![]() |
peter9255 | 28-06-2007 | 13:05 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
Honda CBF1000S ABS |
Goedemiddag allemaal, Ik ben in het bezit van een Tomtom Rider Europe. In de doos van dit navigatiesysteem zit ook een snoer om de tomtom op te kunnen laden tijdens de rit. Ik weet echter niet hoe ik dit moet aansluiten. Is dit een kwestie van zo op de accupunten aansluiten of moet dit op een andere manier. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Alvast bedankt voor jullie reacties. Groeten en doe voorzichtig met deze verslaving!!!!! Peter |
|
![]() |
||
![]() |
Sharko | 28-06-2007 | 21:38 uur | |
![]() |
![]() Sprint ST 955i |
Het is natuurlijk mogelijk om het snoer rechtstreeks op de accupunten aan te sluiten, maar dan laadt dat ding ook op als de motor uit staat. Zelf heb ik een Zumo aangesloten tussen de plus van de claxon en de min van de koplamp. Dan krijgt ie alleen stroom als het contact aan staat. Als je zoiets wil is het verstandig om uit te kijken naar een stroomschema van je motor. Dan kan je zelf een geschikte stroomkring zoeken.
|
|
![]() |
||
![]() |
g.dielemans | 29-06-2007 | 21:33 uur | |
![]() |
hallo ik heb een aansteker gemonteert zoals bij een auto opde accu
|
||
![]() |
||
![]() |
JB | 11-07-2007 | 18:59 uur | |
![]() |
Rechtstreeks op de accu aansluiten wordt afgeraden bij een apparaat met batterij, zoals de TT, omdat ie dan je accu kan leegtrekken. Ik heb een accessoire aansluiting gemonteerd (wordt ook wel BMW-stekker genoemd), voordeel boven een sigarenaanstekeraansluiting is dat ie wat kleiner is en dat de stekker veel beter blijft zitten. Veiligste is aansluiten via een relais. Kost een Euro of 6 a 7 meer, maar dan weet je zeker dat de boel stroomloos staat met contact uit.
|
||
![]() |
||
![]() |
Takietaak | 29-03-2009 | 11:06 uur | |
![]() |
Ik heb gewoon onder mijn koplamp een waterdichte 12v stekker gemonteerd die direct op de kabeltjes van de koplamp zitten. Zo loopt de accu niet leeg en werkt de stekker alleen als het licht aanstaat. De tomtom heb ik gewoon in de tanktas zitten. Ik hoor toch niets van het commentaar met mijn cobra's...
|
||
![]() |
||
![]() |
VN Voyager | 03-06-2009 | 20:04 uur | |
![]() |
Kawasaki VN 1700 Voyager |
Zelf heb ik een Garmin Streetpilot 2820, deze heb ik reeds op diverse motoren aangesloten en wel vanaf de accu een 12 volt aansluiting gemaakt door middel van een stekkerdoos van BMW. Wel heb ik tussen de + een zwevende zekering geplaatst. Het voordeel van deze aansluiting is dat je meteen via deze stekkerdoos ook de accu kunt opladen van de motor met de druppelader van optimate. Als je dat via een relais aansluit, kan ik alleen stroom van de accu gebruiken voor de accesoires. Dus met die aansluiting kan ik niet mijn accu opladen. Een relais stuurd maar in een richting, toch. En ook moet de motorfiets steeds op contact staan wil ik gebruik maken van het gps toestel. Bv even kijken op een parkeerplaats om iets door te nemen. Ik heb met de aansluitig rechtstreeks van de accu, mits er een zekering tussen zit nog nooit problemen gehad. Dit bericht is gewijzigd door VN Voyager op 03-06-2009 @ 20:21
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
Ben Bult | 04-06-2009 | 12:37 uur | |
![]() |
ik heb een TTRider 1, al enige jaren en tegenwoordig werkt het goed. Ik heb nl. enige problemen gehad met de aansluiting.Oorzaak is dat deze TTR een ander voltage heeft dan de motor ( geen 6 en geen 12 maar iets van 4,6). Je moet er dus voor zorgen dat je de aansluiting goed regelt ( geen directe verbinding die 12 V of 6 V op je TTR zet) Ik heb het door de motorzaak laten doen ( hebben in eerste instantie ook die fout gemaakt) en daardoor blijf je garantie houden. Veel succes, want zo,n TTR is toch wel fijn.
|
||
![]() |
||
![]() |
jcp | 15-02-2010 | 18:50 uur | |
![]() |
haha nou ik heb ook een tomtom rider v2 en die heeft nergens last van hoor zweef zekering er tussen en gaan met die banaan...
|
||
![]() |
||
![]() |
Jan | 13-03-2010 | 11:09 uur | |
![]() |
Ik wil mijn Tom Tom One XL op mijn motor aansluiten, hoewel die voor een auto bedoeld is. Is dat een probleem ? Is er een verschil in spanning/stroom ? Kan ik gewoon de stekker voor de sigarettenaansteker afknippen en de draadjes bvb aan de koplamp van de motor koppelen ?
|
||
![]() |
||
![]() |
Jan | 13-03-2010 | 11:09 uur | |
![]() |
Ik wil mijn Tom Tom One XL op mijn motor aansluiten, hoewel die voor een auto bedoeld is. Is dat een probleem ? Is er een verschil in spanning/stroom ? Kan ik gewoon de stekker voor de sigarettenaansteker afknippen en de draadjes bvb aan de koplamp van de motor koppelen ?
|
||
![]() |
||
![]() |
Dave | 14-03-2010 | 14:26 uur | |
![]() |
Hallo Jan, je de spanning op de motor is het zelfde 12 volt. maar je kunt niet de stekker afknippen. In de plug die je in de 12V aansluiting van je auto steekt zit namelijk een omvormer die 12 volt omvormt in 5 volt. dus als je de kabels er af knipt zit deze omvormer er niet meer tussen en blaas je de tomtom op.
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
Stefan | 18-03-2010 | 15:01 uur | |
![]() |
Rijdt al drie jaar met een TomTom rider v2. Heb deze rechtstreeks op de accu aangesloten. Heb hier nog nooit een probleem mee gehad.![]()
|
||
![]() |
||
![]() |
mau | 06-04-2010 | 18:49 uur | |
![]() |
http://www.tomtom.com/products/accessories/accessory.php?ID=912&AccessoryCategory=6&Tab=0 de originele oplossing van tomtom
|
||
![]() |
||
![]() |
berry | 07-04-2010 | 18:14 uur | |
![]() |
Ik heb al een tijdtje de tt rider v2. Deze heb ik rechtstreeks op de accu aangesloten. Totaal geen probleem ![]() ![]()
|
||
![]() |
||
![]() |
berry | 07-04-2010 | 18:14 uur | |
![]() |
Ik heb al een tijdtje de tt rider v2. Deze heb ik rechtstreeks op de accu aangesloten. Totaal geen probleem ![]() ![]()
|
||
![]() |
||
![]() |
OuweSoes | 07-04-2010 | 19:27 uur | |
![]() |
Suzuki Intruder C 800 LC |
De (meegeleverde) voedingskabel van mijn TTR2 heb ik rechtstreeks aangesloten op polen van de accu (12V dus). De zekering, die in de + kabel is opgenomen, heb ik uiteraard lekker laten zitten. Net als de vorige "sprekerds" rijd ik hier zonder problemen mee rond; intussen alweer een jaartje of 2.
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
leendert | 28-05-2010 | 10:21 uur | |
![]() |
Ik heb mijn auto tom tom one laten aansluiten op mijn honda deauville. Ze hebben de aansluiting gemaakt op bedrading verlichting. Hierdoor laadt ie alleen op als de lichten aan staan. Aangezien ik altijd met verlichting rijd is dit een goede oplossing. Kosten paar tientjes. De sigarettenaansluiting plug ik in op aansluiting in dashbord. Zodoende kan ik de kabel ook gebruiken in auto.
|
||
![]() |
||
![]() |
OuweSoes | 28-05-2010 | 18:27 uur | |
![]() |
Suzuki Intruder C 800 LC |
Leuk Leendert, zo heb ik het oorspronkelijk (zelf, want ik ben een knutselaar) ook gedaan op mijn Soes, toen ik nog een PDA van Aldi met navigator had. En dat werkte ook perfect. Toen die, na een tocht in de regen door de Ardennen, de pijp aan Maarten gaf, heb ik m'n TTR2 aangeschaft en de hiervoor beschreven (07-04-2010) aanpak gekozen. Die sigarettenaanstekeraansluiting (wat een Scrabble-woord zeg, 30 letters maar liefst) gebruik ik nog wel eens voor de aansluiting van een lampje in de tent, wanneer ik op trektocht ben.
|
|
![]() |
||
![]() |
Huib | 21-06-2010 | 20:31 uur | |
![]() |
Ook ik ben in bezit van de TTR2. Werkt perfect. Tot voor kort niet aangesloten op de accu. Nu toch de accukabel aangesloten op de accu. Nu het probleem: Ik heb spanning tot in de connector van de accukabel. Zodra ik deze inplug in de houder voor de TTR2 en plaats de TTR2 in de houder laadt deze niet op. Wie kan mij zeggen wat ik fout doe.????
|
||
![]() |
||
![]() |
OuweSoes | 22-06-2010 | 20:49 uur | |
![]() |
Suzuki Intruder C 800 LC |
Misschien overbodige vragen, maar toch de moeite van het checken waard: Zwarte kabel op de - en rode kabel (met de zekering) op de + aangesloten? (evt.omwisselen) Contacten van de TTR2 en de houder vuil, geoxideerd? (contactspray) Pinnetjes (2 stuks) in de socket van de houder verbogen? Onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk: stroomdoorgang tussen de pinnetjes in de socket en de contactpunten op de houder onderbroken? (doormeten) Meer kan ik niet bedenken. Grtz & suc6
|
|
![]() |
||
![]() |
Huib | 23-06-2010 | 21:23 uur | |
![]() |
OuweSoes. Bedankt voor je reactie. Ga zaterdag even hobbyen. Gr![]()
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
Nielshaan | 11-07-2010 | 13:33 uur | |
![]() |
Hallo, Ik wil mijn tomtom urban rider pro op m'n r6 aansluiten, hiervoor wil ik een sigarettenaansteker unit erop maken en enkel de fitting gebruiken om de datakabel (mini usb voor in de tomtom, en usb voor in de computer) + universele plug met 2x usb .. ![]() ![]()
|
||
![]() |
||
![]() |
VAN BELLE Jean Marc | 16-07-2010 | 18:42 uur | |
![]() |
Heb al zeer lang een TTR oude versie 1. Gekende probleem van aansluitpunt dat verslijt op de contacten, ging over toen ik zo'n occasie zware houder kon kopen met speciaal beveiligd vijsje. Gigantisch tevreden van deze TTR (ik heb trouwens een reserve ervan in occasie gekocht voor het geval die kapot gaat). Tom Tom is fantastisch, alleen na een update kunnen de ritstatistieken erg gek doen (had ooit een gemiddelde snelheid bij aanzetten op autostrade van... meer dan 340 km/h op mijn Pan American ST1100). Jammer genoeg was ik te laat om daar een foto van te nemen. Wellicht bij het zoeken naar de satellieten ging hij in het begin in de mist (wel contact/geen contact) waardoor hij ergens iets extreems vond van snelheid boven 1000 km/h of zo; leuke wiskunde).
|
||
![]() |
||
![]() |
edkorna | 06-06-2011 | 20:05 uur | |
![]() |
De tomtom werkt op 5 volt De stekker is een omvormer van 12 volt naar 5 volt. Dus niet afknippen! Via contact of direct maakt niets uit, mits je de spannig t***s er maar van af haalt.
|
||
![]() |
||
![]() |
OuweSoes | 06-06-2011 | 23:20 uur | |
![]() |
Suzuki Intruder C 800 LC |
Niet alle TT's werken op 5V. Mijn TTR2 werkt op 12V. Het lijkt me dus verstandig om de aansluitspanning even te checken in het manual (RTFM).
|
|
![]() |
||
![]() |
MelsH | 20-12-2011 | 16:38 uur | |
![]() |
@OuweSoes, aangezien de TT Urban Rider via de USB wordt opgeladen dan kan je er van uit gaan dat de spanning 5V moet zijn. Wat men ook kan doen is een simpele Auto USB oplader gebruiken, deze levert gewoon 5V en kan dus de TT opladen. Echter en nu komt @ Nielshaan mijn vraag: Als de TT Urban Rider op de motor gemonteerd zit kan men dan nog wel aan de onderkant erbij waar de USB aansluiting zit. G
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
V4Hier | 02-03-2012 | 16:37 uur | |
![]() |
Ik heb de TT one v2 met een RAM mount op de voorste tankbevestiging geplaatst. De usb-kabel met sigarettenaansteker loopt onder de tank door naar onder het zadel, waar deze in een plastic pijpje is verbonden met een kabeltje met een knijpplugje. Deze is vervolgens rechtstreeks aan de accu gekoppeld (+zweefzekering). Het knijpplugje kan ik via een opening in de stroomlijn losmaken. Zo kan ik in de garage de optimate er simpel aanhangen, en als ik ga rijden plug ik de usb kabel weer in. Werkt tot zover goed.
|
||
![]() |
||
![]() |
Bruins | 16-04-2012 | 12:48 uur | |
![]() |
Ik wil een TT op mijn K75 (1992) monteren. Wil deze achter het contactslot aansluiten (Motor aan = TT aan). Heb hier geen schema van. Kan iemand mij zeggen welke draden (+ kleur) ik hiervoor moet gebruiken?
|
||
![]() |
||
![]() |
OuweSoes | 16-04-2012 | 13:12 uur | |
![]() |
Suzuki Intruder C 800 LC |
Check eerst even of je te maken hebt met een 5V (USB) aansluiting. Dit zou kunnen wanneer je geen "charging" mount hebt; zie hiervoor de eerdere discussies. In geval van een TT-mount met 12V: de zwarte (massa-)draad van je TT-mount naar de massaklem van je accu. Met een eenvoudige multimeter (- aan massa)kun je uitvlooien welke klem (+) van het contactslot spanning krijgt bij het omdraaien van de sleutel. Wanneer je geen multimeter hebt, kun je dat natuurlijk ook met behulp van een reservelampje vaststellen. De rode draad van de TT-mount met een kabelschoentje op deze klem aansluiten, aldan niet met een zweefzekering ertussen. Afhankelijk van hoe goed je overal bij kunt komen, kun je ook overwegen de rode draad op de + van de koplamp aan te sluiten: die zit immers altijd achter het contactslot. Voor info over de electrische schema's van BMW's K75 zou je o.a. http://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutelen/elektrisch/algemeen.htm nog even kunnen raadplegen.
|
|
![]() |
||
![]() |
Bruins | 17-04-2012 | 13:46 uur | |
![]() |
Dank je voor de info. Ik wil de aansluiting middels een sigaretaansteker gaan doen. De stekker van de TT kan ik hier dan in plaatsen (net als in de auto). Begrijp ik goed dat je de zwarte – (min) kabel rechtstreeks aan de min-pool van de accu moet plaatsen, en de rode + (plus) kabel achter het contact (of lamp) te plaatsen. Een zweefzekering zou ik al plaatsen tussen de rode + kabel.
|
||
![]() |
||
![]() |
OuweSoes | 17-04-2012 | 14:09 uur | |
![]() |
Suzuki Intruder C 800 LC |
Goed begrepen: aansluiting inderdaad zoals beschreven. Succes met de intstallatie. Ik heb ook nog steeds een chasisplug voor een sigarettenaansteker op m'n motor zitten (zie discussie 28-05-2010 op deze topic). NB: wanneer je m'n profiel opent, zie je een leuke verr***ing. ![]() Dit bericht is gewijzigd door OuweSoes op 17-04-2012 @ 14:33
|
|
![]() |
||
Motorverhuur
|
||
![]() |
Bruins | 17-04-2012 | 15:02 uur | |
![]() |
Hé ouwe ***, wat leuk.![]() Dank je voor de info en nu knutselen maar.
|
||
![]() |
||
![]() |
Albert | 25-03-2016 | 12:42 uur | |
![]() |
Ik dacht wel dat je de zwarte op de - (min), en de rooie gezekerd op de + (plus) aan moest sluiten, alleen jammer dat Tom Tom daar geen schema bij de rider 5 indoet, bijdeze mijn vraag bevestigd. Bedankt oude Soes. ![]() ![]() ![]()
|
||
![]() |
||
![]() |
frankie | 11-08-2016 | 21:08 uur | |
![]() |
bestaat er een mini plug voor de ttr om op een bmw te plaatsen zonder alles open te leggen (ik heb een gt met 2 mini plugaansluitingen maar ttr es met autoplug)
|
||
![]() |
||
![]() |
OuweSoes | 14-08-2016 | 15:12 uur | |
![]() |
Probeer het eens bij de BMW-dealer. Die zal je vast wel aan een 'mannetje' kunnen helpen.
|
||
![]() |
||
Reageer