![]() |
Redactie | 03-07-2007 | 09:36 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() |
Volgens "Het Nieuwsblad" rijdt er eerdaags in België een auto rond die wordt voortbewogen door perslucht. Nee, geen 1-aprilgrap, Belgenmop, of ruftende bestuurder, maar daadwerkelijk een technisch novum. Franse techneut Guy Negre, uit de F1 afkomstig, is de verantwoordelijke en Belg Jan Peetermans gaat de auto produceren. Instapmodel zal rond de 4000 euro kosten. De motor werkt als een gewone verbrandingsmotor, maar wordt aangedreven door lucht die onder een druk van 300 bar samengeperst is. 1000 km kan je ermee rijden en je kan de 'pomp' die de lucht samenperst gewoon thuis opladen. De topsnelheid zal rond de 130 liggen, hard zat dus. Fraaie techniek allemaal, ook de Nederlandse zonnecelwagen zal weer furore gaan maken in Australië. Fantastisch toch rondrijden zonder dure benzine? Maar of we ook onze motoren zo willen laten voortbewegen? Wat bijvoorbeeld te doen met een van de mooiste dingen van verbrandingsmotoren, het geluid? Zaterdag bij de TT was het weer genieten van loeiende motoren, tigduizend toeren die zich luidkeels kenbaar maken aan de omstanders door megafoonuitlaten. Ook mijn eigen oldtimer blinkt uit door akoestisch vermogen, ik moet er niet aan denken op een voortzoevend vehikel door ruimte en tijd te jagen. En eigenlijk hoort een motor ook te stinken. Ga maar eens bij een grasbaanrace of speedwayrace kijken en vooral snuffelen. Maar die hatelijke benzinepomp... De oplossing: een bandje met motorgeluiden, of tegenwoordig een mp3-speler, wellicht gekoppeld aan je TomTom, die het geluid bij bocht uit accelereren op 11 zet. Het gashandvat als volumeknop! En voor de geursensatie is vast wel een deodorantfabrikant te vinden, een lavendelpatroon in je perslucht! Missen we nog iets? Erm... trillingen, daarvoor gebruiken we een vibrator of wellicht een oude gsm met trilfunctie die heel hard kan... O ja, voor diegenen die het allemaal maar aso vinden. Ik heb een druppellader op zonnecellen, werkt perfect. En ook heb ik geen auto, dus die vervuiling doe ik alvast niet aan mee, en naar mijn werk ga ik op de fiets, die mazzel heb ik. ![]() |
|
![]() |
||
![]() |
Piet | 06-07-2007 | 17:17 uur | |
![]() |
Fantastisch, weer zo'n zogenaamd 'groen' initiatief... Net als waterstofgas en accu's is perslucht dus geen energiebron maar slechts een energiedrager. Dit initiatief heeft alleen zin als de benodigde perslucht op milieuvriendelijke wijze wordt opgewekt. Als de berijder gewoon zn compressortje in het grijze stopcontact steekt schiet je er nog geen donder mee op...
|
||
![]() |
||
![]() |
Paul | 06-07-2007 | 18:40 uur | |
![]() |
Vlak na de oorlog hebben ze een man opgepakt, en voor gek verklaart, hij kon een auto op water laten rijden!![]() ![]()
|
||
![]() |
||
![]() |
alec | 03-09-2007 | 12:13 uur | |
![]() |
Die man was Victor Schauberger en hij is niet opgepakt, maar door de Amerikanen gekidnapt om hem deze techniek te ontfutselen, die een massieve bedreiging vormde voor hun hegemonie. Die techniek is gebaseerd op implosie ipv. explosie en bekend onder vaccuum, nulpunt of vrije energie. Meer daarvan in het boek 'Nulpunt Revolutie' van Benjamin Adamah, dat een half jaar geleden uitkwam.![]()
|
||
![]() |
||
Reageer