![]() |
Vaag | 07-03-2006 | 21:55 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
||||
Suzuki Bandit |
Mijn brommer heeft nieuwe bandjes nodig. Nou hebben enkele mensen mij geadviseerd er (weer) Bridgestone onder te leggen. Maar zijn dat idd de beste? Of zijn andere merken even goed? Wat adviseren jullie mij? En waar kan ik voor een schappelijk prijsje die dingen laten monteren in Lei'en e.o.(en voor sommigen weer beginnen te piepen: Suzuki GSF600 Bandit S uit 2000) |
|||||
![]() |
||||||
![]() |
JanB | 08-03-2006 | 01:18 uur | |
![]() |
||||
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Da's een lekkere vage vraag..... Wat is nu eigenlijk de beste band? Waarom? En wat is voor JOU de beste band? Wat verwacht je er van? De ene band geeft veel grip, de ander is weer extreem slijtvast. De ene band stuurt agressiever in, de andere band is juist heel vergevingsgezind. De ene band presteert goed bij "gummen", de andere band is veel meer toergericht. Zo zijn er nog wat eigenschappen. Dan zijn er allerlei compromissen mogelijk qua banden. Kortom: wat is je rijgedrag en wat vind je goed/slecht aan je Bridgestones (wélke BT's heb je?)? Dit bericht is gewijzigd door JanB op 08-03-2006 @ 1:22
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Jerna | 08-03-2006 | 11:30 uur | |
![]() |
||||
BMW Rockster |
Even zoeken op dit forum levert ook veel info op: Je gaat in het menu aan de linkerkant naar Discussieforum en dan Zoeken. In het zoekscherm verander je het aantal dagen terug van 30 dagen in leeg en bij trefwoorden vul je een bandenmerk in, bijvoorbeeld Bridgestone. Je staat versteld van de info die je zo vindt... ![]() -- Groetjes van de enige echte TFB.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Rommie67 | 08-03-2006 | 11:51 uur | |
![]() |
||||
Honda XL1000V Varadero |
Als je Duits kan lezen kan je ook hier ff kijken Vrijheid van meningsuiting is een groot goed!! Grtn Rommie Dit bericht is gewijzigd door Rommie67 op 08-03-2006 @ 11:53
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Viking64 | 08-03-2006 | 20:45 uur | |
![]() |
||||
R1150R R100RS VW-T4 matzwarte opoefiets |
Bridgestone natuurlijk!! En doet u mij maar weer een setje BT010's Uiteraard 'doet' niet iedere band het lekker onder elke fiets. Sommige banden zijn speciaal voor een type motor gemaakt. Kijk voor erg goedkope banden (en types die je dealer niet meer kan leveren) bij deze Internet bandenboer, Nova Rota. Zelf heb ik afgelopen maandag hier 23 Bridgestone's besteld en heb ze morgen al in huis, (eigenlijk vandaag, maar de zending werd geweigerd op mijn afleveradres ![]() ![]() ![]() Vikings have more Fun!!
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Vaag | 08-03-2006 | 21:24 uur | |
![]() |
||||
Suzuki Bandit |
Sorry voor mijn onbenul ![]()
|
|||||
![]() |
||||||
Motorverhuur
|
||||||
![]() |
VfrRider | 08-03-2006 | 21:33 uur | |
![]() |
||||
Yamaha R1 |
Bridgestone BT 014 is misschien wat voor je ? s6 *** Go with the Flow *** have fun and drive safe
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Sharko | 24-04-2007 | 09:44 uur | |
![]() |
||||
![]() Sprint ST 955i |
Waarschijnlijk heb je ondertussen al nieuwe sloffen voor je motor, maar toch nog een reactie. Zelf ben ik zeer tevreden over Bridgestone alleen mijn type (BT45) zal ik je niet aanraden, dat is namelijk meer iets voor oudere motoren. Bridgestone heeft voor sportief touren wel een nieuwe band ontwikkeld met 3 compounds (BT021). Heb een aantal mensen gesproken die hiermee rijden en die zijn er zeer tevreden over. Als je liever een ander merk heb zou je Michelin's Pilot Road 2 kunnen proberen. Dit is het nieuwste model van Michelin en heeft 2 verschillende compounds. No offense VfrRider, maar ik denk dat voor woon-werk de BT014 te sportief is en te snel zal slijten, kan me wel voorstellen dat je deze banden onder een R1 legt.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
happyVFR | 24-04-2007 | 10:05 uur | |
![]() |
||||
|
Voordeel van de BT 014 zeker voor, is dat die niet zo snel gaat cuppen. De BT020 (021 weet ik nog niet) dia had daar enorme last van.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Sharko | 24-04-2007 | 16:06 uur | |
![]() |
||||
![]() Sprint ST 955i |
Wat bedoel je precies met cuppen? Dat de band onregelmatig slijt, happen gaat vertonen? Ik heb namelijk nog nooit (zegt ook niet zoveel) van die term gehoord.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
AnneMarie | 24-04-2007 | 16:21 uur | |
![]() |
||||
Triumph Speed Triple 955i |
Cuppen is het onregelmatig afslijten van een band. Er koman allemaal "kuiltjes" in het profiel. In het begin heb je er nog niet zoveel last van, later voel je 't steeds vaker. In mijn motorverleden heb ik altijd bridgestonebanden gereden. Zowel een BT045 onder een diversion als een BT010 / BT020 cuppen onder een BMW R1100RS / BMWR1150R. En de laatste set 020's glibberden erg bij koud weer en regen. Vandaar nu overgestapt op de Conti RoadAttack. Gewoon eens testen of die bevallen. Tot nu toe wel, nog geen regen gereden ermee. Onder BMW-rijders goede berichten gelezen over de conti's. Werd vermeld dat deze minder tot geen last hadden van cuppen. -- Bye bye, AnneMarie
|
|||||
![]() |
||||||
Motorverhuur
|
||||||
![]() |
happyVFR | 25-04-2007 | 10:41 uur | |
![]() |
||||
|
Conti is een prima band, ook met nat wegdek, let er alleen op dat als je al je koppel en power op je achterband gooit hij nog wel eens wil wegslippen.....weliswaar met een mooie zwarte streep, maar is toch ff schrikken. Voor de rest een lekkere plakband(gaat helaas ook niet al te lang mee)
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Vaag | 25-04-2007 | 20:30 uur | |
![]() |
||||
Suzuki Bandit |
@ Sharko: haha, idd al lang en breed nwe sloffen! Ben bijna alweer aan nwe toe! Heb er destijds Bridgestone 010 onderlaten leggen. Binnen een week reed ik door een schroef![]() Van leven ga je dood
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Jerna | 25-04-2007 | 21:29 uur | |
![]() |
||||
BMW Rockster |
Cuppen slaat op het scheef afslijten van de vlakken tussen het profiel in. Als je op onderstaande fotootje klikt krijg je deze in groot formaat te zien en kun je bekijken wat ik bedoel: ![]() Als je goed kijkt dan zie je dat er bij punt A al vrijwel geen profiel meer over is terwijl de voorkant van dat vlak bij punt B nog behoorlijk profiel aanwezig is. In dit geval voel je het ook als je de motor over een vlakke ondergrond duwt. Alsof je noppenbanden hebt. Cuppen voel je ook tijdens het rijden als trillen en de motor voelt ook iets zoekerig aan. -- Groetjes van de enige echte TFB.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Sharko | 26-04-2007 | 07:12 uur | |
![]() |
||||
![]() Sprint ST 955i |
@Jerna: Super bedankt voor de pic. Maakt het goed duidelijk. Dit is me ook al eens opgevallen aan mijn voorbandje. Wat dat trillen betreft, moet ik toch eens opletten wanneer ik een nieuwe slof heb dat het dan niet zo erg is (fiets trilt sowieso).
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Sharko | 27-04-2007 | 09:35 uur | |
![]() |
||||
![]() Sprint ST 955i |
Ik weet niet of het de bedoeling is dat dit soort links ook gepost worden, maar in de trant van de Bridgestone discussie denk ik niet dat het echt kwaad kan. Vanochtend las ik in MOTOR een verslag van de BT021 introductie op Sardinie. De conclusie is eigenlijk hetzelfde als op deze site: http://www.demotorsite.be/index.php?option=com_content&task=view&id=648 Over het cuppen van deze banden hoop ik over een paar maanden wat zinnigs te kunnen zeggen. Mn vriendin is iig van plan voorbandje hiervan te laten monteren op dr ZZR600. Tussen 2 haakjes, heeft iemand ervaring met Maxxis banden? De kerel van wie ze de ZZR heeft gekocht heeft er zo'n ding omgelegd achter.
|
|||||
![]() |
||||||
|
||||||
![]() |
happyVFR | 27-04-2007 | 11:43 uur | |
![]() |
||||
|
Maxxis banden kan ik je niets over vertellen, heb ze nog nooit gehad en heb ook geen vrienden die daar ervaring mee hebben.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
JanB | 11-07-2007 | 19:06 uur | |
![]() |
||||
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Klopt, cuppen is het onregelmatig slijten van je voorband. Veel banden hebben er last van, maar BT wel het meest. Over banden: Voor sportief toeren de BT021 of de Michelin Pilot Road 2. De Road 2 komt overal érg goed uit de tests. Ik was altijd een BT fan (BT020), maar heb kort geleden Pilot Powers op m'n fiets gezet. Gewéldig, wat een verschil. Meer grip, geen slippertjes, ook niet als de banden koud zijn, ze sturen makkelijker in en zijn ook veel beter in de regen. Ze slijten wel wat harder, maar ik heb er nu 6000 kilometer woon-werk en toeren op zitten en ze zijn nog lang niet op. Ik schat de 10.000 wel te halen. Met de BT020 zat ik rond de 11 a 12000. Voor dat verschil hou ik het met plezier op de PP's.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Sharko | 12-07-2007 | 09:10 uur | |
![]() |
||||
![]() Sprint ST 955i |
Hey Jan, verschil tussen 020's en PP's lijkt me niet helemaal eerlijk. Sport banden bieden over het algemeen meer grip dan toerbanden. Even over de Pilot Power, al gecontroleerd of jouw bandjes onder de verkeerde productierun vallen? http://michelin.blizz.fr/pilotpower/langues/anglais/nederland_pilot-power.html Heb trouwens een nieuwe motor sinds een paar weken met meteen een nieuwe 021 voorband. Dat is wel erg goed sturen moet ik zeggen en ook in de regen geen enkel probleem. Achterband had wel wat grip problemen (020), maar dat kan ook komen door de achterbrug lagers die vast zaten :s
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Jerna | 12-07-2007 | 11:09 uur | |
![]() |
||||
BMW Rockster |
Banden en banden of appels en peren? Internet staat helemaal vol met de eeuwigdurende discussie welke banden nu eigenlijk goed zijn... Welke zijn dan eigenlijk goed? Tja, daar is zo 123 geen passend antwoord op te geven. Er zijn wel een aantal redelijk objectieve factoren die je kunt gebruiken om bij alle info op internet te kunnen beoordelen of jij daar iets aan hebt. Jouw factoren: 1) wat is je rijstijl (gemiddeld genomen) 2) op wat voor soort wegen rijd je vaak 3) rij je ook met slecht of koud weer 4) wat voor type motorfiets heb je Bandeninfo factoren: 5) hoe oud is een band qua ontwikkeling 6) is de band vers of is ie al behoorlijk versleten 7) van wie is de info afkomstig 8 ) wat mag het kosten Er zijn misschien nog wel meer te bedenken, maar dit zijn de factoren die ik toepas op de info die ik op internet kan vinden als ik op zoek ben naar "advies" over banden. Ik zal de punten ter illustratie even op mij toepassen: 1) wat is je rijstijl (gemiddeld genomen) Ik hou van stevig bochtenwerk. Geen knietjes aan de grond werk, maar wel zodanig stevig dat ik het al vlot voel als een band wat weinig grip heeft in een bocht. 2) op wat voor soort wegen rijd je vaak Helaas te veel op de snelweg. En verder zijn er in nederland te veel rechte wegen. Gemiddeld rij ik dus veel rechtuit. Vooral op vakantie zoek ik het liefst de bergen op met al die haarspeldbochten... maar over een heel jaar gerekend heb ik toch rekening te houden met het snel vlak afslijten van het profiel van mijn achterband. Verder zijn de wegen waar ik op rijd over het algemeen wel mooi "glad" asfalt, dus ik hoef geen rekening te houden met extra slijtage door ruw wegdek. 3) rij je ook met slecht of koud weer Ik rij in principe het hele jaar door. Moet daarbij wel toegeven dat de meeste kilometers toch wel in het "reguliere" motorseizoen zijn, maar ik kop helaas nogal eens een regenbui (of erger) en ik rij ook met temperaturen onder nul. 4) wat voor type motorfiets heb je Mijn motorfiets is er eentje waarmee je je lekker kunt uitleven in rap bochtenwerk. Daar nodigt hij toe uit en dan ga je dus ook al snel zo rijden. Het is geen pk monster en alsmaar wegsperen doe je met deze dan ook toch minder vlot. Ik heb geen windbescherming en langdurig met hoge snelheid rijden doe ik dus ook niet zo snel. Met een custom motorfiets zul je eerder gaan "cruisen", met een buikschuiver ga je toch wel snel met hogere snelheid rijden en ook sneller door (ruime) bochten, terwijl de toerbuffels vaak weer lange afstanden afleggen met gemiddeld vlotte snelheden. (Is natuurlijk even generaliseren, maar het geeft wel een idee over het type banden die je dan nodig hebt). 5) hoe oud is een band qua ontwikkeling De technieken ontwikkelen alsmaar verder door. Een nieuw type band zal vaak een veel modernere constructie hebben dan zijn voorganger. En dus is de kans groot dat deze ook beter presteert. Uitzonderingen daargelaten is de periode dat een bandentype al op de markt is wel degelijk een indicatie. De Bridgestone BT020 gaat alweer heel wat jaartjes mee en de concurrentie heeft bijna allemaal al nieuwe types op de markt gebracht en de kans is dan best groot dat de banden van de concurrent daardoor beter presteren dan die BT020. Bridgestone heeft nu net de BT021 als opvolger van de BT020 op de markt gebracht. Gloedjenieuw dus en het zal daardoor ook vast een goede band zijn. Nadeel van een net nieuw type is dat er nog weinig ervarings info is te vinden... 6) is de band vers of is ie al behoorlijk versleten Je leest zo vaak dat iemand nieuwe banden heeft en dat ze zo geweldig zijn. Ja, duh. Meestal vervang je banden als de oude goed versleten (of oud) zijn. En dan komen er lekkere verse rubbers onder. Op dat moment maakt het bijna niet uit wat je er onder monteert, want alles zal zo'n beetje beter rijden dan die versleten zooi immers. De reacties van motorrijders die net nieuwe banden hebben negeer ik dus ook altijd. Wat ik wil weten is of die nieuwe banden beter rijden dan de vorige toen die ook net nieuw waren en ik wil ook weten hoe ze rijden als er een kilometer of 5000 mee is gereden en hoe het verschil dan is met de oude banden. Dáár heb ik wat aan. 7) van wie is de info afkomstig Laatst zag ik in de Promotor zelfs twee artikelen staan over proefrijden op de nieuwe BT021. De teksten leken sprekend op elkaar en één van de twee artikelen was (indirect) afkomstig van de marketingafdeling van Bridgestone.... Zulke "test" informatie kan ik missen als kiespijn. Ik lees graag testverslagen van "onahankelijke" testers. En liefst met alle info over de testomstandigheden. Bijvoorbeeld of er alleen met verse banden is getest of met wat voor soort motorfiets er is getest en ook met wat voor soort motorrijders... En bij de info die je van medemotorrijders krijgt neem ik dat alleen serieus als de betreffende rijder ook echt kritisch is. Joechei verhalen heb ik niks aan. Ik wil de punten 1 t/m 4 en 6 beantwoord hebben. Dan weet ik pas hoe ik de info moet inschatten. 8 ) wat mag het kosten Waarmee ik eigenlijk bedoel hoe snel de band versleten mag zijn. Een sportieve band met veel grip heeft over het algemeen ook een hogere slijtage en gaat dus minder lang mee dan ee minder sportieve band. En dat is dus voornamelijk een geldkwestie. En dan nu even mijn keuzes over de jaren heen met mijn huidige motorfiets (BMW R1150R Rockster): De motorfiets werd afgeleverd met Dunlop D207RR (Race Replica) banden. Dit zijn sportieve banden. Mijn vorige motorfiets was een BMW R1100RT en ik moest dus nogal wennen aan de Rockster. Ik had niet in iedere bocht evenveel grip, het voelde soms zlfs een beetje eng om dan in de volgende bocht mijn maatje 45 weer aan de grond te rijden. Ik wist natuurlijk niet of dat aan mij lag of aan het type motorfiets of aan de banden. Toen de Dunlops versleten waren ben ik overgestapt op Bridgestone BT012 (erg zachte en sportieve band). Wow, wát een verschil met de Dunlops. Ik had nu wel gewoon in iedere bocht dezelfde grip. Dat ze nieuw beter reden heb ik al uitgelegd bij punt 6, maar deze 012's bleven goed presteren tot het moment van vervanging. Alleen had ik al erg vlot last van een vlak stuk op de achterband door het gebrek aan bochten... en bij het insturen van een bocht voelde ik dat wel erg goed. Van dit type heb ik meerdere setjes versleten tot Bridgestone besloot om de 012 en 010 niet meer in Nederland te leveren... Via Viking64 heb ik nog een setje BT010's kunnen regelen en ik heb eigenlijk niet of nauwelijks verschil tussen de 010 en de 012 kunnen constateren. Versleten net zo snel... met zowel de 012 als de 010 hield het met een km of 10000 wel op (voor mij dan he, een ander vervangt de banden misschien pas als er echt geen profiel meer op het midden van het loopvlak zit). Om eens wat langer met een band te doen ben ik overgestapt op BT020 (sport/toer). Oef, ik rij blijkbaar forser dan ik zelf dacht, want ik heb serieuze gripproblemen. Met koud weer heeft de achterband moeite om het voorwiel te volgen en met regen al net zo. De voorband is binnen no time aan het cuppen en dat geeft na een paar duizend kilometer al extra fibraties in het stuur. Met wat warmer weer gaat het wel beter, maar aanzienlijk slechter dan met de 012 en 010. En de slijtvastheid van de achterband valt me eigenlijk ook tegen. Zowel vers als behoorlijk versleten ben ik niet tevreden over deze band. (Overigens had ik onder de R1100RT ook 020's zitten en daar deden ze het uitstekend onder, ik had zelfs te weinig bodemvrijheid...) Sinds kort staat mijn brommert op Conti Sport Attack's. Ook weer duidelijk sportieve en dus zachte banden. Ik wilde eigenlijk de Conti Road Attack (sport/toer, met goede recensies) proberen, maar die waren op dat moment net even niet voorradig... Dat is even wennen. Deze banden zijn iets "puntiger" van vorm en "vallen" daardoor sneller de bocht in. In het begin voelde dat wel eevn eng (nog wel soms), maar nu ik ze ga vertrouwen is de grip wel erg goed. Ik heb er echter nog maar een paar duizend kilometer mee gereden en ik weet dus nog niet hoe de band zich op de langere termijn houdt. Wat ik al wel zie is dat ik nu al een vlak stukje op de achterband krijg... oeps, hoogste tijd om de bergen op te zoeken. Overigens rijdt AnneMarie (Miekusss) met haar R1150R nu op Conti Road Attack en die klaagt (nog steeds) niet over de grip en ze kan me nog steeds bijhouden... Ze heeft inmiddels al wel meer dan 10000 km met deze banden afgelegt en het afvlakken van de band valt nog steeds mee. Als de slijtage niet ineens sneller gaat dan kan deze band nog wel minstens een km of 5000 mee! Nou, het is een beetje lang verhaal geworden geloof ik, maar misschien heeft iemand er wat aan... ![]() -- Groetjes van de enige echte TFB.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Sharko | 12-07-2007 | 12:18 uur | |
![]() |
||||
![]() Sprint ST 955i |
@Jerna: RESPECT!!!! Flinke lap tekst, maar wel erg duidelijk moet ik zeggen. Ik heb vrij weinig ervaring met verschillende soorten banden. Mijn eerste motor is een XJ 900 F uit '86 en die staat op BT 45's. De voorband heeft last van cuppen, maar ik heb in totaal 30000 km gereden met deze motor en altijd subliem kunnen sturen. Alleen met koud weer (onder nul) gripproblemen als de bandjes nog niet opgewarmd waren. Regen gaf geen enkel probleem en zelfs met een sneeuwstorm gaven de bandjes geen reden tot rustig rijden. De Sprint ST 955i die ik onlangs gekocht heb, had een versleten voorband en een zo goed als nieuwe achterband, beide 020. De voorband heb ik voor het afleveren laten vervangen door een 021. Eigenlijk puur op gevoel gekozen omdat de 45's me nooit in de steek hebben gelaten. Nou ben ik geen sportrijder, maar ik hou er toch wel degelijk van om vlot door bochten te rijden. Met droog weer is dit geen enkel probleem, maar wordt het nat dan heb ik eigenlijk geen gevoel meer wat de achterband doet. Met als beloning toch een aantal uitstapjes aan de achterkant. Voorband laat zich niet van de wijs brengen door de omstandigheden en vertelt constant waar hij mee bezig is. Hoe deze zich houdt na een aantal duizend km zal ik laten weten na de vakantie in Oostenrijk. Qua slijten ben ik ook niet tevreden over de 020 achterband. Nu ik zo'n 600 km ermee heb gereden ontstaat er al duidelijk een spoor. Dit belooft wat voor het begin van de vakantie aanstaande maandag: 700 km Amstelveen - Heidenheim. Voor ik een duidelijk beeld kan geven van de 021 voorband moet ik zeker nog wel een groot aantal km's rijden, maar ik kan nu wel concluderen dat die een hoop vertrouwen geeft en dat ik eigenlijk niet kan wachten totdat de achterband op is...
|
|||||
![]() |
||||||
|
||||||
![]() |
De peppel | 12-07-2007 | 23:05 uur | |
![]() |
||||
{Mijn eerste motor is een XJ 900 F uit '86 en die staat op BT 45's. De voorband heeft last van cuppen, maar ik heb in totaal 30000 km gereden met deze motor} 30000km !!!?? Heeft die op een aanhanger gestaan ?.
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
Sharko | 13-07-2007 | 08:08 uur | |
![]() |
||||
Neuh, heb de fiets gekocht toen er 83000 op de teller stond, staat nu iets van 113000 op! Heb m trouwens 3 jaar. ![]()
|
||||||
![]() |
||||||
Reageer