![]() |
kingyellow | 29-12-2006 | 21:23 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
honda vfr750 |
als niemand iets te melden heeft, heb ik nog wel wat.allereerst zal ik me even voorstellen alhoewel ik al een peer keer van me heb laten horen dringt het nu pas tot me door dat het niet netjes is om zomaar binnen te komen vallen.Dus:Ik ben rene ruigrok uit hoofddorp en heb nu sinds 1 maand mijn A bewijs en heb daarna meteen een motor gekocht.nu ben ik best wel technisch aangelegd maar van motoren weet ik zeer weinig. vandaar dat ik veel op internet rondsnuffel om wat basiskennis op te doen en ben dan ook vastbesloten om evt onderhoud en reparaties in de toekomst zoveel mogelijk zelf te gaan doen.daarom zal ik voorlopig meer vragen hebben op dit forum dan antwoorden (excuus daarvoor) Graag zou ik jullie mening horen over het volgende, ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een yamaha xj600 uit 91 (4 cil) nu lees ik vaak in stukjes dat de motor pas echt lekker gaat lopen boven de 6 of 7000 toeren. dit is wel waar maar het lijkt mij nou niet erg goed voor de motor als ik bijv optrek schakel ik al bij +_ 3500 toeren... dan heeft hij wel minder vermogen maar loopt ie wel mooi. is de motor nou gemaakt om meer toeren te maken,en bij hoeveel toeren schakelen jullie?? groetjes Rene |
|
![]() |
||
![]() |
annemien | 29-12-2006 | 22:08 uur | |
![]() |
Suzuki Bandietje |
Hoi Rene, Welkom hier dan alsnog! Ik kan je best een heel verhaal op gaan hangen, maar ik ben niet technisch en zal het niet worden ook. Als ik een geluidje hoor wat ik daarvoor niet hoorde dan ga ik er vanuit dat er iets niet goed zit. Maar als je brommer net nieuw voor je is, heb je die "voor"-geluidjes nog niet. Schakelen heb ik eigenlijk geen idee van bij hoeveel toeren, als ie herrie maakt, krijgt de schakelpook gewoon een trap tot ie niet meer verder kan. Mzzl Soes
|
|
![]() |
||
![]() |
Wilhelm | 30-12-2006 | 12:16 uur | |
![]() |
|
Schakelen heb ik eigenlijk geen idee van bij hoeveel toeren, als ie herrie maakt, krijgt de schakelpook gewoon een trap tot ie niet meer verder kan. Zoals Soes het doet kan het natuurlijk ook =) Mijn gedachten hierover: Natuurlijk is cruisen bij 3500 toeren wel lekker rustig en kan dat ook geen kwaad, zolang je niet plotseling het gas vol open zet, want dan moet je motor op te laag toerental te hard werken. Dat is ook goed hoorbaar aan het 'pingelen' van de motor. Het is tevens erg slecht voor de 'ingewanden' van je blok. Dus altijd eerst terug naar een lagere versnelling voor je aan het gas gaat hangen. Om veel laagtoerig te rijden is een V-twin custom motor beter geschikt. Die ploffers maken af fabriek al erg weinig toeren in vergelijking met een 4 cilinder sport/toer motor. Gewoon goed naar je bike luisteren en dan leer je wel wat goed of fout is. Je moet gewoon iets ervaring opbouwen. Vuistregel: Langdurig te hoog of te laag in toerental kost op den duur altijd veel geld =) If you don't **** with me, I won't leave ya bleeding in a ditch.
|
|
![]() |
||
![]() |
JanB | 30-12-2006 | 12:48 uur | |
![]() |
![]() Yamaha Fazer 1000 |
René, je motorblok kan veel meer toeren aan, het is geen automotor..... Uit het hoofd doet de XJ ongeveer 9000 toeren max, dus je kunt zonder enig probleem bij 7000 toeren schakelen, je voelt vanzelf wat het beste moment is. Dat hangt af van de ideale verhouding tussen koppel en vermogen. Continu in te lage toeren rijden en schakelen is niet goed voor het blok, er ontstaat inwendige vervuiling en het wordt "lui". Ook de versnellingsbak en de lagers vinden dat minder prettig. Het kan helemaal geen kwaad de motor zo af en toe ff lekker door te trekken. Wél altijd het blok goed warmrijden, ten minste 10 tot 15 kilometer niet boven de 4000-5000 toeren. Bij erge kou nog wat langer. Gebruik de choke zo kort mogelijk, te lang doorrijden met choke open is slecht voor de smering van het blok en het "aanslaan" van je bougies. Een half minuutje is meestal genoeg om er voor te zorgen dat het blok stationair blijft lopen en niet afslaat. De XJ is een prima fiets, met name voor een beginnende rijder, met weinig échte zwaktes. Prima geschikt voor woon-werkverkeer. Het blok is bijna kogelvrij. Wel is ie wat roestgevoelig en wil het blok wat trillen bij bepaalde toerentallen. De remmen willen wel eens blijven hangen bij slecht onderhoud en rijden in pekel. Ook de vering is een beetje slap, waardoor de fiets bij het snellere werk nogal wil deinen in bochten. Verse voorvorkolie en nieuwe veren op je eigen gewicht kunnen helpen. Je achterschokbreker zal na zo'n tijd mogelijk wel aan revisie of vervanging toe zijn.(niet alle schokbrekers kunnen gereviseerd worden) Als je zelf je onderhoud wilt doen raad ik je aan een werkplaatshandboek, zoals de Haynes of de Claymer er bij te kopen. Daar staat eigenlijk alles in wat je nodig hebt, ook allerlei afstelgegevens, maten etc. Verder is er natuurlijk het Internet..... Dit bericht is gewijzigd door JanB op 30-12-2006 @ 13:08
|
|
![]() |
||
Reageer