Hulzie | 20-02-2005 | 12:04 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Foto4
Denk hierbij aan reparatie radiateur etc
Dit is te koop straks op de motormarkt en kan soms verrekte handig zijn

Het product heet: Alutite
Het werkt op bijna dezelfde manier als normaal solderen.
Het enige verschil is dat er geen vloeimiddel wordt gebruikt. Aluminium krijgt na het bewerken altijd een oxide laag, deze verschijnt vrijwel direct.
Deze laag zorgt ervoor dat het onder normale omstandigheden niet te solderen is.Echter wel met Alutite, maar dan op de volgende manier;

Het smeltpunt van de speciale soldeer is 380 graden Celsius, van aluminium rond de 640 graden. Zodat er geen gevaar bestaat dat de aluminium smelt.
De soldeer wordt opgebracht met een propaan brander, eerst de soldeer aanbrengen. Dan met de kraspen die mee verwarmd is door het soldeer steken en in het aluminium krassen. Het is niet nodig veel te krassen, de soldeer schiet als het ware onder de oxidelaag door. Dit effect is duidelijk te zien tijdens het solderen. De soldeer gedraagt zich eerst als kwik, en gaat vervolgens hol staan. Het werkstuk kan dan afgekoeld worden.
Het kan op dezelfde manier worden toegepast in gaten, denk aan een
"tap end" waar het schroefdraad van beschadigd is.
Verbonden delen kunnen zonder risico tot 250 graden Celsius verhit worden. Ruimte tussen de te verbinden delen is niet nodig. De oxide laag vergaat in de gesmolten Alutite. Acetyleen dient niet gebruikt te worden.

Wat feiten:
De treksterkte is 78 N/mm
Verwerking's temperatuur 380 gr
Uitzetting 4-9 % afhankelijk van de koeling.
Meerdere warmte bronnen geschikt, oven, hete lucht, inductie, propaan, butaan.
Verbind aluminium, aluminium legeringen, gegoten aluminium legeringen.
Alutite kan hergebruikt worden.
Alutite is vrij van cadmium / lood.
Kan dus gebruikt worden voor drinkwater en levensmiddelen.
Boren en draad tappen is geen probleem.



En kost meen ik 18 euro per 1 1/5 meter van 4 of 5 mm doorsnee.

Ik gebruik zelf 4043-SG- AL SI 5 (oftwel 99,5% zuiver alu)


Oost West
Thuis best

  sire | 20-02-2005 | 18:22 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
VS 1400
Hulzie,

In Staphorst moet een bedrijf(je) zijn die 2de hands machine“s in koopt en verkoopt kolomboormach,cirkelzagen,vlakbanken etc.
weet je de naam en adres van dat bedrijf.






groetjes sire

als idioten konden vliegen,dan was het hier een vliegveld !



  Hulzie | 20-02-2005 | 19:29 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Dat zijn;

Veldman Machinehandel -> Industrieweg

Talen Machinehandel
Oosterparallelweg 31

http://www.machinehandelroo.nl

Alle drie doen ze in en verkoop en reparatie

Talen is vermoedelijk die, die je bedoelt (heeft de naam)


Oost West

Thuis best





Dit bericht is gewijzigd door Hulzie op 20-02-2005 @ 19:34

  sire | 20-02-2005 | 20:21 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
VS 1400
thanksssss

groetjes sire

als idioten konden vliegen,dan was het hier een vliegveld !



  Marlene | 20-02-2005 | 21:25 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Diversion 600
Gelukkig ken ik 's werelds beste lasser goed!
Hoef ik dit niet te lezen =)

  Hulzie | 21-02-2005 | 09:34 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Er staat ook niet bij : Lezen verplicht!


Oost West
Thuis best


  depeppel | 21-02-2005 | 09:52 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Goed idee hulzie, Maar ik ben er ook zelf mee bezig geweest, en mij viel het niet mee om het 100% dicht tekrijgen met dit spul.ivm olie duk.

oliekoeler lassen

tis maar een idee dat je het weet. Groeten de peppel.

  Hulzie | 21-02-2005 | 10:14 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
OOh ja dat, nou ik ben zelf alu lasser (TIG 4) en kan een aardig staaltje lassen, las gewoonlijk me 400 ampere 1 mm dik matriaal zonder er doorheen te gaan, maar dat is oefening baart kunst, iemand die dat voor het eerst doet stuiterd er met 65 ampere nog doorheen (mijnwerk installatie's en vliegtuigtrappen, bouwsteigers, van alles is dat) maar is allemaal vrij dun, doordat het sterk is.

Maar wie wel kan solderen, wie zo'n bout kan vasthouden, moet met die Alutite ook een nood of een gewone reparatie uit kunnen voeren, het is wel te doen, maar is ook oefening baat kunt, en wel de moeite waard als je weet dat een nieuwe radiateur ongeveer 400 - 500 euro kost, daar kun je nog een keer wat voor uithalen.
En je kunt er veel meer mee doen, het is gewoon staafje, staalborstel, en loodgietersbrander, daar wil het mee

Zelf maak ik radiateuren met hardsoldeer, is haast hetzelfde, maar gaat me goed af, en heb ik altijd in huis (Oxypack 3000) en gewoon thuis alu scheuren lassen, met het autogeen aparaat want ik heb thuis geen TIG kast staan, beetje tweedehands van Lorch kost 3500 euro, een TIG 420, da's net teveel van het goede, en zolang het gas vullen voor de vlam nog gaat, is het fijn, verder wel elektrisch en co-2 laskar thuis, altijd makkelijk en die dingen kosten op markplaats ook weinig, maat ja, je moet ze wel kunnen vasthouden (lasje kunnen leggen)

Had je eerst de olie niet afgetapt dan?
Want met olie in de koeler gaat dat natuulijk heel zuur, het moet vetvrij zijn als het even kan.
En met staal borstel de oxidehuid beschadigen, alu is dan blank, moet wel willen.
Smeltwaarde alu = ca 600 graden, Oxidehuis ca 1200 graden, vandaar eerst de opperhuid beschadigen met staalborstel em bij voorkeur ontvetten
Op het werk lassen we gewoon in 1 x zonder ontvetten, vet alu, is soms knap lastig, maar een ontvetmachine is voor ons te groot in omvang en acht de baas (die zelf niet hoeft te lassen) niet noodzakelijk, dus soms hebben we zwarte lasplekken in het alu zitten, dat komt door vet matriaal, het is er even sterk om, mits voldoende heet gelast, maar schoon oogt mooier en werkt prettiger

Oost West

Thuis best





Dit bericht is gewijzigd door Hulzie op 21-02-2005 @ 11:11

  depeppel | 21-02-2005 | 11:31 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Dan weet je toch ook hoe dik een lamel van een radiateur van een motor is (nog geen 1mm dik)

En het smeltpunt van een lamel is lager dan de ombouw waar het in zit,met het gevolg iets te heet !! en een gat hebt daar door is het vakwerk om dit te lassen, vindt ik.

  Hulzie | 21-02-2005 | 11:43 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Ja, klopt, je moet dat verwarmen "aanvoelen" zo noemen wij dat, onder de juiste hoek verwarmen, in dit geval de staaf toevoeging meer warmte geven dan de plaat, kun je zien aan de glans die het afgeeft of je goed zit, smeltbad, maar dat is een ellenlange oefening baat kunst

Oost West
Thuis best

  J.P Knol | 08-04-2016 | 12:07 uur | Reageer op dit bericht
  Restauratie aan oude Mercedes met gegoten aluminium delen. Iemand tips ? Het plan is pulserend MIG.
B.v.d

Advertentie

  J.P Knol | 08-04-2016 | 12:07 uur | Reageer op dit bericht
  Restauratie aan oude Mercedes met gegoten aluminium delen. Iemand tips ? Het plan is pulserend MIG.
B.v.d

  hombergh | 13-04-2016 | 11:53 uur | Reageer op dit bericht
Wie is hombergh

Hallo Mensen,

Mijn naam is Sjors van den Hombergh, Stagiair bij H.D. Service Venlo. In mijn afsluitjaar als student van de opleiding Marketing & Communicatie medewerker moet ik een marktonderzoek uitvoeren. In opdracht van H.D. Service Venlo onderzoek ik of er daadwerkelijk behoefte is naar de Excalibur Trailer in Nederland. Met dit onderzoek kan H.D. Service Venlo beter inspelen op de wensen & de behoefte de klant.

Enquete Excalibur Trailer



Zou u deze enquête alstublieft willen invullen, het neemt ongeveer 2 a 3 minuten in beslag. Alvast bedankt.smile smile

Dit bericht is gewijzigd door hombergh op 13-04-2016 @ 11:54

  willum | 10-11-2017 | 22:56 uur | Reageer op dit bericht
  4043-SG- AL SI 5 (oftwel 99,5% zuiver alu)
???
4043/alsi5 oftewel 95%aluminium met 5% selicium
smeltpunt 573 graden celsius
vloeipunt 625 graden celsius

(100% aluminium smeltpunt 660 graden celsius)


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.