![]() |
Jochem | 01-02-2001 | 16:43 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() Honda CB750K7 |
Hallo iedereen, Ik ben redelijk recent (2 maanden) eigenaar geworden van een 78'er cb400f. Nu heeft 'ie een week of 3 stilgestaan (i.v.m. vakantie en het vervangen van ketting en tandwielen), met als resultaat dat 'ie niet meer wil starten. Ook aanduwen wil niet lukken. Resultaat van het stilstaan in de kou buiten, is dat de accu helemaal leeg was. Zelfs de verlichting deed 't niet meer. De accu staat nu aan de lader, maar bij het controleren van de (nieuwe) bougies bleek dat ze geen vonk gaven. Kan dat komen doordat de accu helemaal leeg is. (ik dacht zelf van niet, maar nogmaals; ik ben beginnende motorrijder). Iemand suggesties? Voor de hand liggende dingen zoals de 'dodemans knop' e.d. heb ik aan gedacht overigens. Ik heb even geinformeerd hier en daar. Klopt het dat als de accu helemaal leeg is het relais niet werkt, en dat 'ie dan dus inderdaad niet meer vonkt? Dit bericht is gewijzigd door Jochem op 1-2-01 @ 6:12 PM |
|
![]() |
||
![]() |
Danny. | 01-02-2001 | 23:49 uur | |
![]() |
![]() |
Hallo Jochem, Je hebt gelijk hoor! De CB400F heeft een conventionele ontsteking, en die heeft dus een volle accu nodig. Is je accu niet helemaal 100%, start hem dan met de kickstarter i.p.v. de startmotor. Daardoor blijft je accuspanning hoger, waardoor je ontsteking beter werkt. Ik zie je op de motor, Danny
|
|
![]() |
||
![]() |
Jochem | 02-02-2001 | 00:13 uur | |
![]() |
![]() Honda CB750K7 |
Hey Danny, Bedankt voor je reactie. Ik ben zoals ik al meldde de accu nu aan het laden, maar een ander probleem doet zich nu voor; hoe kan het dat een vrijwel nieuwe accu (ongeveer een maand of twee) 'leegloopt' als de motor niet wordt gebruikt? Ik weet dat koud weer niet geweldig is voor een accu, maar dat 'ie zonder dat het contact aan staat o.i.d. is het toch wel vreemd... Mocht je wat weten... Bedankt!
|
|
![]() |
||
![]() |
hjvdbelt | 03-02-2001 | 19:26 uur | |
![]() |
![]() Honda VFR, Honda XR500, |
Een volle accu blijft niet vol als je er niet naar omkijkt. Een accu heeft nl de vervelende eigenschap dat deze zichzelf ontlaadt. Afhankelijk van het merk, type accu duurt dit bij de een langer als bij de ander. Twee maanden stilstand en dan een platte accu is niets abnormaals. Bijkomende rottigheid is dan ook nog dat de accu, bij langzaam leeglopen, sulfateerd. Dit betekent dat er een ,,laagje,, op de platen komt en deze zeer moeilijk op te laden is doordat de accu de stroom niet meer goed vast houdt. de oplossing is simpel. sluit een druppellader aan op je accu, en lukt dat door omstandigheden niet, neem je accu lekker mee naar binnen. Vind ie een stuk fijner henry
|
|
![]() |
||
![]() |
Jochem | 05-02-2001 | 20:52 uur | |
![]() |
![]() Honda CB750K7 |
Nou heren, mijn hartelijke dank allemaal; 't zaakje loopt weer als een tiet :-) ! (toch maar even een druppelladertje aangeschaft). Iemand overigens een idee wat te doen bij een vastzittende voorrem (roestvrijstalen schijf)? Openschroeven en smeren de handel, of komt er toch wat meer bij kijken?
|
|
![]() |
||
![]() |
karim | 12-02-2001 | 14:01 uur | |
![]() |
![]() Yamaha FZX750, Honda CB500Four |
Hee hallo! Ik ben ook een beginnend motorrijder en heb een Honda CB 500 Four uit 1975. Nu heb ik ook problemen met de accu (loopt snel leeg en laadt tijdens het rijden niet of nauwelijks op). Het hoort gewoon bij die krengen lijkt het wel. De voorrem heb ik een paar weken geleden vervangen. Niets smeren!!Tenzij je ongenadig hard op je bek wil gaan natuurlijk. Wat je doet is de twee grote bouten aan de zuigerklauw losdraaien. Daarna haal je de twee remblokken eruit en vervang je (indien nodig) met nieuwe. Die koop je voor ongeveer 50,- (koop ze anders op www.louis.nl) Als de handel blijft klemmen kan het werken om eens te kijken naar de drukcylinder die de remblok tegen de schijf aanduwt. Die zat bij mij ook vrij vast. De rem inknijpen en wat vet aan de zijkant van de cilinder smeren. Maar zorg ervoor dat het nooit op je remblokkken komt! Nu het hele handeltje opnieuw monteren. Met de schroef met de veer die je ziet zitten aan de voorvork regel je hoe strak de blokken tegen de schijf aankomen. Moet lukken. Ik kan het ook ; ) Succes! groeten, Karim ----------------- k.mostafi@computertotaal.nl
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
Appiehappi | 18-02-2001 | 19:41 uur | |
![]() |
![]() Yamaha XJ600S Diversion |
Hallo Jochem. Het kan inderdaad kloppen dat wanneer je accu helemaal leeg is de bougies niet meer vonken. Dat heeft te maken met de stroom die de bobine nodig heeft om de vonk te kunnen versterken. Je zal zien dat zodra je accu opgeladen is je weer vonken krijgt. Overigens heb ik ook een tijdje een CB400F gehad. Een rooie uit '74. Een hele fijne machine vond ik het. Toen ik hem verkocht hattie meer als 76000 gelopen en het motortje liep nog als een zonnetje. Groetjes, Ab
|
|
![]() |
||
![]() |
Gerda | 15-10-2013 | 17:43 uur | |
![]() |
Dag heren, Vraagje: een rode Honda CB400F, 1975, wat mag die nog opbrengen? Hij is nog helemaal origineel, alleen loopt hij niet op 4 maar op 3 cilinders en smeert hij wat olie. Het startprobleem is ook hier bekend.... Heeft iemand een idee?????? Groetjes, Gerda ![]()
|
||
![]() |
||
![]() |
snippe | 03-01-2015 | 12:19 uur | |
![]() |
Hallo, Even een vraagje ik ben bezig met een honda cb400n en deze vonkt niet meer. Kan het zo zijn dat als de pulsgever kapot is dat hij ook helemaal niet meer vonkt? Alvast bedankt voor de reactie
|
||
![]() |
||
![]() |
snippe | 03-01-2015 | 12:19 uur | |
![]() |
Hallo, Even een vraagje ik ben bezig met een honda cb400n en deze vonkt niet meer. Kan het zo zijn dat als de pulsgever kapot is dat hij ook helemaal niet meer vonkt? Alvast bedankt voor de reactie
|
||
![]() |
||
Reageer