![]() |
CrazyRich | 17-11-2006 | 21:33 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
GSXR, Magna, Deauville |
Hierbij de conclusies uit het onderzoek MAIDS. Rechtstreeks gecopieerd van het Belgische Febiac, dit is vergelijkbaar met hollandse RAI. En een stukje intro. -Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het aantal verkeersslachtoffers bij motorrijders daalt bovendien niet zoals bij andere bestuurders. Dat is het gevolg van de steeds grotere populariteit van het motorrijden. Uit het grootschalige MAIDS-onderzoek van ACEM, de Europese motorconstructeursvereniging, blijkt immers dat heel wat motorongevallen gebeuren omdat andere weggebruikers te weinig oog hebben voor gemotoriseerde tweewielers. In dit artikel lichten wij de belangrijkste bevindingen van het MAIDS-onderzoek toe. =De belangrijkste onderzoeksresultaten uit MAIDS: 1. de oorzaak van 50% van de motorongevallen ligt bij een menselijke fout. De belangrijkste factor (70%) is het niet of te laat opmerken van de motorrijder. De oorzaken hiervan zijn een gebrek aan aandacht van de automobilist, hindernissen die het zicht tijdelijk belemmeren en de beperkte omvang van een motor, waardoor deze minder opvalt; 2. de snelheid, zowel vóór het ongeval als bij impact, ligt meestal (70%) beneden de 50 km/u. Er zijn relatief weinig ongevallen waarbij overdreven snelheid een element was in de oorzaak van het ongeval; slechts 18% van de ongevallen gebeurt tegen een snelheid die beduidend lager of hoger ligt dan de snelheid van het omringende verkeer; 3. bij ongevallen komen aanrijdingen met personenwagens het meest voor (60%). Een tweede belangrijke oorzaak is de wegeninfrastructuur, hetzij bij ongevallen waarbij alleen de motorrijder is betrokken, of bij een poging om een aanrijding met een ander voertuig te vermijden; 4. voorafgaand aan het ongeval probeert 73% van de motorrijders een uitwijkingsmanoeuvre te maken; maar 32% van hen verliest daarbij de controle over het voertuig; 5. de meeste ongevallen gebeuren in een stedelijke omgeving; 6. wie een motorfiets bestuurt, zonder over een specifiek rijbewijs daarvoor te beschikken, heeft een grotere kans op een ongeval; 7. ongevallen waarbij motorrijders tegen vangrails terecht komen, zijn beperkt in aantal maar zijn een belangrijke aanleiding voor zware verwondingen, zowel aan de benen, de nek als het hoofd. Zoals u kunt lezen worden de feiten bij vele discussieerders in dit forum niet zo nauw genomen en er worden zelfs tegenstrijdigheden genoemd. LEES EN OVERTUIG UZELF. MAIDS-Febiac Keep the wheels rolling! |
|
![]() |
||
![]() |
happyVFR | 01-12-2006 | 14:44 uur | |
![]() |
|
Schop;-) Ben terug!!!! (onder een andere naam)
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 01-12-2006 | 19:07 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Pleurt op, gek!!!! =)
|
|
![]() |
||
![]() |
fisherman | 01-12-2006 | 19:32 uur | |
![]() |
Yamaha Wildstar xv 1600 |
You`re so right 8) Leef je eigen leven. FISH
|
|
![]() |
||
![]() |
happyVFR | 01-12-2006 | 20:38 uur | |
![]() |
|
Hahahaha....ik kon het niet laten=) Ben terug!!!! (onder een andere naam)
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 01-12-2006 | 21:41 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
Dát was wel duidelijk..... Jij nodigt zeker je lokale Jehova's getuigen ook uit op de koffie????? Dit bericht is gewijzigd door JanB op 01-12-2006 @ 21:53
|
|
![]() |
||
|
Reageer