![]() |
nielsgo | 29-03-2004 | 16:45 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
||||
![]() GSXR 600 SRAD |
Geachte Bikenetters, Aangezien ik niet geheel ontechnisch ben besloot ik zonder werkplaatshandboek de voorvork van mijn allerliefste SRAD-je eens te demonteren. Nu heb ik alles gedemonteerd (blijkbaar toch niet)en krijg ik de vorkpoot niet uit de demper. Kijk ik nu vanaf de bovenkant de vorkpoot in dan zie ik nog iets van een ring met vier halve maandjes aan de onderkant van de vorkpoot zitten. Heeft iemand een idee hoe je deze ring kan demonteren?? Trouwens meteen benieuwd hoe je de ring dan gemonteerd krijgt..... niels |
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Rommie67 | 29-03-2004 | 16:58 uur | |
![]() |
||||
Honda XL1000V Varadero |
Robin.vanleest@wanadoo.nl probeer het eens bij GT 750 die heb er verstand van!!! Beter 1 motor in de hand dan 10 in de lucht. Grtn Rommie
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
gt750 | 29-03-2004 | 18:45 uur | |
![]() |
||||
Suzuki GT750 |
SRAD....heeft die een upsidedown voorvork of gewoon?? Weet ik niet zo uit m'n hoofd. Voor het geval je het verschil niet weet, gewoonlijk zit het dikke gedeelte beneden en het dunne boven. Bij upsidedown (het woord zegt het al...) zit t precies andersom. suzuki GT 750 "J" roken met die handel!!
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
nielsgo | 29-03-2004 | 21:31 uur | |
![]() |
||||
![]() GSXR 600 SRAD |
sorry, de informatie was inderdaad incompleet. Het is een 600SRAD (bj 98) die gewoon een conventionele up side up heeft in tegenstelling tot de 750 en de latere 1000. Als het een up side down was had ik me wel kunnen redden met het TL 1000 boek van een "teamgenoot" waarschijnlijk. Het probleem is echter de "dichte" kant van de demper onderaan zodat je totaal geen zicht op de constructie binnenin hebt. niels
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Jerna | 29-03-2004 | 21:43 uur | |
![]() |
||||
BMW Rockster |
TFB Arjen -- Ware luiheid is extra vroeg opstaan om langer te kunnen luieren.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
gt750 | 30-03-2004 | 00:09 uur | |
![]() |
||||
Suzuki GT750 |
als ik m dus goed begrijp heb je de dop aan de boven kant eruit gedraaid, de veer eruit gehaald, de olie eruit laten lopen en nu kan je niet verder...? D'r zit aan de onderkant van de veerpoot een imbusbout, deze moet je losdraaien, waarschijnlijk moet je aan de binnenkant de bus ook tegen houden(speciaal gereedschap nodig.) Als dit los is moet je de stofrong op de buiten poot verwijderen, daaronder zie je de olie keerring zitten deze zit geborgdmet een spring veer. Verwijder de veer, nu moet jediebuiten poot (voorzichtig) inklemmen en de binnen poot met kracht eruit trekken.Dit kan errug vast zitten, meestal laat ik dit liever doen, ![]() Waarom moeten ze eigenlijk uit elkaar?? Is ook wel handig om te weten hoeveel olie er weer in moet... ![]() ![]() suzuki GT 750 "J" roken met die handel!!
|
|||||
![]() |
||||||
|
||||||
![]() |
nielsgo | 30-03-2004 | 13:55 uur | |
![]() |
||||
![]() GSXR 600 SRAD |
Yep GT, zo ver was ik al wel maar bij het uittrekken merk je dat dat het tegen wordt gehouden. Er is duidelijk een metalen tik hoorbaar. Als ik van boven erin kijk zie ik aan het einde van de poot nog een ring zitten en nou vraag ik me af of die er niet nog uitmoet. Tja ik wil hem vervangen omdat ik wat pitting tegenkwam tijdens het vervangen van de betreffende keerring niels
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
risk | 30-03-2004 | 14:38 uur | |
![]() |
||||
DL650 A |
Hoe heb je je keerring er uitgekregen, zonder de binnenpoot er uit te halen?? Ikke niet begrijp!! Truc van de bakker, let op!! Je hebt onder in je poot een imbusbout zitten. Zet een passende imbus in een accu boor en druk met een bezemsteel in het inwendige van je vorkpoot! Flink leunen en dan de onderste imbus losdraaien met behulp van je accuboor!!! In plaats van een accuboor kan je ook een luchtsleutel gebruiken natuurlijk! Zo doen ze het bij de meeste dealers tenminste. Ze halen eerst de onderste inbus eruit en gaan dan pas verder met het demonteren van je vorkpoot. Dat wil dus zeggen dat ze pas in het laatste stadium de bovendop er de veer er uit halen. Bovendop altijd wel iets oplossen, anders zit je achteraf zo te klooien! En moet je een voorgeschreven hoeveelheid olie toevoegen of de "luchtkamer" meten???? Poetsen???? Wat nou Poetsen? Met dit weer?? Remko
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
gt750 | 30-03-2004 | 19:14 uur | |
![]() |
||||
Suzuki GT750 |
Dus al ik t goed begrijp is de keerring er nu nog steeds uit?? Dan zou de poot er zo uit moeten kunnen, als de keerring er nog inzit hoor je inderdaad een metaal achtige tik dit is een bus die tegen de ring onder de keerring aan komt. suzuki GT 750 "J" roken met die handel!!
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
nielsgo | 30-03-2004 | 20:40 uur | |
![]() |
||||
![]() GSXR 600 SRAD |
De inbus aan de onderkant is er al uit. De keerring zit er inderdaad nog in maar omdat ik een metaalachtig geluid hoor en nog een ring zie zitten ben ik bang iets te slopen. Aan de andere kant hoe moet je anders de keerring eruit halen. Deze zal er toch best aardig vast inzitten..... De hoeveelheid olie die er in moet meet ik gewoon af aan de hoeveelheid die eruit gekomen is indien ik er niet achter kan komen hoeveel er voorgeschreven wordt. niels
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
gt750 | 30-03-2004 | 20:56 uur | |
![]() |
||||
Suzuki GT750 |
De oplossing opm de keering eruit te halen (heb je de stof kap en de borgveer op de keerring al verwijderd?)span de buiten poot voorzichtig in in een bankschroef verwarm de poot rond om de keerring met een verfstripper trek nu met kracht de binnenpoot uit debuiten poot. Bij een motorzaak kunnen ze jou de hoeveelheid olie wel vertellen dit luister wel nauw, ga er niet vamnuit dat de olie die eruit komt genoeg is als wat erin moet!! Kan zijn dat er te weinig in heeft gezeten, doordat er een lekkage is geweest oid. Je moet de voorvork ook ontluchten als je hem vult hè! Succes. suzuki GT 750 "J" roken met die handel!!
|
|||||
![]() |
||||||
Advertentie
|
||||||
![]() |
nielsgo | 31-03-2004 | 11:36 uur | |
![]() |
||||
![]() GSXR 600 SRAD |
O.k. nu komen we ergens. Het ontluchten, wat is daar de procedure voor? niels
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
gt750 | 31-03-2004 | 19:02 uur | |
![]() |
||||
Suzuki GT750 |
alles weer in elkaar zetten (behalve de spiraalveer en de dop bovenop)de voorgeschreven hoeveelheid olie er langzaam ingieten. Kan zijn dat niet alles er in een keer inpast... Nu de binnenpoot langzaam omhoog en naar beneden bewegen, je hoort hem dan een betje borrelen en "slurpen" op een gegeven moment gaat de veer lekker zwaar op en neer en hoor je die geluiden ook niet meer. Als alle olie erin zit en de binnepoot zit op z'n laagste stand kun je ook de "luchtkamer" meten, dit is de ruimte die je nog over hebt vanaf het olie niveau tot aan bovenkant binnenste veerpoot. Dit luister best nauw, hoenauwkeuriger hoe beter de vering werkt! suzuki GT 750 "J" roken met die handel!!
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Peter | 19-04-2011 | 22:21 uur | |
![]() |
||||
10 cm lucht
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
pjotter | 21-04-2011 | 12:12 uur | |
![]() |
||||
Nooit een buitenpoot in de bankschroef klemmen en zeker niet om de keering er uit te trekken. Klem het asgat (is steviger) in de bankschroef met alu-spanplaten en dan er uit trekken nadat de borgring die onder de stofring zit er uit, dan is het zo gebeurt, succes Niels
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
Arjen. | 10-04-2015 | 13:15 uur | |
![]() |
||||
Hoe krijg ik olie in mijn voorvork ?? Tl-1000 suzuki..
|
||||||
![]() |
||||||
Advertentie
|
Reageer