Vordense kameraden bouwen motor
4 NOVEMBER 2006 - VORDEN - 'We gingen het huis verbouwen en ik dacht: ?Als ik nu geen motor koop, zit het spaargeld straks in de tegeltjes van de badkamer".' Dus tikte Gerard Garritsen uit Vorden een Harley-Davidson op de kop, stripte hem en bouwde samen met zijn kameraad Rene Groot Wassink een nieuwe motor.
Op zijn keukentafel legt Gerard Garritsen een fotoboekje neer. Het toont voor, na en alles wat er in de tussentijd is gebeurd. De nieuwgebouwde motor draagt de naam ShockSter. 'Een normale Harley is uitgerust met twee veren en heet Sportster. Deze is uitgerust met één veer en is dus een monoshock. De samentrekking ShockSter is een keer genoemd en blijven hangen', legt Garritsen uit.
Al met al hebben de twee kameraden er anderhalf jaar lang tijd en geld in gestoken. De thuissituatie van Garritsen liet het urenlange sleutelen, soms tot in de vroege uurtjes, gelukkig toe. 'Het vrouwtje is ook wel gek van motorrijden. Ze had er niet zoveel problemen mee.'
Dan het bouwproces. 'Met alleen een oude motor ben je er niet', vertelt Garritsen. 'Op de sloop, motorbeursjes en via-via hebben we veel kunnen krijgen. Als werkvoorbereider in een fabriek waar productielijnen voor een bakkerij worden gemaakt, kom je ook nog wel eens ergens. Meestal is er wel goede wil om te helpen als je vertelt wat je aan het maken bent.'
Gerard en Rene hebben alleen het motorblok van de oude Harley gebruikt. De rest van de onderdelen is elders opgeduikeld of zelf ontworpen. 'De voorkant is van een Kawasaki en de tank komt van een Yamaha. De tank hebben we met staalplaat doorgetrokken tot aan het zadel, wat ook een eigen ontwerp is. We hebben het zadel wel door een specialist laten maken, want zelf hadden we het nooit zo mooi voor elkaar gekregen', vertelt Garritsen.
Verder is de motor uitgerust met een zelf ontworpen uitlaat, achterbrug en spatborden. De dunne bandjes onder het origineel zijn vervangen door een dikker model. 'Al met al is deze motor langer en lager. Ik vind 'm mooier dan een standaard Harley. Hij ziet er veel stoerder uit', vindt Garritsen.
Toen de voltooiing van ?het levenswerk" naderde, vonden Garritsen en Groot Wassink het tijd om zichzelf een deadline te stellen. Garritsen: 'Ons doel was om met de ShockSter naar een Harley-bijeenkomst te rijden. Het werd die in Leopoldsbrug (Limburg, red.). Het moment van de eerste start was wel even spannend. Je hebt wel een bepaald idee in je hoofd hoe zo'n zelfgemaakte uitlaat moet klinken. En gelukkig klonk het goed.' Zijn woorden zet hij kracht bij met een demonstratie waar de rest van de straat van kan meegenieten. Garritsen draagt met de nieuwgebouwde Harley zelfs bij aan de verkeersveiligheid. 'Een fietser zal hier niet zo snel tegenaan liggen, die hoort het kabaal al van ver', lacht hij.
De uiteindelijke rit naar Leopoldsbrug verliep allesbehalve vlekkeloos. Na tachtig kilometer sloeg het voorwiel vast. 'De aluminium bussen in de vooras hadden te weinig ruimte. Door oververhitting smolten twee zachte materialen aan elkaar', verklaart Garritsen. De motor werd afgesleept naar huis en de reparatie duurde vervolgens tot diep in de nacht. 'Maar', vertelt Garritsen, 'de volgende dag zijn we er alsnog gekomen. Met hele kleine oogjes. Sommigen verklaren je voor gek, maar we wilden niet opgeven. De motor en ons doel kwamen voort uit kameraadschap, dan wil je doorgaan.'
Bron: de Stentor
door RICK SERRIS