![]() |
Moderator | 09-01-2004 | 10:21 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
||||
![]() |
DEN HAAG - De leeftijd waarop jongeren een brommer mogen rijden gaat met één jaar omhoog naar zeventien jaar. Minister Peijs van Verkeer wil de maatregel in 2006 laten ingaan. Haar voorstel maakt deel uit van een reeks verkeersmaatregelen die vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer worden voorgelegd. In het pakket maatregelen bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren, kondigt de bewindsvrouwe een onderzoek aan naar verlaging van de leeftijd waarop jongeren autorijles mogen nemen naar zeventien jaar. Mensen die al een rijbewijs hebben, moeten meer moeite gaan doen om het papiertje te behouden. Zo komt er een verplichte ogentest vanaf 45 jaar en komt er een proef met nascholingscursussen. Het bekende roze rijbewijs gaat verder verdwijnen en maakt plaats voor een bewijs op creditcard-formaat. Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO is blij dat "de minister haar nek uitsteekt" maar had voor de bromfietsers liever een verhoging naar 18 jaar gezien. "Bij een verhoging naar 17 jaar scheelt dat zeventien doden per jaar blijkt uit onderzoek, maar bij 18 jaar 44," aldus een woordvoerster voor Radio 1 Journaal vrijdag. "De brommer zal dan door veel jongeren worden overgeslagen. Een economisch belang mag niet zwaarder wegen dan het leven van jongeren." Bron: nu.nl |
|||||
![]() |
||||||
![]() |
haas | 09-01-2004 | 11:07 uur | |
![]() |
||||
![]() GSX 750 F |
Lijkt me inderdaad heeeeeeeel erg logisch; de brommerleeftijd verhogen naar 17, en de autoleeftijd verlagen naar 17????????? Dat is pas veilig! En dan ook nog een 'nieuw' rijbewijs; alles helemaal in Amerikaanse stijl. We zitten hier toch in Nederland? Groetjes, Barbara
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Mazzia | 09-01-2004 | 12:47 uur | |
![]() |
||||
BMW R850R |
Volgens mij hoorde ik vanmorgen op de radio dat ze op hun 17e met lessen mogen beginnen. Door de brommerleeftijd te verhogen naar 17 en de leeftijd om te beginnen met rijlessen te verlagen naar 17 willen ze bewerkstelligen dat veel jongeren de brommer overslaan en dan gelijk met autorijlessen gaan beginnnen. Op zich vind ik het wel een prettig vooruitzicht dat er een stuk minder brommers zouden komen maar of die theorie gaat werken.....? Ik betwijfel het.... Liking what you do is happiness doing what you like is freedom..... Kus, Mazzia
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
de Senna | 09-01-2004 | 21:53 uur | |
![]() |
||||
![]() |
ja leuk.....gemiddeld begint Nederland dus 1 jaar eerder met een nieuwe lichting "koekblikrijders" op de weg....die niet eerder stoppen dan bestaande lichtingen.....(en omdat het allemaal zoveel veiliger wordt door snelheidsbeperkingen...leven ze langer ook) Hadden we al niet een klein fileprobleempje in ons klein-geasfalteerde-*****-landje??? blijven nadenken he Mark
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
René | 10-01-2004 | 09:34 uur | |
![]() |
||||
![]() |
De leeftijd naar 17 jaar lijkt me onzin. Alsof je in een keer veel beter rijd als je 17 bent. Wel vind ik het een gevaar op de weg. Beter lijkt me op een aantal praktijklessen verplicht te stellen. Dan weet iemand die op een brommer begint hoe die zich moet gedragen in het verkeer.
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
t_rex1970 | 14-01-2004 | 19:24 uur | |
![]() |
||||
![]() Harley Davidson Roadster |
JUIISSTTTTT.... praktijk. Theorie alleen is niks waard. Maar wat gaan we doen aan jeugdige overmoed??? Ik ben ook eens 16, 17, 18 jaar geweest, en ook ik was toen soms wat roekeloos... t_rex1970 has the need for speed.
|
|||||
![]() |
||||||
|
||||||
![]() |
haas | 15-01-2004 | 08:05 uur | |
![]() |
||||
![]() GSX 750 F |
Helemaal eens tRex! Hoort het nou eenmaal niet bij de leeftijd? Mevr. Peijs vertelde dat er dan elke avond 29 kinderen(nu doden) meer per jaar thuis komen. En al die ongevallen/doden dan met automobilisten in de categorie 18-25? Dan gaan we daar nog leuk wat extra kanshebbers bijdoen. Maar het is natuurlijk nog niet druk genoeg op onze smalle wegen.... Groetjes, Barbara
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
JAN | 18-01-2004 | 18:49 uur | |
![]() |
||||
![]() |
MINDER AUTO" meer motoren
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
C-Harley | 18-01-2004 | 18:57 uur | |
![]() |
||||
Lowrider eigenbouw |
Ooit wel eens gedacht aan het idee van een brommer die nu vlak achter je zit om er langs te gaan, ik moet er niet aan denken dat het een "snelle auto" is van een onervaren "kind" van 17 jaar. Worden het dan 29 motorrijders die 's avonds minder thuiskomen waardoor deze discussie weer wordt geopend ???? If I have to explain Harley-Davidson You Wouldn't understand
|
|||||
![]() |
||||||
![]() |
Moderator | 04-02-2004 | 10:50 uur | |
![]() |
||||
![]() |
Meer veiligheid door invoeren kenteken voor bromfiets De minimumleeftijd waarop jongeren op een brommer of snorfiets mogen gaan rijden, moet omhoog van 16 naar 17 jaar. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wil zo het aantal doden en gewonden in het verkeer terugdringen. Ze krijgt weinig bijval. Andere maatregelen sorteren veel meer effect, denkt Wim van Vliet. Ondanks alle goede wensen en voornemens begon het nieuwe jaar niet echt goed. Begin januari maakte minister Peijs van Verkeer en Waterstaat bekend, de leeftijd waarop jongeren op een brom- of snorfiets mogen rijden vanaf 2006 te willen verhogen tot 17 jaar. De minister wil zo het aantal verkeersdoden en -gewonden verminderen. Daar kan natuurlijk geen mens tegen zijn. en dat ben ik dus ook niet. Peijs' voorstel vind ik ronduit ondermaats. Er zijn meer en betere wegen die naar Rome leiden. In Gelderland geven rijschoolhouders al een bromfietscursus, die bestaat uit theorieles, een theorie-examen, praktijkles in voertuigbeheersing en begeleid rijden op de openbare weg. Dat is een succes; bijna alle kopers van een bromfiets volgen eerst de cursus. Met actieve steun van Bovag en RAI wordt de formule binnenkort ook geïntroduceerd in Noord-Brabant, Rotterdam en Utrecht. Ik vind dat training in de praktijk een belangrijk bijdrage levert aan de verbetering van de verkeersveiligheid onder jonge brom- en snorfietsers. Uit onderzoek blijkt dat het aantal ongelukken in die leeftijdscategorie substantieel kan afnemen. Ik pleit voor landelijke introductie van deze praktijktraining. Zolang dat nog niet het geval is, is er nog een heel ander middel om overtreders tot ander weggedrag te bewegen. Namelijk door invoering van een kenteken voor brom- en snorfietsen. Daar wordt al jaren over gepraat in Den Haag. Wat is het verband tussen kentekens en verkeersveiligheid? Nu kunnen overtreders vaak niet achterhaald worden omdat hun identiteit niet is vast te stellen. Maar een kenteken staat, net als bij auto's, op naam. En daarmee kun je overtreders wél achterhalen. Je kunt de wet dus beter handhaven. De minister gaat in haar plannen ook uit van invoering van een kenteken voor brom- en snorfietsen, voorafgaand aan de leeftijdsverhoging. Maar beste minister, mag ik u dan vragen om die kentekens eindelijk eens daadwerkelijk in te voeren? Al in 1996 werd er een convenant gesloten tussen de branche en de overheid om het oneigenlijk gebruik van brom- en snorfietsers (opvoeren en gevaarlijk verkeersgedrag) sterk terug te dringen. Op zijn vroegst worden kentekens pas in 2005 ingevoerd, dat is bijna tien jaar nadat de eerste afspraken werden gemaakt. Ik vind dat de nieuwe mogelijkheid voor handhaving, namelijk met behulp van kentekens, eerst moet worden uitgetest. Het effect hiervan én van een goede opleiding van jonge bromfietsers zal, verwacht ik, dermate groot zijn dat het ontzeggen van de bromfiets aan 16-jarigen niet nodig is. Het zou niet eerlijk zijn als ik als voorzitter van de organisatie die de belangen van de tweewielerwinkels behartigt, niet met alternatieven zou komen. Wij roepen onze leden (bij de Bovag aangesloten tweewielerbedrijven) daarom op om niet mee te werken aan het opvoeren van brom- en snorfietsen. Daarmee doel ik met name op de verkoop van opvoeronderdelen. Dit is wel lastig. Er is namelijk op dit gebied geen duidelijke wet- en regelgeving. Vanuit de branche doen we echter wel aan zelfregulering op dit terrein. De branchevereniging van brom- en snorfietsimporteurs, de RAI, is van plan om haar leden te verplichten alleen brom- en snorfietsen in te voeren die voldoen aan de Europese goedkeuring. Daarnaast wil zij de importeurs verbieden voertuigen op te voeren, of daaraan mee te werken. Vervolgens spreken de importeurs met de tweewielerwinkels contractueel af dat er niet meer geleverd wordt als de winkelier opgevoerde brom- en of snorfietsen verkoopt, opvoeronderdelen monteert of deze los verkoopt. Al met al ben ik ervan overtuigd dat een paardenmiddel om 16-jarigen de bromfiets te ontzeggen echt niet nodig is. Want met name de jeugd op het platteland, waar het openbaar vervoer geen alternatief biedt, wordt gedupeerd door dit voornemen van minister Peijs. Vooral voor grotere afstanden naar school en werk zijn velen toch aangewezen op dit voertuig. Indirect worden ook de oudere bromfietsers benadeeld. Als er straks veel minder brom- en snorfietsen worden verkocht als gevolg van een nieuwe regeling, verdwijnen er op den duur winkels waar deze tweewielers worden verkocht en onderhouden. Dat wordt een groot probleem. Niemand wil toch kilometers met een kapotte brommer aan de hand lopen op zoek naar een winkel? Kortom, het invoeren van kentekens, een praktijkopleiding en zelfregulering van de branche zullen een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en maken de draconische maatregelen die minister Peijs voorstelt overbodig. Wim van Vliet is voorzitter van de afdeling Tweewielerbedrijven van de Bovag. Bron: Utrechts Nieuwsblad
|
|||||
![]() |
||||||
Reageer