remcog | 09-06-2003 | 18:20 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Wie is remcog
Moto Guzzi V50 III
Via een advertentie heb ik een 20 jaar oude Moto Guzzi V50 III gekocht. Goed bekeken, uitgebreid getest en bereden. Niks bijzonders op aan te merken. Maar al na een paar ritten ging het oliedruklampje flikkeren. Motor weggebracht om ‘m eens goed na te laten kijken (was ik al van plan). Oliedruk-probleem misschien toch erger dan het eerst leek.

Nu wordt er eerst gekeken naar de oliedruksensor, maar daar verwacht ik niet veel van.
Heeft één van jullie enig idee, waar er hierna naar gekeken zou moeten worden?
Of heeft iemand uit eigen ervaring zelfs enig idee, wat het probleem zou kunnen zijn?
Ik ben een goedbedoelende sleutelaar, maar van oliedruk heb ik weinig verstand.
En ik voel er ook niet zo veel voor, om het motorblok helemaal uit elkaar te laten halen (ting, kassa), om er dan achter te komen, dat motorolie met een hogere warmtegraad ook had kunnen helpen.

Wat valt er allemaal op te merken:
- het oliedruklampje flikkert alleen in de lagere toeren of in stilstand. Bij optrekken of boven de 20 km p/u flikkert het lampje niet meer
- er zit voldoende olie in, de olie is heel schoon, maar wel dun. Ik weet niet, wat voor soort olie er in zit en welke warmtegraad de olie heeft

Welke suggesties heb ik al gekregen (niet direct mijn mening, hoor):
- een olie nemen met een dikkere viscositeit
- het oliefilter vervangen (het kan in de loop der jaren zo vuil geworden zijn, dat het nu in de hogere toeren de olie ongefilterd voorbij laat gaan)
- gewoon doorrijden, gaat wel weer over
- oliepomp vervangen

Ik hoop, dat één van jullie mij kan helpen. Ik verwacht niet, dat jullie op basis van deze beperkte info direct zeggen: je moet dit en dit doen en dan is het probleem verholpen (zou wel leuk zijn, natuurlijk). Het zou mij al veel helpen, als ik wat meer te weten zou komen, over wat er aan de hand zou kunnen zijn, al was het maar om wat tegengas te kunnen geven tegenover het verhaal van die motorgarage, waar de Guzzi nu staat (snik).

Alvast hartstikke bedankt voor jullie tijd en moeite om deze mail te beantwoorden.:-)

Remco Groen


  risk | 09-06-2003 | 19:08 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
DL650 A
Ik weet uiteraard niet hoe het smeerolie systeem van een Guzzi in elkaar steekt, maar het zal grofweg overeen komen met om het even welk ander smeer olie systeem!!

Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden. Met een echt doomscenario beginnen is natuurlijk het grappigst, dan valt het daarna allemaal mee!!

Uitgelopen glijlagers! Als je daar te veel speling hebt wordt het vreselijk lastig om daar voldoende oliedruk op te bouwen. Na verloop van tijd zal de krukas een gehaal met het carter willen worden en da's nie leuk nie. Alle glijlagers opmeten of kijken of je blauwkleuring op je lager schaaltjes hebt!!

Druk smeer systeem verontreinigd! Olie pompje werkt prima maar het smeersap komt vertraagd retour door verstoppingen/vervuilingen in het ,drukloze, afvoer gebeuren! Ook nie leuk nie!Spoelen, spoelen en spoelen kunnen daar iets verbeteren, maar garantie krijg je ervan mij niet op.

Zuig filtertje van de olie pomp! Zit in het carter en kan onherkenbaar veranderen! En wanneer pompie nie zuig nie, hij ook nie pers nie!!

Te dunne olie, te dikke olie, te weinig olie, verkeerde olie, stationair toerental te laag. Inderdaad, een niet goed werkende sensor of een massa probleempje. Mogelijkheden te over!!

Suc7

Be carefull!
Remko

Dit bericht is gewijzigd door risk op 09-06-2003 @ 20:28

  remcog | 09-06-2003 | 23:39 uur | Reageer op dit bericht
Wie is remcog
Moto Guzzi V50 III
Wauw, dat levert nog eens een paar weekends gesleutel op.:wink: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Als ik het zo lees, kan het dus wel even duren, voordat de oorzaak gevonden is.

  brilly | 10-06-2003 | 15:15 uur | Reageer op dit bericht
Wie is brilly
Kijk eens naar de massa en of stekkers kabels enz.
Is in een paar minuten gebeurd, (ik heb hetzelfde met bmw k100 gehad.)
groeten

  Bol d'Or | 10-06-2003 | 16:53 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Bol d'Or
Honda CB 900 F2
Hallo remcog.

Je oliedrukcontact is niets anders dan een schakelaar, die door de oliedruk wordt bediend.
Om nu te testen of het elektrische gedeelte van dit circiut werkt, kun je de draad van het het oliedrukcontact losnemen en deze draad aan massa leggen.(bv. het motorblok)
Wanneer je dit doet moet het lampje gaan branden.
Op deze manier test je of het een kwestie van slechte electrische kontakten is.
Wat de olieviscociteit betreft, volgens mij moet er een 20W50 in. Wat de oliedruk betreft, zit er niets anders op dan deze op te (laten) meten.

Groetjes.

Groetjes, Bol d'Or

  remcog | 10-06-2003 | 22:49 uur | Reageer op dit bericht
Wie is remcog
Moto Guzzi V50 III
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga met jullie tips aan de slag.



  risk | 19-06-2003 | 00:17 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
DL650 A
En? Ben je al wat opgeschoten? We willen natuurlijk wel een beetje op de hoogte blijven!! ;-)

Blijf op 2 wielen!

Remko

  remcog | 19-06-2003 | 23:22 uur | Reageer op dit bericht
Wie is remcog
Moto Guzzi V50 III
Nou, eigenlijk nog niet.
De Guzzi heeft de afgelopen weken bij een motorshop gestaan, waar ze de oliedruk voor me zouden meten en dat hebben ze uiteindelijk niet gedaan. Ik heb de motor dus maar weer mee naar huis genomen en pas vlak bij de voordeur begon het oliedruklampje weer te flikkeren.
Ik heb besloten om binnenkort eerst de olie (is mij veel te dun, misschien wel verkeerde viscositeit) en het oliefilter te vervangen. Heb wel veel zin, maar helaas weinig tijd. Wordt dus een echte klus voor de vakantie. Als ik wat meer weet, meld ik mij direct. Bedankt voor de belangstelling smile

  Floris | 01-08-2010 | 13:14 uur | Reageer op dit bericht
  Hallo,
Ik heb net het zelfde probleem voor.. bij een oude honda cb 350 f
Hoe heb je het dan kunnen oplossen?

  HenkMANX | 01-11-2010 | 12:09 uur | Reageer op dit bericht
  Het is niet erg helder om niet gelijk bij de aanschaf van de motor de olie te vervangen. Direkt doen!!W15/40 halfsyntetisch van CASTROL OF MOTUL. Geen troep uit de supermarkt ! Succes.


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.