woensdag, 3 januari 2007 - Shell heeft gisteren de adviesprijzen voor benzine en diesel verhoogd. Dat komt nu eens niet door gestegen prijzen van ruwe olie op de wereldmarkt, maar omdat de jaarlijkse accijnsverhoging in ere is hersteld. Grenspompen profiteren daarentegen van hogere Duitse BTW. Begin 2006 werd de brandstofaccijns nog bevroren om de automobilist te compenseren voor de sterk gestegen brandstofprijzen, mede dankzij een sterke lobby van BOVAG en RAI Vereniging. Na een jaar is de nieuwjaarstraditie van accijnsverhoging echter al weer opgepakt. BOVAG pleit al jaren voor afschaffing van de automatische accijnsverhoging op 1 januari. En voor Europese harmonisatie van de accijnzen.
Overigens is de pijn van de accijnsverhoging in de grensstreek minder groot dan in andere jaren. Arjan Kleuver, secretaris van BOVAG-afdeling BBT: 'In Duitsland is de BTW op 1 januari verhoogd naar 19 procent, het niveau van Nederland.' Total, een van de grotere spelers op de Duitse brandstofmarkt, rekent met een verhoging van 5 tot 7 cent. Enerzijds vanwege de hogere BTW (goed voor 3 tot 4 cent prijsverhoging) en anderzijds vanwege de nieuwe belasting op biobrandstof en de bijmengverplichting van biobrandstof. Die maatregel is volgens Total goed voor een extra prijsstijging van 2 tot 3 cent.
Bron: Bovag