![]() |
403476 | 12-06-2009 | 19:33 uur | Abonneer op dit bericht |
![]() ![]() |
![]() BMW F650 |
Hallo Ik ben een beginnend motorrijder en in het bezit van een yamaha xj600 uit 1986, een oudje al dus. Ik ben eigenlijk op zoek naar een rijtest van deze motor mocht die bestaan natuurlijk. Ook ben ik benieuwd naar ervaringen van bezitters van deze motor. Wat de voor en nadelen zijn enz. Ik vindt het moeilijk om te beoordelen of bepaalde onhebbelijkheden normaal zijn voor deze motor om de eenvoudige reden dat het mijn eerste motor is. Een voorbeeld is het moeilijk in zijn neutraal zetten met een draaiende motor. Ik ben trouwens wel tevreden over deze motor. Pieter |
|
![]() |
||
![]() |
Morrits | 21-06-2009 | 01:21 uur | |
![]() |
Moeilijk naar neutraal doet de mijne soms ook. Met verse olie schakelt ie overigens een stuk soepeler. Misschien is ie aan verversen toe. Komt de koppeling wel helemaal vrij? Overigens kun je veel info op motor-forum.nl vinden. Daar is een apart sub-forum voor XJ/XS liefhebbers/eigenaars. Ik zou daar mijn vragen een posten. Wat zijn de overige onhebbelijkheden trouwens?
|
||
![]() |
||
![]() |
403476 | 21-06-2009 | 16:12 uur | |
![]() |
![]() BMW F650 |
Hij is wat "zoekende" in de bochten. Maar een nieuwe voorband doet al wonderen, tevens is de vering erg slap maar daar wordt bij de komende onderhoudsbeurt dikkere olie ingedaan moet dat ook opgelost zijn.Het schakelen gaat verder prima al blijft de neutraal vinden lastig. Ik vindt het lastig om uit stilstand soepel weg te rijden, hij is dan wat schokkerig, maar dat kan ook gewenning zijn.Lastig vindt ik ook dat er geen beveiliging op zit tegen wegrijden met uitgeklapte zijstandaard. Het zijn uiteraard geen erg vervelende dingen maar toch. Pieter
|
|
![]() |
||
![]() |
Morrits | 21-06-2009 | 16:27 uur | |
![]() |
Soepel vanuit stilstand wegrijden moet geen probleem zijn. Misschien iets meer toeren maken? Of je koppeling werkt toch niet helemaal lekker. Die slappe vering... tja. Dat heeft ie inderdaad. Dikkere olie helpt inderdaad wel iets, maar andere (progressieve) veren is ook een optie. Wel prijziger, maar misschien toch de moeite, als de rest van de fiets erg netjes is en je wilt er nog even mee vooruit. Hoe is je achterveer? Die willen ook nog weleens moe worden. Ook de lagering van je achterbrug kun je eens nazien ivm zoekerig weggedrag. Maar snaarstrak worden ze volgens mij nooit, het frame is sowieso een beetje flexibel. Bij het vlottere stuurwerk wordt het al snel een beetje een deinend schip... De mijne slaat overigens af zodra ik een versnelling inschakel met uitgeklapte jiffy. Dus die beveiliging hoort ie volgens mij wel te hebben.
|
||
![]() |
||
![]() |
403476 | 21-06-2009 | 16:45 uur | |
![]() |
![]() BMW F650 |
Uit welk jaartal is jou motor dan? Zaterdag a.s gaat hij voor onderhoud naar een motorzaak. Ik heb gevraagd hem goed na te kijken want de motor heeft 2 jaar stilgestaan. Andere veren zijn inderdaad een optie maar ik wil eerst afwachten hoe het met dikkere olie gaat.Ik weet vrijwel zeker dat er bij mij geen wegrijdbeveiliging op zit. Bij oudere Honda's zit er nog een extra pootje aan de standaard die er voor zorgt dat hij alsnog inklapt als je wegrijd. Misschien is dat nog een optie, al blijft goed opletten natuurlijk de beste remedie. Ik ben er indaad wel achter dat je de motor op toeren moet houden om een beetje vlot te kunnen rijden. Pieter
|
|
![]() |
||
![]() |
Maurits | 21-06-2009 | 20:19 uur | |
![]() |
Het exacte bouwjaar weet ik niet. Staat 1990 op kenteken, maar is Amerikaanse import. Ik vermoed ongeveer 1986. Klein kansje dus ook dat die jiffybeveiliging wel op de Amerikaanse (FJ600) uitvoering zit en niet op de Europese? Gewoon goed op letten lijkt me inderdaad de beste remedie... :-)
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
403476 | 21-06-2009 | 20:56 uur | |
![]() |
![]() BMW F650 |
Feit blijft wel dat het een prima motor is om mee te beginnen waar ik al mooie tochtjesmee heb gemaakt. Dit bericht is gewijzigd door 403476 op 21-06-2009 @ 20:59
|
|
![]() |
||
![]() |
Morrits | 21-06-2009 | 22:14 uur | |
![]() |
Precies! Daar ben ik het zeker mee eens. Vlot zat, lekker wendbaar, betrouwbaar, remt behoorlijk en is bovenal heel betaalbaar. Tja, het is geen supersport maar je kunt er prima op leren rijden, hoor. Mocht je nog banden nodig hebben, BT45's zijn erg fijn. Misschien persoonlijk, maar de grip is uitmuntend, ook op nat nog prima. Slijtage kan ik nog niet zoveel over zeggen, heb ze er pas 500 km onder. Oh, en als je dúrft, kan het ook nog best sportief, naar het schijnt. --->>> http://www.youtube.com/watch?v=V4JOiGNpgg8 Zijn je uitlaten een beetje in orde trouwens...? Nogmaals, véél informatie kun je vinden door wat op motor-forum rond te neuzen. Ook veel gebruikerservaringen staan daar te lezen. Bovendien wordt er vaak vlot op vragen gereageerd. En sleutel je ook zelf? Ik lees over beurten en laten nakijken... Heel veel is ook zelf heel goed te doen, dan weet je dat het echt gebeurt, het scheelt in de kosten en bovendien is het leuk.
|
||
![]() |
||
![]() |
403476 | 21-06-2009 | 22:35 uur | |
![]() |
![]() BMW F650 |
Laat ik nou net vorige week voor een bt45 hebben laten monteren en inderdaad dat stuurt een stuk beter dan mijn ouwe bridgstone.Mijn uitlaten zijn voor zover ik kan beoordelen nog in uitstekende staat. Het zelf sleutelen zit er vrees ik niet in want ik heb er niet de ballen verstand van. Ik heb wat dat betreft 2 linker handen en ook het gereedschap heb ik niet. Ik weet niet of er ergens sleuteldagen worden georganiseerd want dat zou voor mij misschien een oplossing zijn.Ik zou wel meer zelf willen doen maar dan moet ik iemand hebben die me kan en wil helpen.Oja bougies heb ik wel zelf vervangen maar dat is vrees ik geen grootse prestatie.Ik ben het forum al aan het uitpluizen en er staat inderdaad veel informatie op.
|
|
![]() |
||
![]() |
Morrits | 21-06-2009 | 22:53 uur | |
![]() |
Heel mooi! En, bougies vervangen is prima! Als het gelukt is heb je in ieder geval het draad niet gesloopt. ![]() Niet meer doen dan je aandurft natuurlijk en bij twijfel hulp inschakelen. Maar goed, voorlopig lekker genieten van dat ding.
|
||
![]() |
||
![]() |
403476 | 22-06-2009 | 07:24 uur | |
![]() |
![]() BMW F650 |
dat ga ik zeker doen bedankt voor je reacties
|
|
![]() |
||
|
||
![]() |
Yamaha xj600 1985 | 02-09-2009 | 14:45 uur | |
![]() |
Prima motor om mee te beginnen en voor de ervaren rijders. Ik zelf heb hem nu een jaar in het bezit, en ben best tevreden. Deze xj600 is uit 1985. Heb er al weer zo'n 6000 km opzitten. De teller staat nu op 70000 km. Bij zijn de achterwiellagers vervangen gelijk met de band. Inderdaad een goede keuze de BT45, stuurt strak. De voorvering is inderdaad aan de slape kant, maar dat hoort bij de motor. Ik zelf heb nu een probleem met de achtervering, deze is lek. Nieuw zijn ze erg duur, ook de imitatie. Ik heb gehoord dat je het origineel niet kan reviseren. Weet iemand zo'n mono-cros voor niet al te veel geld.? Groet, Jos. ![]()
|
||
![]() |
||
![]() |
403476 | 04-04-2010 | 17:55 uur | |
![]() |
![]() BMW F650 |
We zijn ondertussen bijna een jaar later en ik heb een hoop gedaan aan de motor met als resultaat een compleet andere motor.De meeste dingen is het normale onderhoud zoals banden, kettinset, balhoofdlagers. Ook de dynamo is gereviseerd want de accu laade niet meer bij.De beste verandering is echter de nieuwe progesieve veren voor, dit in combinatie met andere olie in de dempers waardoor de wegligging enorm is verbeterd. Hij stuurt een stuk beter en de irritante deining is compleet verdwenen.Na ook nog het plaatsen van xenon verlichting heb ik er een geweldige motorfiets aan gekregen. Natuurlijk blijft het een gedateerde fiets maar hij rijd uitstekend. Na vele duizenden kilometers te hebben gereden heb ik de motor ook goed leren kennen blijkt het ook absoluut geen langzame motor te zijn en kun je er behoorlijk sportief mee rijden. Zeker als je na gaat dat hij bijna 25 jaar oud is. Yamaha maakt ook vroeger al uitstekende motorfietsen. Pieter Dit bericht is gewijzigd door 403476 op 09-04-2010 @ 12:10
|
|
![]() |
||
![]() |
403476 | 04-04-2010 | 17:55 uur | |
![]() |
![]() BMW F650 |
We zijn ondertussen bijna een jaar later en ik heb een hoop gedaan aan de motor met als resultaat een compleet andere motor.De meeste dingen is het normale onderhoud zoals banden, kettinset, balhoofdlagers. Ook de dynamo is gereviseerd want de accu laade niet meer bij.De beste verandering is echter de nieuwe progesieve veren voor, dit in combinatie met andere olie in de dempers waardoor de wegligging enorm is verbeterd. Hij stuurt een stuk beter en de irritante deining is compleet verdwenen.Na ook nog het plaatsen van xenon verlichting heb ik er een geweldige motorfiets aan gekregen. Natuurlijk blijft het een gedateerde fiets maar hij rijd uitstekend. Pieter
|
|
![]() |
||
![]() |
403476 | 04-04-2010 | 17:55 uur | |
![]() |
![]() BMW F650 |
Dit bericht is gewijzigd door 403476 op 04-04-2010 @ 18:11
|
|
![]() |
||
![]() |
Eva Maria | 24-10-2010 | 22:05 uur | |
![]() |
Leuk om dit allemaal te lezen. En in het echte leven heb ik ook vaak leuke reacties op de XJ600 gehoord... dus met mijnruim 20 jaar motorervaring onder de arm een proefrit gemaakt op de xj600 diversion .... (reed eerder een Honda 400T, Honda 500F, Suzuki Gr650X Tempter, Honda 650 nighthawk, Yamaha TR1, Kawasaki Vulcan 750N, weer Suzuki GR650X, Suzuki 550Ltd). Wat een zenuwenlijer, slape veren, ik vond het niet top. Dus heb ik nu naar volle tevredenheid de XJ900 aangeschaft. Een lekker log werkpaard. En hoewel 4x mijn eigen lichaamsgewicht, ze is heel gedwee en handelbaar. Heel tevreden met Yamaha!![]()
|
||
![]() |
||
|
||
![]() |
jan | 19-02-2011 | 18:09 uur | |
![]() |
hallo ik heb net twee weken een xj 600 rijd erg lekker maar zin twee dagen start hij niet meer een keer mee ge tankt en een flesje flut in ge daan 100 km mee ge reden nu niks meer kan iemand mijn zeggen waqt het kan zijn en is er iemand die dit ook heeft gehad bij koud en vochtig weer stard hij niet
|
||
![]() |
||
![]() |
lexje | 25-11-2013 | 12:50 uur | |
![]() |
remschijf voor rammelt als ik over hobbels rij ik neem aan dat het zwevende schijven zijn want ik kan de schijf bewegen met de hand terwijl de bouten goed vast zitten is dit normaal?het is een xj600s van 92 met enkele schijf
|
||
![]() |
||
Reageer