![]() |
Maus | 22-10-2002 | 16:20 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() Kawasaki EX 500 /suzuki gsx600f |
Dus veel moeilijker dan gedacht. Na een flinke klapper gemaakt te hebben tijdens een les, heb ik nu dus met name met de verrichtingen de zenuwen. Wie o wie heeft voor mij tips. Het rijden gaat prima, en in een normale bocht "gooi" ik de motor ook wel om, maar die pionnen, he. Ik les op een Honda CB500. M.v.Rijn |
|
![]() |
||
![]() |
Mr.Zed | 23-10-2002 | 15:12 uur | |
![]() |
![]() kawasaki zxr400 |
Niet teveel nadenken en vooral op de goede manier kijken. En maak je van tevoren niet te druk. Je moet je eens indenken hoeveel kneuzen het al gehaald hebben. Daar wil ik niet mee zeggen dat je een kneus bent, meer dat als zij het allemaal kunnen, dan kan jij het zeker. Zo moet je denken. Ik ben ook op een cb500 gevallen bij het lessen en ben gewoon weer opgestapt zonder te veel te piekeren, je moet je er overheen zetten.
|
|
![]() |
||
![]() |
Tasmanian | 23-10-2002 | 17:40 uur | |
![]() |
![]() Honda XL 1000 Varadero |
He Maus, do not worry, Er zijn er zat onderuit gegaan tijdens deze oefeningen. Ik ook. Probeer niet te dicht voor je te kijken. Zoals Mr. Zed al schreef het ligt aan het kijken. Oefen anders een met een fiets (zo een ding met trappers) voor het kijken maakt het niet uit. Succes en laat wat van je horen/zien. mvrgr Taz
|
|
![]() |
||
![]() |
Maus | 23-10-2002 | 20:19 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki EX 500 /suzuki gsx600f |
Leuk om de reakties te horen, vooral de suggestie over het niet piekeren sprak me wel aan. Ik mag (hoera) morgen om 1 uur weer lessen en ik zet het verstand op nul en ga met die honda ! Ik ga morgenochtend nog met dat ding met trappers oefenen, als mijn zoon dat ding los kan laten. Ik laat morgen nog wel even weten hoe het ging, groetjes Kathy M.v.Rijn
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 24-10-2002 | 00:10 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Het moet gewoon ff slijten. Kort na een val denk je er (te) veel over na. Maar als je motorrijden écht leuk vindt, raak je al heel snel weer over die angst heen. En wat de anderen zeggen klopt: kijken is de sleutel voor de oefeningen (maar ook bij het op de weg rijden natuurlijk...) Als je merkt dat een bocht niet krap genoeg gaat, draai je hoofd nog wat verder "de bocht in" en de motor komt er vanzelf achteraan. Wees niet bang om te vallen, die motor kan nog veel schuiner dan je hem in die bochten legt. Als jij goed stuurt, kún je niet vallen. Ik had ook problemen met de oefeningen, tot de instructeur ze met één hand aan het stuur op z'n eigen motor (een dikke BMW, niet echt ideaal voor dat werk....) voordeed.... Toen begreep ik hoeveel zo'n motor nog overheeft.
|
|
![]() |
||
![]() |
Miesie | 24-10-2002 | 00:23 uur | |
![]() |
![]() Suzuki GS 850 |
Rustig door blijven ademen is het motto. Inderdaad is het 'verder' kijken (ook 'door de bocht') belangrijk, maar ik heb in de loop der tijd ook nogal wat mensen gehoord over het 'gevoel van snelheid' en het gewicht/evenwicht wat ze onzeker maakt. Heb je voordat je met motorrijlessen begon weleens met een brommer/scooter gereden ? Als je dat een tijdje - desnoods tussen de lessen door - doet, is de overstap naar een motor allicht wat kleiner. Veel mensen zijn alleen gewend aan vervoer per vierwielig voertuig, ook wel automobiel genoemd. In zo'n ding heb je minder idee van snelheid, laat staan van evenwicht. In elk geval niet opgeven, er staat je nog veel plezier te wachten als je het papiertje hebt. Enneh, goed luisteren naar je rij-instructeur. Misschien heeft die nog wel een paar nuttige tips. Als je instructeur je niet bevalt moet je gewoon iemand anders (of een andere rijschool) nemen. Er zijn beslist hele goeie. Succes rij veilig, Mies
|
|
![]() |
||
Motorverhuur
|
||
![]() |
ETTOOK | 04-11-2002 | 17:39 uur | |
![]() |
![]() |
Ha Maus, ik was ook hard geflikkerd, maar tijdens het rijden op mijn lesganger voor me geknald ivm onderuitremmen. Ik had het geluk dat we nog lang niet thuis waren en dus verplicht die motor weer op moest, dat heeft denk ik de meeste angst direct weggehaald. Vraag aan je instructeur of hij die pionnen iets ruimer uit elkaar zet ( misschien doet hij dat al ). Lukt het dan allemaal net aan, dan zit je tijdens je examen op rozen want je hebt meer ruimte. Dat doet dan je zelfvertrouwen weer goed en na een half uur heb je je A. Succes Koot heeft altijd lunchpauze
|
|
![]() |
||
![]() |
Tasmanian | 04-11-2002 | 20:47 uur | |
![]() |
![]() Honda XL 1000 Varadero |
En Maus/Kathy........ hoe ging die ??? mvrgr Taz
|
|
![]() |
||
![]() |
Maus | 05-11-2002 | 21:04 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki EX 500 /suzuki gsx600f |
Ik weet het, ik weet het. Nou, die les gingen dus de verrichtingen weer niet goed. Ik bevries gewoon, maar ik oefen nu met een Honda 250 ( volgens mijn (v)echtenoot een brommer) en die slinger ik zo de cirkels etc. in. Dus wordt het afrijden op een "kleine" denk ik. Mijn eigen motor een Kawa EX 500 zal dus nog even op mij moeten wachten, af en toe rijden we wel een stukje en ook dat gaat heerlijk. Afgelopen week ook tijdens een les een heel eind in de stromende regen op de snelweg, dik 140, en ook dan geen problemen. Misschien heeft iemand ook tips over hoe de Kawa om te bouwen om er toch op de rijden met een klein rijbewijs ? Trouwens mijn instructeur is een vreselijk geduldige kerel, en toont ook met achterop zitten hoe het voelt dus aan hem ligt het niet. Ik blijf volhouden, Kathy
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 06-11-2002 | 19:58 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Toffe instelling. Met die instelling kan het niet anders of het moet een keertje goed gaan. Veel plezier, want daar gaat het toch om?????
|
|
![]() |
||
![]() |
Tasmanian | 06-11-2002 | 20:54 uur | |
![]() |
![]() Honda XL 1000 Varadero |
Je weet wat ze zeggen Kathy, de aanhouder wint !! mvrgr Taz
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
blokdijk | 06-11-2002 | 20:55 uur | |
![]() |
![]() |
hallo ik snap je situatie helemaal omdat ik precies hetzelfde heb meegemaakt ook gereden op een 500 bij de verrichtingen onderuit gegaan een half jaar niet gelest. Ik durfde dus ook niet meer te draaien, ik heb toen een oude motor gekocht en heb pionnen geleend en ben toen iedere avond gaan oefenen dit hielp enorm. ik ben ook overgestapt op een lichte motor en drie weken geleden geslaagd dus houdt vol het komt echt! gr.carolien
|
|
![]() |
||
![]() |
toontje | 14-11-2002 | 11:22 uur | |
![]() |
![]() Suzuki DL1000 V-Strom met belt drive! |
Het omvallen tijdens de oefeningen kan alleen maar gebeuren door te lage snelheid. Dus òf je geeft te weinig gas, òf je remt te veel bij. De oplossing is simpel: ik zet dan altijd het stationaire toerental van de motor zo hoog (2000 toeren), dat de snelheid precies goed is voor de oefeningen. Dan kùn je het gas niet dichtdraaien. Je moet dan natuurlijk wel van de rem afblijven! Zo goed oefenen op het afschuinen (tegenleunen), totdat je veel meer durft. Als dan het toerental weer wordt teruggeschroefd, heb je (als het goed is) meer lef met de fiets, zodat de neiging om langzaam te gaan rijden weg is. Succes! Groeten . . . Toontje Hoog ---------- De gemiddelde motorrijder is nix slimmer dan de gemiddelde otomobiloot!
|
|
![]() |
||
![]() |
Maus | 15-11-2002 | 20:58 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki EX 500 /suzuki gsx600f |
Het komt dus duidelijk allemaal op hetzelfde neer, kijken en niet nadenken maar gaan. De laatste les ging het weer iets beter. Het weer werkt niet echt mee, maar dat is een kleinigheid. Mijn instructeur zal wel blij wezen tegen die tijd dat ik slaag want hij krijgt grijze haren van mij, want ik blijf er plezier in houden, en hem maar plagen. Met m'n motorlesmaatje afzonderlijk links en rechts af slaan, ( dames blijf nou bij me !!!), zij is inmiddels geslaagd en we hebben afgesproken om samen te gaan touren als ik zover ben. Een echte plek heb ik niet om te oefenen want als ik op een parkeerplaats aan het pruttelen ben rijdt er geheid zo'n bekende blauw rode auto langs. En op de parkeerplaats waar ik woon liepen de buren al te klagen over die "pokkeherrie", helaas. Maar goed, dinsdag 1 uur zit ik er weer bovenop. de weersvoorspellingen zijn gunstig, dus ik ga er weer voor. gr Kathy M.v.Rijn
|
|
![]() |
||
![]() |
richardbe | 15-11-2002 | 21:45 uur | |
![]() |
![]() Honda cbx750f2 |
beste Maus Het idee van toontje om het toerental vast te zetten is misschien niet altijd mogelijk (type Motor, en zo.) of niet zo'n fijn idee om de motor in geval van een foutje er vandoor te zien gaan. Ikzelf doe het volgende om een constant toerental , en toch controlle, te houden; draai de gashendel zover open als je nodig vindt en zoek dan met je duim een vast punt naast het handvat. bijv:tegen de gaskabel. zo hoef je niet na te denken om de kraan op de juiste stand te houden en kun je je beter concentreren op je bochtjes. ik hoop dat je er wat aan hebt, Richard m.vr.gr. Richard
|
|
![]() |
||
![]() |
toontje | 15-11-2002 | 22:09 uur | |
![]() |
![]() Suzuki DL1000 V-Strom met belt drive! |
Beste Richard, Toontje weet echt wel waar-ie het over heeft. Kijk eens in mijn profiel. 2000 toeren in de eerste versnelling is nog geen gang van betekenis. Bij alle huidige lesfietsen kun je heel simpel met een wieltje het stationaire toerental regelen. De motor heeft dan net genoeg gang om niet om te vallen. De leerling kan zich dan een tijdje puur op zijn/haar houding concentreren. Als dat verbeterd is, gaat het toerental weer naar normaal. Ik vind, dat je een motor onder controle moet zien te krijgen zonder vreemde akties met duimen en/of vingers. Dan leer je alleen maar trucjes voor het examen. Mijn doel is om iemand te leren motorrijden, niet om hem/haar alleen maar het rijbewijs te laten halen. Groeten . . . Toontje ---------- De meeste motorrijders zijn nix slimmer dan de gemiddelde otomobiloot!
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
richardbe | 15-11-2002 | 22:14 uur | |
![]() |
![]() Honda cbx750f2 |
Beste toontje Het is niet mijn bedoeling om je idee af te zeiken . In tegenstelling tot wat jij denkt over dit trucje ,het heeft niks met het examen te maken , ik gebruik het nog altijd! En ook al zijn de rijscholen in staat nieuwe motoren te kopen, voor de meeste mensen is de eerste fiets een wat ouder model. (zonder de mogelijkheid het toerental op deze wijze vast te zetten) Maar hoe dan ook, het was maar een suggestie proberen kost niks en misschien is er iemand mee geholpen m.vr.gr. Richard
|
|
![]() |
||
![]() |
toontje | 15-11-2002 | 22:45 uur | |
![]() |
![]() Suzuki DL1000 V-Strom met belt drive! |
Het is de bedoeling, dat dit trucje alleen wordt gebruikt tijdens de (eerste paar) rijlessen, waarin de basismotorbeheersing wordt geoefend. Het doet er dus niet toe of de motorfiets, die na behalen van het rijbewijs wordt aangeschaft deze mogelijkheid heeft; het gaat om de lesfiets. En die hebben deze mogelijkheid wel. Alleen bij motoren met electronische inspuiting kan dit niet. Groeten . . . Toontje ---------- De meeste motorrijders zijn nix slimmer dan de gemiddelde otomobiloot!
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 15-11-2002 | 23:13 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Tja, dat trucje met het toerental kan best helpen natuurlijk, nooit aan gedacht. Maar wat Richard zei heb ik ook gedaan, met de duim of met de pink (op het contragewicht) de gashandel in een bepaalde stand "vastzetten". Werkte prima.
|
|
![]() |
||
![]() |
toontje | 15-11-2002 | 23:32 uur | |
![]() |
![]() Suzuki DL1000 V-Strom met belt drive! |
Daarmee pak je maar een deeel van het probleem aan. Veel beginnende motorrijders zijn bang om de fiets goed af te schuinen en gaan dan te veel remmen, waardoor de motor gaat bokken en uiteindelijk afslaat en omkukelt. Met het vasthouden van het gas win je het nooit van de rem! Het probleem van Maus/Kathy blijft dan waarschijnlijk bestaan. Ze moet juist trainen op het afschuinen van de motor. Niet bang zijn, dat-ie onderuit glijdt. Erachter komen, dat-ie bij iets meer snelheid juist makkelijk door de oefeningen loopt. Groeten . . . Toontje ---------- De meeste motorrijders zijn nix slimmer dan de gemiddelde otomobiloot!
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 16-11-2002 | 01:22 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Tuurlijk, is ook maar een deel. Je rijdt met slepende achterrem (zo leerde ik het tenminste??) maar het probleem is vaak dat je óf te veel snelheid/toeren hebt, óf die rem te veel/te weinig intrapt. Als je het toerental eenmaal stabiel hebt, kun je verder alles met de achterrem regelen. Maar als de balans niet goed is, heb je gauw de neiging die rem te hard in te trappen.....De kunst is die motor als het ware onder je vandaan van je af te duwen. 't Is een kunstje en als je het eenmaal door hebt, gaat het vanzelf. Dit bericht is gewijzigd door JanB op 16-11-2002 @ 1:27
|
|
![]() |
||
Advertentie
|
||
![]() |
Maus | 08-03-2003 | 15:20 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki EX 500 /suzuki gsx600f |
Nou, het heeft even geduurd, maar ik ben er weer. Ik had er schoon genoeg van, alle suggesties opgevolgd en geprobeerd, maar ik bevroor gewoon, letterlijk en figuurlijk. Dus het beste was gewoon een paar maanden stoppen. Maar ja, begin deze maand begon het bloed toch weer te kriebelen, ik ben weer op de "grote" gestapt, en wat bleek, alles gaat op rolletjes. De acht, slalom etc. Het is niet te geloven ! Gewoon even rust in de tent, en jezelf even de tijd geven om alles op een rijtje te krijgen. Eind van deze maand rijd ik af, en ik ben heel benieuwd. Heb weer plezier in het rijden, en het mooie weer komt eraan, allemaal heel erg bedankt voor de tips en het meedenken, top ! Kathy P.S. Jullie horen wel van de klap eind van deze maand M.v.Rijn
|
|
![]() |
||
![]() |
Mc.bandit | 24-03-2003 | 17:20 uur | |
![]() |
![]() Honda CBR 600 F |
En, Maus, is het gelukt?? Hard voor je geduimd hoor ;-)
|
|
![]() |
||
![]() |
nellie | 25-03-2003 | 12:07 uur | |
![]() |
Fazer 600 |
Vind ik fijn voor je dat het nu goed gaat, want het rijden op de motor is toch het fijnste wat er is. Laat ons horen hoe het is gegaan, we zijn heel erg benieuwd. Groetjes Nellie groetjes en veel en veilige motor jaren. Nellie
|
|
![]() |
||
![]() |
gsf400 | 26-03-2003 | 23:22 uur | |
![]() |
![]() gsf400/gsx750r |
Probeer bij die pionnen vooral verder te kijken (niet naar de eerste maar naar de laatste en stuur vooral met je bovenbenen,je lijf dus. Ik heb ook op zo'n fiets gelest en nu ik een echte berijd,gsxr 750,lijkt een cb500 wel van gummi. de banden
|
|
![]() |
||
![]() |
toontje | 27-03-2003 | 10:54 uur | |
![]() |
![]() Suzuki DL1000 V-Strom met belt drive! |
Ik wil jou die kunstjes nu wel eens met die GSX-R zien doen. Ik denk, dat dat vies zal tegenvallen. Dan gaat het met een 'gummi-500' toch een stuk handiger! Groeten . . . Toontje ---------- De meeste motorrijders zijn nix slimmer dan de gemiddelde otomobiloot!
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
Lange Darm | 27-03-2003 | 13:54 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki GPz900 R 1993 |
Hee Toontje dat zeg jij nou wel, maar ze leren je bij een vro cursus ook met een BMW 1200 LT ook slalomen hoor (moet je die natuurlijk wel hebben) Dus zo'n lekker wendbare GSXR 750 gaat als boter door die pillonnen. Ik zou zeggen probeer het maar (weer) eens ;-) Groeten, Lange Darm
|
|
![]() |
||
![]() |
gsf400 | 27-03-2003 | 19:37 uur | |
![]() |
![]() gsf400/gsx750r |
Met gummi bedoel ik dat het frame gaat "werken" bij hogere snelheden,doet mijn gsf 400 ook een beetje,maar is toch stijver dan een cb500. de banden
|
|
![]() |
||
![]() |
toontje | 27-03-2003 | 19:41 uur | |
![]() |
![]() Suzuki DL1000 V-Strom met belt drive! |
Dat klopt wel, maar waag je dan ook eens aan het achte en de cirkels! Ik heb al eens een acht gedraaid met een Goldwing 1500, nu jij met je GSX-R. Dat zou nog wel eens kunnen tegenvallen. Groeten . . . Toontje ---------- De meeste motorrijders zijn nix slimmer dan de gemiddelde otomobiloot!
|
|
![]() |
||
![]() |
Maus | 28-03-2003 | 16:56 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki EX 500 /suzuki gsx600f |
Nou lieve mensen, een goed en een slecht bericht. Ik weet niet hoe ik dit vertellen moet, maar ja. 25 maart moest ik examen doen, en ja hoor met glans geslaagd, ondanks het feit dat ik de volgende dag het ziekenhuis in moest, en mijn gedachten steeds afdwaalden. Ik had de week ervoor een knobbeltje in mijn borst gevonden, foute boel dus. Ik ben inmiddels weer thuis en de operatie is goed gegaan, maar het is nog maar de vraag of de volledige functie van mijn linkerarm goed komt. En volgende week hoor ik de uitslag of er nog meer van die troep in m'n lijf zit. Dus na al dat doorzetten en vechten kan ik dus nog steeds niet knorren. Alleen dinsdagavond heb ik een tank leeggereden. Heerlijk. Maar ja, voorlopig heb ik m'n "A" in de knip, die nemen ze me niet meer af. Ik ga ervoor, en mensen denk aan mij als jullie op een mooie dag aan het touren zijn, ik ben jaloers. Voor mij is het voorlopig achterop. Ik houd jullie op de hoogte Groetjes Kathy M.v.Rijn
|
|
![]() |
||
![]() |
Tasmanian | 28-03-2003 | 18:34 uur | |
![]() |
![]() Honda XL 1000 Varadero |
**** happens Maus ![]() ![]() Ik hoop van harte voor je dat er een goede uitslag komt, laat je het even weten? Mag ook via m'n emailadres. Sterkte ! (het wachten is het ergste) mvrgr Taz
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
Lange Darm | 31-03-2003 | 10:26 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki GPz900 R 1993 |
Hee Maus, dat is geen leuk bericht. Ik hoop voor je dat het bij die ene operatie blijft. Sterkte, en blijven knokken om straks weer op de brommert te stappen. Succes!!!!!!! Lange Darm
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 31-03-2003 | 17:25 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Maus, mijn vrouw kreeg eenzelfde bericht. Geopereerd. Bleek daarna toch uitgezaaid. Er is daarna heel wat gebeurd (chemo's en beenmergtransplantatie) Ze kreeg als kans op overleven vrijwel nihil. Maar da's nu ruim 10 jaar geleden....en ze is er helemaal bovenop gekomen..... Geef het dus nooit op, er is ALTIJD een kans.
|
|
![]() |
||
![]() |
Maus | 08-05-2003 | 15:38 uur | |
![]() |
![]() Kawasaki EX 500 /suzuki gsx600f |
Nou, even de laatste stand van zaken vanaf dit front. Alles gaat tot dusver goed, en ben ook al weer aan het rijden. Ik heb afgelopen zaterdag ( 3 mei) ook meegedaan met de tourrit hier in het Westland. ( Taz was je er ook ? Ik heb je motor niet gezien, wel een motor met Taz stickers erop maar dat was geen Varadero, op de parkeerplaats in Hellevoetsluis) Wat een spektakel was dat zeg, ik dacht eerst dit red ik nooit, maar ik heb 'm helemaal uitgereden. Een veerpont vol met motors, en dan met z'n allen starten en wegrijden, wat een kick. Ik heb genoten !!!!! Maar even het volgende, voor zolang het nog kan willen m'n man en ik tochtjes gaan maken hier in Zuid Holland en heeft iemand misschien suggesties of tips over sites met leuke routes om te doen? Hele einden over de snelweg red ik niet dat is inmiddels te vermoeiend, ik lijk wel een oud wijf, maar een beetje de binnenweggetjes gaat prima. Alles is welkom. Zo iedereen weer op de hoogte, ik wacht af.... Kathy
|
|
![]() |
||
![]() |
Tasmanian | 08-05-2003 | 17:29 uur | |
![]() |
![]() Honda XL 1000 Varadero |
Hai Maus, nee ik was er niet zaterdag, was ergens in de betuwe een tour van de varadero vrienden club aan het controleren. was ook mooi. Ik rij samen met m'n vrouw ook regelmatig binnendoor kleine ritjes (70/80 km)maar ook geregeld grotere (300/350). En dat is best leuk. Dus kleinen ritjes lekker zo lang mogelijk volhouden ![]() mvrgr Taz
|
|
![]() |
||
Reageer