![]() |
Smurfke | 31-05-2005 | 13:08 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
||||
|
Mijn vraag is simpel: Stel dat je een motorrijschool wilt beginnen en je vraagt je af wat de beste mannier is om les te geven; A.Je laat de leerling 1 á 2 lessen nemen in de week. B.B.Je laat de leerling vaker lessen als hij/zij het kan betalen. C.Je laat de leerling de versnelde rijcursus nemen (op aanvraag van leerling). D.Je gaat maar met 1 leerling op pad,jij ook met de motor. E.Je gaat maar met 1 leerling op pad,jij met de auto. F.Je gaat met 2 leerlingen op pad,jij ook met de motor. G.Je gaat met 2 leerlingen op pad,jij met de auto. Wat er ook gebeurd,altijd blijven lachen. |
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Jerna | 31-05-2005 | 13:17 uur | |
![]() |
||||
BMW Rockster |
Weer of geen weer, E en G vallen absoluut af. En de rest lijkt mij een mooi menu waar de leerling uit kan kiezen. Maarreh, mag ik vragen hoe je zo op deze vraag terecht komt. Ik ben helemaal niet nieuwsgierig namelijk. ![]() -- Groetjes van de enige echte TFB.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
VFRoom | 31-05-2005 | 13:19 uur | |
![]() |
||||
|
Ik kan alleen maar mijn eigen ervaringen opschrijven. En dat was 1 lesuur in de week en af en toe een dubbele ertussen....en dan zoveel als de leerling nodig heeft...bij mij iets van 3 maanden. 3 leerlingen en één instructeur er achter(op de motor)
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Endex | 31-05-2005 | 13:56 uur | |
![]() |
||||
- |
Ik heb een "spoedcursus" via de ANWB gedaan. AVB : 4 dagdelen (4uur) met 4 of 5 mede- cursisten op een parkeerterrein met 2 instructeurs. AVD : 4 dagdelen (4uur) met 1 mede-cursist en de instructeur op de motor. Alles in 1 keer gehaald. Ik was al bekend met dit cursus systeem omdat ik zo'n 15jr geleden opdezelfde manier mijn B heb gedaan. Gr.Ghzl. Zonder strijd geen overwinning
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Smurfke | 31-05-2005 | 14:21 uur | |
![]() |
||||
|
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Rommie67 | 31-05-2005 | 15:09 uur | |
![]() |
||||
Honda XL1000V Varadero |
Ik denk dat het afhankelijk is of de leerling al een rijbewijs heeft of dat het een beginneling is.Als je al een autorijbewijs hebt en veel rijdt hoef je alleen maar leren om de motor te beheersen.Dan hoef je dus niet te leren om verkeers situaties in te schatten en te reageren. Elk nadeel heeft zijn voordeel!(J. Cruijff) Grtn Rommie
|
|||||
![]() |
||||||
Advertentie
|
||||||
![]() |
Jerna | 31-05-2005 | 15:19 uur | |
![]() |
||||
BMW Rockster |
Ah juistum. Maar een spoedcursus is niet echt een spoedcursus in die zin dat je per definitie minder lesuren nodig hebt, maar in een kortere periode. Zelf heb ik een "spoed"cursus gedaan waarbij ik in drie weken tijd iedere dinsdag- en donderdagmiddag 4 uur aaneengesloten les had. Samen met twee uurtjes proefrijden vooraf (zogenaamde intest om in te schatten hoeveel lessen ik waarschijnlijk nodig zou hebben) en een uurtje vlak voor het examen kom ik in totaal op 27 lesuren (van 60 minuten). En dat is volgens mij ongeveer evenveel als heel veel anderen ook nodig hebben met 1 of 2 uurtjes les per week. Grote verschil is dat ik in drie weken het rijden onder de knie had en gelukkig vrij vlot daarna examen kon doen. Belangrijkste voordeel: Een sessie van 4 uur aaneengesloten les heeft als groot voordeel dat je niet zoals bij losse lesuren steeds aan het begin van een les steeds tijd kwijt bent met wennen (en de tijd die je kwijt bent met aankleden e.d.). Ik hoor vaak dat men denkt dat je na 2 of 3 uurtjes "er wel doorheen zit" en dat je dan niks meer leert, maar dat is niet mijn ervaring. Juist na een paar uurtjes rijden en BV-tjes gaat vooral het laatste uurtje fantastisch en aan het einde van de 4 uur hou je echt met tegenzin op. Belangrijkste nadeel: De eerste twee sessies van 4 uur zijn leuk, maar ontzettend vermoeiend. Ik had ook nog eens de mazzel dat het tussen de 20 en 25 graden was en dan zweet je met al die inspanning (in het begin moet je echt bij iedere handeling nadenken) als een otter! Ik was de eerste twee keer kei-kapot toen ik weer thuis was. Maar wel met een dikke smile op mijn gezit. Verder: Ik had een rij-instructeur die op de motor lesgaf en die vond dat ik niet alleen maar moest leren wat voor het examen nodig was, maar ook veel meer (uit verhalen van anderen merk ik dat ik best veel VRO zaken tijdens mij lessen heb meegekregen). Hij legde de lat vrij hoog zeg maar en daar heb ik nu nog steeds profijt van. O ja, ik heb alleen met vreselijk mooi weer les gehad en tijdens het examen regende het deels. Ik ben in 1 x geslaagd. We hebben het over juni 1997. -- Groetjes van de enige echte TFB.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
B.Veenhuis | 01-06-2005 | 10:31 uur | |
![]() |
||||
![]() nog geen op zoek naar R6 / ZX6R |
Heb mijn papier net binnen, en denk dat dit met het nieuwe systeem niet echt met spoed kan. Je gaat beginnen met het meester maken van 15 kunstjes. Heb je deze redelijk onder de knie, mijn geval 3 lessen, aanvragen! Dit duurt 8wkn dus tijd om de je kunsten te verfijnen, weer 8 lessen. Wel fijn als je instructeur 1.50 hoog is en stappen doet van 60cm, maar de vuistregel aanhoudt dat een pas een meter is. Met het examen was alles een eitje. Even je examen halen en op de weg terug je volgende examen aanvragen, of net erna kan ook. Weer 8 lessen/weken wachten. De meeste zullen al in het bezit zijn het B-rijbewijs en de motor ken je ook al, dus niet echt veel nieuws. En weer je examen halen, of in mijn geval niet. Het is dus eigenlijk niet mogelijk om het sneller dan 4 maanden te halen. Heb het wel prettig gevonden dat ik samen met een vriend ben gaan lessen. lest altijd met dezelfde, loopt gelijk op, dus niet hele tijd wachten op iemand die net begint terwijl jezelf al gevorderd bent. Vriend van me lest alleen en wordt ingedeeld met allerlei kneuzen die hem alleen ophouden. Daarnaast kijk je bij elkaar de kunst af, en kan je elkaar wat helpen. Acheraf de kroeg in en alles eens goed evalueren helpt ook. Maar of de instructeur mee moet rijden maakt bij het eerste gedeelte niet uit, staat erbij en kijkt erna. Bij het tweede gedeelte liever wel. Bij mij reed hij mee met de auto. Ben bij het tweede examen oa gezakt op plaats op de weg. Had ik mooi van hem kunnen afkijken.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Smurfke | 01-06-2005 | 10:52 uur | |
![]() |
||||
|
Ben nog wat vergeten; H.Moet je als beginner(als je nog nooit op een brommer hebt gereden met versnellingen) gaan lessen met de rij-intructeur achterop of is dit onzin? en moet hij gewoon op/in de motor/auto mee rijden. I.Moet een rij-instructeur met een beginnende leerling met of zonder intercom werken. Wat er ook gebeurd,altijd blijven lachen.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
duchess | 01-06-2005 | 11:50 uur | |
![]() |
||||
ducati 851, suzuki GSXR 1000 |
=) ik ben zelf voor een intercom met terugpraat optie voor de lesser......zit ik tenminste niet voor jan lul in mijn helm te schelden of is een intercom wat anders dan het beruchte oortje?
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
marillion | 01-06-2005 | 12:01 uur | |
![]() |
||||
![]() Wildstar xv 1600 |
Achteraf evalueren in de kroeg - specialiteit :P Durf gelukkig te zijn. Fish
|
|||||
![]() |
||||||
Advertentie
|
||||||
![]() |
ikuzus | 01-06-2005 | 12:18 uur | |
![]() |
||||
Suzuki GSX 750 ES |
Zelf leste ik 1, en soms 2 keer in de week, soms met 2 leerlingen en soms alleen. Maar de instructeur ging altijd mee op zijn eigen motor. Dit alles is me wel goed bevallen. Een oortje in is wel handig, dan kan je af en toe verteld worden waar je heen moet. =) Een intercom met terug l*lfunctie lijkt me niet verstandig, dit vanwege de niet zo nette woorden tijdens het lessen als het niet zoals jij wilt =) Suzuki the best there is, ikuzus
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Ozze-Jan | 01-06-2005 | 12:19 uur | |
![]() |
||||
BMW Rukker, Honda Sieske, Suzuki Pruttelmobiel |
Vind ze allemaal wel wa hebben, wel in overleg natuurlijk wa de leerling wil. De laatste 2 punten zou ik doen, als de leerlingen bij elkaar passen, en als de les wa goedkoper wordt ![]() Groetjes uit Limburg, Bert Af en toe poets ik de Rukker met Dasty Dit bericht is gewijzigd door Ozze-Jan op 01-06-2005 @ 12:21
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Marlene | 01-06-2005 | 12:33 uur | |
![]() |
||||
Diversion 600 |
Ik vond het sowieso ideaal dat mijn instructeur zelf altijd meemotorde (is dat goed nederlands?), hoe het weer ook was, konden we samen mopperen. ![]() We reden meestal met twee leerlingen, werd bij afspreken van 'n les gekeken wat bij elkaar kon, zodat je leert van elkaar en je je niet loopt dood te ergeren. En hoe ze dat inderdaad tegenwoordig doen met die spoedcursussen, terwijl je je examen in twee keer doet, weet ik ook niet. Kennis van mij heeft beide examens in een keer afgesproken en betaald, en zakte toen voor zijn verrichtingen, dus de tweede kon niet doorgaan....... Doet zeer in de portomonnee hoor ![]()
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Jerna | 01-06-2005 | 13:21 uur | |
![]() |
||||
BMW Rockster |
Hahaha, die tiepvaut had ik nog helemaal niet gezien. Op mijn gezit had ik eerlijk gezegd geen smile, wel een houten... @Smurf: over optie H: ik heb nooit op een brommer gereden en mijn instructeur vond dat juist helemaal niet erg. Hoefde hij me niks af te leren. Waren zijn letterlijke woorden. En ondanks mijn niet brommerrijden heb ik de instructeur maar één keer achterop gehad toen ie me wilde laten voelen hoe je bij de BV-tjes vanuit je heupen de motor in de rondte stuurt. Zonder een "oortje" lijkt het mij heel lastig lesgeven. Overigens vergat mijn instructeur zo nu en dan ff uit te schakelen waardoor ik dan mee kon genieten van zijn geneurie (hij had het erg naar zijn zin op de motor...) ![]() -- Groetjes van de enige echte TFB.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
B.Veenhuis | 01-06-2005 | 17:04 uur | |
![]() |
||||
![]() nog geen op zoek naar R6 / ZX6R |
Met de instructeur achterop lijkt me overbodig, omdat je zonder het BV-brevet niet de weg op mag! Dus ook niet naar het oefenterrein rijden. Deden wij wel, maarja natuurtalenten....in't breken van regels. Rijdt met de mensen die het niet kunnen/durven achterop naar het oefenterrein.
was bij ons ook niet mogelijk zou niet mogen volgens de instructeur, maarja wat weet die er nou van. En bij ons werd alleen de richting gezegd met de intercom, uitleg kreeg je halverwege tijdens een stop of aan t'einde. Was vaak teveel storing om veel te zeggen. Mischien voor degene die het een tijdje geleden hebben gehaald: 1 uur les 36,- theorie 40,- examen bv 150,- examen rv 200,- Dit bericht is gewijzigd door B.Veenhuis op 01-06-2005 @ 17:08
|
|||||
![]() |
||||||
|
||||||
![]() |
Smurfke | 01-06-2005 | 17:11 uur | |
![]() |
||||
|
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Ozze-Jan | 01-06-2005 | 17:45 uur | |
![]() |
||||
BMW Rukker, Honda Sieske, Suzuki Pruttelmobiel |
![]() ![]() 1 uur les 41,50 theorie 28,- examen alles in 1 = 220,- Groetjes uit Limburg, Bert Af en toe poets ik de Rukker met Dasty
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
annemien | 01-06-2005 | 17:48 uur | |
![]() |
||||
Suzuki Bandietje |
![]() Everybody needs to believe in something. I believe I'll have another beer. Mzzl Soes
|
|||||
![]() |
||||||
Reageer