Europese rijbewijsrichtlijn
De MAG is fel tegen de door de Europese Commissie voorgestelde rijbewijsrichtlijn waarin onder meer vastgelegd is dat motorrijders pas vanaf hun 24e direct op een motor met een vermogen van meer dan 35 kW mogen rijden. De Europese Commissie is van mening dat het de verkeersveiligheid ten goede komt wanneer mensen op latere leeftijd beginnen aan zwaardere motorfietsen, terwijl de MAG van mening is dat de huidige leeftijd van 21 jaar al te hoog is. Naar mening van de MAG is rijervaring belangrijker voor verkeersveilig gedrag dan het leeftijdsverschil tussen een 21- en een 24-jarige. Dat verkeersveiligheid op de politieke agenda staat is begrijpelijk, maar de MAG weigert te accepteren dat anti-motormaatregelen worden genomen op basis van een subjectieve en eenzijdige uitleg van ongevalscijfers, zonder naar de oorzaken te kijken. Uit ieder onderzoek blijkt tenslotte steeds weer hetzelfde: de grootste doodsoorzaak onder motorrijders is nog steeds de auto.
Proefschouw rijkswegen
Onlangs heeft op een gedeelte van het Drentse rijkswegennet een proefschouw plaatsgevonden om de criteria te toetsen waarmee in de toekomst weginspecteurs de rijkswegen (en dan met name de bermen) kunnen beoordelen op motorveilige inrichting.
Naast Wiebe Arts en Wim Taal van de MAG waren twee vertegenwoordigers van de KNMV aanwezig, een professionele motorrijder, een vertegenwoordiger van de bouwdienst van RWS, twee provinciale RWS-medewerkers en een RWS-medewerker met een video-auto, een zogenaamde auditor. Op de route, die ging over de A37 en de A28, zijn alle klaverbladen en af- en toeritten één of meerdere keren gereden, waarbij de motorrijder constant werd gefilmd. Wanneer nodig werd er gestopt en de situatie ter plaatse doorgesproken. Er zijn onderweg tal van goede situaties geconstateerd, maar ook enige minder goede situaties. Door het op film vastleggen hiervan is een goede evaluatie mogelijk. Direct na afloop is overigens al een eerste evaluatie gehouden. Het is de bedoeling dat over enige weken de conclusies en aanbevelingen gereed zijn, welke na vaststelling in principe een werkbare checklist moeten opleveren.
Wegvervuiling
Het is alweer een jaar geleden dat de MAG een melding ontving over een bijzondere vorm van wegvervuiling: twee joekels van 50 km-plakkaten op de Lunetstraat te Breda over de hele wegbreedte. Pal na een haakse en onoverzichtelijke bocht en niet te vermijden. Naar mening van de MAG een levensgevaarlijke situatie. De wijze van reageren van de gemeente Breda prikkelde de MAG-vrijwilligers van de werkgroep verkeer om eens met de melder wat meer te bekijken in Breda. Dit leidde tot een schouw, waarvan de resultaten in een brief aan de gemeente gemeld werden. Na lange tijd kwam er een reactie: het meeste dat gesignaleerd was was conform de regels, ze gingen er nog eens naar kijken, meenemen in volgende onderhoudsbeurt, bla, bla, bla. Door tijdgebrek is de onze geplande vervolgactie, een toertje met de verantwoordelijke wethouder achterop, in het water gevallen. En toch, na ruim een jaar valt er dan toch nog iets positiefs te melden. De Lunetstraat is na de zomer van 2005 op de schop gegaan. De 50 km-plakdingen zouden opnieuw worden aangebracht was de MAG verteld. Tot op de dag van vandaag is dat niet gebeurd. Het lijkt erop, dat ze in Breda wel een beetje naar motorrijders luisteren, ze willen het alleen niet toegeven. Ook goed, als het maar resultaat heeft. En dat heeft het gehad: die levensgevaarlijke plakkaten zijn verdwenen.
Groene strepen
Begin 2005 verschenen er in enkele regionale kranten berichten over nieuwe vormen van wegbelijning. Met name in het noorden van het land doken plotseling groene middenstrepen op waarvan niemand de betekenis wist. De belijning zou de weggebruiker op eenvoudige wijze duidelijk moeten maken op wat voor soort weg hij zich bevindt en hoe hard er ter plekke gereden mag worden. De rijksoverheid heeft de voorlichtingscampagne naar de weggebruikers echter uit bezuinigingsoverwegingen geschrapt. Er is dus een relatief eenvoudig systeem bedacht om de verschillende soorten wegen te kunnen onderscheiden, alleen weet geen enkele weggebruiker welke streep wat betekent. Surf eens naar www.motorrijdersactiegroep.nl, want daar vind je alle informatie op een rij, inclusief verhelderende foto's.
MAG Speelgoedrit
Op zondag 11 juni wordt de MAG Speelgoedrit 2006 verreden. Zoals vanouds is het vertrekpunt het parkeerterrein van de McDonalds in Leiderdorp. Verzameld wordt er vanaf 12.00 uur en om stipt 13.00 uur wordt het vertreksein gegeven. Na een vanzelfsprekend mooie rit wordt de stoet rond 15.00 uur verwacht op de plaats van bestemming, de tuinderij van Piet aan de Dwarsweg in Kudelstaart/ De Kwakel waar het speelgoed wordt ingezameld en de mogelijkheid is een lekkere (vette) hap te nuttigen en uiteraard een sapje te drinken. Kijk voor meer informatie over de Speelgoedrit op www.motorrijdersactiegroep.nl/speelgoedrit.
Steun de MAG
De MAG is de enige echte belangenvereniging voor en door motorrijders in Nederland en MAG-leden zijn de beste geïnformeerde motorrijders van Nederland. Steun de MAG en word lid voor maar 28 euro per jaar.
MAG
Postbus 46
8900 AA Leeuwarden
Tel/fax: 058-2134478
www.motorrijdersactiegroep.nl