS VW-T4 matzwarte opoefiets
Indien het relais een 'gewoon'relais is, dwz: 2 aansluitingen voor de spoel en 2 voor het kontakt, ja dan had je er ook gewoon een standaard Bosch of Hella relais (van voldoende vermogen) tussen kunnen zetten.
Zo heb ik im mijn eigen BMW de BMW spanningsregelaar vervangen door een universele van Hella (maar 20 EUR!!). Ook accu's moet je niet bij de motordealer kopen. Scheelt enorm!

groeten Ruud

VIKINGS have more fun!

Motorverhuur

  vf750s | 10-04-2003 | 21:38 uur | Reageer op dit bericht
Wie is vf750s
Honda Vf750s (1982)
Nee, er zitten 6 contacten op. 4 Contacten passen in een specifieke plug en 2 zijn er voor de spoel.

  Bol d'Or | 11-04-2003 | 01:21 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Bol d'Or
Honda CB 900 F2
Ha vf750s,

Mijn startrelais heeft dezelfde aansluitingen; de twee dikke aansluitingen voor de grote stromen (direct) van accu naar startmotor, 2 dunne draden die van de startschakelaar komen, 1 van de dynamo en 1 die naar de gebruikers gaat. Het probleem zal (waarschijnlijk) zijn dat in het startrelaishuis de hoofdzekering ondergebracht is (bij mij tenminste wel).... dat maakt het al specifieker en dus duurder!!
Als het nieuwe relais er hetzelfde uit ziet als het oude en het een originele is, dan kun je 'm gewoon aansluiten.

Maar een andere vraag: is het probleem nu voorgoed verholpen?

Wat betreft dat opschuren van de contacten.... Weer wat geleerd!!

Groetjes, Bol d'Or

Dit bericht is gewijzigd door Bol d'Or op 11-04-2003 @ 1:24

  vf750s | 11-04-2003 | 01:29 uur | Reageer op dit bericht
Wie is vf750s
Honda Vf750s (1982)
Het dingetje zit erop en werkt perfect. De motor start meteen. Bedankt voor alle goede tips! Ik vraag me enkel af of ik niet teveel heb betaald. Ik kan op Internet nergens een prijsindicatie vinden voor zo'n startrelais. Mischien hebben jullie daar nog een ideetje voor. Toch nog eens een dikke MERCI.

  Honda vf 750 | 01-09-2017 | 20:54 uur | Reageer op dit bericht
  Hierbij nog een reactie van iemand met 2 linker handen heb bovenstaande test ook uitgevoerd en met succes ook het startrelais vervangen en rijden maar weer.smile


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.