![]() |
Webmaster | 17-06-2004 | 11:11 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
||||||||||||
|
Juist nu de MAG successen boekt op het gebied van motorvriendelijke geleiderails is er onder motorrijders commotie ontstaan - naar aanleiding van een krantenartikel in de Metro van dinsdag 15 juni 2004 - over plannen van de provincie Overijssel om langs de weg van Zwolle naar Ommen (de N340) staalkabels te plaatsen in de berm en op de as van de weg. Tijd voor een nadere uitleg. De staalkabel - cable-barrier - wordt genoemd in de plannen om van de N340 een zogenaamde stroomweg te maken. Door drie rijstroken aan te leggen en van één van de drie stroken een inhaalstrook te maken die om de anderhalve kilometer van rijrichting wisselt, krijgt verkeer uit beide richtingen om de beurt de kans om langzamer verkeer in te halen. Dit Zweedse principe vergroot de doorstroming van het verkeer. De MAG heeft in reactie op publicaties over de plannen contact gezocht met de provincie en gesproken met Peter van Hoek, beleidsmedewerker verkeersveiligheid van de provincie Overijssel. Waarom kiest de provincie voor deze aanpak? Peter van Hoek: "Voor alle duidelijkheid: we hebben nog geen tekening gemaakt; het is een globale studie naar nieuwe mogelijkheden voor de N340. Door de publiciteit te zoeken hopen we juist reacties te krijgen, zoals die van u. Tijdens de voorbereidende studies hebben we twee nieuwe inzichten opgedaan: allereerst is een weg met inhaalstrook veiliger dan een weg zonder die mogelijkheid - ook voor motorrijders. Daarnaast leveren inhaalstroken meer tijdwinst op dan de aanleg van drie ongelijkvloerse kruisingen. In de tweede plaats kunnen wij door in de bermen een cable-barrier toe te passen, in plaats van een gebruikelijke geleiderail, veel ruimte en geld besparen. Bovendien, om zestien kilometer tussen twee gesloten geleiderails door te rijden, daar wordt niemand vrolijk van." Wordt de motorrijder 'opgeofferd' voor andere belangen? Peter van Hoek: "U hier stelt hier geen gemakkelijke vraag. Ik ben het met u eens dat een cable-barrier niet prettig is voor de motorrijder die er tegenaan komt, maar wij hebben een afweging moeten maken en hebben gekeken naar kosten-effectieve maatregelen, ruimtewinst, landschapsaspecten en naar het aantal motorrijders dat de weg gebruikt. Motorrijders zijn kwetsbaar, bij honderd kilometer per uur is iedere geleiderailconstructie gevaarlijk. Naar onze mening is een cable barrier niet minder veilig als een geleiderail. In de oorsponkelijke plannen kozen wij voor een obstakelvrije berm, die bleek door de ruimtelijke gevolgen maatschappelijk en financieel niet haalbaar te zijn. Overigens denken wij dat de ongevalskans op dit type weg voor motorrijders minder is." De plannen voor de N340 zijn overigens nog niet definitief. Het CROW organiseert in samenwerking met AVV nog een studiereis naar Zweden en als alle informatie is geordend zal de provinciale politiek zich er nog over buigen. De heer Van Hoek heeft ook aangegeven de MAG nader te zullen blijven informeren over de plannen. Bron: Motorrijders Actie Groep (MAG) |
|||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
![]() |
Smurfke | 17-06-2004 | 12:56 uur | |
![]() |
||||||||||||
|
De onkosten van dat soort verkeersmaatregels/vernieuwingen gaat dus voor een mensenleven.Walgelijk om zo tedenken ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wat er ook gebeurd,altijd blijven lachen.
|
|||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
![]() |
Jerna | 17-06-2004 | 13:58 uur | |
![]() |
||||||||||||
BMW Rockster |
![]() De groeten van de enige echte TFB ![]()
|
|||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
![]() |
Smurfke | 17-06-2004 | 14:03 uur | |
![]() |
||||||||||||
|
Wat er ook gebeurd,altijd blijven lachen.
|
|||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
![]() |
Viking64 | 17-06-2004 | 17:52 uur | |
![]() |
||||||||||||
R1150R R100RS VW-T4 matzwarte opoefiets |
Het schijnt vrij normaal te zijn voor ambtenaren om eerst ongegeneerd fouten te maken (van ons geld) en vervolgens tot de conclusie te komen dat ze het toch niet goed doorgerekend/nagedacht hebben. Vervolgens wordt er weer een smak geld tegen aangegooid om hun eerder gemaakte fouten te herstellen. En dan mogen we in onze handen klappen als ze het in één keer kunnen herstellen. En het mooie is dat de betreffende ambtenaar door niemand op het matje wordt geroepen. Zou ik in mijn functie deze fouten maken dan word ik hier direct op afgerekend door mijn werkgever. Ja,...hier wordt je wel eens moe van. ![]()
|
|||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
![]() |
Suuz | 21-06-2004 | 12:26 uur | |
![]() |
||||||||||||
Honda CBR600 F & Suzuki GS750 & DL650 |
Dat lucht op! ![]() Motorrijden is livin' your dream!!! Dit bericht is gewijzigd door Suuz op 21-06-2004 @ 12:31
|
|||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
Motorverhuur
|
||||||||||||||
![]() |
Smurfke | 21-06-2004 | 12:36 uur | |
![]() |
||||||||||||
|
Zo Suuz en hoe voel je je nu/ Wat er ook gebeurd,altijd blijven lachen.
|
|||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
![]() |
Mazzia | 21-06-2004 | 12:46 uur | |
![]() |
||||||||||||
BMW R850R |
Uuuuhhhhh........opgelucht misschien????? -- Liking what you do is happiness, doing what you like is freedom..... Kus ![]()
|
|||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
![]() |
Suuz | 21-06-2004 | 13:18 uur | |
![]() |
||||||||||||
Honda CBR600 F & Suzuki GS750 & DL650 |
euh... je zou het kunnen om schrijven als prettig =)![]() Motorrijden is livin' your dream!!!
|
|||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
![]() |
WimdR | 21-06-2004 | 20:42 uur | |
![]() |
||||||||||||
![]() Honda VFR 800 Fi |
Een obstakelvrije berm is "ruimtelijk" dus het fraaist. 2) Een onstakelvrije berm is financieel het aantrekkelijkst. Er hoeft immers niks te worden aangelegd. Nog makkelijk met grasmaaien ook. Ik vermoed dat de aansprakelijkheid van Rijkswaterstaat eist dat er "iets" moet staan, en dat dit veel goedkoper is als een echte vangrail. 3) De laatste opmerking is de fraaiste. Vallen juist op provinciale wegen niet de meeste doden, onder alle weggebruikers??? Oftewel als dit de vangrail van de toekomst moet worden dan maar liever niets. Wim
|
|||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
![]() |
Mark | 22-06-2004 | 16:11 uur | |
![]() |
||||||||||||
![]() |
Je moet een ding goed begrijpen: een ambtenaar is geen mensen en kent ook geen gevoelens. Hij neemt beslissingen op basis van statistieken en financiele afwegingen. Als hij zegt dat dit type weg minder kans op ongevallen heeft, heeft hij ongetwijfeld gelijk. Alle andere argumenten kloppen ook wel, maar feitelijk zegt hij: "Als we dit probleem financieel en statistisch bekijken is deze oplossing goed. Er is niet genoeg geld om ongevallen te voorkomen. Dat er doden gaan vallen is duidelijk."
|
|||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
|
Reageer