Hamster | 18-04-2006 | 19:03 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Foto4
R1200GS
Kwam langs de mailbox: De geschiedenis van de motorgroet

De oorsprong van de motorrijdersgroet ligt in het stenen tijdperk. Er waren toen maar heel weinig motorrijders. Er waren nauwelijks verharde wegen en de wielen waren van steen. Alleen echte bikkels verdroegen de ongemakken van het motorrijden. Wanneer twee zulke bikkels elkaar tegenkwamen, stopten ze, stapten af en lieten elkaar de geopende hand zien, om zo te bewijzen dat ze er geen vuistbijl in hadden verborgen.

Zo is de motorrijdersgroet ontstaan.

Winterrijders en softies (ook wel mietjes genaamd).

Onder dezelfde moeilijke omstandigheden zijn op de dag van vandaag nog de winterrijders onderweg. Motorrijders zijn ofwel winterrijders of softies. Softies kom je in april in het kantoor van de verzekeringsmaatschappij tegen, waar ze hun afgemelde motor weer aanmelden. Winterrijders daarentegen rijden door. Hun aantal is gering. Als twee winterrijders elkaar tegenkomen zijn ze heel blij en groeten. Vanaf april groeten winterrijders niet meer. Want winterrijders groeten geen softies. Softies herken je daaraan, dat ze in de eerste weken van de lente wild en met twee handen alles groeten wat zich op twee wielen voortbeweegt. Ze zijn zo opgewonden, dat ze vergeten dat iets verderop een bocht ligt. Ze hebben altijd schoon ondergoed aan - je zou eventueel in het ziekhuis kunnen belanden.

De verboden groet.

Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en wordt door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren. Het is omgeven door allerlei geboden en verboden. Het bekendste verbod luidt als volgt: Groet nooit een tweewieler die minder dan 250 cc cilinderinhoud heeft. Zoiets is geen motor. Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.

Een aparte categorie: Oldtimers.

Oldtimers worden in principe vriendelijk en vol bewondering gegroet ongeacht de cilinderinhoud. Oldtimers worden meestal door technisch begaafde oudere heren bereden, zogenaamde ouwe techneuten. Die worden met respect behandeld. Kom je een ouwe techneut tegen, wacht je af of hij groet. Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.

Het groeten op de autosnelweg.

Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur van motorrijdersgroet op de autosnelweg. Zelfs zeer ervaren motorrijders kunnen niet zeggen of men tegemoetkomende motorrijders over zes rijstroken en de middenberm heen, groeten moet. Rijtechnisch wordt het groeten een probleem bij het inhalen. De klassieke linkerhand wordt door degene die ingehaald wordt, niet gezien. Groet je met de linkerhand voor

het lichaam langs naar rechts, denken automobilisten dat je last hebt van een zwerm sprinkhanen of kramp in de onderarm.

De "Rossi-groet".

De "Rossi-groet" (zo plat mogelijk op z'n kant, een knie raakt het asfalt) geldt als zijnde zéér riskant. In het algemeen wordt hij als bewijs van extreme stuurkunst gezien, maar het is aan te raden in ieder geval van tevoren schoon ondergoed aan te trekken (zie boven). "Rossi-groet"-rijders rijden uitsluitend op het buitenste profiel en vergelijken met elkaar wie de scherpst afgesleten voetsteunen heeft. Wie de kunst van de "Rossi-groet" niet beheerst en hem toch uitvoert, riskeert zijn allerlaatste, de zogenaamde "Gouden Groet".


Je leert alleen je grenzen kennen als je daar af en toe overheen gaat

  Hamster | 22-04-2006 | 14:57 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
R1200GS
Redenen waarom rijders van een Honda Gold Wing niet groeten.

Volgens het Honda-instructieboekje mag hij zijn stuur pas loslaten als de bike stilstaat, de sleutel uit het contactslot is getrokken, de middenbok is uitgeklapt en de radio uitgeschakeld is.
Op het instrumentenpaneel is geen knop voor "automatisch terugzwaaien" aanwezig.
Hij is net ingedut.
Hij krijgt zijn arm wegens ouderdomsklachten niet meer omhoog.
Hij heeft via zijn handy een conferentieschakeling met zijn broker en de ING-bank.
't Vrouwtje heeft hem verboden vreemden te groeten.
Hij is net bezig alle lampjes van zijn "kerstboom" te tellen.
Hij sorteert op dit moment zijn CD verzameling.
De hand voor de antenne stoort de TV-ontvangst.
Hij ruimt net de vaatwasser in.
Vanwege zijn Alzheimer weet hij aansluitend niet meer waar hij zijn hand moet laten.
Hij vindt aansluitend tussen alle knopjes, lampjes, schakelaars en hendeltjes zijn stuur niet meer.
Hij verwisselt juist de batterij van zijn pacemaker.
Hij zoekt net in zijn boordcomputer, wat "opgestoken hand van een vreemde motorrijder" betekent.
Hij groet wel altijd, maar vanwege de troep rond zijn stuur ziet niemand zijn hand.


Je leert alleen je grenzen kennen als je daar af en toe overheen gaat

  Hamster | 23-04-2006 | 14:54 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
R1200GS
Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten.

De garantie vervalt als hij een niet Amerikaans produkt groet.
Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet omhoog.
Hij groet uit principe geen rijders, die hun motor al geheel hebben betaald.
Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij het loslaat.
De rijwind zou de nieuwe tatoeages eraf kunnen blazen.
Hij heeft een eeuwigheid nodig om aansluitend, vanwege de vibraties, zijn handvat weer terug te vinden.
Hij kan niet onderscheiden of de ander groet of zijn oren dichthoudt.
Hij heeft vanwege de vibraties klittenband tussen handvat en zijn handschoen.
Hij heeft zojuist in het economische gedeelte van de krant gelezen, dat Honda voor 60% participeert in Harley.
Sedert de openbare verkoop van zijn vorige Harley haat hij alle mensen die een hand opsteken.
Zijn Bangkok-Rolex zou nat kunnen worden.
De linkerhelft van zijn stuur zou gejat kunnen worden.
De linkerhelft van zijn stuur werd reeds gejat en nu houdt hij zich aan de kilometerteller vast.
Hij houdt met zijn linkerhand zijn rechterspiegel vast om te voorkomen dat die er af trilt.
Hij heeft twee handen nodig om met zijn vingers de volgende afbetaling na te tellen.
Hij poetst net zijn chromen luchtfilterdeksel.
Als hij maar met één hand zijn stuur vasthoudt gaat ie op z'n bek.


Je leert alleen je grenzen kennen als je daar af en toe overheen gaat

  d-exit | 23-04-2006 | 21:30 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
YAMAHA 1000 FAZER
En nu volgen zeker de edele BMW rijders???

I've got a silvermachine.....

  Hamster | 24-04-2006 | 20:17 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
R1200GS
Nee, meer input gaf het berichtje niet. Zelf ben ik niet zo creatief, maar mochten anderen het zijn:
Waarom groeten BMW-rijders niet?

Je leert alleen je grenzen kennen als je daar af en toe overheen gaat

  annemien | 24-04-2006 | 22:28 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
Suzuki Bandietje
Die zijn te druk bezig met hun imago van ouwe-lullen-motorrijders af te schudden, ze moeten kilometers maken en hebben onderweg geen tijd om om zich heen te kijken, laat staan zwaaien :wink:

Mzzl Soes


  leontien | 24-04-2006 | 22:56 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
yamaha fzs 600s
Ik weet het niet waarom hun niet zwaaien ,dus ga ik maar nog harder zwaaien(naar de bmw`s)maar misschien ga ik te hard en ben ik al voorbij voordat ze hun hand hebben opgestoken toedeloe

rijanne schaap

  Hamster | 25-04-2006 | 10:25 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
R1200GS
Ja, die zijn leuk. Way to go girls! (B)

Je leert alleen je grenzen kennen als je daar af en toe overheen gaat


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.