Het tweede product van de nieuwe generatie Moto Morini motoren gaat 9½ heten. Deze naam is een hommage aan de legendarische 3½ V-twin uit de jaren 70 en geeft bovendien het verwantschap aan tussen deze twee projecten uit het heden en verleden. De 9½ is een motor waarvan de stijl, het rationele design en de technische innovaties de geest van de Morini machine uit die vervlogen tijden het dichtst benadert. De gemakkelijke handling, de no-nonsense benadering en daarmee de effectiviteit van technische oplossingen, zijn kenmerken die beide motoren gemeen hebben en onmiskenbaar deel uitmaken van het DNA van Moto Morini.
Stijl
Hoe kan de 9½ het best omschreven worden? Een tourer, een naked sport of een motor voor dagelijks gebruik en in de stad? De 9½ is het alle drie: het is een stijlvolle roadbike met een sportieve inborst die beschikt over een krachtige 1.187 cm3 motor, gemonteerd op een Trellis buizenframe, dat een doorontwikkeling is van dat van de Corsaro 1200, een racer pur sang.
Het motorblok
Het motorblok van Franco Lambertini is speciaal voor deze motor ontworpen en is voorzien van speciale thermodynamische kenmerken, die afwijken van de V-twin van de Corsaro 1200. Er is speciaal aandacht besteed om de inlaatkanalen korter te maken, de klepdiameter te verkleinen en de timing aan te passen. Bovendien is de compressieverhouding verhoogd om de trekkracht bij lage toerentallen te vergroten en het brandstofverbruik te verlagen. Het resultaat is een krachtige motor, 86 kW (117 pk) bij 8.500 toeren per minuut, met een hoog koppel, 102 Nm bij 6.700 toeren per minuut, dat goed over het hele toerenbereik is verdeeld.
Productie Moto Morini biedt dit nieuwe model aan naast de Corsaro 1200. De productie van de 9½ is in september gestart en zal medio november 2006 bij de dealer te bewonderen zijn.
Kleuren De 9½ is leverbaar in twee kleurstellingen: rood/aluminium frame en zwart/aluminium frame. De prijs wordt nader bekend gemaakt.
Bron:
www.morinimotor.com