![]() |
Suuz | 10-11-2003 | 16:38 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
Honda CBR600 F & Suzuki GS750 & DL650 |
Tijdens het lezen van de les ervaringen van anderen viel het mij op dat elke rijschool een andere methode hanteerd in het lesgeven aan beginners. Zo heeft Damp les gehad op een kruiwagen en heeft oa Emily eindeloos moeten oefenen op een parkeerterrein. Het leek mij leuk alle methodes te verzamelen onder 1 topic. Hoe heb jij les gehad? Wat zijn je ervaringen er mee? Had je het achteraf anders gewild? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, hier is de mijne! Ik begin met mijn allereerste les. Voordat ik begon kon ik alleen maar fietsen, ik had dus geen auto of brommer gereden. De rijschool waar ik les heb maakt gebruik van een ANWB Verkeers Oefen Terrein (VOT) in Assen. Hier beginnen, voor zover ik weet, alle leerlingen met een 'Try the Bike'. Hierbij wordt er door 2 instructeurs les gegeven aan een groep beginners. Omdat het mijn eerste keer op een motor was mocht (nou ja, mocht... ![]() Hoe het lessen verder verliep vertel ik een andere keer (onder het kopje blunders =) ) Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring. |
|
![]() |
||
![]() |
wiar | 10-11-2003 | 20:14 uur | |
![]() |
![]() Hond CB 500 |
Hoi Suuz, Mijn ervaring is deze: Wij (mijn schoonheid en ik) hebben eerste bijna 10 uur op een parkeerterrein rondjes gereden. Oke iets genuanceerder, de BV's geoefend. En met het vooruitzicht dat we dit nog wel ff zouden blijven doen hebben we toen besloten om naar een andere rijschool te gaan. We vonden het eerlijk gezegd vrij saai worden en wilden de weg wel eens op. Ik begrijp de insteek van de instructeur wel. hij vind dat je eerste de motor voor meer dan 100% moet beheersen en dan pas de weg op. Maar ja dat was niet onze gedachte toen we gingen lessen. Bij onze huidige school hebben we nu 2 lessen (a 1,5 uur) gehad en zijn op beide lessen al de weg op geweest. We rijden eerst een dik kwartier, daarna de BV's oefenen en dan weer rijden. En dat bevalt ons toch een stuk beter. En morgen mogen we weer :-) Dus vanaf 11:45 tot 13:15 in het Land van Maas en Waal: OPGEPAST!!! ;-) Grtjs Arjan < Je bent niet verantwoordelijk voor het hoofd waarmee je geboren wordt. Maar wel voor het gezicht wat je ermee maakt. >
|
|
![]() |
||
![]() |
t_rex1970 | 12-11-2003 | 19:13 uur | |
![]() |
![]() Harley Davidson Roadster |
Ik ben begonnen achterop bij de instructeur, richting een groot parkeerplaats. Daar zijn we enkele lessen gebleven om de motor te leren kennen, en de BV's te oefenen. Na een les of 3 was dit wel bekeken (en saai) en zijn we gaan rijden. Eerst maar eens wennen aan de plaats op de weg, het kijken en vooruitkijken. Met wel iedere les het eerste halfuur oefen van de BV's. Na een les of tien was ook dat wel oké. De rest van de lessen tot het examen (stuk of 5) was het de zaak afronden. De puntjes op de i zetten en her en der wat bijschaven of polijsten. Gezien mijn slagen de eerste keer was het geheel suc6vol. Ik ben erg tevreden over mijn instructeur. Ik kende hem al van 11 jaar geleden. Toen heb ik bij hem mijn B gehaald. Hij heeft niet alleen de standaard dingen geleerd, maar ook extra zaken de aandacht gegeven. Zoals rijden in de regen, hoe herken je wat andere weggebruikers gaan doen obv hun kijkgedrag. En nog meer van dit soort zaken. Echt super. t_rex1970 has the need for speed.
|
|
![]() |
||
![]() |
Dennis67 | 13-11-2003 | 07:47 uur | |
![]() |
BMW R 1100 RT |
Ik heb ook net mijn rijbewijs gehaald en bij mij ging het weer heel anders. De eerste les: Korte vragen over mijn ervaring met motoren/bromfietsen met versnellingen. De laatste wel maar dan al 20 jaar geleden, maar dat maakte niets uit zei de instructeur. Na wat kleine testjes gedaan te hebben(in 1 remmen, optrekken, remmen, et cetera) mocht ik achter hem aan rijden de stad in. Ging lekker, stapvoets rijden direct geprobeerd ging ook redelijk. En als klap op de vuurpijl toen we terug gingen naar de rijschool een stukje over de autoweg(ca. 1 kilometer). Wow wat ging dat hard :-) Zo zie je maar, bij mij geen x lessen parkeerplaats(Gelukkig voor mij :-) ) Oja, ik kan iedereen mijn instructeur aanraden(mocht je in de omgeving van Delft je rijles willen volgen), ik zal geen naam noemen maar hij is de enige KNMV instructeur in Delft ;-) ) !! Ik heb mijn "ideale vul" !! Dit bericht is gewijzigd door Dennis67 op 13-11-2003 @ 7:50
|
|
![]() |
||
![]() |
AnneMarie | 13-11-2003 | 13:17 uur | |
![]() |
Triumph Speed Triple 955i |
Ik heb in Gouda gelest, 1 les op de openbare weg,rustige buurt, klein rondje en heen en terugreis achterop bij de instructeur. Les 2 mocht ik zalf al rijden. De hoofdreden dat ik meteen op de openbare weg mocht was mijn ervaring met zowel auto als vrachtwagen (en gelukkig geen brommer-ervaring.. ![]() niets is toeval.... AnneMarie
|
|
![]() |
||
![]() |
juultje | 13-11-2003 | 13:55 uur | |
![]() |
![]() heb nog geen motor (mijn vriend heeft een kawa zx6r ninja) |
bij de eerste les mocht ik eerst achterop bij de instructeur en daarna op een stil weggetje zelf op de motor om te oefenen met optrekken en remmen.daarna met de instructeur achterop zelf terug rijden naar de rijschool.de 2de les mocht ik ook zelf rijden,hier in de achterhoek heb je van die lekkere weggetjes waar je eigenlijk nooit iemand tegenkomt.de lessen daarna hebben we eigenlijk veel geoefend op de parkeerplaats maar ook wel veel op de weg gereden. juultjem3 motormutsje
|
|
![]() |
||
Advertentie
|
||
![]() |
Miss_jline | 02-06-2004 | 11:47 uur | |
![]() |
![]() Honda VFR 800 FI uit ' 99 |
Leuk onderwerp, maar al een hele tijd niets meer gepost. Ach, laat ik mijn ervaringen ook even delen. Ik had al flink wat b-ervaring(3 jaar lang, 10.000 km per maand op de baan voor m'n job), geen ervaring met brommers. Eerste les met fiets kennis gemaakt en stapvoets 1,5 rondje rond de rijschool gereden. Het zweet stond me op de rug en ondanks het weinige rijden wel een erg goed gevoel. De keer daarop bij de instrukteur achterop (met illegale snelheid tussen de vaste flitspalen door) naar het oefenterein. Daar opnieuw kennis gemaakt met de motor en de eerste BV's. De keer daarop idem dito met de mededeling dat als het goed zou gaan, ik de volgende keer zelf terug mocht rijden naar de rijschool. Dat was inderdaad het geval de keer daarop. De les daarop stapte de instructeur direct achterop om me een rondje te laten rijden van ong. een uur (ik had steeds 2 uur les achter elkaar) Na het eerste uur een 2e motor opgehaald en het 2e uur voor het eerst alleen gereden =) De lessen daarna combi's van BV's en rijden op de weg. De BV's wilden niet erg. Dat is ook de reden dat ik de eerste keer niet voldoende presteerde op het examen. Naderhand ging het beter, maar nog niet spoepel genoeg. Na een les van een andere instructeur i.v.m. ziekte, nieuwe tips en hints gekregen en uiteindelijk viel het kwartje. Tussendoor nog een keer die andere instrukteur gehad en gezamelijk hebben ze mij klaar gestoomd voor het 2e examen. 2e keer afrijden geslaagd! Al had het allemaal wel iets vlotter gemogen van de examinator. Nu aan het oriënteren met welke motor ik vriendjes ga worden en daarna maar eens gaan leren hoe het werkt nadat je het a-tje binnen hebt ![]() Greetz, Jacqueline Dit bericht is gewijzigd door Miss_jline op 02-06-2004 @ 11:56
|
|
![]() |
||
![]() |
Hondapon | 02-06-2004 | 22:19 uur | |
![]() |
Honda CB Sevenfifty |
Mijn eerste les duurde 2 uur, het eerste uur werd er van alles uitgelegd over de motor, (het BRAVOK-verhaal) en daarna ging het bij de insructeur achterop naar een parkeerterrein, waar ik het "in het wild" mocht proberen. Superspannend, alleen dat schakelen al! Maar, die eerste les heb ik wel al in z'n 3 gereden 8) Daarna nog een paar lessen op hetzelfde parkeerterrein, tot ik voldoende met de motor vertrouwd was om de weg op te mogen. Elke les een stukje rijden, dan op een parkeerterrein de BV's oefenen, en dan met een ommetje weer naar de rijschool. Naarmate het allemaal beter ging, kwam eerst de 80 km weg onder de wielen en nog later de snelweg. (wat is 80 km hard, de eerste keer!) Om een lang verhaal kort te maken: op mijn eigen verzoek veel aan de BV's gedaan, omdat die echt erg rottig bleven gaan, zelfs tot aan het examen, maar uiteindelijk ben ik toch de eerste keer geslaagd, nog net voor 1 april van dit jaar. Nu staat er een Honda CB 750 in de garage(lesmotors waren in het begin de Kawasaki ER5 en daarna de Honda CB 500) Het weerbericht: vannacht eerst nog donker, morgen weer meer licht. (lw)
|
|
![]() |
||
![]() |
Math | 03-06-2004 | 10:51 uur | |
![]() |
Honda CBR 600f |
Uhm nog niet zo heel erg lang geleden eigenlijk die les, maar ik kan me er maar zo weinig van herinneren. Komt door de adrenaline van die eerste les denk ik. Eerste les was een proefles om te kijken of ik het wel echt leuk/gaaf vond (antwoord moge duidelijk zijn) Eerst natuurlijk de vragen naar een eventueel brommer verleden. Maar dat heb ik niet. Woonde maar 10 minuutjes van school vandaan. ![]() Daarna naar een verlaten landweggetje ergens in de polder gereden, ik achterop. Daar een instructie gehad over hoe een motor werkt. Schakelen, remmen dat soort ongein. Na in stil stand naar de zes en weer terug te hebben geschakeld. Vond de instructeur het tijd dat ik zelf maar een stukje ging rijden. Dus hij liep naast me en ik moest stapvoets proberen te rijden. Na 100 meter zei de instructeur dat ie het wel mooi vond en wel achterop ging zitten. Met de mededeling dat langzaam rijden moeilijker is dan snel rijden reed ik dus op dat landweggetje op en neer met een gangetje van 50. Tot hij riep, dat er op het weggetje 80 gereden mocht worden en dat hij dan ook wel verwacht dat je dan 80 rijdt. Dus hup in z'n 3 en met 80 crossen. De lessen daarop zelf op de motor naar de parkeerplaats rijden en daar BV's oefenen tot je een ons weegt. Het heeft wel effect gehad, want ik heb me Voertuigbeheersing in 1 keer gehaald. Tot op de dag van vandaag nog niet gevallen tijdens het lessen. (FF afkloppen) En ik hoop dat dat zo blijft. ![]() Dit bericht is gewijzigd door Math op 03-06-2004 @ 11:06
|
|
![]() |
||
Reageer