risk | 10-03-2004 | 09:27 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Foto4
DL650 A
Er is weer eens iemand de pineut van de persoonlijke wensen van een examinator.
Het is natuurlijk ellendig dat je afhankelijk bent van de luim van iemand, die moet beoordelen of jij wel of niet geschikt bent om aan het verkeer deel te nemen. Iedereen is het er over eens dat dit systeem verre van ideaal is!!

Maar heeft er niet iemand een briljant idee van hoe dit beter zou kunnen???? Ik ben benieuwd.

Motorweer??
Er is geen ander weer!!
Remko

  Rommie67 | 10-03-2004 | 09:29 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Honda XL1000V Varadero
Het examen blijft natuurlijk een moment-opname.Je bent overgeleverd aan de examinator, de medeweggebruikers en de techniek.Het is eigenlijk een wonder dat er uberhaupt nog iemand slaagt...toch?

Beter 1 motor in de hand dan 10 in de lucht.
Grtn
Rommie

Dit bericht is gewijzigd door Rommie67 op 10-03-2004 @ 9:36

  Smurfke | 10-03-2004 | 09:39 uur | Reageer op dit bericht

Van de week hoorde ik op de radio dat het slagings percentage omhoog was gegaan ten opzichte van vorige jaren.
Waar ze die onzin vandaan halen wil ik weleens wetensadsadsad

Groetjes van de lolsmurf

  Jerna | 10-03-2004 | 11:29 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW Rockster
In 1997 heb ik samen met mijn broer motorrijles genomen en we hebben steeds gezamelijk gelest.
Wij hadden les van een niet zo snel tevreden (waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben) instructeur en natuurlijk hadden wij de mazzel dat we in het toch wat rustige en overzichtelijke noorden les hadden en examen moesten doen.

Of het toeval is weet ik niet, maar mijn broer en ik moesten meteen achter elkaar examen doen bij dezelfde examinator. Ik heb een volledig foutloze rit gereden (met alleen 1x een iets blokkerend achterwiel bij de remproef, maar het was voor mij da ook de eerst keer in de regen) en de examinator had dan ook helemaal geen opmerkingen. Hij keek alleen wel erg nors toen ie me vertelde dat ik geslaagd was.

Mijn broer moest dus na mij afrijden en reed (volgens onze instructeur die uiteraard naast de examinator in de auto zat) ook foutloos. Commentaar van de examinator na afloop: je bent gezakt omdat je te dicht achter een vrachtwagen reed. Onze instructeur helemaal over de rooie. Als dat het enige was dan zijn de meesten toch echt wel geslaagd was zijn ervaring, maar dan met een opgeheven vingertje van de examinator dat je niet zo dicht (waar onze instructeur trouwens anders over dacht) achter een vrachtwagen moet gaan rijden.

De rit terug naar de rijschool was heel bijzonder. Onze instructeur stapt, nog steeds ziedend, op zijn BMW K75LT en scheurt met hoogst illegale snelheden voor ons uit.

Terug bij de rijschool is ie inmiddels (motorrijden doet wonderen hahaha) wat afgekoeld en praten we nog even na. Hadden we misschien beter niet direct na elkaar moeten afrijden? Tja.

Maanden later (de wachttijden waren in 1997 ook al erg lang) is mijn broer trouwens alsnog geslaagd.

Dit hele verhaal heeft mijn beeldvormig over examinatoren geen goed gedaan en dan zeg ik het heel netjes.

De afgelopen jaren rij ik wat meer in het wilde westen en de kans op fouten tijdens een examen lijkt me daar in die chaos (jaja, friesland hier he) wel een heel stuk groter.

TFB Arjen

--
Ware luiheid is extra vroeg opstaan om langer te kunnen luieren.

  Pilot | 10-03-2004 | 12:12 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Over idiote redenen voor zakken gesproken:

Ik ben (jaaaaaren geleden) de eerste keer voor mijn B-tje gezakt omdat ik aan het eind van het examen, als enige geparkeerd op een parkeerplaats voor 150 auto's, niet in mijn zijspiegeltje keek voor ik de deur opendeed.





When everything seems to be coming your way....
You may be in the wrong lane!

Pilot

  Krimson | 10-03-2004 | 13:20 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Mrs. Wooten; Guzzi V75
Leuke verhalen om te lezen als je maandag examen doet :wink:

Groetjes, Krimson 616

Advertentie

  Hondapon | 10-03-2004 | 13:25 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Honda CB Sevenfifty
Ik word er helemaal vrolijk van als ik het allemaal lees. cry Wat een onbenulligheden waar ze je op laten zakken.
De de moed is mij toch al in de schoenen gezonken, want afgelopen maandag kreeg ik geen bochtje meer gedraaid, en bij het achtje reed ik al rechtdoor na een halve draai. Ik reed dan ook niet op de motor waar ik examen op ga doen, maar ja, als je het kunt, moet het overal op lukken, zei de instructeur. Ik blij (njet)
Morgen nog twee uur les, waarbij ik nadrukkelijk heb gevraagd om de CB 500, en vrijdag om 10 uur afrijden. Uiteraard ga ik ervoor, maar mijn verwachting dat ik slaag is wel gedaald. Ach, we zien het ook wel. Jullie horen van me.

  Pilot | 10-03-2004 | 14:07 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Als die gehandicapten die jij begeleid geestelijk gehandicapt zijn zou zo'n examinator toch geen probleem mogen wezen?

Tuuuurlijk slaag je!




When everything seems to be coming your way....
You may be in the wrong lane!

Pilot

  Mazzia | 10-03-2004 | 14:11 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW R850R
Misschien is mijn mening enigzins gekleurd omdat ik bij het CCV werk en dat is een divisie van het CBR. Ik werk daar op de planning en heb dagelijks te maken met examens op logistiek gebied. Praktijkexamens zijn altijd een momentopname. Er zijn heel veel factoren waar je als examenkandidaat aan overgeleverd bent. Denk ook aan die fietser die je toevallig niet hebt gezien en overhoop rijd, tja daar zak je op maar had die fietser er niet gereden dan was er niks aan de hand. Voor een examinator is het dus ook retemoeilijk om in zon beperkte tijd te kunnen beoordelen of iemand geschikt is om aan het verkeer deel te nemen. Jij en je examinator weten wel beter jullie zijn al ff daarmee bezig maar een examinator ziet jou voor het eerst en weet van niks.
Wat mij opvalt is dat iedereen wel een mening heeft over wat er allemaal verkeerd aan dit systeem is maar niemand met een goeie oplossing komt om het systeem eventueel te verbeteren. Een oplossing zou zijn om de kandidaat voor meer objectiviteit door 2 mensen te laten beoordelen en dat zou dan de kosten van het examen verdubbelen. Ook geen goeie optie dus. Nu komt er in april een nieuw systeem en daar heeft iedereen ook weer de mond over vol. Terwijl het weer een groot voordeel is dat als je op 1 onderdeel zakt je dan niet steeds weer alles overnieuw hoeft te doen (en te betalen)
Ik ken niet alle examinatoren, zelfs niet degene waar ik in mijn werk mee te maken heb. Wij vertrouwen erop dat ze hun werk naar eer en geweten doen en de enigen die dat in principe kunnen beoordelen zijn de instrukteurs en kandidaten. Maar zolang er alleen op verjaardagen en op Bikenet e.d. over geklaagd wordt dan kan een instantie als CBR er niks aan doen. Leg je je klacht bij de juiste instantie neer dan wordt die klacht behandeld en bij voldoende klachten over een examinator dan wordt zo iemand heus er tussen uitgepikt hoor.


Liking what you do is happiness doing what you like is freedom.....
Kus, Mazzia

  annemien | 10-03-2004 | 14:15 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Suzuki Bandietje
Ik heb het examenrijden een jaartje of 8 aan de andere kant meegemaakt, als rij-instructrice. Tuurlijk zitten er vervelende kanten aan sommige examinatoren en als we merkten dat het echt over de schreef ging werd dat ook wel gemeld en iets aan gedaan vanuit het CBR. Helaas hebben die CBR-gasten waar ik daar mee te maken had (van het regio kantoor Oost dan) een behoorlijk eigen (opgelegde) mening en dan was het praten vaak nutteloos, ook de communicatie tussen verschillende instructeurs liep niet even soepel, dus voor je erachter kwam dat er meerdere problemen met dezelfde examinator/trice had, was je zo een tijd verder.

Degene die echt goed rijden, onverwachte fietsers zien aankomen ed, slagen wel, de echt slechte zakken wel, helaas is het overgrote gedeelte middenmoot en met de extra spanning gaat het dan wel eens fout.

Ook is het zeker niet zo dat in een rustige examenplaats de resultaten hoger zouden zijn, integendeel zelfs (althans 4 jaar geleden), Een rustig examendorp ben je zo uit en dan kun je kiezen welke kant je op gaat, die heerlijke binnenwegen, de snelweg (ook hier rijdt er verkeer op) of alle scholen langs met loslopend grut incl. overspannen moeders. De resultaten in de deze regio liepen af met als Arnhem het hoogste percentage geslaagden, Doetinchem ertussen in en Lichtenvoorde (en da's echt een dorp) als laagste.

Een enkele keer heb ik een examen gehad bij het BNOR, prompt slaagt iedereen daar gelijk. Ik denk dat het vooral komt doordat die examinatoren meer tijd hebben om de kandidaten op hun gemak te stellen, zij rustiger zijn en prompt rijden zoals ze ook tijdens het lessen deden. Maar ook dit is iets duurder en je moet eerst 4 keer zakken voor je daarvoor in aanmerking komt (of is dit inmiddels veranderd?)

Mijn bescheiden verhaaltje dusz...

Everybody needs to believe in something.
I believe I'll have another beer. :wink:

Mzzl Soes

Dit bericht is gewijzigd door annemien op 10-03-2004 @ 14:28

  Pilot | 10-03-2004 | 14:35 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Mazzia,

Ikzelf, en ik denk de meesten met mij, realiseer me wel degelijk dat ieder examen uit de aard der zaak een subjectieve zaak is.
Zelfs bij een exacte wetenschap is het nog aan de discretie van de examinator wat hij/zij vraagt en op welk niveau hij/zij vindt dat je kennis zou moeten liggen.
Bij zoiets als motor (of auto) rijden komen zoveel variabelen kijken (voertuigbeheersing, verkeersinzicht etc.) dat een objectief oordeel al helemaal een illusie is.

Tenzij je iedereen examen zou laten doen in een simulator (zodat iedereen gelijke situaties voorgeschoteld krijgt en je de reakties met een computer kunt registreren) zul je zelfs de schijn van objectiviteit nooit kunnen benaderen.

Het is niet meer dan menselijk dat een examinator ook niet de ene dag even welwillend is als de andere en dat dit doorwerkt in zijn beoordeling.
Zo zitten mensen nou eenmaal in elkaar.
Ik moet in mijn werk regelmatig werk en resultaten van anderen beoordelen en ik realiseer me dat ook ik de ene dag meer door de vingers zie dan de andere.

Het is echter ook niet meer dan menselijk als de "slachtoffers" van deze subjectiviteit stoom afblazen in de vorm van gekanker.
En ja, het blijft een momentopname en er komt een dosis geluk bij kijken.
Toen ik mijn A reed had ik het gevoel dat ik reed als een zak aardappelen, ik zat totaal niet "in mijn rit", maar kreeg terug in het lokaal wel te horen dat er geen enkele opmerking was en dat ik geslaagd was!?







When everything seems to be coming your way....
You may be in the wrong lane!

Pilot



Dit bericht is gewijzigd door Pilot op 10-03-2004 @ 14:38

Advertentie

  annemien | 10-03-2004 | 14:47 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Suzuki Bandietje
 Quote:
 Toen ik mijn A reed had ik het gevoel dat ik reed als een zak aardappelen, ik zat totaal niet "in mijn rit", maar kreeg terug in het lokaal wel te horen dat er geen enkele opmerking was en dat ik geslaagd was!?
Maar deze reactie hoor je dan niet zo vaak, terwijl dit echt wel meer gebeurd. Het is (bijna) altijd de examinator die het gevreten heeft en ligt nooit aan de kandidaat. Het is ook wel een momentopname, maar dat moet wel goed zijn. Het is geen spelletje dat auto/motorrijden en nog zie ik genoeg idioten rondrijden. Theorie is te leren maar praktijk moet je het gewoon kunnen onder elke omstandigheid. En nee, ik werk niet bij het CBR, want mijn ervaring/opleiding sluit niet aan bij wat ze van een examinator verwachten... (ze missen er trouwens wel wat aan :wink:)

Everybody needs to believe in something.
I believe I'll have another beer. :wink:

Mzzl Soes

  Jerna | 10-03-2004 | 14:57 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW Rockster
Oeps.

Even een kleine nuancering mijnerzijds. De ervaring die ik hierboven beschrijf betreft een momentopname. Misschien had die examinator wel gewoon helemaal gelijk. De door mij beschreven reactie op het gebeurde is natuurlijk behoorlijk subjectief en ongetwijfeld beïnvloed door de vooroordelen die er heersen over de examens/examinatoren.

Het was in ieder geval niet MIJN bedoeling om de examinatoren aan te vallen. De huidige werkwijze is er nu eenmaal en (net als bij veel examens op school) wordt er van de examinator verwacht dat hij of zij zo objectief mogelijk beoordeeld of de geëxamineerde voldoende rijvaardig is.

Ik kan mij wel vinden in de opmerkingen van Mazzia. Commentaar hebben is altijd makkelijk, maar dat commentaar is pas opbouwend als je ook met alternatieven komt die een verbetering opleveren. Ik vind eigenlijk dat de huidige exameneisen (zonder over details te zeuren) enorm bijdragen aan de veiligheid en rijvaardigheid van degenen die tegenwoordig hun A-tje halen. Je merkt dat meestal wel als je in groepsverband rijdt en je de verrichtingen van de motorrijders observeerd die hun A-tje hebben gehaald in tijden met minder zware exameneisen.

Degenen die tegenwoordig examen doen moeten zich juist niet laten afschrikken door wilde verhalen over willekeur bij examinatoren. De opleiding die je krijgt is tegenwoordig zodanig dat je gewoon goed leert motorrijden en dat examen is alleen maar een beoordeling op een bepaald (heel kort) moment in de tijd. En er zijn zoveel factoren die invloed kunnen hebben. Een stommiteit van een andere verkeersdeelnemer. FF een kort momentje van onoplettenheid van jezelf (het is tenslotte een erg spannend gebeuren). Het weer. Is het je dag (je hebt soms van die dagen). Heeft de examinator wel goed geslapen? Tref je toevallig een examinator die net ff op andere dingen de prioriteit legt dan je eigen instructeur.

Ikzelf heb de laatste les voor mijn examen ongelofelijk verkloot. Niet te zuinig. En toch ging het examen juist heel erg goed. DAT ZEGT DUS NIKS. Als je instructeur op een bepaald moment zegt dat je er klaar voor bent dan ben je dat hoogstwaarschijnlijk ook echt wel. Knoop dat ff goed in je oren!

Moet je nog examen doen? Trek je dan niet teveel aan van dit soort discussies. Je wordt er hoogstwaarschijnlijk en onterecht alleen maar zenuwachtiger van.

TFB Arjen

--
Ware luiheid is extra vroeg opstaan om langer te kunnen luieren.

  Viking64 | 10-03-2004 | 18:35 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
R1150R R100RS VW-T4 matzwarte opoefiets
 Quote:
 Een enkele keer heb ik een examen gehad bij het BNOR,
 Quote:
 Maar ook dit is iets duurder en je moet eerst 4 keer zakken voor je daarvoor in aanmerking komt (of is dit inmiddels veranderd?)
Klopt, is nog steeds pas na 4x zakken. Helaas heb ik weinig ervaring met afrijden, BE heb ik al 22 jaar en m'n A heb ik na 8 lessen in 1x gehaald. Ik kreeg toen wel de opmerking mee om in de toekomst wat 'vlotter' te rijden. Ik geloof dat ik die opmerking goed opgevolgd heb =)=)=)
VIKINGS have more fun!

  Mazzia | 10-03-2004 | 18:38 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW R850R
Vandaar die duitse bratwurst....


*Ghehehehe wegwezen hier!!!!*

Liking what you do is happiness doing what you like is freedom.....
Kus, Mazzia

  Krimson | 10-03-2004 | 22:40 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Mrs. Wooten; Guzzi V75
Weten jullie wat....
Ik heb besloten om maandag maar gewoon te slagen
=)=)=)

Groetjes, Krimson 616


  Smurfke | 10-03-2004 | 22:44 uur | Reageer op dit bericht

Euhhhhhhhhhhhhhhh,weet je dat wel zeker =)=)=)





Tuurlijk ga je slagen,omdat je gewoon wilt rijden en met de BN ritten meegaan om te zien wat voor malloten er achter die namen zitten:P:P:P:P:P:P

Groetjes van de lolsmurf

  Mazzia | 10-03-2004 | 22:55 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW R850R
Jajaja Krimson, gewoon die examinator een poepie laten ruiken!!!! :P:P

En pas op hè met het geleerde in praktijk te brengen!!! (zie bijlage:wink:)

Liking what you do is happiness doing what you like is freedom.....
Kus, Mazzia

  Jerna | 11-03-2004 | 07:27 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
BMW Rockster
 Quote:
 gewoon die examinator een poepie laten ruiken
Pffffffrrrt! smile Gelukkig is er op tijd ingegrepen want het ging hier bijna echt over een serieus onderwerp. =) =)TFB Arjen

--
Ware luiheid is extra vroeg opstaan om langer te kunnen luieren.

  Krimson | 11-03-2004 | 19:56 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Mrs. Wooten; Guzzi V75
 Quote:
 En pas op hè met het geleerde in praktijk te brengen!!! (zie bijlage)

HAHAHAHAHA!! =)=)=)=)=)

Groetjes, Krimson 616

  Pilot | 11-03-2004 | 20:41 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
 Quote:
 ..... het ging hier bijna echt over een serieus onderwerp
Met dit zooitje ongeregeld?
Dat dacht je toch niet echt he?





When everything seems to be coming your way....
You may be in the wrong lane!

Pilot



Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.