![]() |
Redactie | 15-02-2007 | 09:30 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() |
Het bokje. Ik wil het eens hebben over een onhebbelijkheid van de moderne motor. Laatst was ik in de weer met de achterschokbreker van mijn moteur. Hoognodig, want het apparaat stuurde voor geen meter, maar wie heeft er ooit besloten dat motoren makkelijk zonder middenbok kunnen? Persoonlijk wordt ik er helemaal horendol van dat die ontbreekt. Iets doodeenvoudigs als een ketting smeren wordt een klus met vloeken en tieren. Motor een stukje verder rijden, weer inspuiten enz. enz. Waarbij in mijn geval ook nog eens de ketting aan de "lage" kant zit, dus je kan er nauwelijks bij. In het geval van de schokbreker, die ik in zijn geheel verving, heb ik de motor aan een kant op de krik gezet en aan de andere kant gesteund op een balk. De schokbreker ligt onder het blok, dus ik kon geen motorkrik of iets dergelijks gebruiken. Uiteraard donderde hij van de krik af, maar gelukkig geen schade, slechts een hart bonzend in de keel, want voor hetzelfde geld lig je er onder of zit je net met je handen ergens tussen. Een paddockstand is geen optie, want die neem je natuurlijk niet altijd mee en als je aan je schokbrekers bezig bent heb je daar niet veel aan. Een tijdje terug was ik bij een motorzaak en zag daar de Triumph Scrambler, die retrofiets, en tjonge wat een schatje is dat om te zien. Maar, een middenbok was hier als optie verkrijgbaar, dat gaat de goede kant op, maar waarom niet gewoon standaard gemonteerd? Kortom fabrikanten! Vooruit met de geit, leve de bok! |
|
![]() |
Reageer