Anny | 04-06-2005 | 18:48 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Foto4
Yamaha xj 600
Hoe kan ik het best een afgebroken tapeind uit een blok verwijderen. Heb al eens een gat geboord niet geweldig gelukt.Graag advies of ga ik hiervoor naar Hulzie teleac-online???

  Hulzie | 04-06-2005 | 19:32 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Gat boren, en er linkse draad intappen (hiertoe ben je speciaal een linkse tap nodig) dan afhankelijk waar de plek zit (niet in de cylinder?) een beetje verwarmen met een fohn en dan een bout met linkse draad erin draaien, en zo draai je hem er vanzelf uit.

Boren is een secuur werkje, probeer exact in het midden te doen, dat is te realiseren door eerst met een centerpen en punt te slaan, dan klein voor te boren.

Linkse uitdraaier raadt ik niet aan, die breken bij mij altijd af.

Optie twee gat "eruit boren" tap en snijset moet je dan hebben, en b.v. met de boor voor draad M8 voorboren (dat is boor 7.2 mm) dan dan met een 3 wegs snijset, nieuwe draad tappen.

Je hebt in je profiel niet staan waar je woont, als je niet tever bij me weg zit, kom morgen gerust langs, ik heb er spul genoeg voor, en wil je wel helpen.



Oost West

Thuis best









Dit bericht is gewijzigd door Hulzie op 04-06-2005 @ 21:36

  Hulzie | 04-06-2005 | 19:41 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Hier nog andere heel goede truc.

Een paar dingen moet je weten;

- het metaal waarvan het draadeind is gemaakt, is altijd harder dan de "omgeving" waar het in zit (standaard af fabriek)

- door verwarmen van de omgeving, zet de omgeving uit, en genoeg om het "losjes" te doe laten gaan zitten.

- ik gebruik voor verwarming gasbranders, van die loodgietersflesjes, ook wel soldeerbranders genaamd.
stook nooit iets roodgloeiend, maar gewoon "warm", bedrijfstemperatuur. (te warm, en vooral Aluminium, dat is het meestal, trekt vrij snel krom) bij egaal verwarmen kun je dat ten dele tegengaan


Maar hier geldt wel "gepast geweld" te warm richt weer andere schade aan.

Met die wetenschap, kun je eerst met een dremel aan de boven kant van het afgebroken draadeind en iets invrezen zodat er een schroevendraaier inpast, gewoon een gleuf dus.

Dan gebruik ik vaak de slagschroevendraaier ,'dat ding koste ooit 7 euro, ben um haast nooit nodig, maar die enkele keer dat ik um aanspreek krijg ik het anders niet voor elkaar

Bouten welke altijd dermate vast zitten dat ik in 1 x de slagschroevedraaier inzet (en klappen met een kunstof hamer, nooit geen ijzeren hamer op een blok gebruiken) zijn de bouten waarmee dynamodeksels en de andere zijkant van het blok vastzitten, die zijn meestal in geen 8 jaar losgeweest.

Wanneer ik bouten loshaal die niet frequent losgaan en ik zet ze weer vast, ik smeer ze bij het weer vastzetten altijd eerst in met een "likje" kopervet , dan gaan ze over 10 jaar als het moet altijd weer probleemloos los.

-Let wel op het begrip "gepast geweld" warmte is een wondermiddel, zowel bij vrouwen als bij oude motoren, maar teveel is niet goed, bij de eerste blijf je plakken, bij de tweede trekt het omliggende gebied krom, daar moet je voor oppassen, je bent maar weinig warmte nodig.

Voorkeur is, als de motor nog loopt, het ding gewoon draaiend op temperatuur laten komen.



Welke bout is je afgebroken?
Van de CB 550??
Uitlaatbout?

(verschillende bouten, verschillende oplossingen, gevaarlijkst zijn de 8 bloktapeinden die door alle cylinders heenlopen)


Zo kun je op sommige plekken, volstaan met een 1 maats overmaatste draad te tappen (wanneer het een afgebroken bout betreft)

Soms, zoals bij een uitlaatbout, waar het er om gaat dat ie alleen maar vast hoeft zitten, en niet oer...., daar zit normaal M8 in, op zo'n plaats waar geen krachten opkomen kun je b.v. een M6 plaatsen (kleiner gat boren en draad zetten) echter je moet de draadlengte weten, en daar is weer achter te komen door de naastliggende bout uit te draaien, en deze op te meten, alvorens men gaat boren en tappen.








Dit bericht is gewijzigd door Hulzie op 04-06-2005 @ 21:33

  gt750 | 04-06-2005 | 21:25 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Suzuki GT750
Hai Hulzie..ik wil geen betweter zijn maarrre..als je M8 moet tappen en je boor 7.8 mm voor, gaat t niet goed komen hoor :wink: 7.0 mm is denk ik wel groot genoeg anders staat er geen vlees meer voor de draad op te tappen.

verder duidelijke cursus :wink:

suzuki GT 750 "J" roken met die handel!!

  Hulzie | 04-06-2005 | 21:33 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Je hebt gelijk, idd, dat is veiliger, ik heb drie soorten tapsets, de - 0.2 hoort bij de 1 gangs

===========================================

Boor/tap tabel volgens voorschriften bij en 3 gangs tap/snijset

Metrisch**Fijn Metrisch** Gasdraad
Boormaten
M2 stap=0.40 boorgat=1.6
M3 stap=0.50 boorgat=2.5
M3 stap=0.60 boorgat=2.4
M4 stap=0.70 boorgat=3.3
M4 stap=0.75 boorgat=3.25
M5 stap=0.80 boorgat=4.2
M5 stap=0.90 boorgat=4.1
M6 stap=1.00 boorgat=5.0
M7 stap=1.00 boorgat=6.0
M8 stap=1.25 boorgat=6.75
M9 stap=1.25 boorgat=7.75
M10 stap=1.50 boorgat=8.5
M11 stap=1.50 boorgat=9.5
M12 stap=1.75 boorgat=10.25
M14 stap=2.00 boorgat=12.0
M16 stap=2.00 boorgat=14.0
M18 stap=2.50 boorgat=15.5
M20 stap=2.50 boorgat=17.5
M22 stap=2.50 boorgat=19.5
M24 stap=3.00 boorgat=21.0

M5 fijn stap=0.75 boorgat=4.25
M6 fijn stap=0.75 boorgat=5.25
M8 fijn stap=0.75 boorgat=7.25
M8 fijn stap=1.00 boorgat=7.00
M10 fijn stap=0.75 boorgat=9.25
M10 fijn stap=1.00 boorgat=9.00
M11 fijn stap=0.75 boorgat=10.25
M12 fijn stap=1.00 boorgat=11.00
M12 fijn stap=1.50 boorgat=10.50
M14 fijn stap=1.25 boorgat=12.75
M14 fijn stap=1.50 boorgat=12.50
M16 fijn stap=1.00 boorgat=15.00
M16 fijn stap=1.50 boorgat=14.50
M18 fijn stap=1.00 boorgat=17.00
M18 fijn stap=1.50 boorgat=16.50
M20 fijn stap=1.00 boorgat=19.00
M20 fijn stap=1.50 boorgat=18.50
M22 fijn stap=1.50 boorgat=20.50
M24 fijn stap=1.50 boorgat=22.50

1/8"gas - boorgat=8.60
1/4"gas - boorgat=11.50
3/8"gas - boorgat=15.00
1/2"gas - boorgat=18.70
5/8"gas - boorgat=20.70
3/4"gas - boorgat=24.20
1" gas - boorgat=30.40




Oost West

Thuis best





Dit bericht is gewijzigd door Hulzie op 04-06-2005 @ 21:42

  Pieter-k | 04-06-2005 | 21:42 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Triumph Sprint RS, Yamaha Fazer
Schoolmeester 2:

M8 = 8mm dat wisten we al. Voor het tappen van een M8 draad inwendig dient een gat te worden geboord met een factor 0,8, dus: 8 x 0,8 = 6,4 mm.

Hangt overigens wel af van het materiaal. Voor b.v. RVS geldt een andere factor.
Ik zal eens even zoeken of ik het theorieboek inzake tappen e.d. (en dan bedoel ik niet het instructieboek van de beertender) nog kan vinden.... :-)

Voor de rest duidelijk verhaal, maar dat zijn we gewend van het hoofd technische dienst van Bikenet.

P.

Advertentie

  Hulzie | 04-06-2005 | 21:44 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Laat maar eens zien, want bovenstaande tabel komt van het schema uit de werkplaats, toegepast in alu

* Mocht je nog "grip" hebben, en er middels een las nog een bout of iets anders op kunnen lassen ->> doen, en opnieuw proberen

Oost West

Thuis best





Dit bericht is gewijzigd door Hulzie op 04-06-2005 @ 21:46

  Pieter-k | 04-06-2005 | 21:47 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Triumph Sprint RS, Yamaha Fazer
 Quote:
 Laat maar eens zien

kan even duren, de halve inboedel staat nog ingepakt, en zeker de schoolboeken. Maar ik doe m'n best..:-)

Uiteraard twijfel ik niet aan de technische en praktische kennis van Hulzie, laat dat wel even duidelijk zijn!!



Dit bericht is gewijzigd door Pieter-k op 04-06-2005 @ 22:01

  Hulzie | 04-06-2005 | 21:55 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Kay, maar de praktijk is hier

Indien de juiste boor niet voorhanden, dan

Digitale schuifmaat nemen, en dunner boortje nemen, en dan tap over tap, gaat t/m M12 altijd goed, daarna wordt het te veel van het goede in 1 x

Oost West
Thuis best

  Anny | 04-06-2005 | 23:01 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Yamaha xj 600
Bedankt voor het advies. Woon een beetje in Verweggistan (7bergen) dus ga zelf aan de slag.
Ik kan een blok overnemen waarvan ik het kleppendeksel met nokkenas nodig heb. Alleen probleempje alle 8 uitlaattapeinden zijn kapot gedraaid. Nogmaals advies graag. Zal ik er aan beginnen of op een beter aanbod wachten??

  Hulzie | 04-06-2005 | 23:10 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Die kun je gewoon of kleinere draad inzetten of 1 maat groter, maar recht boren is de kunst

Oost West
Thuis best

Advertentie

  Anny | 05-06-2005 | 09:52 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Yamaha xj 600
Daar gaat het om he, dat recht boren.Tip??

  koimaster | 05-06-2005 | 22:01 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
kawa 454 ltd li & xj 900f yamaha
eerst boren dan een biertje=)=)

wie een vrouw of paard zoekt zonder kijfen diens bed of box zal altijd ledig blijven
















  depeppel | 05-06-2005 | 22:52 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Als je niet durft te centeren met een centerpols, zou je een begin kunnen maken met een dremel vrees.
stel dat je nog niet in het midden zit bij de eerst keer dat je het probeert, maak het kuiltje dan gewoon iets groter en dieper
( niet over de maat heen komen van wat je straks boren wilt).
is voor de boor dan goed te vinden waar die precies moet zijn.

En om recht te boren zou ik kijken naar je andere tap einden, en zeker niet beginnen met een te grote boor, ivm als je er 1 uit heb dan weet je wel hoe het zit en aan voelt.

cu6 De peppel.


  Superklomp | 06-06-2005 | 21:37 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Superklomp
Nog een idee: helicoils??


Too old to die young
Goatbusters forever!!

  Smurfke | 06-06-2005 | 22:38 uur | Reageer op dit bericht

 Quote:
 Nog een idee: helicoils??
Is ook een goed idee,maar ik denk dat ze problemen heeft met het rechtboren van het gat,heeft niemand daar een goede tip voor?? Wat er ook gebeurd,altijd blijven lachen.

Advertentie

  piet7 | 12-06-2005 | 15:30 uur | Reageer op dit bericht
Wie is piet7
Hou het simpel,las er een stapel bolletjes op met een minimig ofzo,door de hitte brand het oxidepoeder ook een beetje los en draai je het tapeind erzo uit,lukt ook altijd bij afgebroken ontluchtingsnippels van remklauwen die vast gerot zitten en pardoes afbreken daardoor.
Of uitlaatpoort tapeindjes,hetzelfde verhaal.



Dit bericht is gewijzigd door piet7 op 12-06-2005 @ 15:42

  krul | 14-06-2005 | 22:24 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Honda shadow vt 1100 / kawa 750 LTD
hoi
Allemaal heel erg bedankt we waren toevallig bezig met een magna van een maatje met een afgebroken tapend en we hebben het doormiddel van de tips kunnen oplossen dank dank dank(B)

loud pipes saves lives
Groetjes Krul

  depeppel | 15-06-2005 | 00:31 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Graag gedaan.

Groeten de peppel, smile

  Hulzie | 15-06-2005 | 06:23 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Kiek an, het hoeft heel niet moeilijk te zijn, zolang je het maar simpel houdt

Oost West
Thuis best

  peter | 02-12-2012 | 00:53 uur | Reageer op dit bericht
  neem een stuk staal 40x40 boor daar twee gaten in met de juiste afstand zet het zo goed mogelijk vast met de overgebleven bout en en anders lijmklemmen of zoiets en boor door het staal heen om weglopen te voorkomen is de draad vooral in aluminium te veel beschadigd kan er ook nog een helicol in om weer op de orginele boutmaat te komen groeten peter

Motorverhuur

  peter | 02-12-2012 | 00:53 uur | Reageer op dit bericht
  neem een stuk staal 40x40 boor daar twee gaten in met de juiste afstand zet het zo goed mogelijk vast met de overgebleven bout en en anders lijmklemmen of zoiets en boor door het staal heen om weglopen te voorkomen is de draad vooral in aluminium te veel beschadigd kan er ook nog een helicol in om weer op de orginele boutmaat te komen groeten peter

  peter | 02-12-2012 | 00:54 uur | Reageer op dit bericht
  uitleg helicol een soort stalen veer met de binnendraad van bv m6 voor de buitendraad krijg je er een tapje bij met de diameter die je boren moet er zit een dwars lipje aan de veer waarmee je hem er met een tangetje in kan draaien deze breekt af waarneer de helicoil vast zit of als je terug draaid werkt uitstekend


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.