![]() |
Smurfke | 17-03-2004 | 12:48 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
||||||||
|
Op 1 april gaat het nieuwe, veel zwaardere rijexamen voor motoren in. Enkele duizenden motorrijders heben in de afgelopen maanden nog even snel het rijbewijs oude stijl gehaald. De run op het oude examen wordt door een woordvoerder van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) bevestigd. In de maanden januari en februari hebben liefst 4.770 kandidaten een examen afgelegd, terwijl dat er in dezelfde periode vorig jaar 2.135 waren. We spreken dan ook van een opmerkelijke stijging en verwachten dat na 1 april de interesse wel even behoorlijk zal inzakken, aldus een woordvoerder van het CBR. Examen in twee delen Het examen is voortaan in tweeën gesplitst: het examen Voertuigbeheersing en het examen Verkeersdeelneming. Pas na het goed afleggen van het onderdeel Voertuigbeheersing, mag het tweede examen worden afgenomen. Tijdens het examen Voertuigbeheersing kan de examinator kiezen uit twaalf oefeningen, waarvan de kandidaat er zeven moet uitvoeren. Bijzondere verrichtingen Deze oefeningen zijn voorbeelden van situaties uit het dagelijkse verkeer en vragen wel een betere voorbereiding van de kandidaat. De volgende verrichtingen zijn zonder meer verplicht: het lopen met de motor en gebruik van de standaard, achteruitlopend parkeren, een langzame slalom, een uitwijkmanoeuvre met een snelheid van 50 km/u, een snelle slalom en een noodstop bij 50 km/u. Hierbij mag de kandidaat niet de controle over de motor verliezen en om te slagen moet hij in totaal vijf verschillende bijzondere verrichtingen succesvol afronden. Wie geslaagd is voor het examen Voertuigbeheersing, mag in één jaar tijd ongelimiteerd opgaan voor het examen Verkeersdeelneming. Dit examen is inhoudelijk niet veranderd. Uiteraard moet de kandidaat eerst het theoriecertificaat A hebben gehaald. Bron; [url=http://www.anwb.nl[/url] Groetjes van de lolsmurf |
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
Pilot | 17-03-2004 | 13:02 uur | |
![]() |
||||||||
|
Het is natuurlijk mosterd na de maaltijd maar toch moet het me ff van het hart: Ik snap best dat motorrijders een kwetsbaardere groep weggebruikers zijn maar begint de zaak zolangzamerhand niet een beetje scheef te groeien. Nu weer een drie-delig examen voor motorrijders! Als je dat dan haalt krijg je een rijbewijs dat je nog voor drie jaar limiteerd tot motoren met gering vermogen (tenzij je natuurlijk al van rijpere leeftijd bent). Voor zover als ik weet is er niets wat een gup van net 18 belet om na zijn, veel minder gecompliceerde, B-examen in een Ferrari of iets dergelijks te kruipen en zijn gang te gaan. (OK, de centen misschien maar laten we er even van uitgaan dat-ie in pa z'n Ferrari stapt). OK, in zo'n auto is-ie een stuk minder kwetsbaar, de kans echter dat-ie een ander het ziekenhuis of de kist in rijdt is echter een stuk groter! Zit hier nou iets scheef of lijkt het alleen maar zo? When everything seems to be coming your way.... You may be in the wrong lane! Pilot
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
Smurfke | 17-03-2004 | 14:06 uur | |
![]() |
||||||||
|
Pilot,ben het helemaal met je eens=)=) Groetjes van de lolsmurf
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
Jerna | 17-03-2004 | 19:36 uur | |
![]() |
||||||||
BMW Rockster |
Verkeersministers en ambtenaren op dat departement hebben traditioneel een sch*rfthekel aan motorrijders. Die dragen namelijk onvoldoende bij aan de verkeersproblemen en dus ondermijnen ze het uitmelken van de automobilist. Verkeersproblemen dragen steeds meer bij aan de schatkist. DAN GA JE TOCH ZEKER DIE PROBLEMEN NIET ECHT OPLOSSEN? KOM NOU! Bij de discussie en beslissingen over hoe we als nederland omgaan met het fenomeen brommer/scooter rijden valt iedereen over iedereen heen en verandert er nauwelijks iets. Hebben we het echter over motorrijden hoor je (behalve de motorrijders zelf dan) vrijwel niemand hierover en worden aanpassingen in wet/regelgeving bijna geruisloos doorgevoerd. Ze hebben gewoon een hekel aan ons. Zo, dat lucht op! :P TFB Arjen -- Ware luiheid is extra vroeg opstaan om langer te kunnen luieren.
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
haas | 18-03-2004 | 08:52 uur | |
![]() |
||||||||
![]() GSX 750 F |
Ik ben het helemaal met jullie eens dat het inderdaad wat ongelijk verdeeld lijkt. Maar ik denk er het volgende over: Bij een auto is het nu eenmaal wat gemakkelijker om 'rechtop' te blijven; je zit namelijk redelijk beschermd in iets dat met vier wielen op de grond staat. De manier waarop je vervolgens je gas hanteert is denk ik niet met een zwaarder examen te ondervangen, evenals dat ook niet lukt bij het zwaardere motorexamen! Maar dat is het doel ook niet! Wat je bij het zwaardere motorexamen wel leert is het beter beheersen van je voertuig. Zodat je, op momenten dat je in gevaar wordt gebracht door het stomme rijgedrag van anderen, jezelf beter kunt redden. Het is toch alleen maar positief dat er nu al bij het eerste begin meer aandacht wordt besteedt aan het veiliger maken van motorrijden? En tja, dat dat misschien wat meer moeite of geld) kost....Dat heb je toch wel voor jezelf over!? Vroeger koos je toch ook de beste opleiding wat school betreft? En als je naar de prijzen van de VRO-cursussen kijkt wordt je ook niet vrolijk.... Mijns inziens zit er dan ook best wel wat positiefs aan het geheel, en ik zou zelf zeker niet eerder mijn rijbewijs hebben gehaald om het zwaardere examen maar te ontlopen. Groetjes, Barbara -Leven is meervoud van lef(Loesje)-
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
Jerna | 18-03-2004 | 10:30 uur | |
![]() |
||||||||
BMW Rockster |
Barbara,
TFB Arjen -- Ware luiheid is extra vroeg opstaan om langer te kunnen luieren.
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
|
||||||||||
![]() |
haas | 18-03-2004 | 10:57 uur | |
![]() |
||||||||
![]() GSX 750 F |
![]() En we weten allemaal dat 'theorie' ook weinig zoden aan de dijk zet. Wat dan weer wel zou kunnen is een 'klein' autorijbewijs? Want dat onderscheid vind ik wel heel erg krom(zie reactie Pilot)! Groetjes, Barbara -Leven is meervoud van lef(Loesje)-
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
Smurfke | 18-03-2004 | 11:10 uur | |
![]() |
||||||||
|
Groetjes van de lolsmurf
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
Pilot | 18-03-2004 | 11:54 uur | |
![]() |
||||||||
|
Ja, Op zich is daar best een set-up voor te bedenken (bijvoorbeeld zoals wijze smurf nu voorstelt). Probleem is natuurlijk om de politiek daarachter te krijgen. La Peijs is ernstig anti alles waar ze niet zelf mee komt! When everything seems to be coming your way.... You may be in the wrong lane! Pilot Dit bericht is gewijzigd door Pilot op 18-03-2004 @ 11:57
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
Francois01 | 06-05-2004 | 12:32 uur | |
![]() |
||||||||
![]() BMW 1200GT |
dit is je reinste onzin : je verhindert nauwelijks minder doden door de nieuwe examen ! En ik dacht dat dat het doel was... let op, de rijbewijs is enkele jareb terug al verzwaard (groot en klein rijbewijs) en wat zie je: geen afname van motor ongelukken maar toenaam ! geen betere bewijzen dacht ik !! Volgens mij draait het om maar en ding: MONEY ! de nieuwe rijbewijs gaat van 185 euri naar 285 !! een toename van 65% ! hoezo inflatie ?? Verder beheersing vd motor: laat me niet lachen: als jij je rijbewijs net heb, beheers je helemaal niets, en bovendien als jij je nieuwe motor heb, gaan we dan de bijzondere verichting opnieuw doen ??? niemand (of bijna) doet dat !! ![]() Nee, nee gewoongeld klopperij... als altijd.. :* de groeten van Terneuzen Francois Brrrmmmmmmmm........
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
Jerna | 06-05-2004 | 13:29 uur | |
![]() |
||||||||
BMW Rockster |
En Francois? Lucht dat op? Heerlijk is dat he, even lekker ongenuanceerd uitrazen. De groeten van de enige echte TFB ![]()
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
|
||||||||||
![]() |
Ozze Jan | 06-05-2004 | 20:16 uur | |
![]() |
||||||||
BMW Rukker, Honda Sieske |
![]()
![]() ![]() ![]()
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
Francois01 | 10-05-2004 | 13:34 uur | |
![]() |
||||||||
![]() BMW 1200GT |
ja ja natuurlijk helpt het de motorlessen, en je kan natuurlijk wel een beetje rijden, maar de beheersing van je (nieuwe en obekende )motor, want tnesloote koop je meetal een andere motor dan op wat je gelesd hebt,hou maar... Maar wat ik op doel is dat door de uitbreiding van de bijz verrichtingen, je nog steeds een beginneling bent en beeherst dus toch bitter weinig.. jij geeft hetzelf toe (helling rijden..). en maak je niet druk om mij hoor, ik heb reeds al snufjes gehad in italie , sicilie corsica frankrijk etc... in feit is de reele vraag : wat is het doel van de verzwarring ? wat wilt men mee bereiken of verhinderen ? en mijn antwoord blijft : MONEY !! Brrrmmmmmmmm........
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
Smurfke | 10-05-2004 | 14:09 uur | |
![]() |
||||||||
|
2 Daardoor minder motorrijders komen, 3 Dus ook minder dodelijke ongevallen, 4 Meer files =)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=). Wat er ook gebeurd,altijd blijven lachen.
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
![]() |
Math | 18-05-2004 | 19:43 uur | |
![]() |
||||||||
Honda CBR 600f |
Hmmmzzz ik ben dus één van de "slachtoffers" van de nieuwe vorm van examinering. Het is qua examens alles bijelkaar naar mijn weten slechts 30 euri duurder. Voor mij is dat nog te overbruggen. Het feit dat BV's gescheiden is van verkeersdeelname is prettig om dat je je dan in eerste instantie toelegt op het besturen van een voertuig. Wat erg handig is om te kunnen voordat je je ook maar in het verkeer waagt. Daarnaast hoef jij tijdens de examens ook maar te richten op 1 ding. ![]()
|
|||||||||
![]() |
||||||||||
Reageer