De BMW F 800 S en BMW F 800 ST
Met gepaste trots presenteert BMW Motorrad de compleet nieuwe BMW F 800 S en BMW F 800 ST. Deze belangrijke introductie in het middensegment is een vervolg op een al eerder ingezet modellenoffensief van BMW Motorrad. De sportieve BMW F 800 S en de meer op toereigenschappen gerichte BMW F 800 ST vormen de basis voor de vierde modelreeks van BMW Motorrad. Deze wordt gepositioneerd tussen de BMW F 650 eencilinder motoren en de verschillende boxermodellen.
Beide nieuwe BMW F 800 modellen beschikken over een nieuwe tweecilinder lijnmotor – een in samenwerking met Bombardier-Rotax GmbH ontwikkelde vierkleps krachtbron. Met een cilinderinhoud van 798 cm3 ontwikkelt de dwarsgeplaatste tweecilinder een maximaal vermogen van 63 kW / 85 pk bij 8.000 tpm, en een koppel van 86 Nm bij 5.800 tpm. Deze cijfers maken dat de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 3,5 seconden in beslag neemt, en geven beide modellen een topsnelheid die ruim boven 200 km/u ligt. Niet alleen de acceleratie is indrukwekkend, maar vooral ook de superieure trekkracht bij iedere snelheid – het resultaat van de inspanningen van de ingenieurs van BMW Motorrad die zich vooral hebben gericht op een soepel rijgedrag en maximale kracht bij middenhoge toerentallen. Daardoor zal de bestuurder vanaf het begin enthousiast zijn over de dynamische reacties van de machine op bewegingen van zijn rechterhand, en over de snelle en krachtige acceleraties.
Aandrijving
Voor de aandrijving van beide modellen heeft BMW Motorrad net als bij de BMW
F 650 CS gekozen voor het beproefde systeem van de getande riem. Met zijn onderhoudsvriendelijke karakter en soepele overbrenging heeft dit systeem inmiddels bewezen toonaangevend te zijn op gebied van duurzaamheid, efficiency en gewicht. Tot de standaarduitrusting behoren ook een gesloten drieweg katalysator en een state-of-the-art elektronisch systeem. Vanzelfsprekend behoort een ABS remsysteem tot de mogelijke opties.
Koersvast en wendbaar
De BMW F 800 S en BMW F 800 ST onderscheiden zich door een hoge mate van koersvastheid en wendbaarheid. Tegelijkertijd vormen beide modellen op gebied van veiligheid en een ergonomisch optimale zitpositie en comfort voor beide passagiers een nieuwe norm in hun specifieke segment. Daarbij is de BMW F 800 ST met name gericht op toerrijders, met onder meer een volledig windscherm, een aluminium bagagedrager en een iets hoger stuur dan de BMW F 800 S. Een ander verschil tussen beide modellen is het gewicht. Het rijklaargewicht van de BMW F 800 S bedraagt slechts 204 kg, met voor de BMW F 800 ST een gewicht van 209 kg.
De BMW F 800 S en F 800 ST staan in mei in de showroom van de BMW Motorrad dealers. De prijzen bedragen respectievelijk € 9.900,– en € 10.700,–.
Bron:
www.bmw.nl