![]() |
tjeeke | 08-09-2003 | 19:07 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() Yamaha Radian |
Hallo, Ik heb sinds een aantal dagen een yamaha Radian. Dit is mijn eerste motor, dus heb geen ervaring in techniek. Ik probeerde vandaag om met losse handen te rijden en toen begon mijn stuur te trillen. Ik schrok hiervan en ben benieuwd of iemand van jullie weet wat hier aan de hand kan zijn. |
|
![]() |
||
![]() |
axxel | 08-09-2003 | 20:09 uur | |
![]() |
![]() R1 2001 blauw yamaha |
Hoi, Probeer eens uitbalanceren van het wiel,of anders een nieuwe voorband. axxel Alex
|
|
![]() |
||
![]() |
gt750 | 08-09-2003 | 20:23 uur | |
![]() |
Suzuki GT750 |
waarschijnlijk is dit alleen bij lagere snelheid? hetis bij sommige motoren "normaal" ,normaal tussen tekens omdat het niet gebruikelijk is dat je zonder handen rijdt. Waarschijnlijk als je je stuur gewoon vast heb is de trilling niet voelbaar. suzuki GT 750 roken met die handel!!
|
|
![]() |
||
![]() |
desmoduci | 08-09-2003 | 20:47 uur | |
![]() |
euh....ouwe belastingvrije kever |
Aan het uiteinde van je stuurhelften horen van die verzwaarde knoppen (ben effe de naam kwijt ) te zitten. Deze zijn speciaal bedoelt om trillingen in het stuur tegen te gaan en zorgen voor een betere stabiliteit. Mischien dat een vorige eigenaar deze vervangen heeft voor anderen of heeft ze helemaal verwijdert ? Je kunt natuurlijk altijd effe vragen bij een dealer ! succes. doe mij maar Ducati wiskey'tje verdient
|
|
![]() |
||
![]() |
cosobee | 08-09-2003 | 21:01 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XS 653 '77, cb500 k2 '72 |
zulke knoppen kun je ook zelf maken, of voor weinig laten maken. Gewoon een stuk (zwaar) metaal van de juiste diameter in beide kanten van het stuur plaatsen. Scheelt je een hoop euries.
|
|
![]() |
||
![]() |
Superklomp | 08-09-2003 | 21:01 uur | |
![]() |
![]() |
Mannen toch! Dit is toch gewoon shimmy-en? Hoort niet, maar gebeurt heel vaak. Ligt vaak aan het profiel van de voorband, maar ook heeft de éne motor er meer last van dan de andere. Ik heb nu een Michelin Pilot Road op mijn R1100RT, maar met bijv. Metzeler of Bridgestone heb ik er na de eerste 1000 km last van. Nu, na ongeveer 2000 km met deze band nog steeds niet, dus probleem opgelost. Als een band met een ander profiel bij jou niet werkt, denk dane eens aan een stuurdemper, meestal is dat dan afdoende. Suc6!! Zwaaizwaai!!
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
desmoduci | 08-09-2003 | 21:03 uur | |
![]() |
euh....ouwe belastingvrije kever |
Superklomp toch ! ik weet niet precies wat voor motor een Yamaha Radian is, maar het volgens mij geen motor die bulkt van het vermogen. Stuurdempers worden over het algemeen geplaatst op motoren met veel vermogen en dan niet om trillingen tegen te gaan maar om tankslappers tegen te gaan (dat is het wild slaan van je stuur dat je bij stevig optrekken kunt krijgen ) en een tankslapper kan weer resulteren in een highsider. Over het algemeen heb je er bij doorsnee (tour/custom/chopper) motoren geen last van Dus het plaatsen van een stuurdemper lijkt me onnodig tenzij je het doet voor optische redenen. doe mij maar Ducati wiskey'tje verdient
|
|
![]() |
||
![]() |
risk | 08-09-2003 | 21:48 uur | |
![]() |
DL650 A |
Zelfs op mijn fietsje zitten trillings dempertjes aan de uiteindes van mijn stuur!! En dat is dan ook precies wat ze doen! ![]() Het is altijd motor weer!! Remko
|
|
![]() |
||
![]() |
tjeeke | 08-09-2003 | 21:55 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Radian |
Ik heb inderdaad geen trillingsdempers aan het stuur zitten, maar wel een nieuwe voorband. Ik hoef me dus niet druk te maken over rare dingen of onveilige situaties. Bedankt manne voor de tips en uitleg.
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 08-09-2003 | 22:12 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Wat Superklomp bedoelt is een stuurdemper. Da's wat anders dan trillingsdempers. Als je stuur alleen trilt bij loslaten, is er niet zo veel aan de hand. Meer fietsen doen dat. Ligt vaak aan het type band, in combinatie met de balhoofdshoek etc. van de motor. Probeer de veervoorspanning achter eens te veranderen, mogelijk helpt dat. Zit er voor en achter hetzelfde merk/type band? Controleer ook de bandenspanning,veel dealers pompen er "maar wat in". Trilt het stuur ook als je het vasthebt, dan is het wél zaak de boel na te laten kijken omdat er dan mogelijk meer aan de hand is. Zit er een "vast punt" in je balhoofdlager, wiellagers in orde, dat soort zaken. Een vastgelopen wiellager kan je dag flink verpesten.... Dit bericht is gewijzigd door JanB op 08-09-2003 @ 22:21
|
|
![]() |
||
![]() |
tjeeke | 08-09-2003 | 22:40 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Radian |
Als ik het stuur vast heb, dan trilt ie niet,. Ik zal voor de zekerheid er toch even naar laten kijken.
|
|
![]() |
||
Motorverhuur
|
||
![]() |
gt750 | 09-09-2003 | 00:10 uur | |
![]() |
Suzuki GT750 |
bij welke snelheid trilt je stuur nou???? een hoop motoren doen dat van 20 tot ong. 60 km/h das nie raar. Trillingsdempers en al die bla, gewoon je handen aan het stuur! ;-) suzuki GT 750 roken met die handel!!
|
|
![]() |
||
![]() |
tjeeke | 09-09-2003 | 23:25 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Radian |
Het stuur trilt bij 20 km/h, maar ook bij 60 km/h.
|
|
![]() |
||
![]() |
gt750 | 09-09-2003 | 23:31 uur | |
![]() |
Suzuki GT750 |
en boven de genoemde snelheden? 70, 80, 90?? Als er dan nog trillingen zijn is het niet goed, anders geen zorgen maken. suzuki GT 750 "J" roken met die handel!!
|
|
![]() |
||
![]() |
muskus | 16-09-2003 | 21:24 uur | |
![]() |
![]() yamaha r1 |
hoi. na het lezen van al die gegeven antwoorden ben ik toch wel even geschrokken hoor. om maar meteen even met de deur in huis te vallen,EEN STUUR MAG NOOIT TRILLEN,als je je handen van het stuur haalt tijdens het rijden. je hebt het over trillen maar hoe weet je dat als je het stuur niet aanraakt. ik denk dat je bedoelt dat het stuur begint te zwabberen want dat is wel meteen te zien en kan zelfs leiden tot het onderuit gaan van jou en de motorfiets als je niet bijtijds ingrijpt. zwabberen of trillen zoals jij dit noemt kan verschillende oorzaken hebben zoals,een te zachte band,zorg dus dat deze de juiste spanning heeft. een band die te zacht is zoekt z,n eigen weg en bovendien stuurt dit zwaarder en de bandenslijtage gaat gestaag omhoog. een andere oorzaak,een slappe voorvork, als de vork te slap staat afgesteld begint de motor te zweven,dit is te vergelijken met een auto die slechte schokbrekers heeft die vervolgens over een hobbel rijdt en dan enkele seconden na blijft dansen over de weg. dus,de vork strakker afstellen en dan weer proberen. meest voorkomende oorzaak van trillen op het stuur is speling tussen de voorvork en het balhoofd. onder de kroonplaat van elke motor zit een grote moer op de as van de vork,door slijtage van de lagers,zowel onder als boven,komt er steeds meer speling in het bovenste deel,dus op het bovenste lager. dit is goed te merken als je een bocht inrijdt waarbij je het idee hebt dat i als het ware de bocht in wil vallen en waarbij je moet tegensturen om hem in het spoor te houden. ook nu krijgt het voorwiel de kans z,n eigen weg te volgen. even voor de duidelijkheid,we hebben het hier over het zwabberen van het voorwiel. heb je het over trillen dan kunnen er nog andere oorzaken zijn zoals: een niet goed uitgebalanceerd voorwiel. trilling treedt dan op bij bepaalde snelheden, meestal boven 80 km. krom voorwiel of een van de voorremschijven, onregelmatig bandenprofiel of te hoge spanning van de voor en/of achterband. slijtage van de wiellagers. je zegt in je verhaaltje dat je niet al te technisch bent aangelegd en dat is helemaal niet erg maar laat je motor daarom maar goed nakijken door een gerenomeerd bedrijf die verstand van zaken heeft. nog even een tip,als je van plan was een stuurdemper aan te schaffen doe dit dan niet voordat je de oorzaak weet. vaak worden stuurdempers aangeschaft om een probleempje weg te werken terwijl de oorzaak gewoon blijft bestaan of zelfs erger wordt zonder dat je er weet van hebt terwijl het aandraaien van een enkele moer of bout al een oplossing kan zijn en daarmee enkele honderden euro,s bespaart. ZO,,dit is mijn verhaal. lees het gewoon en steek er iets van op. sukses met je motor. ben v
|
|
![]() |
||
![]() |
Rommie67 | 17-09-2003 | 08:55 uur | |
![]() |
Honda XL1000V Varadero |
knappe kerel die bij 160 km/h zijn stuur loslaat,voor je het weet lig je er af!!! Ik hou mijn stuur gewoon lekker vast en of ie trilt geen idee!! Recht zo die gaat en af en toe een bochtje. Grtn Rommie
|
|
![]() |
||
Motorverhuur
|
||
![]() |
JanB | 18-09-2003 | 21:43 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Muskes, ik heb een tijd lang een Fazer 600 gehad. Van de Fazer is bekend dat van veel ervan het stuur gaat trillen bij lagere snelheden, als je het stuur los laat. De mijne deed dat dus ook. Sommige banden en afstellingen maken het trillen erger/minder erg. Met die Fazers is meestal écht niets aan de hand, met de mijne in ieder geval niets. Het komt dus wel degelijk voor en zeker niet alleen bij Fazers.
|
|
![]() |
||
![]() |
Jasper22 | 23-09-2003 | 15:50 uur | |
![]() |
![]() BMW R850R |
mijn sabre heeft er ook last van. vooral als je rustig uitrolt naar een rood stoplicht. De een zegt dat het normaal is, de ander vind van niet. Toch maar even aan de dealer vragen. moet ik zelf ook eens doen. suc6
|
|
![]() |
||
![]() |
sjonnie | 25-09-2003 | 21:13 uur | |
![]() |
![]() Yamaha YZFR1 (2003) Aprilia Falco (2000) |
Wat me nu opvalt in deze discussie dat het juiste antwoordt er niet tussen staat. Wellicht toch handig om voor sommige onder ons een gevorderde cursus te doen waar dit probleem besproken wordt. hieronder de uitleg en dus niets om je zorgen over te maken. Wobble & Weave Vaak wordt de term “Speedwobble” gebruikt. Dit is echter niet juist. Officieel moeten we spreken van de low speed wobble en de high speed weave. Deze termen zijn niet bij elke motorrijder bekend. Derhalve weten zij ook niet dat dit tot ernstige ongevallen kan leiden en hetgeen gedaan moet worden indien men ermee geconfronteerd wordt. Low speed wobble Als we deze term letterlijk vertalen, komen we uit bij lage snelheid wiebelen, waggelen, schommelen. Dat is nu ook precies wat er gebeurd. Een low speed wobble is het vanzelf ritmisch naar links en rechts verdraaien van het stuur. Het zit eigenlijk ingebakken bij tweewielige voertuigen. Het voorwiel van een motorfiets wordt namelijk “getrokken”. Je zou het kunnen vergelijken met een zwenkwieltje van een winkelwagentje. Het wiebelt alle kanten op, doch gaat feitelijk rechtdoor. Bij een motorfiets kan dit gebeuren bij lage snelheden zo tussen de 40 en 80 km/u. Ervaren motorrijders kunnen het ook opwekken door bij een dergelijke snelheid een tik tegen één van de stuurhelften te geven. Op zichzelf is een wobble niet gevaarlijk, maar als je het niet onderkent en er van schrikt is een valpartij niet uitgesloten. Het is echter heel eenvoudig om de wobble te voorkomen, namelijk gewoon door beide handen aan het stuur te houden. High speed weave Dit betekent letterlijk weven, vlechten of zwenken bij hoge snelheid. Hierbij moet je denken aan het slingeren van de hele motorfiets als de snelheid flink oploopt. Let maar eens op bij wegraces waarbij dit fenomeen soms goed waarneembaar is en de coureurs de vreemdste capriolen uithalen om hun fiets weer onder controle te krijgen. Het kan echter bij iedere motorfiets voorkomen. Een precieze oorzaak is niet aan te geven. Het is dan ook een samenloop van omstandigheden die de weave kunnen inleiden. Bij een computeranimatie van TNO bleek een motorfiets in stukken te breken, indien het slingeren niet tijdig gestopt kon worden. Zoals gezegd is snelheid de grootste boosdoener. Dan praten we over snelheden die in Nederland niet gereden mogen worden. Daarnaast speelt het gewicht van de bestuurder(ster) een belangrijke rol, alsmede de balhoofdhoek en gewichtsverdeling over voor- en achterwiel. Hiermee kun je rekening houden bij de bevestiging van de bagage en de montage van koffers of windscherm. Ook de toestand en spanning van de banden kunnen de oorzaak zijn van een weave. Zorg dan ook voor een juiste bandenspanning, voldoende profiel en een voor- en achterband die bij elkaar passen. De wettelijke minimale profieldiepte bedraagt 1 mm., hetgeen voor een motorfiets weinig is. Laat het niet zover komen en vervang de banden op tijd, omdat dit een verkeerde bezuiniging is. Het wegdek is ook een factor van belang. Met name spoorvorming en lengtegroeven. Je zult begrijpen dat een weave tot een ernstig ongeval kan leiden als de motor niet meer onder controle kan worden gehouden, vooral als door het slingeren ook nog eens de voeten van de steunen schieten. Belangrijk is natuurlijk dat je weet hoe je moet handelen indien de weave zich voordoet. Het gewicht moet naar voren en omlaag gebracht worden. Dit is te bereiken door plat op de tank te gaan liggen. Raak niet in paniek en ga beslist niet meteen remmen. Indien de motorfiets onder controle is kan er geremd worden, dus niet eerder! Omdat vrouwen over het algemeen lichter zijn dan mannen, kunnen zij overwegen, als alle andere maatregelen niet helpen, om een heup- of niergordel te gaan dragen met wat extra gewicht. Vijf kilo meer zou al een heel verschil kunnen maken. Met de komst van stuurdemping en andere technische hulpmiddelen komt een weave wel minder voor dan vroeger. Het is echter niet uit te bannen, daar dit verschijnsel nu eenmaal inherent is aan tweewielige voertuigen. Vriendelijke groeten Rene Rumkorf
|
|
![]() |
||
![]() |
gt750 | 26-09-2003 | 20:59 uur | |
![]() |
Suzuki GT750 |
het is een aardig uitgebreid verhaal en klinkt aannemelijk. Maar Wat is nu de oorzaak? dat het wel bij de ene motor is en niet bij de ander?? hoe kan je het oplossen? De uitleg is echt super hoor maar ik zie nog geen oplossing, ja, beide handen aan het stuur...... suzuki GT 750 "J" roken met die handel!!
|
|
![]() |
||
![]() |
sjonnie | 27-09-2003 | 22:52 uur | |
![]() |
![]() Yamaha YZFR1 (2003) Aprilia Falco (2000) |
Juist dat is de oplossing beide handen aan het stuur. Uit het verre verleden en wellicht dat er mensen die het zich kunnen herinneren heeft Kawa ooit een terugroep actie gehad voor de Z1r fiets uit eind 70 begin 80 denk ik, met een balhoofdhoek fout, met deze fiets was eigenlijk niet te rijden vanwege dit fenomeen. Ik denk dat fietsen van eind jaren 90 al stukken verberterd zijn, als ik het vergelijk met mijn huidige fietsen een Aprilia falco en Yamaha R1 waarbij ik het niet voor elkaar krijg dit te simuleren men er aardig in geslaagd is dit te ondervangen. Zo heb ik ook div malen op een BMW RT1100, K75 en K100 modellen gereden en bij deze constructeurs kan je dit wel simuleren met een klap tegen een stuurhelft. Ik denk dat het gewoonweg te maken heeft met ontwerp en type fiets. JE moet als rijder van dit op de hoogte zijn, indien men dit soort dingen bespreekt op b.v. een theorie voor motor examen, die jongen die deze vraag stelde,deze vraag niet gesteld had. Hij is immers onervaren en vroeg zich af of dit erg was. Als je als rijder op de hoogte bent dat het kan voorkomen bij een tweewieler en als je weet hoe je dit kan voorkomen, dan wel ondervangen er niets aan de hand is. En dus genieten geblazen van dit moois......motorrijden! Ook leuk en wellicht ook niet bekend bij meerdere van ons is het volgende. Rij met je motor rechtdoor zo'n 70 80 km, beide handen aan het stuur (rechte weg neem de ruimte ) geef nu snel en fanatiek met b.v. je rechterhand een duw(tje) tegen je stuur, dus je duwt als het ware je stuur naar rechts, maar je gaat naar links!(let op dit geld alleen als je rijd en dus niet stilstaat want dan ga je inderdaad naar rechts toe) probeer maar, ook weer iets leuks ik het ontwerp van een tweewieler. een techniek om te gebruiken indien je heel snel moet reageren om ergens omheen te rijden. Vriendelijke groeten Rene Rumkorf www.rumkorf.nl Dit bericht is gewijzigd door sjonnie op 27-09-2003 @ 23:09
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
mopipi20 | 27-09-2003 | 23:43 uur | |
![]() |
![]() cbx1000 |
kijk eens of je band netjes om je velg ligt,vaak is er een slingering te zien omdat er geen of niet genoeg glijmiddel is gebruikt voor het omleggen,let op het lijntje op de band dat vlak langs de velg loopt! ook een mogelijkheid is dat de band een vreetplek heeft na een keer te hard remmen. loud pipes saves lives groeten piet
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 29-09-2003 | 21:43 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Ik lees heel wat angstaanjagende mogelijkheden. De weave waar over gesproken wordt gebeurt op hoge snelheid en is dus iets anders dan waar dit topic over gaat. Nogmaals, veel motoren hebben last van dit verschijnsel. Banden slijten nu eenmaal nooit gelijkmatig af en gaan na verloop van tijd ook "cuppen". Daar komt bij de afstelling van de motor (balhoofdshoek, veervoorspanning, bandenspanning etc.) en de belasting van de motor qua gewicht/gewichtsverdeling. Heb je het trillen bij lagere snelheden (vanaf plm. 20km tot plm. 60/70 km) en met je handen los van het stuur dan is dit vrijwel nooit reden tot paniek. Uiteraard wel ff na laten kijken als je er geen prettig idee bij hebt, veiligheid voor alles. Trilt de motor met de handen aan het stuur, dan moet er zéker het een en ander worden nagekeken....
|
|
![]() |
||
![]() |
peter | 05-07-2010 | 12:39 uur | |
![]() |
hallo, ik heb een honda cr 250 2004. mijn stuur trilde ook heel erg terwijl mijn vorige motoren dat helemaal niet deden. nu ben ik erachter gekomen dat mijn bigend aan vervanging toe is.
|
||
![]() |
||
Reageer