Weer een proef

Weer een proefRijkswaterstaat gaat het zoveelste experiment met maximumsnelheid doen. Deze keer zouden we misschien 's nachts wel 120 mogen rijden waar je normaal 100 mag. 

"Verkeersminister Peijs wil via de proef eerst zien wat de mogelijkheden en effecten zijn van dynamische snelheidslimieten op het verkeersgedrag, voordat ze aan de slag gaat met een permanente wijziging van de maximumsnelheid". 

Helaas leert de ervaring dat dit wel zal gaan betekenen dat we in de toekomst 100 moeten rijden waar we nu nog 120 mogen maar dat we dan 's nachts wel 120 mogen rijden. Onze inschatting is dan ook dat een hele batterij trajectcontroles en flitskasten (zonder flits) wel weer uit de kast getrokken gaan worden om dit af te dwingen.

Bron: Bovag

Stem of voeg toe aan:
| Meer

Reacties (13)

  HansvdStr | 22-11-2006 | 18:27 uur Reageer op dit bericht
Eigenlijk is het toch te gek dat we inmiddels zo'n wantrouwen tegen onze overheid hebben ontwikkeld dat we dergelijke proefnemingen al bij voorbaat zien als voorbode voor nog meer onheil.
Welke politici durven dit te doorbreken, want wij als burgers bereiken toch niets?????!!!!!

Als je wijst, wijzen er drie vingers terug!

Hans

  Obelix36 | 22-11-2006 | 21:06 uur Reageer op dit bericht
Ze zouden beter de motor als vervoermiddel voor woon werk verkeer kunnen promoten in plaats van allerlij "motorremmende "maatregelen te nemen.
Als 20% van de automobilisten die in de file staat op een motor zou gaan rijden zou er echt een stuk minder fileleed zijn.
Maar zoals gezegt, we hebben inmiddels al zo'n wantrouwen gekweekt t.o.v. de politiek dat we altijd het slechtste er van denken (hoe zou dat komen)


Groet'n Ed

  Jerna | 23-11-2006 | 08:19 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Als 20% van de automobilisten die in de file staat op een motor zou gaan rijden zou er echt een stuk minder fileleed zijn.

Dit is een hardnekkig misverstand volgens mij. In een file rijden/staan gemiddeld 155 auto's per kilometer (bron: kennislink.nl). In een file van 5 kilometer staan dus 5 x 155 = 775 auto's. 20% hiervan zou op de motor moeten rijden. Dat zijn er dan 155...

Als die motorrijders dan allemaal tussen de file door gedoogd worden scheelt dat precies 1 kilometer file. De lengte is dan nog wel 4 kilometer... Op zich mooi, maar er zijn wel twee kanttekeningen bij te plaatsen. Ten eerste vraag ik mij af wat voor effect het tussen de file doorrijden van 155 motoren heeft op die file. De file is dan wel korter, maar duurt ie hierdoor niet langer? Ten tweede vraag ik mij af hoe lang het gedoogbeleid filerijden in stand blijft als we het over dergelijke grote aantallen motoren hebben...

Zodra het voordeel van het filerijden wegvalt heb je dus 4 kilometer auto's plus 155 motoren. Die motorrijders staan natuurlijk over de hele file verspreid en het netto rendement van de kleinere benodigde ruimte (bijvoorbeeld doordat er her en der twee motoren naast elkaar staan) zal beperkt zijn. Stel dat het 50% ruimte bespaart, dan is de file van 5 kilometer dus maar liefst 500 meter korter...

Ik ben gek van motorrijden. Ik vind het heerlijk als ik tussne de file door kan blijven rijden i.p.v. stilstaan. Maar ik geloof d'r helemaal niks van dat een grote toename van motorrijders een significante bijdrage aan de oplossing van het fileprobleem kan leveren.

Ik sta overigens open voor andere gezichtspunten hierover. Een mens is nooit te oud om te leren.


--
Groetjes van de enige echte TFB.

  happyVFR | 23-11-2006 | 10:33 uur Reageer op dit bericht
@Jerna

Het wordt niet meer gedoogd, het is tegenwoordig legaal om tussen die file's door te rijden.

Ben terug!!!! (onder een andere naam)

  BlackRhino | 23-11-2006 | 10:38 uur Reageer op dit bericht
Dat dacht ik dus van niet,volgens mij staat er nog steeds niets in de wet geschreven dat het legaal is,zelfs koosje spee ziet het door de vingers,als je maar niet harder rijd dan 10 km/u tussen de rijen door.

  happyVFR | 23-11-2006 | 10:48 uur Reageer op dit bericht
Ik geloof dat je gelijk hebt, ik heb geprobeert het opt te zoeken, en kom tot de conclusie dat het inderdaad nog steeds gedoogd wordt, maar als je in de file door een auto wordt aangereden dan heb je geen schuld(zolang je je maar aan de richtlijnen houdt)

Ik dacht dat ik het ergens had gelezen maar dat zal dan wel niet.

Ben terug!!!! (onder een andere naam)

  BlackRhino | 23-11-2006 | 11:23 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 maar als je in de file door een auto wordt aangereden dan heb je geen schuld(zolang je je maar aan de richtlijnen houdt)
Dus word het een heel lang verhaal bij de verzekeringsmaatschappijen,een wellus niettus spelletje dus.

  happyVFR | 23-11-2006 | 12:19 uur Reageer op dit bericht
Daar bemoei ik me niet mee, ik rij zelden in de file dus maak ik me daar ook niet druk om.

Ben terug!!!! (onder een andere naam)

  BlackRhino | 23-11-2006 | 12:42 uur Reageer op dit bericht
Nee jij niet,maar er zijn er genoeg die het wel doen en er gebeuren ook ongelukken met/door motorrijders.Dus die moeten wel met de verzekeringen gaan kletsen.

  drsrob | 28-11-2006 | 00:51 uur Reageer op dit bericht
Tussen de file doorrijden is wel degelijk toegestaan. Spee had het gewoon fout. En er is jurisprudentie over ongelukken bij het tussen de file doorrijden: als de motorrijder zich aan de spelregels heeft gehouden is hij niet schuldig of aansprakelijk.

Groetjes, Rob

  BlackRhino | 28-11-2006 | 10:31 uur Reageer op dit bericht
Bewijs jij dan maar eens dat er in de wet staat dat je met de motor tussen de file mag doorrijden.


  Jerna | 28-11-2006 | 11:26 uur Reageer op dit bericht
 Quote:
 Tussen de file doorrijden is wel degelijk toegestaan. Spee had het gewoon fout. En er is jurisprudentie over ongelukken bij het tussen de file doorrijden: als de motorrijder zich aan de spelregels heeft gehouden is hij niet schuldig of aansprakelijk.

Die jurisprudentie betreft de aansprakelijkheid en zegt niets over toestaan.

Het filerijden werd door de politie al een hele poos gedoogd en sinds kort is er een gedragscode in het leven geroepen door het Landelijk Motorplatform, bestaande uit: Korps Landelijke Politiediensten, Politie Instituut Verkeer en Milieu, Regiopolitie Amsterdam/Amstelland, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland, Motorrijders Actie Groep, Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, Rijksdienst voor het Wegverkeer, ANWB, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, RAI, BOVAG, 3VO, CBR, Traffic Test en Arrondissementsparket Amsterdam.

Maar ook de gedragscode is nog geen toestemming: De gedragscode is een dringend advies en is geen wettelijke regeling. U kunt er geen rechten aan ontlenen. Houdt een partij zich niet aan de gedragscode, dan betekent dit niet dat deze partij automatisch aansprakelijk is bij een ongeval. De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist én voor de motorrijder (zonder zijspan) en is alleen bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de Nederlandse snelwegen.

Bron: MAG - Samenspel in de file - gedragscode voor filerijders


--
Groetjes van de enige echte TFB.

  Thunder | 28-11-2006 | 20:13 uur Reageer op dit bericht
Hier heb je nog zo`n mooie over gedragscode`s!

MOTOR IN FILE

Loud Pipes Saves Lifes!

Reageer

 
Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.

Zoeken

 
 

Dealer-acties

Evenementen

Motorverhuur

Toertochten

Motorvideo's